Jump to content

Moto Zajednica

Koje ulje sipate u vas motor?

Recommended Posts

  • Ne silazi, 6542 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Q8 SBK 10-W40, polusintetika. Original, nije sličnu gradaciju trošio skuter za razliku od drugih ulja, sad po sipanju momentalno motor promenio zvuk na bolje i šaltanje posle jednog dana baš lakše.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Poštovani 'doktore',

nema šta tu da se argumentuje: TO SU ČINJENICE! Kao što se zemlja okreće oko sunca. Ajde nekog ko u to ne veruje ubedite (samo) rečima. Ni roman neće pomoći.

Motori se troše, habaju, fine (reda mikrometara pa do stotog dela mm) tolerancije (neophodne za lakotečljiva ulja) postaju sve veće te je potreba za viskoznijim uljima zapravo neophodnost.

Problem je u sledećem: jako je teško reći kada je pravo vreme za prelazak na veći viskozitet. Kad motor počne da troškari ulje već je kasno, a ako ne MOŽE da bude i rano. U svakom slučaju (i to je jedan od retkih razloga zašto je dobro duže vreme koristiti isto ulje, inače ne volim to i ne preporučujem, dakle ovo je slučaj odmakle peak life faze) čim primetite promenu u potrošnju ulja, ne čekajte i krenite u prvu veću viskoznost i isti kvalitet ulja,

Otprilike se (iako uprošćeno) radni (životni) vek motora može podeliti u tri faze:

1) New life - otprilike od 0 do 25 (20-30)% od predviđenog veka motora (radnih sati ili pređenih km, što je manje precizno)

2) Peak life faze - od 25 do 75 (30 do 80) % radnog veka motora

3) Old life (High Mileage) faza - 70-80% do kraja životnog veka motora.

U prvoj se po pravilu treba koristiti fabrički perporučena viskoznost ulja i to minimalna (ako ih ima više).

U drugoj se treba i dalje držati default-a (što duže to bolje) te polako prelaziti (negde od polovine prosečnog veka motora) ka viskoznijim gradacijama. Na kraju ove faze (ili početkom završne) treba već (ako ne i ranije) koristiti osetno veću VG od inicijalne (15W-50 umesto 10W-40). I na kraju (već prema potrošnji) ići na još viskoznija ulja: 10W-60 ili 20W-50. Kada motor počne da troši veće količine ulja ne treba tako voziti u nedogled već što pre razmotriti njegov remont. Kod automobila je neka razumna granica 1lit. na 1000km mada mnogo zavisi od konkretnog motora, a kod motocikala je još teže postaviti neku opštu preporuku gde je ta granica (u svakom slučaju čim kompresija više nije u granicama).

Kao što se vidi postoji niz praktičnih problema u odreživanju pravog trenutka za prelaz na viskoznije ulje (jedino bi rasklapanje motora nedvosmileno omogućilo takvu dijagnozu, ali ...) .

O ovome sam već pisao na par mesta (blog i CBC) a moglo bi se unedogled. Samo da napomenem dve stvari:

1) Mobil se godinama opirao (i gomili pitanja između ostalog) da da preporuku za viskoznija ulja za starije motore ali su pre par (godina) popustili i priznali da stvari jestu takve (posebno posle High Mileage serije i 10W-60 verzije ulja).

2) Kao i oni i velika većina stručnjaka lično sam na stanovištu da se originalne viskoznosti treba držati što je god moguće duže, možda čak i do pojave povećane potrošnje ulja (mada je idealno potrefiti malo pre toga).

Između ostalog motor strada i od stajanja (korozija ako ništa drugo) te uz pređene km treba uzeti u obzir i godište mašine.

Zato sam (naizgled olako) za motor iz 1991. dao preporuku za viskoznije ulje - k'o iz topa!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

'FJCharlie' - solidan izbor. Originalnost na nivou a kvalitet vrlo dobar. Za vaš motocikl API SG - praktično idealno. Jaso MA2 nije neophodno (i MB bi odradilo posao a MA više od toga) ali neće da škodi, naprotiv.

Cena? Odmerena. Dobar odnos kvalitet/cena. Odlično ste razmotrili varijante i napravili dobar, a pre svega isplatljiv, izbor.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Poštovani 'Đunta',

Q8 je odličan brend i proizvođač maziva visokog kvaliteta. Nisam na blogu pisao o njima jer sam smatrao da nisu prisutni kod nas (bar ne kao veća distribucija i ne direktno). Prijatelji sa CBC-a koriste ova ulja i veoma ih hvale. Što je zanimljivo, cena i nije posebno visoka, čak veoma konkurentna. Treba samo biti oprezan i kupovati iz proverenih izvora. Lično nemam te informacije (odnosno morao bih da kopam po CBC-u) ali ih možete izguglati (ili sa search) na CBC-u. Pratite postove 'Zverka' i 'Dore' ili pošaljite PP.

Da su tu kao "Q8 Srbija d.o.o." imali bi moju bezrezervnu podršku i preporuku. Ovako (preko Mađarske filijale) tek - umerenu.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 595 postova
  • Lokacija: Novi Sad - Liman
  • Motocikl: Yamaha FZS600, Piaggio Free, Suzuki GN125

Sad sam pročitao ovo o višim gradacijama naspram pohabanosti. Pitanje:

 

Moj motor je Yamaha FZS600 iz 2001. 4 cilindra. Vozim ga na 4-6 hiljada obrtaja, crveno je oko 12k. Prešao ispod 50k km. Preporuka proizvođača je 10w40 do 20w60, zavisno od temperature napolju.

 

Motor ne troši ulje za sada. Da li ću sa Yamalube full sintetikom 10w50 pogrešiti? Ili da idem ipak na 10w40?

 

Može i preporuka za neko drugo ulje ako ima smisla (full sintetiku bih radije sipao, nekako mirnije spavam kada ne štedim na ulju).

 

Hvala unapred

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2316 postova
  • Lokacija: Beograd-Vracar

Evo mojih zapazanja. Mada mislim da je sve varijabilno i da zavisi od motora do motora.

Vozim bandita koji je presao 8000km.

Na prethodna servisa sipan je motul 5100 10/40 i imao sam dosta problema sa menjacem. mada generalno bandit ima tvrd menjac.

Sada sam sipao Bardhal 15/50 polusintetiku i menjac dosta bolje radi. Nekazem da je motul 5100 los ali mojem menjacu nije odgovarao, mada mozda je i gradacija u pitanju.

Posto nevozim motor po ekstremno hladnim uslovima od sada samo 15/50.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1874 postova
  • Lokacija: Beograd

Kad su svi vec navalili sa pitanjima, da vas i ja zamolim za savet

 

Na mom motoru koji koristim iskljucivo za grad(video je magistrale samo jedno 400km) sa vazdusnim hladjenjem po uputstvu ide ulje 20W50 API SG( ne pise mineralno/sinteticko), a posto je motor nov(2010godiste) u servisu su sipali Motul 7100(API SL & JASO MA), interesuje me posto to ulje zadovoljava izgleda puno vise standarde nego sto zahteva proizvodjac mog motora da li je preterano koristiti to ulje i kakve efekte ima na agregat, i dobre i lose?

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6542 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Poštovani 'Đunta',

Q8 je odličan brend i proizvođač maziva visokog kvaliteta. Nisam na blogu pisao o njima jer sam smatrao da nisu prisutni kod nas (bar ne kao veća distribucija i ne direktno). Prijatelji sa CBC-a koriste ova ulja i veoma ih hvale. Što je zanimljivo, cena i nije posebno visoka, čak veoma konkurentna. Treba samo biti oprezan i kupovati iz proverenih izvora. Lično nemam te informacije (odnosno morao bih da kopam po CBC-u) ali ih možete izguglati (ili sa search) na CBC-u. Pratite postove 'Zverka' i 'Dore' ili pošaljite PP.

Da su tu kao "Q8 Srbija d.o.o." imali bi moju bezrezervnu podršku i preporuku. Ovako (preko Mađarske filijale) tek - umerenu.

 

Izvor snabdevanja je dobar. Višegodišnja iskustva nekadašnjeg šampiona Jovice Milovanovića i sada njegovih sinova, asova Mirka i Nemanje, kako na trkama tako u gradskoj upotrebi su odlična. Sve što se kod nas uvozi, ne samo ulja, dolazi iz distributivnih centara u Mađarskoj koja je zahvaljujući ratovima preuzela sve ekskluzive poslove umesto nas, tako da to nije razlog za rezervisanost. Iskireno, i ja bi voleo da kupujem sve kod zastupništva u Srbiji al na žalost oni su sad u mađarskim rukama.

 

Kod nas vladaju stereotipi po izboru bilo čega tako da nije čudno što Kuvajt Petroleum, Q 8, nema veću prođu kod nas iako u Engleskoj imaju najbrojniji lanac benzinskih pumpi što sigurno nije bez razloga i uprkos moćnom britanskom BP-u.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

'FJCharlie' - solidan izbor. Originalnost na nivou a kvalitet vrlo dobar. Za vaš motocikl API SG - praktično idealno. Jaso MA2 nije neophodno (i MB bi odradilo posao a MA više od toga) ali neće da škodi, naprotiv.

Cena? Odmerena. Dobar odnos kvalitet/cena. Odlično ste razmotrili varijante i napravili dobar, a pre svega isplatljiv, izbor.

 

O.K. Možda tek prosečan izbor. Malko je ipak skupo.

Ovo je praktično mineralno ulje (no nije MOL jedini koje se time bavi) jer:

1) U sebi ima tek 15-20% HC ulja, ostalo su mineralna (i aditivi); doduše ovo je raširena pojava i kod automobilskih ulja skoro standard (ipak trebalo bi toliko da ima baznih ulja III grupe (bar) ili prave sintetike mada bolja imaju 20-30%)

2) Full HC ulja se često svrstavaju u PS ulja te 15% teško da može da bude i 'frtalj' sintetičko (o ovome ima i poseban tekst na blogu "ovo sam trebao da vam kažem ranije ..."). HC ulja su (pak) strogo gledano - mineralna ulja no marketinški se vode kao "sintetska" (i slične budalaštine).

Sve u svemu ovo je više mineralno ulje. Nije loše, ali za 700 din. možda ipak preskupo. Ne morate da brinete ako ste već sipali, odradiće posao kod vas, ali nećete zaključiti ništa u vezi sintetike jer ovde od sintetike nema ni S (ili ima? bar početno slovo).

 

Iskreno ovo će biti bar kao neko bolje mineralno i vredi nekih 5€ po litru (realno). Bar je original ... valjda bar to.

Dakle ko je kupio nije totalno pogrešio, preporuka? Tek osrednji (ili ispod toga) odnos kvalitet/cena. Stav - Neutral.

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Hvala vam svima na informacijama, dvoumim se sad izmedju dva ulja za moj zx6r 2002, Motul 300v 10w40 ili Motul 7100 4T 10W40 MA2. U cemu je razlika oba su ful sintetika? 1neznam.gif

 

Slatke muke?

Uf! Baš nije lako odgovoriti ali je draž u tome da ne možete pogrešiti (u izboru a ni ja u odgovoru 1zvizduk.gif ).

Moglo bi o ovome nekoliko ekrana (strana) no da pokušam da uprostim (i skratim).

Oba ulja su 100% (zapravo to se odnosi na bazno ulje, kada se oduzmu aditivi) sintetička. I to oba od sintetičkih estara.

U čemu je razlika? Motul 300V je napravljen po "Double Ester" tehnologiji što bi (kolege nemojte drvlje i kamenje) uprošćeno moglo da se kaže - od kvalitetnijih sintetičkih estara nego 7100.

Motul 7100 je zaista izvanredno ulje i po nešto nižoj ceni, dok je 300V nešto skuplje i potpuno takmičarski orijentisano (a može da se koristi i za standardne uslove vožnje). Dakle, 300V je za više žešće voznje i veće napore motora. Ima izvanrednu (i vanserijsku) odliku da mu je pad (radne) viskoznosti pri velikim smicajnim naponima 0% (po standardizovanoj metodologiji). Što bi se uproščeno reklo ponaša se kao monogradno SAE 40 ulje (10W-40 verzija), strogo gledavši i monogradna ulja imaju par % zbog toga što su smeše a ne jedinstveno jedinjenje.

Dakle teorijski minimum što znači da će u ekstremnim uslovima dati motoru svu potrebnu zaštitu.

Da li vam je neophodno? Ne. Da li vam treba? Možda.

Ima li manu? Ili da budem precizniji, ima li slučajeva da je 7100 bolji izbor?

Kod vašeg motora zapravo i ne (osim više cene). U slučajevima gde proizvođač dopušta 10 ili 12k km (pa blizu toga i pređete) bi Motul 7100 bio bolji izbor. Zašto? Zbog Racing prilagođenog sastava aditiva kod 300V što znači nešto manje antikorozivnih pa čak i aditiva za poboljšanje oksidacione sposobnosti (koja je "prirodno" velika kod sint. estara) što ne znači lošije ponašanje pri teškim uslovima nego potencijalno dugoročno (razvučeno na celu sezonu i veliki broj km). Zapravo bi ulje trebali da menjate i na manje od 6000km (npr. 4000 ili 4500km) sa ovim uljem. Ukoliko vozite umereno i možda dogurate i do svih 7000km (7100 0namigivanje.gif ) po sezoni sigurno vam se više isplati da koristite 7100; ako prelazite 8 do 10k km bolje je dva puta menjati 300V, itd. (uviđate pravilnost).

Možda je moglo i kraće ali mislim da sam sve (važnije) rekao.

Pozdrav!

 

P.S.

Nije mnogo bitno ali termička otpornost 300V je takođe izuzetna čak i za sintetička ulja. Ne znam za 4T ali sećam se da kod iste serije automobilskih ulja (dakle može biti samo bolje od toga) 'trajno' izdržava 185cel. (!!). Verovatno i 7100 može nekih 150-160 ali ono je zaista izuzetno! Mineralno ulje bi u iole dužem vremenskom intervalu popustilo već na 50 stepeni manje. Kratkotrajno 300V serija izdržava svih (ajd' po sećanju ali mislim da je tačno) 350cel. (!!!).

Dakle prženje šrafova u tiganju nije samo rezervisano za Mobil 1, za 300V bi vam trebala jača ringla!

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2285 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: Honda Sevenfifty

Expendable zanima me vase misljenje o ovom ulju. Mozete odgovoriti i temi ciji link cu postaviti dole a mozete i ovde, svejedno je :takoje:

 

http://forum.bjbikers.com/index.php?/topic/50897-statoil-svedsko-ulje-ima-li-neko-iskustva-sa-njim/page__p__875051__hl__statoil__fromsearch__1#entry875051

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Sad sam pročitao ovo o višim gradacijama naspram pohabanosti. Pitanje:

 

Moj motor je Yamaha FZS600 iz 2001. 4 cilindra. Vozim ga na 4-6 hiljada obrtaja, crveno je oko 12k. Prešao ispod 50k km. Preporuka proizvođača je 10w40 do 20w60, zavisno od temperature napolju.

 

Motor ne troši ulje za sada. Da li ću sa Yamalube full sintetikom 10w50 pogrešiti? Ili da idem ipak na 10w40?

 

Može i preporuka za neko drugo ulje ako ima smisla (full sintetiku bih radije sipao, nekako mirnije spavam kada ne štedim na ulju).

 

Hvala unapred

 

Iako bi mogli da koristite i 10W-40 sa 10W-50 nećete pogrešiti. Takođe se možete ponovo i vratiti na 10W-40. Možda je čak 10W-50 idealno. Koja je (visk.) bolja? Nemojte da lupate glavu, obe su dobre. Čak je veća verovatnoća da će se 10w-50 bolje pokazati.

Yamalube (?) Zašto da ne. To je (tek) posebna priča. Vrlo visok kvalitet., samo udri.

Vi ste primer gde full sintetika nije neophodna ali ne znači da ne može i ne treba da se koristi (ko god može i ima dovoljno finansija).

 

P.S.

Video sam i druga pitanja ali ... no can do ... now! (sutra stižu odgovori a od ove sekunde nisam pri comp-u).

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Expendable zanima me vase misljenje o ovom ulju. Mozete odgovoriti i temi ciji link cu postaviti dole a mozete i ovde, svejedno je :takoje:

 

http://forum.bjbiker...__1#entry875051

 

Ako je svejedno onda ovde (možete i kopirati tamo).

Sama Statoil kompanija je velika i ozbiljna ali je (kao takva) centralno orijentisana eksploataciji nafte (core business). U tom kontekstu je jako bitno što je Statoil Lubricants zapravo posebna (ćerka) kompanija te kao takva zainteresovanija za maziva od 'majke' (maćehe). Mada su zvanično tek (deo) odseka za goriva (gde su goriva na mestu jedan, dva, tri, ...).

Statoil je norveška kompanija no kako sami kažu "skandinavska" (u Švedskoj su praktično domaći). I među prvih 10 naftnih kompanija su (računajući i državne kompanije Saudijske Arabije, Meksika, Brazila, ...), mislim da su baš deseti. Za proređenje Gazprom je tek oko 15. mesta (daleko iza).

Imaju jako dobra maziva a više o tome na:

http://motornaulja.blogspot.com/2010/08/statoil-motorna-ulja-za-automobile-prvi.html

 

E sad malo konkretnije.

Statoil je O.K. brend no u svetu motociklizma nije toliko značajan. Uz ulje koje ste naveli imaju još (samo) isto to u 15W-40 verziji te samo jedno (sintetičko ili tek MC) 2T ulje. Premalo za ozbiljan nastup.

RacingWay MC 10W-40 proizvođač prikazuje kao sintetičko ulje što zapravo nije. Osnova su mu MC (Moleculary Converted) ulja, što će reći kvalitetna HC ulja (II+ i/ili III grupa baznih ulja). Isti naziv koristi i Fuchs ali on svoja MC ulja (poštenije) svrstava u "polu-sintetička". O sintetici i tome kako proizvođači vrdaju po tom pitanju imate više na:

http://motornaulja.blogspot.com/2009/10/trebalo-je-reci-na-pocetku-ali-nikad.html

Jedino vodite računa da je tekst (davno sam ga pisao) namenjen pre svega automobilskom svetu te da se još oštrije i strože treba tretirati u motociklističkom (a i o tome ima u "uvodu u motociklistička ulja", skorašnji tekst).

Ulje je sasvim O.K. Specifikacije su mu tipične za kvalitetno 10W-40 ulje a spec. tež. i indeks viskoznosti (170) indirektno ukazuju da bi MC ulja mogla biti (dobrim delom) i iz III bazne grupe no ipak ne i sintetička IV (PAO) ili V (estri).

Dakle možete biti zadovoljni izborom (za vaš motor). Inače ulje ima API SM i JASO MA2 specifikacije (više nego što treba al' neće da škodi).

I na kraju: ne treba vam bolje ulje (za vaš motocikl), ulje je O.K. , cena jako dobra (u odnosu na prethodno pominjani MOL - odlična), međutim treba imati u vidu da nije baš vrhunsko te da potpuno sintetička ulja imaju (znatno) viši kvalitet.

U svetu full sintetičkih ulja (svaka čast ostalima, počevši od Castrola, Bardahla, pa na dalje) dugi niz godina prednjače i ističu se dva brenda:

Motul i Silkolene (Fuchs). Koliko god da koštaju - vrede. Treba samo pravilno izvršiti izbor i nabaviti originalno ulje.

 

P.S.

(pogledah do kraja onaj post te da kažem reč-dve)

Prvo hvala što ste mi omogućili da saznam za koju firmu radi M900 (pitao bih ga pre ili kasnije, mada bi pogodio bar iz trećeg pokušaja).

Dobili ste hleb preko pogače, nadam se da nije mnogo lošiji ;-)

Imali ste lepo sve objašnjeno, no razumem. Imali ste ekspertsku dijagnozu ali ste hteli drugo mišljenje. Eto sad je ista potvrđena (u globalu).

A što mi je milo što sam se setio da stavim Motul i Silkolene i pre ovog saznanja :-)

No to je moj stav odavno, ako ništa drugo prvi put iskazan (direktno za motocikle) na CBC-u početkom ove godine gde sam na pitanje da li su Bardahl i Silkolene dobri za bajs, odgovorio (otprilike): dodajte još tu Motul i eventualno Castrol pa vam ništa drugo i ne treba (za motocikl).

Naravno priča je duža ali se svodi na to (naravno ima tu bar još 5-6 jakih imena).

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Poštovani g. 'đunta',

Bez ulaženja u detalje slično gledamo na stvar.

Pozdravite u moje ime porodicu Milovanović, nije da sam baš fan i da pratim motociklističke trke (ranije jesam ali samo 250 i 500 kubika, svetski šampionat, prvo Duanov fan, a doktora sam voleo pre nego je postao šampion (i u toj sezoni), posle nešto manje).

No svetski ili nacionalni, šampioni su uvek poseban kov ljudi!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Kad su svi vec navalili sa pitanjima, da vas i ja zamolim za savet

 

Na mom motoru koji koristim iskljucivo za grad(video je magistrale samo jedno 400km) sa vazdusnim hladjenjem po uputstvu ide ulje 20W50 API SG( ne pise mineralno/sinteticko), a posto je motor nov(2010godiste) u servisu su sipali Motul 7100(API SL & JASO MA), interesuje me posto to ulje zadovoljava izgleda puno vise standarde nego sto zahteva proizvodjac mog motora da li je preterano koristiti to ulje i kakve efekte ima na agregat, i dobre i lose?

 

Niste bili baš najprecizniji u pitanju no računam da ste mislili na Motul 7100 10W-40 pa ću u tom smislu i odgovoriti.

Uopšteno govoreći mislim da su dobro postupili. Mnogi motocikli sa vazdušnim hlađenjem mogu da (trebaju da) koriste ulja viskoznosti 10W-40 do 20W-50 (po pravilu 10W-40, 10W-50 i 20W-50). Neki čak i 10W-30 uz 20W-50. Dok vam je motocikl nov, niže viskoznosti mu samo mogu prijati. Nikad nije kasno za 20W50 (posle čega nemate šta).

Naravno zavisi i od motora, ali ako proizvođač dopušta 10W-40 onda je to zaista pravi izbor. Vaše uputstvo je šturo i verovatno staro (gde nađoše SG, iako se kod motocikala još uvek koristi). To što koristite ulje više kategorije nema lošeg uticaja na vaš motor već samo pozitivnog. API standardi su 'vertikalno' kompatibilni (unazad) tako da se SL može koristiti i kod SG zahteva (kontroverze oko ZDDP-a su posebna priča ali ostaje tvrdnja da SL potpuno, i više od toga, zamenjuje SG).

Motul nije posebno naglasio na svom nemačkoj sajtu (i možda čak i na ambalaži, ne mogu napamet da kažem) da je 7100 zapravo:

API SL / SJ / SH / SG (podrazumevajući to).

Jel' sad bolje izgleda?

Ovo nije loše naznačiti a jedan od boljih primera je Silkolene (Fuchs) koji uvek ređa SG/SH/SJ (kako većina tih ulja ima).

API SL je retko zahtev kod motocikala i uglavnom je to kod novijih tipova i/ili onih sa katalizatorima (i to manji broj).

Dakle nije obavezno ali nije negativno ako ga ulje ima.

Što se samog hlađenja tiče 10W-40 na otvorenom putu sigurno bolje hladi motor. Uvek brže postiže radnu temp. Vaša pretežno gradska vožnja može zaista da doprinese da ulje bude na nešto višoj temperaturi (u proseku) nego 20W50 ali nema razloga za zabrinutost, sintetička ulja to izuzetno dobro izdržavaju.

Kasnije bi mogli ići i na 10W-50 ili 15W-50 sintetička ulja ili eventualno PS (15W). Ukoliko koristite (za koju godinu) baš 20W50 opet birajte (iako retka) sintetička ulja ove gradacije ili makar PS ulja, bar API SJ nivoa kvaliteta.

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1874 postova
  • Lokacija: Beograd

expendable, hvala vam puno, uvek je lepo kad covek nesto novo nauci i ovde uvasim postovima i na blogu za koji ste postavili link(pretpostavljam da je vas), dopada mi se stil kojim pisete jer tako strucne stvari priblizite laicima(ja sam pravnik nemam veze sa hemijom jos od gimnazije)

 

Ovaj motor za koji sam imao nedoumicu je Sachs X-Road sa Franco Morrini agregatom i do sad je presao malo vise od 3000km(blizi mu se 3. zamena ulja) na predhodnim zamenama je sipan Motul 7100 gradacije 20W50(crvene boje), i u pravu ste uputstvo je izuzetno lose uradjeno i pise samo jedna gradacija 20W50 nista osim toga

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2285 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: Honda Sevenfifty

Sto se tice mog pitanja, daleko od toga ne ne postujem misljenje m900 nego sam sam eto hteo da cujem sta vi imate da kazete o tome. Hvala puno na odgovoru :takoje:

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Sto se tice mog pitanja, daleko od toga ne ne postujem misljenje m900 nego sam sam eto hteo da cujem sta vi imate da kazete o tome. Hvala puno na odgovoru :takoje:

 

 

Ma sve je O.K. vidi se i iz prepiske gde ste gospodina M900 baš nahvalili (a da znate koliko ste malo, odnosno koliko čovek zna ... čudo jedno ... jedan od TOP x ljudi u okruženju).

No kako sam kaže "nakovanj je čudna sprava" a ja obično dodajem "tim uvek više vredi od pojedinca" pa se nadam da ću zajedno sa njim pomoći mnogima a i pomoći da se neki mitovi (i legende) razbiju (na param-parčad nadam se).

Pozdrav!

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

expendable, hvala vam puno, uvek je lepo kad covek nesto novo nauci i ovde uvasim postovima i na blogu za koji ste postavili link(pretpostavljam da je vas), dopada mi se stil kojim pisete jer tako strucne stvari priblizite laicima(ja sam pravnik nemam veze sa hemijom jos od gimnazije)

 

Ovaj motor za koji sam imao nedoumicu je Sachs X-Road sa Franco Morrini agregatom i do sad je presao malo vise od 3000km(blizi mu se 3. zamena ulja) na predhodnim zamenama je sipan Motul 7100 gradacije 20W50(crvene boje), i u pravu ste uputstvo je izuzetno lose uradjeno i pise samo jedna gradacija 20W50 nista osim toga

 

Da blog je moj (sve više postaje "Ana Karenjina" ili "Rat i Mir", što bi se reklo - više tomno delo).

Zaista se trudim (i po mišljenju par kolega prilično uspevam) da tekstovi budu za laike ali stručno zasnovani. Glavna svrha je edukacija korisnika (uz put i pomoć) te razbijanje mitova koji su u ovoj oblasti zaista jaki i brojni.

 

Ako koristite 20W50 verziju 7100 još je manje razloga za bilo kakvu uznemirenost. Sam nivo kvaliteta je samo plus i neće negativno uticati (kao što sam već rekao).

Zanimljivo je da oil finderi (Motul i Castrol npr.) daju 10W-40 kao primaran izbor (čak i 5W-40). No moguće je da postoji nekoliko (bar dve) verzije X Road Sachs-a.

Zato uvek treba pre svega dati zahteve iz uputstva (servisne knjižice) koje ste dobili uz vozilo. To bi moralo da bude (uvek) polazna tačka. Na žalost dešava se da su ona zastarela i/ili od prethodne verzije, tako da ni to nije "sveto pismo" pa da se striktno toga držite. Zvanični servisi su i ovakvi i onakvi, neki bolji a neki i lošiji, u svakom slučaju ni blizu 100% pouzdanosti. Ono, iskreno, ništa nije potpuno. Lično sam sa 99,5%-99,9% za prethodne dve godine, veoma zadovoljan. Za sada samo mali kiks kod Lade i menjačkog ulja; podcenio sam da čak i noviji modeli nemaju tako kvalitetne materijale te je Total ulje nagrizlo zaptivku kod ručice menjača. Sada je zamenjena silikonskom (?) pa ćemo videti šta će dalje da se dešava. Inače samo ulje se odlično pokazalo u menjaču, naročito tokom zime. Ovde je čak slušan savet proizvođača za 75W-80 viskoznost.

A i inače su mi 75W-90 omiljenija (baš ironično; ponekad se i velemajstori preigraju pa od dobijene partije jedva izvuku remi). Niko nije savršen te sve ljude (dobre volje) uvek molim da čak i moje savete proanaliziraju i u slučaju nejasnoće jave, mogu i ja da budem u krivu, ljudi greše, nismo mašine, valjda još ne.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 5815 postova
  • Lokacija: Minhen
  • Motocikl: Kawasaki H2 SX SE '23 / Triumph R3 Storm R '24

Kakva je razlika između sintetičkog ulja 10W50, recimo Bel-Ray EXS, i nekog sintetičkog ulja 10W-40? Znači, šta znači ta razlika u gornjoj vrednosti oznake?

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6542 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

@Expendable-Hvala na pozdravima šampionskoj porodici Milovanovići. Jel se znate lično?

 

Imam jedno pitanje. U nedavnom razgovoru sa prodavcem jednog vrhunskog ulja sam dobio informaciju koju bi voleo da komentarišeš. Naime, postoji prečnik ili rupa uljnog kanala koja je projektovana za dati motor i određenu debljinu odnosno viskoziotet ulja. Po navodima Gospodina gušće ulje teže prolazi kroz uljne magistrale i ispada da se kreće sporije i samim tim napravi manji broj krugova po jedinici vremena što znači da manje radi, manje se troši i ispada da i manje podmazuje, pa je to razlog i manje potrošnje ulja ako je motor već pohaban. Svi perferiramo višim gradacijama, prvi ja, pa sam sad u nedoumici.

 

I jedanu opasku. Koliko moje skromno znanje dozvoljava, proizvodnja ulja nije neka nauka u tehnološkom smislu, bazno ulje i miks aditiva koji koštaju lavovski deo u njemu. Fabrika baznog ulja nema ne znam koliko, jedna je bila u Modriči, tako da ispada da manje više vozimo skoro ista ulja u osnovi, tako da kažem. Za svoj auto koristim jedno određeno ulje i imao sam slučaj da jednu turu je motor trošio, predhodne i naknadne nije. Nisam primetio nikakvu razliku u boji i mirisu, na šta uvek obraćam pažnju kao kontrola, niti prizvucima iz agregata, kupljeno u istoj radnji, znači velika verovatnoća da nije bilo lažirano. Zaključio sam da sastav ulja onda nije bio isti i logički se nameće zaključak da proizvođač možda namerno smanji dodatke i tako učini sebi ili ekstra profit ili ispegla udar rasta komponenti ili pak atakuje ili odgovara konkurenciji. Možda se to dešava od ture do ture ili čak da se u samoj tranši miksuje određeni broj pakovanja tanjeg ulja tako da se praktično zameće trag. Nisam paranoičan al isuviše ima saznanja, i mog ličnog iskustva, o raznoraznim podvalama pa je i ovo jedan od načina. Hoću da kažem da je najbitnija pouzdanost pri izboru pre nego sam navedeni kvalitet.

 

(Da napomenem da nisam pobornik bilo kog brenda i da ne ispada da propagiram nekog.)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Kakva je razlika između sintetičkog ulja 10W50, recimo Bel-Ray EXS, i nekog sintetičkog ulja 10W-40? Znači, šta znači ta razlika u gornjoj vrednosti oznake?

 

Razlika je u viskoznosti. 10W-50 ulja su viskoznija od 10W-40 i imaju veći indeks viskoznosti.

Dakle prva su SAE 50 a druga SAE 40 te imaju (respektivno): 16,3-21,9 (tipično 17-19) mm2/s i 12,5-16,3 (tipično 14-15) mm2/s na 100cel. To povlači i veću vrednost HTHS i uopšte veću viskoznost na visokim temperaturama.

 

Osim toga visoznost je veća i na umerenim temperaturama (na 40cel. 10W-50 ima cca. 120mm2/s a 10W-40 cca. 90).

Izjednačavaju se (približavaju) tek na niskim temperaturama (ispod nule) tako da na -20cel. već praktično iste viskoznosti i ispunjavaju iste uslove na -25cel. i trebaju (moraju) da su pumpabilna (uz 60.000mPas) na -30cel. (što ne zanači da su do te temp. i upotrebljiva, savetuje se tek -20).

 

Ulja mogu biti relativno iste osnove (estarske) kao u slučaju Bel-Ray EXS serije ali to ne znači da imaju isto bazno ulje, koje se sastoji od više njih, zapravo od više base-stock(a).

Dakle, kada se kaže da je ulje bazirano na sintetičkim uljima to znači da je ono (ili bi trebalo bar biti) pretežno bazirano na estarskim sintetikama, međutim tu može biti i PAO i naftenskih base stock-ova.

Osim toga postoje estarski base stock-ovi različitih viskoznosti i indeksa viskoznosti pa se kod 10W-50 po pravilu koriste oni sa većim vrednostima. Potpuna VG (10W-50) se postiže i na druge načine, PAO sintetikama; čest je slučaj da se dodaje malo (nekoliko %) veoma viskoznih PAO-a, koji premašuju SAE 50 pa i SAE 60 kategoriju.

Kako god, u praksi su 10W-50 motociklistička ulja najčešće mešane PAO/sintetički estri osnove dok 10W-40 može biti na čistim (i često jeste) estarskim sintetikama (koje se pojeftinjuju "parafinskim sintetikama", zapravo SHC uljima III bazne grupe).

I na kraju krajeva "razvučenije" Viskozne Gradacije se postižu dodatkom polimera koji služe kao modifikatori viskoznosti.

Kod automobilskih ulja se oni koriste u većem procentu a kod motociklističkih u manjem. 10W-40 i 10W-50 imaju nešto polimera u sebi ali ne neku enormu količinu. Teorijski se 10W-40 može postići i bez polimera ali je to retko u praksi. Čak i 10W-50 nije nedostižno no nije toliko bitno. Do 2-3% kvalitetnih polimera ne mora da značajno utiče na smicajnu otpornost ulja.

 

Šta ovo znači u praksi?

Znači da ćete 10W-50 koristiti u motoru kome je 10W-40 default u jednoj od sledećih prilika (obično kombinacija više njih):

1) Visoke ambijetalne temerature (preko 35 cel.).

2) Vožnja pri velikom opterećenju motora, dugotrajna vožnja na više od pola gasa, pri promenjivim ali uglavnom visokim obrtajima (za koje je zapravo 10W-40 bolje, ali ... ma duga je to priča), vožnja u brdsko-planinskim oblastima (ali oštra) i slično.

3) motori sa mnogo radnih sati (pređenih km).

 

Pedesetice imaju "jači" (deblji) uljani film i dugoročno bolje štite motor, četrdesetice pak bolje hlade motor, bolje čiste motor, daju manje trenja (no to u hidrodinamičkoj oblasti, nije u kontradiktornosti sa rečenim za SAE 50), daju 1-2% više snage motoru i toliko smanjuju potrošnju.

 

P.S.

Tačni sastavi baznih ulja su "top secret" i niko od proizvođača neće dati ni približan sastav (u %). On se može odrediti hemijskim analizama ali tek približno (zbog komplikovane smeše kao i opsega mogućnosti analitičkih tehnika) i to je veoma skupo. Da bi se "provalilo" samo jedno ulje potrebne su analize od više hiljada dolara (pa i desetina) te to samo rade najveće kompanije (za konkurentska) i to ne na regularnoj bazi nego po potrebi.

Zato sve navedeno uzmite kao uopšteno.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 537 postova
  • Lokacija: Virovitica
  • Motocikl: 916 SPS; M900;A35 AML Racing

@Expendable-Hvala na pozdravima šampionskoj porodici Milovanovići. Jel se znate lično?

 

Imam jedno pitanje. U nedavnom razgovoru sa prodavcem jednog vrhunskog ulja sam dobio informaciju koju bi voleo da komentarišeš. Naime, postoji prečnik ili rupa uljnog kanala koja je projektovana za dati motor i određenu debljinu odnosno viskoziotet ulja. Po navodima Gospodina gušće ulje teže prolazi kroz uljne magistrale i ispada da se kreće sporije i samim tim napravi manji broj krugova po jedinici vremena što znači da manje radi, manje se troši i ispada da i manje podmazuje, pa je to razlog i manje potrošnje ulja ako je motor već pohaban. Svi perferiramo višim gradacijama, prvi ja, pa sam sad u nedoumici.

 

I jedanu opasku. Koliko moje skromno znanje dozvoljava, proizvodnja ulja nije neka nauka u tehnološkom smislu, bazno ulje i miks aditiva koji koštaju lavovski deo u njemu. Fabrika baznog ulja nema ne znam koliko, jedna je bila u Modriči, tako da ispada da manje više vozimo skoro ista ulja u osnovi, tako da kažem. Za svoj auto koristim jedno određeno ulje i imao sam slučaj da jednu turu je motor trošio, predhodne i naknadne nije. Nisam primetio nikakvu razliku u boji i mirisu, na šta uvek obraćam pažnju kao kontrola, niti prizvucima iz agregata, kupljeno u istoj radnji, znači velika verovatnoća da nije bilo lažirano. Zaključio sam da sastav ulja onda nije bio isti i logički se nameće zaključak da proizvođač možda namerno smanji dodatke i tako učini sebi ili ekstra profit ili ispegla udar rasta komponenti ili pak atakuje ili odgovara konkurenciji. Možda se to dešava od ture do ture ili čak da se u samoj tranši miksuje određeni broj pakovanja tanjeg ulja tako da se praktično zameće trag. Nisam paranoičan al isuviše ima saznanja, i mog ličnog iskustva, o raznoraznim podvalama pa je i ovo jedan od načina. Hoću da kažem da je najbitnija pouzdanost pri izboru pre nego sam navedeni kvalitet.

 

(Da napomenem da nisam pobornik bilo kog brenda i da ne ispada da propagiram nekog.)

 

Što se tiče uljnih kanala i magistrala, kod ulja je u PI opisana viskoznost kod 40 i 100 stupnjeva celzijusa.

Zašto sam to napisao, naime kod 40 je ulje još uvijek viskozno i kod različitih gradacija se može uočiti razlika da je naprimjer 20w-50 viskoznije(gušće ) od recimo 10W-40 i to nemora značiti da 20W-50 teže prolazi kroz uljne kanale, ali može za razliku od rjeđih ulja na mjestima gdje je bitno hidrodinamičko trenje(ležajevi radilice,leteći i stojeći) prouzročiti mješovito trenje baš zbog svoje "gustoće" jer kod malih zazora može stvoriti zračne džepove i dovesti do mješovitog trnja.

Kada se motorno ulje zagrije na optimalnu radnu temperaturu viskoznost mu padne i tada najbolje vrši svoju funkciju.

Moja preporuka je kod upotrebe multigradnih ulja uvijek bila da je optimalna prva vrijednost 10W-X kod većine motora koji se koriste u našem podneblju baš zbog hladnog starta i pojave mješovitog trenja.

Druga argumentirana činjenica je korištenje sintetičkih ulja na bazi estera, jer i nakon gašenja motora zbog svojih karakteristika ulje ostaje "zaljepljeno" na metalnim dijelovima motora i tako ga štiti od unutrašnje korozije što je i pasivna zaštita od habanja, a i aktivno štiti motor od habanja, jer pri samom startu dijelovi motora koji bi došli u kontakt metal-metal su "presvučeni" tankim slojem ulja i na taj način je znatno smanjeno trošenje efektom "hladnog starta".

Još jedna teoretski-praktična činjenica da kvalitetnija ulja i u nižoj gradaciji, na onih 100 stupnjeva koje smo naveli u početku ovog teksta, mogu imati veću ili istu viskoznost kao i manje kvalitetna ulja više gradacije.

Da to pojednostavimo npr.:

20w-50 mineralno ulje na 100ºC ima viskoznost 17,80 mm²/s i 168 mm²/s kod 40ºC

10W-40 polusint. 100ºC ima viskoznost 13,70 mm²/s i 90,94 mm²/s kod 40ºC

10w-50 sintetika 100ºC ima viskoznost 16,89 mm²/s i 113,1 mm²/s kod 40ºC

 

ovdje sam naveo tri proizvoda slučajno odabranog proizvođača(nije Silkolene)gdje brojevi pokazuju praktički sve gore napisano, dakle mineralno ulje je neznatno viskoznije na 100ºC od sintetike i nešto više od polusintetike, ali na 40ºC te su razlike drastične i imaju ogroman utjecaj na trošenje motora prilikom hladnog starta.

Osim toga mineralna ulja su i manje otporna na hlapljenje po NOACK testu, pa uopće nemora biti čudno da ispravan motor potroši više 20W-50 mineralnog nego 10W-50 sintetičkog ulja.

 

Ovo bi zahtjevalo još puno pisanja, a ja više nemam volje niti vremena.

 

Što se tiče drugog dijela gornjeg posta, o šaržama i punjenju brine kontrola kvalitete u tvornici, a postoji skala od-do izlazne kvalitete proizvoda, uglavnom neide van ništa ispod minimuma propisane kvalitete.

 

O vidim ne'ko me pretekao u objašnjenju :D

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Poštovani 'đunta',

Na žalost porodicu Milovanović ne poznajem lično. Mislio sam na to da ih vi poznajete. Ako ne, ipak neka ostane pozdrav u vidu "otvorenog pisma". Zaista bih voleo da ih upoznam no treba da se "steknu uslovi".

 

Ko god bio gospodin koji vam je objasnio u pravu je. Malo je uprošćeno i neprecizno ali suštinski to je to.

Zato ne treba preterivati sa viskoznijim uljima čak i kod pohabanih motora a kamoli novijih.

Manje viskozna (lakotečljiva) ulja zaista (u principu) bolje podmazuju motor no i tu ne treba preterivati. Najbolje je koristiti (kod iole novijeg motora, automobilskog ili motociklističkog, svejedno) min. VG po preporuci proizvođača motora. Dakle ako je to 5W-30 (automobili) ili 10W-30 motocikli, upravo to iako vam se čini da su ta ulja 'tanka'.

I naravno manji korak ka većim viskoznostima ne mora da bude negativna stvar (i kod novijih mašina), te u prethodnom primeru mogu da se koriste i 5W-40 i 10W-40 ulja. Samo treba znati šta se zaista želi. Na to mnogo utiče i način vožnje i opšti uslovi iste.

Gradska vožnja u principu forsira veće viskoznosti, više temperature takođe.

I naravno kod starijih motora treba ići ka malo (ali malo) većim viskozostima.

Recimo (kod automobila naročito) sa 10W-40 na 15W-40 ili sa 5W-40 na 10W-40 pa tek onda i na veće vrednosti (15W-50).

Kod motocikala obično sa 10W-40 treba ići odmah na 10W-50 ili čak 15W-50 (više razloga između ostalih ali jedan od značajnijih je to da se i kod novih daje mogućnost od 10W-40 do 15W-50, te same konstrukcije motora i uslova rada).

Dakle veće viskoznosti - DA, ali ne po svaku cenu, ne pre vremena i ne u velikoj meri.

Veća viskoznost može i da "pokrije" neke nedostatke motora (istrošenost) ali se "ispod haube" (sedišta) dešava suprotno, motor još brže propada. Osim toga viskoznija ulja daju i veći pritisak ulja naročito na manjim obrtajima i temperaturama, ili makar brže postižu radni pritisak ulja, što je opet samo himera (privid, fatamorgana) jer je trenje i habanje motora uprkos tome veće.

Smanjena potrošnja jeste ušteda, kao i činjenica da će uljani film ređe biti prekinut (ekstremni uslovi, ulje na nivou ispod minimuma) te to daje malo "peace of mind" ali praktične prednosti lakotečljivih ulja sigurno pretežu na tu stranu (možda su manje ali su stalne, prednosti).

 

Opaska vam je manje-više O.K.

Ne bih da dužim. ima toga na CBC forumu (Deep Space 9, "Baki al' ti skupo to ulje!", ...) i na blogu (malo raštrkano).

Ulja istih specifikacija su sličnog sastava i sličnog kvaliteta. Proizvodnja ulja nije neka visoka tehnologija (blending, mešanje), u principu su to bazna ulja sa paketom aditiva.

Međutim ovo je ipak previše uproščeno viđenje.

Pomalo ga (logično) ističu proizvođači jeftinijih ulja.

Tačno je da svako ulje koji ispunjava standard koji motor zahteva mora biti dovoljno dobro za isti.

Međutim, između "položio ispit" - 6, i odličan - 9, te izuzetan - 10, postoje (itekakve) razlike.

Osim toga, mala razlika na početku (u osobinama pa i sastavu) može biti jako velika nakon 100 radnih sati motora!

Da skratim (maksimalno) i uprostim (još "maksimalnije"):

1) Paket aditiva npr. API SL, nije samo jedan, nego može biti "bazni" (osnovni) i premium.

2) Vezano za prethodno kao tipičan (školski) primer se može uzeti ZDDP, koji može biti samo to ali umesto njega mogu biti i (kvalitetniji i savremeniji) organski kompleksi cink-a sličnog sastava i uloge. Premium paket aditiva može imati i više sastojaka.

3) Detergenti mogu biti u paketu ali se mogu dodavati posebno ili se dodati preko paketa. Kvalitetnija (i skuplja) ulja po pravilu imaju više i/ili kvalitetnije detergente.

4) Polimeri (za viskoznost) se po pravilu dodaju nezavisno od "paketa aditiva" što je uslovljeno (ako ničim drugim) njihovom prirodom. Jeftinija ulja po pravilu imaju manje njih i/ili onih manjeg kvaliteta te posledično manji indeks viskoznosti unutar iste VG.

5) Bilo bi tu još što-šta da se kaže o aditivima ali da stanem ("kad je najslađe")

6) Posebna priča pa samo da je načnem: najjeftinija ulja imaju bazno ulje od samo jednog baznog ulja u koje se umućka paket aditiva (a i on zavisi od porekla, ima i tu boljih i lošijih proizvođača). Bazno ulje se po pravilu sastoji od više base stock-a.

Prava je "veština" (skill, kako se u žargonu kaže), zanat, izvršiti pravilan izbor smese. Pravilna kombinacija daje dugoročnu stabilnot ulja u svakoma smislu: oksidacionom, termičkom, viskoznom, ....

7) Nisu sva bazna ulja (base stock) ista. Ima boljih i gorih. Ima i raznih kategorija. Nije isto: 'sintetsko' ulje (SHC, III grupa BU) i sintetičko (PAO, naftenska ulja, PIB, estri, ...), nije isto PS sa 15-20% HC ulja i PS sa 100% (80% ukupnog ulja) HC ulja, ili 20-30% PAO. Čak i unutari iste bazne grupe (I, II, III) postoje velike razlike i tzv. + kategorije (I+, II+ i III+).

8) proizvođača baznih ulja nema veliki broj ali nije tačno da ih ima samo 5-6 ili desetak (što je uobičajena zabluda) jer ih zapravo ima više desetina (verovatno i svih 100) na svetskom nivou. Između ostalog i Rafinerija Modriča (u svetskim razmerama mali proizvođač) proizvodi bazna ulja (čak solidnog kvaliteta ali svakako ne i vrhunskog jer se radi o klasičnim HC uljima te ne tzv. "nekonvencionalnim").

9) Tehnološka disciplina i uopšte oprema te kontrola imaju značajan uticaj na kvalitet ulja (završnog proizvoda).

Možda je propisano da se ulje blenduje na 50-60cel. (kako obično i treba) ali da se iz raznih razloga (ušteda) koristi niža temperatura, ili ista ali kraće vreme i slično. Ne treba biti tehnolog pa uvideti da to (nikako) nije isto. Osim toga manji proizvođači (ili čak veći) mogu iz raznih razloga da izvrše prostu supstituciju neke sirovine (recimo Shell-ovog baznog HC ulja, nekim drugim proizvođačem, iste kategorije) bez dugotrajnih testiranja te iako to ne mora da bude (mnogo) loše ugavnom izađe na niži kvalitet (a vi i ne znate da se to u sledećoj seriji desilo).

10) Prethodno je variranje u kvalitetu sirovina, iste klase, ali može biti i u količini ili kategoriji. Tržište je osvojeno (narod kupuje), e sad ćemo umesto 15% paketa aditiva dodavati 12% (šta narod zna) ili nećemo više dodavati 20% SHC (III Bazna Grupa) ulja u polu-sintetiku nego 15% ili hoćemo 20% ali samo HC (II BG) a "tupani nemaju pojma" pa može i 15% HC umesto 20% SHC.

Dobro nije uvek zato što su potrošači "ovčice" nekada je (kao što ste sami naveli) zbog pikova u ceni pojedinih sirovina ili nedostatku neke od njih na tržištu (jako retko) i slično.

 

Kako su formulacije i detaljne analize, tržištu nedosupne, najbolji način da se osigurate je da kupujete ulja RENOMIRANIH kompanija. Onih kojima par % zarade u kvartalu neće značiti u odnosu na višedecenijsko prisustvo na tržištu.

Kod uvoznih ulja morate imati poverenja u uvoznika, a zaštita brenda, ugovor sa centralom, potvrda da nisu samo uvoznici šlepera nego pravi zastupnici (na sajtu proizvođača) i slično, mnogo znače po tom pitanju.

 

Uopšteno govoreći: bitnije je da je ulje originalno nego da je "fensi" marka, ili kako često kažem: bolje najlošiji original nego najbolji falsifikat!!

Naravno ukoliko normalno koristite auto (motocikl), ne naprežete motor i ne vozite u teškim uslovima, menjate ulje nešto pre max. koji je propisan, zadovoljenje nivoa kvaliteta će biti sasvim dovoljno. Ukoliko pak motor radi u teškim uslovima, ili u velikim naporima, samo najbolje može biti dobro. Kako to (lepo) kaže 'M900':

dobro mora biti skupo, a loše može biti i jeftino i skupo!

 

P.S.

Činjenica da veliki proizvođači (i prodavci) baznih ulja (ExxonMobil, Shell, Chevron, Total ...) daju neke smernice (kao i proizvođači aditiva) i "osnovne formulacije" za svaki od traženih kvaliteta (za svoje iole veće kupce) ne znači da je to tržišno i upotrebljivo. Obično su one nešto skuplje da bi bile konkurentne. Da bi od njih dobili konkurentno a dovoljno kvalitetno ulje, treba mnogo znanja (tim a ne pojedinac), iskustva i testiranja (što podrazumeva i skupu opremu).

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja