Jump to content

Moto Zajednica

Promene na gazećem sloju uzrok "sviranja" gume?

Recommended Posts

  • Integrisan, 9443 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: ---Honda---

I naravno, za bilo kakvo stelovanje treba se imati ispravna  amortizacija a stelovanje skroz brzo(mekano) ili skroz sporo (tvrdo) moraju se pri probi jasno razlikovati!

Zato kazem broj ne igra nikakvu funkciju, sve zavisi od trenutnog stanja, na dva razlicita motora a za istog vozaca mogu totalno druge brojke biti za isti ucinak.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 9443 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: ---Honda---
pre 1 minut, Alekre je napisao:

Po istom principu mi je Irac podesio ogibljenje

O tome pricam! Na triumph tigru sam toliko radio oko oslanjanja da bi mi Irac komotno za ruke uzeo 1000e... To se ne vidi kao dodatna oprema (pa se i ne ceni) ali u voznji osetis i tek kako!

 

Danas sam vozio tudjeg versys-a 650, veze sa mojim nema sto se tice upravljivosti... I njega kada bude probao neko (ne bas njega, uopsteno) komotno moze reci (o kakvoj agilnosti ovaj NFS po forumu kuca?!?).

A u stvari motor je samo katastrofalno podesen.

  • Sviđa mi se 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2991 postova
  • Lokacija: NS
  • Motocikl: Versys 650 Kiklop
45 minutes ago, N.F.S. said:

Lepo Vi kazem da je motor nazad neobuzdano zdrepce! 😆

Za po malo da se uspori povrat (ko ima stelovanje).

Mislim da he preload na max, rebound ne znam. 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1278 postova
  • Lokacija: Sr.Mitrovica
  • Motocikl: Honda Africa CRF 1000 L

ma kakvi bre,to su dvokomponentne gume ,slabo vi to obarate pa ostane deblji sloj na krajevima gume,a potrosite sredinu:P

p.s. poslusajte @N.F.S. razlika je velika

  • Sviđa mi se 1
  • Haha 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 2265 postova
  • Lokacija: Beograd, Bele Vode
  • Motocikl: ex.Liberty 125 & Scarabeo 400i, Kawa ER-5

Ja mislim da je moj motor "klotara" po tom pitanju, tj. bez ikakvog podešavanja. Zato sam se ja prilagodio njemu, ne teram do granica motora, već do mog komfora.

Sa druge strane, da vozim motor koji ima sva ta podešavanja napred i pozadi, bilo bi baš glupo ne iskoristiti sve te prednosti prilagođavanja / podešavanja motora, i iskoristiti maksimalno.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1699 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

Nije to baš tako jednostavno podesiti... Ne znam koliko sam klipova pogledao na temu podešavanja suspenzije, odvrtao, zavrtao,  i opet nisam siguran da li je dobro. Ne poskakuje motor, ne šuta me u bulju sedište, ne mulja, ali opet osećam da bi moglo bolje...:neznam:

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1175 postova
  • Lokacija: New Now
  • Motocikl: Uly

Nije jednostavno. Ali vredi. Ili se pozabavi ili plati nekome da ti to uradi. Na prvom mestu zbog bezbednosti i uživanja u vožnji, a onda i zbog posledičnih stvari kao što je potrošnja gume...

 

Ako ćeš sam, kreni od fabričkog setup-a. Uvek u uputstvima postoji tabela (gruba) koliko klikova je zlatna sredina, koliko za dvoje na motoru, koliko sa prtljagom, koliko za 'tvrdo' a koliko za 'meko'. Odredi svoju potrebu i ušteluj tako pa se vozaj...probaj. A u toku vožnje razmišljaj i osećaj šta se dešava... 

Jeste velika filozofija ali to najosnovnije, najgrublje, može svako sam za sebe.

Za više od grubog - ideš kod pravog   8)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 9443 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: ---Honda---

Fabricki setup ima funkciju kod novog motora, posle decenije na kojekavim putevima i nije neka polazna tacka.

 

Ako zelite kucnucu ukratko kako  radim uz napomenu da sam ja laik entuzijasta ali mi je jasan nacin funkcionisanja oslanjanja i kako se treba ponasati na putu jedan civilni dvotockas (ne na stazi, trkacki).

 

 

P.S. Kako radim na svojim  motorima, ne komercijalno posto ljudi ne veruju koliko ta igranka uzima vremena i novca.

  • Sviđa mi se 3

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 9443 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: ---Honda---

Aj za sada ovako pa da razradjujemo deo po deo...

Znaci svaka stavka koja se preskoci iz bilo kog razloga narusava onu sledecu, nije krucijalno da se rastura sve u sitna crevca ali tako znamo sta se desava unutar delova koji nisu vidni.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 9443 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: ---Honda---

Moracu da pocnem od pred-radnji koje su bitne za bilo kakvo stelovanje.

Po kupovini motora prvo ga ogolim, poskidam sve plastike, rezervoar i ostale "nepotrebne" delove. (Znaci kucam o oslanjanju samo, ne o resto servisiranju).

Prvo lepo i detaljno operem, da mi sve komponente budu lepo i jasno vidne, pregledam ima li defekata, fizickih ostecenja, ukoliko nema, krecem od nazad!

Zavisno od tipa kacenja amortizera zadnjeg, negde ima vise, negde manje posla. Pre stelovanja, svaka pokretna komponenta mora biti u ispravnom i radnom stanju, rasturam "koske" amortizera. Izvlacim osovinu viljuske, pregledam, poliram... Iglicaste lezajeve operem i namastim propisno, semeringe (i lezajeve) po potrebi zamenim. Sklopim zadnjicu logicno :D

Idemo napred, prva stavka je/su (uvek!)  lezajevi vrata, dzaba stelovanja ako tu klimata,"lepi" i koci!

Pogledam kosuljice lezajeva ima li oziljaka, operem, po potrebi izmenjam sta treba, podmazem i sklopim trouglove (pritezanje na moment se podrazumeva, sila na lezajevima je obicno oko 1kg! Konusni trpe i pola kila vise, svakako po servisnim uputima za motor raditi.

Rasturim prednje stapove, povadim i ventile koje mnogi previde, pregledam klizne povrsine, zamenim sta treba (obicno to bude samo ulje i semerinzi oba para) gde su potroseni, zamenim i klizne caure.

Sklopim sve i dovedem u stanje gde nista ne stoji ukrivo, vise/nize (o tome sam pisao 100x za ovih 16god koliko sam na forumu.)

Ovo iznad je osnova, jos nismo nista stelovali! Uzmimo da motor u ovom tekstu ima osnovna stelovanja, prednapregnutost opruga napred/nazad, i ublazavanje povrata obostrano.

Prvo stelujemo takozvani SAG, (guglajte kako se steluje, nije komplikovano a kucao sam o tome dosta puta, da ne ponavljam proceduru).
SAG se steluje kada smo na motoru, sa svom opremom i prtljagom tako da oslanjanje sa obe strane bude sabijeno oko 30-35% od ukupnog hoda!
Ako naprezanjem opruga to nije moguce postici, one nisu adekvatne za nasu tezinu i moraju se zameniti.

Pomenuto "ublazavanje povrata" za sada zavijem skroz i odvijem za po jedan krug, na obe strane.

Tada stelujemo nesto sto ume da upropasti ili voznju ucini sigurnom, prijatnom i opustajucom.
Pogadjate, GEOMETRIJA!

I ponovo, geometrija, necu ulaziti u tehnikalije, ko zeli moze dane provesti citajuci online o tome.
Fora je da raspored mase, ugao viljuske i gaz prednjeg tocka dovedemo u normalu. Da motor ne bude "poboden" napred (zadnjica visa u odnosu na prednjicu, pipav na guvernalu, tankslaper vrlo moguc, preupravljanje) ili obratno, da prednjica bude visa u odnosu na zadnjicu (stabilniji na pravcu, u krivini pokusava da se uspravi i siri putanju, podupravljanje).

Gume okrugle (ne kockaste) i na propisanim pritiscima, nadjemo neki kruzni tok i voznja u krug pri razlicitim brzinama, kada se ugao uhvati a pri konstantnom gasu, motor treba da prati zadatu krivinu bez da se guvernal mora vuci ili gurati! (pre ili pod upravljanje).
Ko ima srecu (vecina dukatija) da i nazad steluje visinu viljuske van amortizacije njemu bude dosta lakse, nama resto ostaje da stapove propustamo/podizemo kroz trokute i tako manipulisemo geometrijom.

Zadnji korak je voznja (sa srafcigerom u dzepu) i stelovanje povrata, trazimo kompromis izmedju udobnosti i sigurnosti. Eksperimentisite u malim koracima, po pola kruga pa voznja... Nema univerzalnog stelovanja.
Meni nekada i mesec dana ode dok upucam sve kako treba! 

Ovo je sve onako ugrubo i baaaaaas koncizno, smernice sta traziti po internetu, koje podatke.
Uciniti voznju ugodnom a sigurnom, ne rvati se sa motorom i navikavati na los setup (pa pljuckati na celu sediju kako nije povozna i zamara :D )

  • Sviđa mi se 4
  • Hvala 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 773 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: Sashac XJR 1300 black demon.

Pa to je kad nemate Ohlins ogibljenje...Ja uzeo motor, predstavio se ogibljenju, ono se samo podesilo i cao. A gume ne cujem ...srecom imam tinitus.:rolleyes:

  • Sviđa mi se 2
  • Haha 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 9443 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: ---Honda---

 ... ne smejem ti se zbog tinitusa cisto da se razumemo! Zamislio sam- 

Prilazis motoru, ubacis LK kao u bankomat a on bzzzzz, bzzzzzz i sve potaman! :D 

  • Haha 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 789 postova
  • Lokacija: Valjevo
  • Motocikl: Versys vel'ki, zeleni.

Polako, doci ce nesto slicno tome i do motora. Postoji vec kod automobila automatsko podesavanje pozicije sedenja u zavisnosti od visine. Elektronika ogibljenja vec postoji u oba sveta.

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1699 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

@PremieRacing komšo, pa ti me vratio u motoraško predškolsko...:dobar: Igram se ja malo s' tim, nije baš da sam noob, ali ovo što Neša radi npr. sa promenom balansa opterećenja napred-nazad meni je SF. Doduše, daleko sam ja od nekog trkača... :D

Nego, čitam neke tekstove (i gledam fotke) na ovu temu uticaja lošeg vešanja na habanje guma i to meni ne liči na moje gume: svi primeri izgledaju neravnomerno habani, onako "testerasto" potrošene gume, sa nekim talasastim ugibljenjima i ispupčenjima, što kod mene nije slučaj. I generalno, nemam neki problem koji se manifestuje u vožnji a koji bi ukazivao na loše podešeno vešanje. Možda nije idealno ali nije ni loše podešeno, pogotovo za moj način i dinamiku vožnje. Počinjem da sumnjam u nizak pritisak vazduha u gumama pošto, iako sam gore naveo da sam ga revnosno proveravao, nije baš sve tako bilo. 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1905 postova
  • Lokacija: Niš
  • Motocikl: CF Motor 450MT; ex: Yamaha XT660Z Tenere

Hajde da iskoristim ovu temu da postavim pitanje, bila je jako dobrih saveta sa Nešine strane.

Na šta ukazuje tj. šta treba promeniti u podešavanjima ogibljenja kad motor nije stabilan na prednjem kraju na većim brzinama - autoput ?
Dakle preko 110 - 120 osećaj je kao da prednji kraj leluja. Motor je nov.
Takođe, pri ubrzavanju, kad na sličnoj brzini šaltam iz pete u šestu - kao da se ceo motor zaljulja - ne znam kako najbolje to da opišem.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 7323 postova
  • Lokacija: Smederevo
  • Motocikl: TDM 900

Preload zadnjeg amorta. Ako je premekan, zadnji kraj se spusti kao ker kad kenja.

 

Ja bih prvo od toga krenuo. Ako si pretežak ili natovaren a opruga slaba onda džabe sve, možeš da šteluješ ceo dan od toga nema ništa.

  • Hvala 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 9443 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: ---Honda---

Hmmm, jedino da nagadjam ali nadam se da je Alekre razuman pa se nece naljutiti sto prividno kontriram (i ako je tacno ono sto pise mada u ovom slucaju mislim da nije tako).

Cesto budem matiran pa se uzdrzim od odgovora ako vidim da je neko (po mom misljenju!) pogresio, korekcija se shavti licno i cesto osetim promenjen odnos, dakleM, lakse je cutati. :D

 

Elem,

geometrija podesena tako da motocikl bude okretan i agilan obicno nije bas ok na pravcu i vecim brzinama. 

Sto je veci trail to je motocikl stabilniji na pravcu i vecim brzinama a veci trail se dobija podizanjem prednjice ili spustanjem zadnjice (ili kombinacija).

Nasuprot tome, manji trail broj rezultuje brzim i pipavim guvernalom, motor okretan, na pravcu i vecoj brzini nije stabilan (ako se pretera, kao tockic na kolicima nekog marketa, luduje na sve strane :D

Treba naci optimalni balans izmedju ta dva ili po potrebi, oni "RR" sa staze su obicno blago manjeg trail-a (spustena prednjica, bolji osecaj na kocenju, manje kontrole na pravcu) dok custom masine imaju izrazito veci trail, pravo idu kao lokomotive, skretanje, ono brzo i ne vole bas :D 

 

Sve je ovo u teoriji, proveri pritiske u gumama, ako je lagan motor a ima vetra (pa jos i kofer) cas zaljuljanju... Blago kriva zadnja felna/guma ljuskaju guvernal takodje pri vecim brzinama...

chassis-92_Trail.jpg

  • Sviđa mi se 1
  • Hvala 1
  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1905 postova
  • Lokacija: Niš
  • Motocikl: CF Motor 450MT; ex: Yamaha XT660Z Tenere

Taman posla da se neko ljuti - svi smo ovde naši, diskutujemo :)
Dobra stvar u celoj priči je što je lako da se proba, dobio sam ideje, samo da nađem malo vremena. Hvala ljudi.

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 7323 postova
  • Lokacija: Smederevo
  • Motocikl: TDM 900

Nek proba stavku po stavku pa će na kraju isplivati rešenje. Gume, pritisak, zadnji kofer, premekan amort, čak i oni usrani podignuti kross blatobrani hoće da podižu prednji kraj.

 

Uvek je malo nezgodno dati savet jer samo ti znaš koliko ti se neotesano ponaša motor pa da otp. znaš jeli je ograničenje usled tipa motocikla ili nešto nije kako treba. 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 638 postova
  • Lokacija: Skopje
  • Motocikl: SV650A

Evo nesto sto sam davno skinuo sa neta. Meni je pomoglo da razumem materiju :) .

vokrivina.jpg.788fe0155ee3ab65a8bf925c8b2c7872.jpg

 

Procitao julski post NFS-a, bravo. Balans/geometrija prednjeg i zadnjeg tocka, pa sve ostalo. 

Imam jos neke savete sacuvane na disku, ali svako ko zeli da se igra, to moze naci na netu. Svi poznatiji proizvogjaci aftermarket suspenzije imaju na svojim web stranama savete, pa to mozete naci, a da ne krsim neka pravila postavljanjem istih ovde. 

Sto se tice "testerastog"(jedna ivica kanala za odvod vode je visa/niza u odnosu na drugu) trosenja gume, po onome sto sam nasao na netu, a mislim da ima logike... pritisak u gumama, los rebound i stil voznje (agresivnije kocenje/ubrzanje u nagibu) su krivci. Naravno, neke gume su sklone tome vise, neke manje.  Smesa i dizajn kanala za odvogjenje vode prave razlike od gume do gume.

 

 

Promenio član Petre
  • Sviđa mi se 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • 8-bit, 1878 postova
  • Lokacija: Beočin
  • Motocikl: KTM690 | Freeride 250R | Burgman 650

Na auto putu ogibljenje i nema neku funkciju, tako da džaba štelovanje. Jednostavno neki modeli nisu za te brzine.

Meni se slično ponašao ktm 390. Primetio sam da kad opteretim zadnji kraj sa torbom od jedno 5, 6 kila bude dosta stabilniji. Sve preko 120 nije za taj motor, a verujem ni za tvoj.

Još da dodam, ako imaš kofer skini ga i probaj.

  • Sviđa mi se 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1905 postova
  • Lokacija: Niš
  • Motocikl: CF Motor 450MT; ex: Yamaha XT660Z Tenere

@mradomir nemam kofer, sve fabrika. Vrlo je moguće i ovo što kažeš. Ovaj motor na 140kmh udara u crveno. Meni je sasvim ok putna brzina od 110 na autoputu, nego znaš ono - kopka me, zašto to tako, može li nešto da se uradi itd. Jer baš sam čitao komentare ovih čto menjaju lančanike i budže ga - kažu isti im je osećaj na 100 i na 150, ali ajde sad - sve je to ipak subjektivan osećaj.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1905 postova
  • Lokacija: Niš
  • Motocikl: CF Motor 450MT; ex: Yamaha XT660Z Tenere

Kako tačno merite SAG , pogotovo napred ?

Ja ovako radim: puna oprema, sedim ili stojim na motoru pridržavam se lagano rukom za zid i držim ga u balansu. Zaljujam ga par puta nogama. I onda drugar sabije amortizer pa pusti i merimo rastojanje od referentne tačke. Onda rastereti amortizer (podigne), pa pusti, i merimo rastojanje opet. Saberem oba i podelim sa dva i to mi je ono što gledam.
E sad, pozadi je lako da se to uradi i merenja na ova dva načina su gotovo ista, nije potrebno držati kočnicu.

Ali napred je veći problem. Nije lako prići da se sabije i rastereti viljuška. Drugar opkorači prednji točak, ja kao što sam rekao stojm na motoru, balansiram, držim prednju kočnicu i onda isto: Prvo uhvati gornji kraj viljuške, sabije, pa pusti, a posle podigne pa pusti. Računamo prosek.
Ali ono što me buni je što je ovde razlika između ta dva merenja dosta veća - 15 do 20 mm. Znam da postoji statička frikcija ili kako se već zove zbog semeringa i prašinara, ali da li je moguće da se toliko oseti ?

Promenio član živke

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja