Jump to content

Moto Zajednica

Put na istok: Pamir, Mongolija, Sibir, ka izlasku Sunca!

Recommended Posts

  • Integrisan, 8301 postova

---------------------------------

 

Dobro, prošlo je dovoljno vremena za odmor od putovanja i katapultiranje u realnost svakodnevnice, pa pošto sam nekako sve to preživeo možemo da se pričom vratimo unazad. U Mongoliju, jer tamo smo stali.

 

Priča će na dalje teći u formi dnevničkih zapisa, preneta je direktno iz dnevnika koji sam svakodnevno na putu vodio, bez mnogo intervencija, ulepšavanja i kerefeka. Dakle, više faktografije i hronološkog sleda događaja, manje lirskih izleta :zvizduk:. Pošto odavde, iz "civilstva" ;), ima uslova, biće tu i poneki video! Čisto da osetite atmosferu iz prve ruke. Biće i dalje puno lepih fotografija. Pisaću o svakoj deonici. Polako, da mi uživanje duže traje.

 

Kako bi se podsetili gde smo stali, najpre da se vratimo i da ponovim opis već objavljene prve deonice Mongolije:

 

---------------------------------

 

 

 

 

19. Jul 2014.

Od Olgija do Hovda (220 km)

 

 

Počelo je u geru i završava u geru*. Počelo je u Olgiju, a završava u Ulaan Bataaru.

 

Počelo je, davno, kao san i čini se, sada, kao da je i dalje san.

 

Mongolija, da parafraziram jednog drugog Miljkovića, umela je da peva dečaku u meni. Kao što je nekada taj dečak nevešto pevao o njoj.

 

Ger-kamp-u-Olgiju-1.jpg

 

* Ger = jurta = mobilna kuća karakteristična za tursko-mongolske nomade, koju kakav nepažljiv Evropljanin lako i nepravedno može zameniti za šator.

 

 

 

***

Deonica od Olgija do Hovda počela je lagano. Asfalt, bar šezdeset kilometara, prostire se sve tamo do iza jezera Tolbo. Posle toga smo izašli iz civilizacije i kročili u Mongoliju.

 

Pocinje-avantura-dugacka-oko-1500km.jpg

 

Jezero-Tolbo.jpg

 

Da je Mongolija zemlja čuda i da vam je bolje da se odmah na to naviknete pokazao je već prvi susret, na prvom visokom prevoju mongolskih planina (visina je ovde, kao i kasnije, rutinski uvek bila iznad dve i po hiljade metara).

 

Pristajem ispred neke rečice, gore u planini, inače bezopasne za prelaz motorom. Verovatno ne bih zastao, pregazio bih vodu bez da se i zamislim, da mi pažnju nije privukao neobičan prizor.

 

Gužva.

 

Ovaj, gužva?

 

Zamislite se, gužva u planini, u bespuću Mongolije, tamo gde jedva da ima trase puta. Ova gužva rezultat je ispražnjenog mini busa, stoji isti negde sa strane, a putnici, tačnije putnice, izašle su napolje i upravo one prave neobičnu gužvu. Stoje i žubore, oko mršavog, ispijenog bicikliste, obučenog u boje mongolske nacionalne zastave.

 

Ispostaviće se da inače gluvonemi Mongol, sitan i onako mali, biciklira stazama i bogazama svoje zemlje, ovog trenutka baš preko ovog prevoja stotinu i neki kilometar udaljen od Olgija. Pored njega zaustavio se minibus pun hrišćanskih misionarki iz, ni manje ni više, Koreje i Dubajia. I na sve to pristižu dva Srbina na svojim velikim motorima.

 

Život ume da udesi najčudesnije moguće susrete, na najuvrnutijim mestima. Život je čudo, zaista!

 

Dugo sam razgovarao, da dobro ste razumeli, baš razgovarao sa gluvonemim Mongolom. Žena pastor, jer bila je to neka od baptističkih hrišćanskih crkava u kojima i žene mogu da obavljaju pastorsku dužnost, želela je da mi objasni šta mi to moj brat putnik priča.

 

Oboje smo je, u isti čas, pogledali sa osmehom. Pa mi se savršeno razumemo, draga simpatična gospođo. Čovek mi upravo objašnjava stanje puta koji nas čeka. I ona je odmah razumela naše poglede, zagrlila nas obojicu (zagrliti u isto vreme jednog Mongola od metar i po i Srbina od dva metra, nije ni lako, a nije da nije smešno) i zadivljeno konstatovala ono što nam je svima bilo u mislima:

 

Ovakav susret, na ovakvom mestu. Bog je veliki!

 

Ok, moja sestro putnice, ne znam baš da li ti i ja verujemo u istu manifestaciju Boga, ali Sila zaista deluje i sveprisutna je! I još da ti kažem, nije da mi je tvoj misionarski posao simpatičan, pusti Budistu da ostane Budista, tako ti ja dumam, ali simpatična si mi ovde nekako i ti, tako debeljuškasta i nasmejana, i ceo taj tvoj autobus bogoumilne misionaske ekskurzije.

 

A gluvonemi Mongol je heroj i div, obrnuto proporcionalno svojoj fizičkoj veličini, pa ako bar sekund u svom životu budem hrabar i jak kao on, knjižiću da se Majka nije zalud mučila rađajući me!

 

Susret-na-planinskom-prevoju-1.jpg

 

Susret-na-planinskom-prevoju-2.jpg

 

 

 

 

***

Prešli smo rečicu. Nestalo je trase puta. Ispred nas je bila samo močvara.

 

Mongolija je teška zemlja za snalaženje. Potrošiće brzo, sažvakati i uz dubok podrig ispljunuti, mnogog nepripremljenog putnika, naviklog na pomoći kao što su karte i novi GPS uređaji. To u Mongoliju ne radi baš uvek. Mislim, skoro nikada. A kada kažem skoro, mislim nikada. Morate dobro znati kuda idete, gde se nalazite u svakom trenutku, morate imati osećaj za strane sveta i posedovati nešto što zovem "putnička intuicija", tj. utemeljen osećaj kojim putem, među mnogim koji se prostiru na sve strane, treba krenuti.

 

Volimo da mislimo kako smo solidni u svim navedenim kategorijama, ni iskustva navigacije po raznim komplikovanim budžacima čudnih država nam ne nedostaje, no, i pored toga, tog dana, na tom mestu, gotovo da smo se izgubili.

 

Ono, nismo se baš sasvim zaturili, ne poput kakvih zblanutih Zapadnjaka koji posle prvih stotinak kilometara Mongolije panično konstatuju da su zagrizli previše. Znali smo mi i gde smo i kamo treba, samo nikako nismo mogli da pronađemo način da tamo stignemo.

 

Trebalo nam je sat vremena, da pređemo tih desetak kilometara kroz močvarnu visoravan. Odbijajući se od planina i različitih puteljaka, kao bilijar kugla o ivicu stola, uspeli smo!

 

I, ne bez ponosa ovo ističem, bio je to prvi i poslednji put u Mongoliji da nismo znali tačno kuda i kako.

 

Pokazali smo se dobro. Možda i najbolje od svih sa kojima smo dolazili u susret, pa kada bi im onako zbunjenim pomogli da se pronađu, nekako uvek smo napominjali da dolazimo iz Srbije, sa Balkana.

 

Neka zna svet da i Balkan za neki glogov organ vredi, da mu može biti od koristi. A svet uči kroz pojedince, razume se, eto zato sam napominjao to što sam napominjao…

 

Mozda-smo-ipak-trebali-onim-puticem-levo.jpg

 

A-na-koje-brdo-sada.jpg

 

 

 

 

 

***

Nešto kasnije Mimi je prvi put u životu jahao konja.

 

Dojahao mladi Mongol, sa sinom. Dete od pet godina samostalno jaše! Možete li da zamislite ciku i vrisku evropskih baba i deda, da koja majka stavi svoje petogodišnje dete na konja i pusti ga da samo poljem galopira? Verovatno bi joj socijalna služba oduzela potomka, eto takvi smo postali mi u "civilizaciji"!

 

Susret-sa-konjanicima.jpg

 

Dakle, dojahao Mongol i daje Mimiju, sve gestovima pričaju, konja da zajaše. Prvi put u životu, novost za Mimija, kao da je znao kome od nas dvojice svoje blago da ponudi!

 

Ciničan zapadnjak u meni, sram me i stid bilo, već misli kako zna za jadac, kako će ovaj od turiste nakon fotografisanja da iska pare.

 

Mimi-na-konju.png

 

Naravno da čoveku sa sinom nije to bilo ni na kraj pameti. Ne razmišlja na taj način, umesto toga pozvao nas je kod njega u ger (kuću), da vidimo njegov mali kineski motor! I mi smo odbili, kreteni neopevani koji su zacrtali da istog dana stignu u Hovd, kao da se ne može razepeti šator na svakom metru planine, kao da jedan dan više u inače narušenom planu znači bilo šta.

 

Još me prati razočaran pogled mladog Mongola i raširen osmeh njegovog sina, malo je dete i ne shvata tačno događaje oko sebe.

 

Zašto smo ga razočarali? Zašto smo žurili? Zato što smo ljudi kojima vreme drugačije teče nego Mongolu u planini. Zapadnjaci. Arogantni glupaci. Koji su kao društvo negde pogrešno skrenuli kod Albukerkija, pa sada destilisanu ljudsku ljubaznost umeju da zamene za materijalizam.

 

Krivo mi je i grize me savest.

 

 

***

Posle smo ručali na travnatoj obali reke u planini. Neverovatan prizor i eto, zbog takvih minuta vredi živeti.

 

Rucak-na-obali-planinske-reke.png

 

Put je bio težak za vožnju. I prelazili smo reku, Boga mi ozbiljnu, veoma brzu i doboku iznad kolena. I uhvatio nas je mrak, tačno dvadeset i pet kilometara pred Hovd. I meni je pregorela sijalica glavnog fara na motociklu.

 

Osećaj već viđenog bio je kompletan, situacija ista kao onomad ispred Kalaikuma u Tadžikistanu, sećate se toga?

 

Ispred Hovda, mokrih nogu i čizama punih vode, po mraku se penjemo na visok prevoj. Sa druge strane, shvatili smo trenutno, upravo je protutnjao pljusak, kišurina. Peščana podloga i inače dovoljno teška za vožnju, ovako raskvašena, po mraku, bez svetla, bila je užasna. Naporna i nepredvidljiva.

 

Behu teški ti poslednji kilometri. Mučenje i borba kako bi pristigli u Hovd.

 

Ovde-je-bas-duboko-30-km-pre-Hovda.png

 

Pune-cizme-vode.png

 

Dolazak-u-Hovd.png

 

 

 

 

***

I stigli smo, bilo je već iza 22h po lokalnom vremenu. Sledeća dva časa, jer zašto da život bude lak i jednostavan, onako mokri i mizerni, tražili smo smeštaj.

 

Našli smo, tek iza ponoći, jedini slobodan krevet u velikom velegradu i izgleda ful turističkoj destinacije, tarabili ih puni budaal-i* i kako je to moguće, Hovdu. Mimi je spavao na zemlji. Ja kao da sam bio na zemlji (do jutra mi je postalo jasno zašto je baš taj krevet jedini u gradu ostao slobodan!).

 

Završila je tako prva ozbiljna deonica u Mongoliji, ono do Olgija i ne računam, to je bilo zagrevanje.

 

Ako se po jutru dan poznaje, kratko rečeno drugovi i drugarice, NAJEBALI SMO.

 

Sa takvim mislima utonuo sam u san.

 

* - Budaal = Hotel (al' u širokom, jako širokom, značenju tog pojma)

  • Podržavam 3

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

A sada, idemo na nove stvari...

 

 

 

20. Jul 2014.

Hovd-Darvi (210 km)

 

Jedan od lakših dana

 

 

Ustajemo relativno rano, imajući u vidu koliko smo kasno sinoć stigli u Hovd.

 

Krećemo nakon doručka u sobi. Još jedan takav obrok! Obojici su čizme još uvek mokre. Takve kakve su, oblačimo ih. Tražimo neku prodavnicu i kupujemo namirnici za sledeća dva do tri dana.

 

Iz grada krećemo oko 10:45h.

 

IMG_9716.jpg

 

IMG_9722.jpg

 

 

U blizini Hovda, odmah po izlazu iz grada, na prvom prevoju, nailazimo na OVVO. Stejemo, obilazim tri puta i ostavljam kamen, po mongolskom običaju. Da li će šamanski Bogovi čuti i odgovoriti protivuslugom, lakom deonicom za uzvrat? Videćemo dovoljno brzo.

 

IMG_9723.jpg

 

IMG_9737.jpg

 

 

Vozimo i na ogromno iznenađenje vremenom shvatam da ispod sebe imamo već 170km asfalta! Najpre oko osamdesetak kilometara do raskrsnice prema Darviju, a onda, po skretanju, još oko devedeset kilometara. To vozimo u komadu, sve očekujući makadam koji nikako da počne.

 

IMG_9738.jpg

 

IMG_9745.jpg

 

IMG_9743.jpg

 

Nakon što se stvari vraćaju u normalu, da ne kažem asfalt prestane, ostaje svega oko četrdeset kilometara do Darvija. Mala je nadmorska visina, tek oko 1150m, pa je vruće. Podloga je sada meka. Sve to brzo umara.

 

IMG_9739.jpg

 

IMG_9748.jpg

 

 

Na ulazu u Darvi vidimo veliki vašar. Konjanici, neke igre, gungula, svi u svečanoj odeći. Žene sa šeširima, muškarci tradicionalno obučeni. Većina pijana, i muškarci i žene. Odlučujemo da danas ne presiramo, da se odmorimo. Nalazimo neki hotel (Na mongolskom jeziku Budaal), jedini u gradu i uzimamo sobu.

 

IMG_9755.jpg

 

vlcsnap-2014-10-21-19h56m06s189.jpg

 

 

Pre toga, dok razmišljamo da li krenuti u pustinju još danas ili ipak prespavati i odmoriti se ovde u poslednjoj civilizaciji, srećemo starijeg Francuza na biciklu. Sam. Kreće u Gobi još danas. Pozdravljamo se, a ja u sebi odmahujem glavom, nisam siguran da je baš sjajno izabrao.

 

IMG_9761.jpg

 

Naš Budall je rupčaga! WC poljski, "sas rupu", jedan za sve, unisex ;). Prljavo. Prljava soba, prljav wc, prljava posteljina, dvorište, sve. Možda smo ipak mogli dalje, mislim se. Iz ove sobe Francuz mi izgleda manje lud…

 

IMG_9762.jpg

 

Mimi jede u nekom restorančiću, ja ne mogu. Prljavo je veoma. Obično je on taj koji izvoljeva za hranu, no danas je izgleda moj red i ostajem gladan.

 

Servisiram motor i rano ležem. Sve u svemu, veoma lak dan, jedan od najlakših na putu uopšte.

 

Sutra nas čeka paklena i duga vožnja, potpuno sam toga svestan. Jer, kačimo Gobi.

 

vlcsnap-2014-10-21-19h57m18s144.jpg

 

vlcsnap-2014-10-21-19h59m15s57.jpg

 

vlcsnap-2014-10-21-20h00m22s223.jpg

  • Podržavam 7

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

21. Jul 2014.

Darvi-Altaj (240 km)

 

Najteži dan putovanja

 

 

Ustajemo odmorni, veoma rano. Krenuli smo u 7.30h. Najranije do sada! Budaal u Darviju, primećujem, ni po danu nije mnogo čistiji, a ni poljski wc nije manje smrdljiv. :lol:

 

IMG_9768.jpg

 

IMG_9765.jpg

 

 

Ceo put je peskovit, na momente jako težak. Ili je neravan, ne zna se šta je gore. Bilo je deonica sa dubokim peskom, zeznuto jako za vožnju. Brzo se čovek umara, a mnogo ima da se vozi.

 

vlcsnap-2014-10-22-11h37m10s84.jpg

 

IMG_9774.jpg

 

IMG_9770.jpg

 

S vremena na vreme naiđemo na ovvo. Ne propuštam da zastanem, ili bar tri puta svirnem. Koga zanima kako izgleda autentični mongolski običaj vezan za ovvo, neka pogleda ovaj video, pravi Mongoli na njemu ;):

 

 

U početnim kilometrima pustinje sreli smo neke Belgijance, mladić i devojka u terencu. Istekla im ruska viza, vraćaju se sa granice u Ulan-Bator. Prošli sve u Mongoliji, celu zemlju, pokazivali nam puteve.

 

vlcsnap-2014-10-22-12h08m41s51.jpg

 

IMG_9778.jpg

 

Nakon toga sreli Francuza biciklistu, onog što je juče iz Darvija otišao u pustinju! Dali mu vodu, bio jako zahvalan. Ima samo kompas, nema ni mobilni! Bio je u Mongoliji pre 6 godina, na severu, sada vozi južnu rutu. Rekao bih da se pomalo kaje zbog svog izbora rute, kaže da mu je pustinja jako teška. Verujem mu na reč!

 

IMG_9780.jpg

 

IMG_9782.jpg

 

Idemo dalje, a ja ne mogu da ne razmišljam o tom ludom Francuzu i ludim biciklistima:

 

 

Sve vreme vozimo polako. Užasan put, truckav i peskovit. U jednom trenutku nailaze oni Nemci u VW (oni isti koje smo upoznali na ulasku u Mongoliju), prestižu nas. Dogovarami se da se vidimo, možda na pivu u Altaju.

 

IMG_9788.jpg

 

IMG_9796.jpg

 

 

IMG_9797.jpg

 

Onda smo opet sreli kamile, prvi put posle kazaške pustinje. Radujemo se ovim bićima svaki put, Mimi naročito

 

IMG_9801.jpg

 

IMG_9806.jpg

 

U jednom trenutku kreće i deonica kroz dine

 

 

Pravimo pauzu, najzad. Mala radnja i pumpa, prve posle 150km pustinje. Prvi hlad, za nas oaza takoreći!

 

IMG_9809.jpg

 

IMG_9812.jpg

 

IMG_9817.jpg

 

IMG_9813.jpg

 

Posle pauze, ni pun kilometar nismo prevezli, Mimi javlja stanicom da je pao! Vraćam se, već je digao motor (pomogao mu lokalac koji je zaustavio auto). Nema oštećenja, sreća.

 

IMG_9819.jpg

 

 

IMG_9818.jpg

 

IMG_9824.jpg

 

Nastavljamo. Put je sve teži. Poslednje deonice jako su teške, mi umorni, ubijeni od prašine. Ja mnogo bolje podnosim vrućinu, zanimljivo...

 

 

IMG_9835.jpg

 

IMG_9828.jpg

 

IMG_9831.jpg

 

Posle 210 km pustinje, penjemo se na prevoj od 2250 metara i iza njega, veoma visoko, na oko 2200m nalazi se ALTAJ.

 

IMG_9850.jpg

 

IMG_9845.jpg

 

IMG_9842.jpg

 

IMG_9853.jpg

 

 

Stižemo posle 13h vožnje, taman za videla! Nalazimo hotel bukvalno ispod budističkog hrama (lutali smo malo gradom, ako se ova velika naseobina gerova u kojoj je naš smeštaj jedna od samo nekoliko čvrstih zgrada može nazvati gradom).

 

IMG_9858.jpg

 

vlcsnap-2014-10-22-11h46m50s6.jpg

 

Za ovu jednu, soba za nas dvojicu i upotreba eksternog tuša:

 

IMG_9862.jpg

 

IMG_9860.jpg

 

Ovo je bio najteži dan putovanja! Mrtvi smo umorni, ali sam sredio tuširanje. Ura!!!

  • Podržavam 7

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

22. Jul 2014.

Altaj-Uliastaj (195 km)

 

Na sever!

 

 

Ujutru idemo u budistički manastir na čijem pragu smo proveli noć, fotografišemo. Prelep mali manastir. Ulazim u jednu pagodu, vođen intuicijom, da pronađem specifičan suvenir koji je Violeta naručila (budistički točak života – bavačakru). Upadam lamama u sred jutarnje meditacije! Izvinjavam se pogledom, dok propadam u zemlju od stida.

 

IMG_9869.jpg

 

IMG_9873.jpg

 

IMG_9907.jpg

 

IMG_9895.jpg

 

Iz Altaja krećemo u 9.30h.

 

IMG_9909.jpg

 

Grad gerova, umesto čvrstih kuća na koje su evropljani navikli, tako ću ga se sećati.

 

IMG_9898.jpg

 

Prvih sedam kilometara je asfalt, a onda skrećemo na sever ka Uliastaju, asfalt naravno prestaje. Do brane Taišir je oko 40 kilometara. Nekoliko kilometara pred branu, među desetinama istih putića, biram lošu varijantu i nakon par kilometara završavamo u koritu suve reke, kroz koje dalje vozimo. A upravo je počela kiša! Jako teško, šta reći. Posle dosta muka nekako ipak izlazimo na most. Pričamo sa policajcem, čuva stražu i brani ovu retkost i pravu dragocenost, ovde u bespuću Mongolije (misli se na most ;)). Policajac govori ruski. Kaže da je put dalje OK (“нормальная дарога”).

 

IMG_9915.jpg

 

IMG_9916.jpg

 

IMG_9917.jpg

 

IMG_9918.jpg

 

IMG_9919.jpg

 

Polako počinjemo da se penjemo u brda. Predeo je zeleniji. Mnogo lepši. Put je na momente mek, ali ipak dosta dobar. Relativno brzo ide.

 

IMG_9912.jpg

 

IMG_9924.jpg

 

IMG_9930.jpg

 

IMG_9920.jpg

 

IMG_9935.jpg

 

Na 110. kilometru, u planini, pravimo ručak. Imamo vreme i za kuvanje kafe, brzo smo vozili i sada ubiremo plodove svog truda.

 

IMG_9951.jpg

 

IMG_9943.jpg

 

IMG_9948.jpg

 

IMG_9950.jpg

 

Posle ručka, deonica koja sledi - pedeset kilometara od prevoja do tri drvena mosta, jako je teška! Izuzetno meka podloga, veliki usponi i često spust pod nagibom i peskom, ponekad i rastresito kamenje. Teško za vožnju.

 

IMG_9963.jpg

 

vlcsnap-2014-10-23-22h18m00s112.jpg

 

vlcsnap-2014-10-23-22h20m13s156.jpg

 

IMG_9938.jpg

 

vlcsnap-2014-10-23-22h22m58s30.jpg

 

IMG_9971.jpg

 

Kada smo prešli sve to, odmaramo na drvenim mostićima.

 

IMG_9973.jpg

 

IMG_9985.jpg

 

IMG_9988.jpg

 

IMG_9975.jpg

 

IMG_9979.jpg

 

Poslednjih 35 kilometara do Uliastaja, preko 2500mnv prevoja, je odličan makadam, samo poneka kratka teška deonica obilazaka.

 

IMG_9991.jpg

 

IMG_9996.jpg

 

Na prevoju srećemo dvadesetak ljudi na izletu. Dočekuju nas sjajno. Jedna devojka govori engleski pa možemo da komuniciramo sa svima, ona prevodi. Najlepši doček ikada! Ushićen sam!

 

IMG_9994.jpg

 

IMG_0008.jpg

 

IMG_9995.jpg

 

IMG_0009.jpg

 

IMG_0015.jpg

 

 

Silazak u Uliastaj je spektakularan. Sjajan pejzaž u predvečernjem suncu, prelep makadam i serpentine – čisto uživanje!

 

IMG_0017.jpg

 

 

IMG_0022.jpg

 

IMG_0028.jpg

 

IMG_0033.jpg

 

IMG_0039.jpg

 

U gradu nalazimo benzin od 95 oktana i smeštaj u pristojnom hotelu. Ima i Internet, prva veza sa kućom posle nekoliko dana! Sve je tu dakle, ostajemo ovde dve večeri, da se dobro odmorimo.

 

Dok raspakujem motor, čujem iza sebe na čistom srpskom: "Odakle vi ovde, jebem mu miša?!". Tako upoznajemo Branka, trećeg južnoslovena u Uliastaju!

 

IMG_0042.jpg

  • Podržavam 10

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1187 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Yamaha FAZER 8 - Race Blue 2014

Prelepo, kao i uvek :)

Posto vidim druze da zaista umes lepo da pises i pravis te putopise, mene, a verujem i ostale zanima sledece: Hoce li biti neko stivo u pisanom izdanju? Koju opremu koristite za komunikaciju i to povezivanje sa kamerom, koje kamere koristite i ono najvaznije, vidim da ste dosta snimali, pa hoce li biti neka emisija? Naravno ocekujem opet da se vidimo u nekoj sali za LIVE prezentaciju :) Jer o onoj prosloj, ja i drugari prepricavamo i dan danas :care: Hvala u napred na odgovorima :)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

Za komunikaciju koristimo obične PMR stanice, koje sam doduše preradio da budu jače. Snimamo gopro kamerama, naravno postoji i mnogo drugih rešenja za action cameru, ali gopro sam izabrao zbog Protune-a (mod u kome se snima u kvalitetu pogodnom za profi produkciju, naročito kolor korekciju). Rešenje kojim skidamo zvuk (uključujući radio vezu) i miksamo u realnom vremenu u video sam ja radio i dosta sam ponosan na to. ;)

 

Za ostalo, ko zna šta budućnost nosi, videćemo... Planova uvek ima. :moto3:

  • Podržavam 3

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

23. Jul 2014.

Uliastaj

 

Predah

 

Uliastaj je mali grad, sav prašnjav. Ali živ i ima sve što putniku treba (dobre prodavnice, nekoliko solidnih restorana, benzin od 95 oktana, hotel sa Internetom...)

 

IMG_0123.jpg

 

IMG_0129.jpg

 

IMG_0166.jpg

 

IMG_0084.jpg

 

IMG_0081.jpg

 

IMG_0078.jpg

 

IMG_0103.jpg

 

IMG_0104.jpg

 

Uliastaj je centar regije (Zavkhan), kažu doduše - najzabačeniji centar u Mongoliji. Kada ste najzabačeniji u Mongoliji, e to mnogo govori! Ima oko 20.000 stanovnika, a do pre desetak godina imao je celih 30.000. Ljudi odlaze. Ima ovde i čvrstih zgrada, centar regije je u pitanju!

 

IMG_0056.jpg

 

IMG_0065.jpg

 

IMG_0046.jpg

 

Većina stanovnika živi u gerovima. Ipak, u gradu imaju struju, ponekad i velike LCD televizore!!! ;)

 

IMG_0235.jpg

 

Nema asfalta do Uliastaja (oko 1100km od Ulaanbatora), ali zato ima aerodrom. Otud i Branko ovde. Srećemo ga još veče pre, u hotelu. Naš čoveka koji radi u Uliastaju. Iako mnogo priča, lepo je čuti naš jezik. Pijemo zajedno piće.

 

Grad je smešten između planina, sa svih strana je njima okružen i nalazi se u dolini reke. Predivno sve to izgleda. U dolini, na obali bistre i brze reke, prostiru se gerovi na sve strane. Kao vikendice.

 

IMG_0121.jpg

 

IMG_0219.jpg

 

IMG_0215.jpg

 

IMG_0197.jpg

 

Šetamo gradom i gledam ljude. Idu svojim poslom, niko se ne osvrće na strance. Sve više su urbani. Malo je ruralnih tipova, samo stariji ljudi.

 

IMG_0177.jpg

 

IMG_0167.jpg

 

IMG_0216.jpg

 

vlcsnap-2014-10-24-12h40m05s198.jpg

 

IMG_01111.jpg

 

IMG_0089.jpg

 

Na brdu, usred grada, nalazi se prelep mali budistički hram. Penjemo se. Ima puno lokalnih turista, Mongola.

 

IMG_0075.jpg

 

IMG_0208.jpg

 

IMG_0158.jpg

 

Budizam doživljava svoj veliki povratak u Mongoliju. Drago mi je, ako! Nekada je ovo bila "najbudističkija" zemlja sveta, možda više i od samog Tibeta. Onda je u komunističko doba usledio najveći pogrom klera u svetu. Ikada! Pravi mali genocid, koji su komunisti sproveli nad lamama, konkurencijom u borbi za duše i srca ljudi. Sada se stvari vraćaju tamo gde im je prirodno mesto i volim to da vidim.

 

IMG_0132.jpg

 

IMG_0135.jpg

 

IMG_0150.jpg

 

IMG_0151.jpg

 

IMG_0201.jpg

 

IMG_0214.jpg

 

Ima nešto u tom budizmu – ova mala biće ni najmanje se ne plaše ljudi. Prilazi mi, da li sam ga poznavao u nekom drugom vremenu?

 

IMG_0183.jpg

 

U hotelu imamo Internet, mogu konačno da čujem Violetu!

 

***

 

Do Harkorina (Karakorum) i asfalta tamo (nadam se) imamo još tri ili četiri dana vožnje.

 

Uveče, sedelo društvo ispred hotela, pilo se pivo. Tri Srbina, tri Mongola, dva expat-a (jedan Novi Zeland, jedan Nemac). Mongol, doktor kiropraktičar, lomio me, pokazivao zahvate, razne. Kukala mi majka, koliko sam krckao u veštim rukama mladog doktora. Prvo ti je frka, posle se prepustiš, odlučiš da veruješ u ljude, tako je nekako i sa celim ovim putovanjem.

 

Pričalo se do 1h u noć! Al' ko se žali, zbog takvih ljudi i takvih stvari se putuje!

 

IMG_0188.jpg

 

IMG_0190.jpg

  • Podržavam 5

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

24. Jul 2014.

Uliastaj-Tosoncegel (~201km)

 

Čas lako, čas teško, a sve vreme lepo - eto to je Mongolija

 

 

I pored kasnog odlaska na spavanje, posle sinoćnjeg bančenja ispred hotela u Uliastaju, spakovani smo već u 8h ujutro. Doručkujemo. Ispraćaju nas Branko i njegov prevodilac, urbani Mongol iz Grada (The City - tako zovu Ulan Bator, jedini pravi grad u zemlji). Lep ispraćaj.

 

Polazimo već u 8.30h, po Ulan Bator vremenu (+6h).

 

IMG_0238.jpg

 

IMG_0241.jpg

 

Zanimljivo je to sa vremenom u Uliastaju, zvanična časovna zona je +5h u odnosu na srednju Evropu, ali pošto su i onako u sred ničega, grad je samoinicijativno odlučio da živi po Ulan Bator vremenu (+6h). Kažu, lakše im je da prate red letanja aviona i TV program ;). I tako i žive, a mi smo, eto, malo ranije dodali još jedan čas u odnosu na Beograd, a isti ukrali od sna.

 

IMG_0242.jpg

 

IMG_0243.jpg

 

IMG_0245.jpg

 

Na prvoj pauzi, posle ~55km, gledamo slobodne konje kako pasu. Lepa slika. To je neposredno iza prelepog prevoja od 2500mnv, pa sam već mekog oka i otvorenog srca za lirske utiske. Dolazi pastir, na malom kineskom motoru. Objašnjava da su konji njegovi, hvali se svojim uspehom, pa ih onda, sve preskačući poljem tim motorčetom, tera sirenom. Smešno! Pozitivno! Ponos uspehom je gorivo i u planinama Mongolije.

 

IMG_0259.jpg

 

IMG_0265.jpg

 

IMG_0252.jpg

 

IMG_0267.jpg

 

Na 77. kilometru stajemo u prodavnicu (usamljena privatna kuća, kilometrima usred ničega, sa policom na kojoj stoje artikli koje možete kupiti), hlad! Mimi kupuje vafle i daje ih deci vlasnice prodavnice. Jedu u slast! Tužan sam i srećan. Tužan, jer slast sa kojom deca jedu pokazuju da je siromaštvo veliko, da majka gotovo nikada ne može da ih počasti slatkišem namenjenim prodaji, to je za zaradu, za preživljavanje. Srećan, jer su deca toliko srećna. Kupili smo sve vafle i onda ih poklonili, osim jednog pakovanja koje mi proždiremo.

 

IMG_0272.jpg

 

IMG_0275.jpg

 

IMG_0302.jpg

 

IMG_0298.jpg

 

Od početka, sve do oko 115. kilometra je solidan put. Mi smo uvozani i brzo napredujemo. Skoro lako, da ne čuju Bogovi putovanja da smo se pogordili.

 

U jednom trenutku razdvajamo se, odveli nas putevi na dve strane. Čak 25 kilometara vozimo odvojeno, oko 5 kilometara međusobno udaljeni (na ivici dometa stanica, po tome znam). Brda su između. Srećemo se neposredno pred pauzu. U ovakvim situacijama radio veza je neprocenjiva! Umesto povratka unazad, traženja i gubljenja vremena, sve vreme smo u kontaktu i hladnokrvno koordiniramo napredovanje.

 

vlcsnap-2014-10-24-17h27m14s209.jpg

 

vlcsnap-2014-10-24-17h26m30s38.jpg

 

Pauzu pravimo na 120. kilometru, u mestu Telmen, u malom kafeu pored puta (kafe u ovom bespuću znači u stvari porodična kuća, u kojoj će putnika uslužiti za malu nadoknadu). Jedemo neko mongolsko jelo, liči na čiburek (jedna vrsta uštipaka, ali ovde sa iznutricama unutra). Dobro je, ukusno! Dobro je i to što sada imamo već oko dva ili tri kafea na deonici od 200km! To je mnogo bolje nego prethodnih dana.

 

IMG_0277.jpg

 

IMG_0282.jpg

 

IMG_0284.jpg

 

Nakon pauze, izlazimo na reku Ider, odakle počinje, sve do kraja dana, jako teška deonica, oko 65 kilometara ukupno. Dubok pesak, naročito teško pred sam Tosoncegel, već na kraju dana, jer je tu mali prevoj. Jako teško za vožnju i puno nas umara.

 

IMG_0291.jpg

 

IMG_0294.jpg

 

Povremeno, na kratko, bude i odličan put.

 

IMG_0305.jpg

 

Pristižemo. Sam grad, tačnije selo, je prašnjav i mali. Ima svega dve ili tri ulice sa nekom vrstom asfalta. Ipak, ima tri ili četiri mala budaala (hotela)! Logično, ovde se spajamo sa severnom rutom, kojom se češće vozi i posledično ima mušterija. Biramo jedan sa parkingom za motore. WC u dvorištu, nema vode (ni tuš), očekivano. Ipak spavanje je svega 4 evra po osobi. U Mogoliji retko ko razapinje šator.

 

IMG_0308.jpg

 

IMG_0317.jpg

 

IMG_0315.jpg

 

vlcsnap-2014-10-24-17h25m25s133.jpg

 

Sutra želim da krenemo rano. Čeka nas teška deonica!

  • Podržavam 5

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

25. Jul 2014.

Tosoncengel-Tariat (201km)

 

Na ivici snage

 

 

Krećemo oko 8.30h. Sinoć je padala kiša.

 

IMG_0323.jpg

 

IMG_0324.jpg

 

IMG_0326.jpg

 

Prvih 43 kilometra, do prvog mesta (Ik-ul), izuzetno su teški. Put se gradi, mnogo je peska, nagibi sa peskom i sa velikim kamenjem. Čist dert. Sve to je dodatno meko od sinoćnje kiše. Da sve bude gore, od samog jutra ja se osećam jako loše. Ustao sam sa mučninom, bolom u glavi, vrtoglavicom (neprijatna stvar za vožnju na dva točka). Teško vozim. Mučim se i borim sa sobom, bukvalno na svakom metru, kroz svaki minut.

 

vlcsnap-2014-10-25-20h24m39s195.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h21m40s166.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h23m00s234.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h28m00s117.jpg

 

Na 30. kilometru, u takvim okolnostima, već sam na ivici snage. Gotov. Pravimo pauzu, ispod jednog četinara. Prvog koji se čudesno pojavio posle ne znam ni sam koliko kilometara i dao mi zaklon od sunčeve svetlosti koja mi smeta! Malo dremam, nije to bio ni pravi san i prijalo mi je.

 

vlcsnap-2014-10-25-21h04m25s22.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-21h01m35s81.jpg

 

IMG_0355.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-21h04m14s164.jpg

 

Dok Mimi snima, ja i dalje knjavam.

 

vlcsnap-2014-10-25-21h01m53s21.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-21h02m42s253.jpg

 

IMG_0357.jpg

 

Prijao mi je kratak san. Odatle vozim lakše.

 

vlcsnap-2014-10-25-21h03m23s114.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h22m10s226.jpg

 

 

Kako je ta jutarnja golgota, svega trideset kilometara (!!!), izgledala? Evo, ovako, uz komentar:

 

 

 

Nastavak sledi...

  • Podržavam 5

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

Na ivici snage - drugi deo

 

 

Put nastavlja pored reke Ider. Sve vreme do oko 65. kilometra je peskovit, doduše za nijansu manje, a i meni je za nijansu bolje. Počinju rupe i pregibi. Ider za mene znači "pesak" na mongolskom, nemam pojma i nije me brige koja je uistinu prava reč. Gotovo svaki metar pored ove reke bio je peskovit, a davno bi trebalo da smo van pustinje!

 

vlcsnap-2014-10-25-20h09m09s66.jpg

 

IMG_0366.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h10m17s227.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h18m02s54.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h13m36s229.jpg

 

IMG_0369.jpg

 

I dalje se osećam loše, kontrolisano loše doduše (uvek mi adrenalin na motoru pomaže). Vreme nam je za pauzu, no u brdima oblači. Puno kilometara na raznim putovanjima učinili su da dobro procenjujem vreme, vidim biće kiše i ta kiša će nas stići ako stanemo. U tim uslovima ovaj podnošljivo mekan put momentalno postaje noćna mora. Pronalazim dodatnu snagu, negde, nekako. Bežimo od kiše, uspešno, i pauzu pravimo tek oko 85. kilometra.

 

IMG_0367.jpg

 

Ostavljamo motore na putu, a mi se penjemo u šumu, u hlad. Put i motori ostaju ispod nas.

 

IMG_0374.jpg

 

IMG_0375.jpg

 

Dekica u kamiončetu seli ger i celu porodicu, valjda sa jednog pašnjaka na neki drugi, manje iskorišćen, tako uostalom nomadi žive. Trucka neravnim putem, hvata neku svoju putanju i pri tom udara moj motor debelom, horizontalnom motkom! Motka je ona dugačka, od noseće konstrukcije gera, a sada sa strane štrči iz kamiona. Deremo se iz sve snage, zaustavlja se u poslednjem trenutku pre nego je oborio motor i bacio ga pod točkove kamiona.

 

IMG_0379.jpg

 

Proveravam, nema štete! Luda sreća. Samo popušta retrovizor, njega je zakačio, nije se čak ni polomio. Zaista vrlo, vrlo malo je falilo da motor ode pod točkove kamiona. Prskam i psujem dedu na sav glas i dok psujem, već mi je žao. Gleda me onim izvinjavajućim, plačnim, pomirljivim budističkim pogledom, takvim da se momentalno osetite kao divljak i budala. Izvinjavam se i ja njemu, a obojica pričamo na jezicima na kojima onog drugog ne razumemo ni reč.

 

Adrenalin izlučen u gnevu učinio je da se neko vreme osećam fizički bolje. Kajanje, nastalo zbog gneva, učinilo je da dugo sebi prebacujem.

 

Natavljamo dalje. Izbor trase je stalna zanimacija.

 

vlcsnap-2014-10-25-20h12m58s107.jpg

 

 

Počinje uspon na prevoj (Zavhan, ~2600mnv). Srećemo dvojicu Španaca biciklista, dolaze iz suprotnog smera. Pričamo dugo sa njima. Došli avionom i bicikliraju po Mongoliji. Umorni su, nije to ono što su očekivali, preteško je. Dobro jutro zapadnjaci, mislim se! Nema uveče tople vode, nema restorana, nema ponekad ni struje za baterije. Kažu mislili su da će biti sami. Pardoniram se, zezajući ih, što smo i mi naišli, neće nam se ponoviti (a u sebi mislim, kroz sav onaj pesak svakako neću skoro ponovo :lol:)).

 

IMG_0386.jpg

 

IMG_0388.jpg

 

 

Nastavak sledi...

  • Podržavam 5

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

Na ivici snage - treći deo

 

 

Uspon i silazak sa prevoja je odličan, čvrst makadam! Gas! Odmah iza toga i sve do kraja dana, put je opet veoma težak.

 

IMG_0394.jpg

 

IMG_0397.jpg

 

Putevi uzimaju danak. Mongoli rade "generalnu" pored druma.

 

IMG_0411.jpg

 

Posle pauze u mestu Cahir put se gubi. Više nema ni trase. To je uvek najteže, jer osim što moraš da misliš kako da nastaviš da ideš, sve vreme moraš da misliš i gde ideš.

 

IMG_0412.jpg

 

IMG_0409.jpg

 

IMG_0413.jpg

 

IMG_0407.jpg

 

IMG_0400.jpg

 

IMG_0403.jpg

 

Predeo kroz koji vozimo je divan. Iako sam kilav i još me drži ona mala snaga, ne mogu da ne primetim kroz koju lepotu vozimo. I dalje nema jasne trase puta, doduše.

 

IMG_0430.jpg

 

IMG_0467.jpg

 

IMG_0435.jpg

 

IMG_0433.jpg

 

 

Prelazimo još jednu reku. Široka je i duboka ali nalazimo plitku putanju. Prelaz je nov, ni Mongoli ne znaju kako preko (sakupila se tu već mala grupa vozila dok smo dumali), pa nas svi slede. Ja, kao i na svakoj reci do tada, preterujem jedan po jedan oba motora (Mimi pomaže da ne bude prevrtanja, tako smo podelili poslove još u Tadžikistanu).

 

IMG_0418.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-21h06m49s148.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h43m31s241.jpg

 

Sve do kraja dana, do samog Tariata, put je težak. Ja se osećam ponovo veoma loše. Još nekoliko puta pravim pauze, ležim na zemlji, drugog zaklona do zaklona od sopstvenog motora nema i pokušavam da pomalo spavam. Opet sam na ivici snage. Možda, na momente, saznajem kako izgleda i preko te ivice.

 

vlcsnap-2014-10-25-21h08m30s155.jpg

 

IMG_0482.jpg

 

vlcsnap-2014-10-25-20h16m38s197.jpg

 

 

 

Kako izgledaju naša lutanja i razmišljanja? Evo ovako, uz izvorni zvuk i atmosferu:

 

 

 

Dolazimo do prelepog jezera (Terkhiin Tsagaan Nuur). Još samo malo!

 

IMG_0454.jpg

 

IMG_0450.jpg

 

IMG_0437.jpg

 

IMG_0460.jpg

 

Veoma umorni približavamo se Tariatu. Senke su dugačke i ispred nas, kasno je.

 

IMG_0474.jpg

 

 

 

Pogledajte pregled, kako je ta borba sa kilometrima i samim sobom trajala celo popodne. Pažnja! Uznemirujuć sadržaj :lol::

 

 

 

Prilazimo mestu u smiraj dana. Pomešan osećaj umora, malaksalosti, trijumfa i lepote. Retko kada čovek oseti tako duboko i savršeno jasno mešavinu svih tih osećanja. Tariat, uspeli smo!

 

IMG_0472.jpg

 

IMG_0486.jpg

 

IMG_0503.jpg

 

IMG_0507.jpg

 

 

Stižemo oko 20.30h.

 

Umorni smo. I nervozni. Doživljamo putovanje na različit način i što je umor veći, to je vidljivije. Uveče, posvađali smo se oko kupovine neke vode, banalno, pa se mirimo, mada svađa ne prija ni jednom ni drugom. Vidim opet koliko smo zaista različiti i odmah zatim to potiskujem.

 

Sutra je novi dan!

  • Podržavam 8

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

26. Jul 2014.

Tariat-Cecerleg-Harhorin (~280km)

 

Asfalt, kako to lepo zvuči i još bolje izgleda!

 

 

Budimo se, ja mnogo kasnije, ćutanje, teško ustajanje. Jutro u Tariatu je tiho, mesto je malo i uspavano do kasno u dan. Generalno, sa zanimanjem sada to već jasno primećujem, u bespućima Mongolije ljudi kasno ustaju. U snu sam se dovoljno odmorio, samim tim mi je bolje.

 

Krećemo pre pola deset, odlično prolazno vreme, imajući u vidu opštu iscrpljenost i posledičnu jutarnju lenjost.

 

IMG_0513.jpg

 

IMG_0514.jpg

 

Put je solidan, čvrst. Opet je noću padala kiša, ali se dovoljno prosušilo. Odlučujem da promenim taktiku u odnosu na juče, da spustim malo marginu rizika i da oštrom vožnjom odmah ujutro podignem adrenalin. Sve sa idejom da ostatak dana prođe u manjoj muci nego juče. Vozim brzo, tačno biram putanje, verovatno najbolja vožnja u Mongoliji do sada. Ovog jutra baš uživam i prija mi ta vožnja (taktika sa adrenalinom uspeva!). Osim toga i kilometri se brzo nižu.

 

Iz Mimijeve vizure:

 

vlcsnap-2014-10-27-18h17m21s4.jpg

 

vlcsnap-2014-10-27-18h15m57s195.jpg

 

vlcsnap-2014-10-27-18h14m21s6.jpg

 

vlcsnap-2014-10-27-18h13m35s41.jpg

 

 

Pogledajte kako je to lepa deonica, pa hajde, vozite se sa mnom, uz Hladno pivo kroz Mongoliju:

 

 

 

IMG_0515.jpg

 

 

Četrdesetak kilometara od polaska, tačno negde oko kanjona reke Čulut...

 

IMG_0540.jpg

 

IMG_0533.jpg

 

IMG_0550.jpg

 

...vidimo putarske mašine (!!!) i zatim asfaltiranje glavne trase.

 

IMG_0526.jpg

 

IMG_0549.jpg

 

Posle pauze i još nekoliko dodatnih kilometara izlazimo na asfalt. Asfalt! Najzad! Sto mu gromova, jelenskih mi rogova, svih mi dabrova s Ontaria, karamba, karambita, tako mi čukundede vrača i bubnjeva Darkvuda (…), uželeo sam se asfalta i nije me sramota to da priznam! Evo kako je izgledao taj trenutak, posle skoro 1500km van istog, uz komentar:

 

 

 

 

Važna tačka, mislim, manje-više gotovo je sa divljom Mongolijom bez puteva (bar tako se nadam u tom trenutku). Do kraja, do Grada i potom ruske granice, sada će uglavnom biti lako. Pokazaće se kasnije da je moje oduševljenje bilo preuranjeno i da, usled različitih okolnosti, još ozbiljnih iskušenja čeka iza ugla! No, u tom trenutku sam izvorno zadovoljan i raspoložen. Očekujem da dalje ipak bude mnogo lakše.

 

Do Cecerlega makadam je zaostao još samo na nekoliko deonica od po nekoliko kilometara, dva planinska prevoja su ostavljena bez asfalta. Predeli su lepi, brzo napredujemo.

 

IMG_0559.jpg

 

IMG_0554.jpg

 

U Cecerleg, predviđeno odredište za danas, stižemo nešto pre pola dva! Grad je solidne veličine, kao Uliastaj. Dosta živ. Vidimo pijacu, gužva je, ljudi na sve strane. Sedamo u restoran(čić) da jedemo. Da se počastimo, a imamo i vremena. Hrana je ukusna, gazda priča ruski, prija i razgovor i klopa.

 

IMG_0569.jpg

 

IMG_0561.jpg

 

Donosimo odluku da nastavimo dalje. Obavestio sam se, do Harhorina je lak put, svih 120 kilometara je asfalt. Nastavljamo, dakle! Sto kilometara protiče u treptaju oka. Asfalt je civilizacija! Žila kucavica, odmor za umornog putnika. Sve to odjednom.

 

Al' ne bi nam suđeno da se izvučemo danas do samog kraja. Nekih dvadeset kilometara ispred Harhorina grada ;) hvata nas jaka kiša i grad. Napade nas mučki, sa boka. Vozimo kroz to nevreme, nema se gde, zaklona na mongolskoj tepsiji nema, nema ni neke pumpe, ničega i nigde da se stane. Mokri smo i musavi. Kiša prestaje oko pet kilometara pre grada, kao da nam se priroda iscerila u lice.

 

vlcsnap-2014-10-27-18h02m34s106.jpg

 

vlcsnap-2014-10-27-18h04m14s85.jpg

 

vlcsnap-2014-10-27-18h05m19s176.jpg

 

Pokisli k'o miševi u svakom smislu, uzimamo neki hotel/pansion u blizini budističkog manastira, na samom putu. Prvi u kome smo mogli da parkiramo motore, spustimo cenu sobe i obezbedimo ispravan kineski tuš, tim redosledom. Mada taj kineski tuš zaslužuje poseban esej i debelo uputstvo za nas debilne zapadnjake, opra nas nekako. Dušu dade, al' opra nas nekako. :lol:

 

IMG_0581.jpg

 

IMG_0584.jpg

 

 

Popodne, jedno od retkih slobodnih za odmor, kada ne vozimo, koristimo za šetnju i večeru u gradu. Kafe Morin&Jim, zapadnjačka porodica, došli sa klincima u sred Mongolije i otvorili kafanu, hipici, žive u geru u dvorištu. Hrana je OK. Pijemo prvi espresso posle ko zna koliko dana. Košta, iako ne više od parnjaka u Beogradu, kao dobra porcija mesa! Zanimljivi su mi oboje, ti Morin i Jim, kako ne komuniciraju sa nama. Tako zapadnjački i drugačije od svih istočnjaka. Čak i kada si hipik sa zapada, inicijalno držiš distancu i poštuješ lični prostor drugog čoveka. Nekada mi je to tužno, danas mi to prija.

 

IMG_0588.jpg

 

IMG_0591.jpg

 

IMG_0590.jpg

 

 

***

Uveče u hotel stiže velika grupa urbanih Mongola. Harhorin je ustvari, za one među nama koji to ne znaju, Karakorum – drevna mongolska prestonica i najvažniji buduistički manastir danas u Mongoliji. Zato do njega i postoji asfalt, zato je prvorazredna turistička destinacija u ovoj zemlji, naročito za urbane Mongole. Zato u njemu ostajemo dva dana.

 

U pansionu je živo i dosta bučno. Mongoli, došli na odmor i u provod, uveče dugo banče, smeju se i flertuju međusobno. Meni ne smeta, simpatično mi je. Mimi ne može da spava, pizdi i rasteruje ih ispred sobe, na čistom srpskom razume se. Slabo ga razumeju, al' vide da će da bije, pa ga, sa probuđenom budističkom pokornošću, ispoštovaše! ;)

  • Podržavam 9

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8301 postova

27. Jul 2014.

Harhorin

 

Kamen i vekovi

 

 

Jutro počinje posetom manastiru Erden Zuu. Nekada najveći, dom stotinu hramova, ovaj manastir i danas je Mongolima najznačajnija budistička svetinja.

 

IMG_0773.jpg

 

IMG_0621.jpg

 

IMG_0625.jpg

 

Idemo peške, prvi pogled je dakle spor i razvučen. Impresivan manastir, iako su nakon godina komunizma preživela samo tri hrama (od tačno sto!), zidine i dalje plene. Davni je to odjek nekadašnje veličine i značaja. Praznina unutar zidina, polje na kome su nekada stojali hramovi, ledi srce i podseća na te godine tuge snažnije nego bilo kakva tabla ili spomenik. Ježim se.

 

No i pored te praznine manastir je živo mesto!

 

IMG_0659.jpg

 

IMG_0640.jpg

 

IMG_0667.jpg

 

IMG_0666.jpg

 

IMG_0693.jpg

 

IMG_0749.jpg

 

IMG_0653.jpg

 

IMG_0652.jpg

 

IMG_0689.jpg

 

Prisustvujem budističkoj službi u hramu Lavrin Sum, duhovnom centru manastira i jednom od preostala dva aktivna hrama danas (treći preživeli hram je muzej, bez duhovnog života). Davna želja i veliko, predivno iskustvo. Na službu lame pozivaju prisutne sa osmatračnice hrama, svaki dan od jedanaest, u Mongoliji se kasno ustaje. Služba u ovom hramu traje jedan sat. Lame (monasi) pevaju i u glas uzvikuju, limene udaraljke podižu atmosferu, ljudi su veseli. U hramu je veoma opušteno. Lame u toku službe neobavezno ustaju, daju hranu siromašnoj deci. Menjaju se u napevu. Jedan, u dresu Brazila ispod mantije, kuca SMS.

 

IMG_0679.jpg

 

 

 

Nakon Lavrin suma i prve budističke službe u životu, u dobrom raspoloženju izlazim. Pronalazim Mimija, posećujemo zajedno Dalaj Lama Sum, najveći hram manastira, neaktivan, pretekao je nekako kao muzej.

 

IMG_0761.jpg

 

IMG_0741.jpg

 

IMG_0747.jpg

 

IMG_0708.jpg

 

IMG_0713.jpg

 

IMG_0717.jpg

 

IMG_0733.jpg

 

 

Odlazimo do ruševina stare mongolske prestonice Karakoruma, nalazi se tek dvestotinak metara izvan zidova manastira. Džingis kan i njegov sin Ogedej kan su ovde napravili prestonicu svog carstva, ovo je mesto gde planine prelaze u veliki mongolski plato, da bi kasnije Kublaj kan, unuk Džingis kana preselio prestonicu u današnji Peking. Od tog porobljavanja Kine vuče poreklo i ova davnašnja mržnja Kineza prema Mongolima. I danas se može osetiti. Kinezi su potom, kada su poterali Mongole na njihovu visoravan, došli čak do Karakoruma i srušili ga (zvuči li vam ovo poznato?). Od ostataka grada, kasnije, praktični istočnjaci izgradili su zidove manastira. Eto mi odgovora zašto je ovo jedini budistički manastir koji sam video, a da je u polju, ne na kakvom obližnjem brdu, planini ili bar uzvišenju! Bilo kamena okolo, ko će ga nositi tamo na brda u daljini?

 

Četiri kamene kornjače označavale su granice prestonice:

 

IMG_0765.jpg

 

IMG_0766.jpg

 

IMG_0781.jpg

 

Violeta tu dobija malog Budu, lokalni prodavac ispred svog gera omekšao me je, pa sam Budu preplatio. Nedugo zatim pronalazim i bavačakru (točak života). Operacija "suvenir" završena!

 

IMG_0768.jpg

 

Uzimamo motore i odlazimo do Penis Rock-a (falusni kamen, lokalna znamenitost sa severne strane grada). Mongolke sedaju na veliki kameni penis, dobro je za plodnost kažu ;). Meni je smešno, jedva se suzdržavam, da ih svojim otvorenim smehom ne povredim.

 

IMG_0792.jpg

 

vlcsnap-2014-11-03-12h28m29s40.jpg

 

Tražimo net okolo-naokolo, nema ga baš nigde. Hej, da li je moguće da u značajnom turističkom centru nema nigde Interneta? Eto i to je Mongolija! Javljanje kući i poruka da smo živi sačekaće izgleda Ulan Bator.

 

 

***

 

Vozimo do velikog spomenika mongolskoj imperiji. Nalazi se na brdu iznad grada, sa koga puca sjajan pogled na celu dolinu. Rekoh već, planine ovde polako prelaze u centralnu mongolsku stepu, oduvek je ovo važno mesto i odmorište karavana.

 

IMG_0827.jpg

 

IMG_0810.jpg

 

IMG_0833.jpg

 

IMG_0838.jpg

 

Mislim se – stiže i do Karakoruma. Kada sam kao dete čitao o velikom Džingis kanu, pa posle gledao onu čuvenu seriju (ko se seća, ajde?), sve mi je to delovalo kao neki fiktivan prostor, mogao bi biti i na Marsu, eto toliko mi je dostižan. Klica je tada posejana, a krug je zatvoren ovim pogledom, u predivno sunčano popodne. Pogledom u koji je stao, tako mi se čini, ceo zapad Mongolije i sve one planine koje smo prejahali.

 

 

***

 

Uveče dugo pričamo i ćaskamo. Atmosfera je odlična. Sutra krećemo za Ulan Bator!

  • Podržavam 6

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja