Jump to content

Moto Zajednica

Bokseri: Podesavanje ventila

Recommended Posts

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Ovaj manual koji si postavi sam gledao. Nema tu mnogo mudrolije, vidi se na nekom linku na Youtubu ista klackalica ko tvoja, sa lagerima, popustiš šrafove brezona nosača, pribiješ ih jedan prema drugom i tako anuliraš i podesiš zazor. Ima markera na čelu osovine al koliko vidim i sama osovina, 11, ima zarez koji se žljebi oko brezona koji je sprečavaju da se okreće u nosču tako da ne možeš da se zezneš osim ako im ne pobrkaš mesta, tj. ne ukrstiš ih. Kad privlačiš nosače, 2, gledaj da ti oslona površina same poluge klackalice, 10, stoji što je moguće više po sredini ventila, odnosno da ne pomeriš ceo ansambl skroz na jednu stranu. Pritegneš ovlaš matice i mic po mic namestiš luft. Sumnjam da se išta pojelo, odnosno ponavljam, mora da ima toliko tolerancije u sklopu, nosač i brezon, da može da se dotera zazor.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1740 postova
  • Lokacija: JAGODINA
  • Motocikl: Tomos 14M BMW R 26 BMW R 65 BMW R1150R

I tako Lalajko postavi slucajno link gde stoji kljucna recenica i objasnjava moj problem ...

 

http://www.largiader.com/tech/rockers/

 

Pise lepo (koliko sam skontao) da i ako izgleda kao da ne moze da se steluje ipak ima toliko tolerancije da se nategne i neutralise zazor klackalice pre zatezanja glave ...

na slikama mog modela klackalice se vidi da nema onih podloska i sajvna koje spanuju klackalicu .. na starijim ima a na novijim cak ima plasticna biksna kojom su neutralisali ono karakteristicno zveckanje iz glave (mada ni kod mene toga nema) ..

 

type3_tn.jpgpost3_tn.jpg

 

 

 

tako da se ovo :

 

 

 

 

Resava tako sto se opuste brezoni , privuku "blokovi" do klackalice (uz spiun) i ponovo stegne glava na 4,5kg ...

i to je sve , samo da je lalajko ranije izbacio link ....

 

Lalajko cu te streljam 1oda.gif

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1693 postova
  • Lokacija: Ljubljana
  • Motocikl: BMW R1200C , BMW R1200GS, Yamaha TDM900,Kove 500X, KYMCO S200 People, Suzuki Burgman 650 executive, Tomos Automatic

I tako Lalajko postavi slucajno link gde stoji kljucna recenica i objasnjava moj problem ...

 

http://www.largiader.com/tech/rockers/

 

Pise lepo (koliko sam skontao) da i ako izgleda kao da ne moze da se steluje ipak ima toliko tolerancije da se nategne i neutralise zazor klackalice pre zatezanja glave ...

na slikama mog modela klackalice se vidi da nema onih podloska i sajvna koje spanuju klackalicu .. na starijim ima a na novijim cak ima plasticna biksna kojom su neutralisali ono karakteristicno zveckanje iz glave (mada ni kod mene toga nema) ..

 

type3_tn.jpgpost3_tn.jpg

 

 

 

tako da se ovo :

 

 

 

 

Resava tako sto se opuste brezoni , privuku "blokovi" do klackalice (uz spiun) i ponovo stegne glava na 4,5kg ...

i to je sve , samo da je lalajko ranije izbacio link ....

 

Lalajko cu te streljam 1oda.gif

 

 

Druže, jesi siguran za stezanje 4,5 kg ?....malo mnogo mi se čini.....ako se ne varam kod "oilheada" se jedan jedini šaraf koji steže i glavu kod nosača klackalica steže na 2,2kg......

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1740 postova
  • Lokacija: JAGODINA
  • Motocikl: Tomos 14M BMW R 26 BMW R 65 BMW R1150R

ima dva srafa koji stezu glavu za cilindar oni su na 2,2 i ima 4 komada (brezona) koji stezu i glavu i cilindar za blok oni idu od 3,2 do 3,5kg ...

 

moja greska ! ipak je 3,5kg

 

ima i na slici gore na kraju pise .. steze se postepeno u krug (naizmenicno) 1,5 pa 2,5 pa 3,5

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1740 postova
  • Lokacija: JAGODINA
  • Motocikl: Tomos 14M BMW R 26 BMW R 65 BMW R1150R

Problem resen !

 

Posto prilikom montaze nisam obratio paznju javio se zazor . bio je 0,20 a treba od 0,05 do 0,02

 

 

post-8874-0-73483000-1332457972_thumb.jpg

post-8874-0-19445400-1332457999_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Opustio sam glavu

 

 

 

post-8874-0-23139700-1332458020_thumb.jpg

 

 

Zatim sam izmedju klackalice i bloka koji drzi osovinu podmetnuo spiun 0,05

 

 

post-8874-0-11545500-1332458052_thumb.jpg

 

 

 

Onda sam na osovinice koje strce van bloka nabacio malo deblje sajvnice kako bi promasio osovinu i sve to blago privuko stolarskom stegom .

 

post-8874-0-00933900-1332457915_thumb.jpg

 

 

 

Zatim stego glavu na propisnih 3,5kg (35Nm) i sve je ispalo kako treba ..

 

Sta se desavalo zbog tog zazora ?

Kad se pomeri klackalica na dole zazor na ventilu bude dobar 0,15 a kad se usled onog lufra klackalica gurne na gore onda merim 0,30 zazor na ventilu. tako da tacan zazor nije mogo da se namesti ...

 

 

Napomena !

 

Ovaj sistem se primenjuje ako je sve bilo dobro a glava iz nekog razloga morala napolje pa kad se vraca onda se pimeni ovaj sistem .

Ako se taj zazor pojavijo usled pokabanosti klackalice-bloka onda se dodaju tanke celicne sajvne i neutralise se taj zazor ...

 

Hvala svima na savetima i pomoci !

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Pridružujem se Danetovoj pretnji : "Mali, mora te ženim". Da se ne samocitiram, napomenuo sam ti da namestiš osovinu klackalice, 4, tako da ti udarna površina, 3, gazi što je više moguće po sredini samog ventila i da oba nosača, 1 i 2, pokušaš da doteraš tom položaju a da ukupni aksijalni zazor bude koliko ti servisna instrukcija nalaže.

 

Problem kod agregata šipkaša je nejednako habanje pritisne površine same klackalice,3, jer se jede neravnomerno zbog pojave aksijalnog zazra i pomeranja u jednu stranu i zato se pojavljuje merno različit zazor između nje i ventila kako si naveo, 0,15 i 0,30. Praktično, na strani kad izmeriš zazor od 0,30 je najviše pojedena i ako se i dalje radni položaj tu fiksira, sve će brže da se troši jer ode cementirajući sloj. Moraš da uradiš na 2 načina. Prvi, da pomeriš klackalicu, 3, u stranu gde imaš najmani zazor ventila, tu je najmanje istrošena, i to ti je rešenje onako, nužno priručno. Drugo je da skineš klackalicu i vidiš kako izgleda tarna površina. Ako nema na mestu najvećeg habanja nikakvu promenu boje znači da još postoji tvrdi sloj cementacije i ustanoviš da li je površina paralelna sa samom klackalicom u podužnom pravcu. Najverovatnije je da je ukoso pojedena jer to govori različit zazor 0,15-0,30. Pokušaš na tocilu, ne brusilici da je izravnaš ali pažljivo da pratiš zaobljenje koje površina ima u poprečnom pravcu osovine klackalice.

 

I moraš da proveriš aksijalni zazor od 0,05 koji si odredio skroz u krug a ne samo sa kako si na slici pkazao. Špijun mora da prođe svud u krug između osovine klacalice i njenih nosača. Ja sam imao dobar zazor nekih 300° al u donjj zoni, prema cilindru, nije bilo zazora i klackalica zaglavljivala. Probaš rukom i mora pod prstima da se oseti aksijalno pomeranje uvek bar tih 0,05 koliki je minimalni radni zazor.

 

post-6989-0-10035900-1332486126_thumb.jpg

 

 

Jesi me razumeo, mislim na ženidbu :lol:

Promenio član đunta

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1740 postova
  • Lokacija: JAGODINA
  • Motocikl: Tomos 14M BMW R 26 BMW R 65 BMW R1150R

Zenio bi se ja ali mi skoro rekose "niko nema cerku za bacanje"

 

Proverijo aksijalni zazor rukom i oseca se . Naravno provuko sam i spijun svud ukrug (koliko je pristupacno) i sve je ok ..

To sto kazes da se nije ukoso pojela nije , ja sam ta razlicita ocitavanja dobijao jer ipak ja natezem rukom gore -dole pa ne moze to precizno da se ocita . Kada sam skidao klackalice nosio sam kod strugara da proverimo ugao i sve je bilo ok ...

Obli vrh klackalice je odlican i gazijo je po sred ventila pa se nije nepravlino pojeo .. Kad treba da se obrusi i napravi nova oblina na klacaklici to je naj bolje uraditi na diamantskom tocilu jer ne skida mnogo a ujedno i polira jer je skroz fino .

Inace vrh klackalice koji gazi ventil je prilicno sirok pa da bi nepravilno gazio po ventilu trebalo bi da se pomeri u neku stranu bar 3mm .

Inace sretao sam da je vrh klackalice toliko uzan da jedva gadja ventil , skoro da je ventil deblji od vrha klackalice .

 

Evo ovde na slici se vidi da je vrh klackalice drugacije boje pa kontam da je tu radjeno neko cementiranje ili kaljenje jer je klackalica i dalje kao nova, a i vidi se na slici da je mnogo sira nego sam ventil ...

 

post-8874-0-67183200-1332501845_thumb.jpg

 

 

Sve sam ja odradio kako si ti opisao .. nego moj veciti problem ! uvek pisem kao da svi znaju o cemu pricam i nikad ne zalazim u detalje koji se podrazumevaju (tipa proveriti spijunom svud ukrug) ali ima uvek ovde dobrih ljudi koji me dopune pa i naj vecim laicima bude jasno i mogu i sami da odrade posao ...

 

Hvala na dopuni !

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Zenio bi se ja ali mi skoro rekose "niko nema cerku za bacanje"

Hvala na dopuni

 

Pre će bude da ti nisi još za otpis pa vrdš,vrdaš...

 

Moj dužnost je da podsetim koliko mogu a i da širi auditorijum stekne kolko tolko neko saznanje o problematici pa da može da nasluti makar problem jer od majstorisanja razno raznih slaba fajda. BMW motorcikl je tipično školski projektovan ko ta karakteristična tamnija boja na vrhu klackalice koja ukazuje na izuzetnu tvrdoću usled kaljenja a neko je može protumačiti ko kvar, nisu svi priučeni. Kad pričamo o zazorima, bolje je da ga uvek bude nego da ga nema jer može nastati zaribavanje, pregrevanje...bolje nek čvakara nego da je opasno nečujno.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Moje čišćenje iza "majstor" Densija se nastavlja pa na red dođoše i ventili nakon svega oko 150 km pređenih od njegovog "podešavanja". Za razliko od predhodnog puta u ovoj temi, ovaj put radim sa drugim pomoćnikom, sam sa sobom.

 

Za one koji nisu nikad radili a imaju volju i nameru, iz oba cilindra se uvek prospe malo ulja, iz levog više zbog oslanjanja na ćopavu, iscuri dole a i zaostane solidno u samom deklu.

1_zps43e06baa.jpg

 

Ovo što sad slede ne da ne valja već ne sme jer je opasno. Zaptivači koji se naročito često skidaju radi održavanja se ne mažu nikakvim dodatnim dihtung masama, sealantima, hermeticima, mašću... osim ako to nije navedeno u uputstvu. U životu nisam metuo ovako nešto ni na karter a kamoli na dekl ventila. Ako procuri il je nešto pohabano il sam lično pogrešio, treće nema. Dekl ventila je jak i praktično nemoguće da bude kriv da bi propustio. U predhodnom podešavanju sam vratio stari plutani dihtung, pažljivo odmastio sve i nje ni paricu dunuo. Sad vidim da je "majstor" nov dihtung koji se uzgred meni nešto ni ne sviđa, namazo ga dihtung masom sa obe strane.

2_zps025ea373.jpg

 

Vide se ostaci i na samoj glavi i poklopcu ali se sve ovo može relativno lako ukloniti krpom i brejk klinerom recimo.

3_zps42fb983e.jpg

4_zps9519eca0.jpg

 

Nebulozno i krajnje nedozvoljeno, namazao je obostrano i zaptivko oko svećice i muka živa je očistiti površinu duboko u glavi, ajd gumica nije problem. Svi ostaci praktično završe na situ uljne pumpe i smanjuju protok, ko "održava" kod ovakvog "majstora" sigurno neće preći kolko agregat može jer na čišćene od mase sam utrošio po sat po cilindru i ceo berejk kliner, toliko pažnje ovakve "majstorčine" sigurno neće posvetiti vašem ljubimcu. Njima je bitno jedino da im dekla ne procuri i mušterija ne reklamira, a što to nije dobro baš ih briga. I interesantno, za vreme dugog boravka mog motora u njegovoj "radionici" naglašeno se hvalio kako mi je predihtovo glave ko da je tu bilo masno, a suvo ko barut bilo.

5_zpsd1f6d9d4.jpg

6_zps371d0f3a.jpg

 

Pošto su zaptivne gumice bile u dodiru sa agresivnim sredstvom ala brejk kliner, namazane kočionom mašću da se osveže a pre ugradnje biće dobro obrisane suvom krpom.

7_zps52794331.jpg

 

Položaj razvoda za podešavanje je momenat kverovanja ili po oznaci na zamjcu, OT, koji se vidi sa desne strane nakon skidanja plastičnog čepa. Pošto su cilindri s obe strane, pri okretanju radilice me mrzi da idem na drugu stranu i tražim kver, ili još mi teže da buljim u rupicu oko zamajca, markerom obeležena tačka na remenici naspram ivice rastertetnog voda i koja se lepo vidi dok se okreće. Pri okretanju je bitno da se na poziciju dovede iz smera okretanja agregata, ako se promaši i mora vratiti unazad, onda se povrati CCW za bar četvrt kruga i ondapažljivo do tačke, CW smer. Nije od značaja da bude idealno, toleriše se šac merka.

8_zps8937c1fe.jpg

 

Pre odpuštanja uvek valja proveriti zazor, ako je neki bio pretegnut mnogo to ukazuje da je moguće došlo do nagorevanja i taj ventil valja ostaviti nešto labavije u novom podešavanju ne bi li se sam ukucao i napasovao. Zateko sam jedan usisni ventil tvrd ali bezopasno, ostala 3 po 0,20 i + umesto 0,15 i svi izduvni između 0,35 i 0,40 umesto 0,30. I naravno, svi ovlaš stegnuti i to bi se vrlo brzo razlabavilo, motor vremenom sve više lupkao i kad se ponovo ode kod istog "majstora" i podesi naravno da će motor biti tiši i bolje iči i tim načinom će se "majstor" hvalti svojim umećem, al ga "opravio" svi bi rekli.

20_zpsc2331d83.jpg

 

Ventile valja odpustiti i odviti pritisne šrafove do kraja da bi se dobio što veći hod odnosno okret klackalice. Tada se pristupa merenju aksijalnog zazora same osovine klackalice. Na levom cilindru sam zateko pretegnutost iako nije blokirano, verovatno gurnuo merni listić samo spolja umesto svuda u krug, zavaro ga taj zazor i natego šolju. Ja sam lično vrlo pedantno ispodešavo ovaj luft i praktično ne može da dođe do samostezanje već olabavljivanja. Našao sam i ne zategnut noseći šraf koji ujedno zateže i glavu, marker bio na 90°.

9_zps96b13deb.jpg

 

Tri toreksa i jedan M, sve se lepo obriše i obeleži markerom. Toreksui se odviju da puste skroz,potom malo pipnu čisto da klackalica stoji u poziciji kad se načukava, a M 15 se odvije za 90°, ako je agregat apsolutno hladan može i 180° al to treba izbegavati a i nije potrebno. Brejk klinerom se ispere ulje između dodirnih površina čisto da uljni film viskoznog ulja, 50, neda da se tačno očita zazor.

10_zps93a0011b.jpg11_zps79e5a1a4.jpg12_zps2125cab6.jpg13_zpsbc053bef.jpg14_zpse3395333.jpg

 

Izvrši se pažljivo merenja sa svih strana.Ja sam već zaključio da postoji određena nesimetričnost ispod 0,05, reko bi 2-3/100. Recimo, sa jedne strane jedva 0,10 a sa druge landara 0,05 a neće 0,10.

15_zpsdeb4e432.jpg

 

Moja crta tera na apsolutno pa se sprema čekićanje, hammering. Zapamtite kako stoji ova guma,spada pri lupanju.

16_zpsdde6e681.jpg

 

Zbog određene ušenkanosti pokušao sam da pomerim šolju u jednu stranu.

17_zpse261fce9.jpg

 

Sve u svemu, nije bilo moguće dobiti idealno mada sam sklop ni ne zahteva to, nije projektovan za moju malenkost. Radni zazor je od 0,05 do 0.40. Manji zazor pored tišeg rada čini da se same klackalice manje habaju kako na pritisnim površinama na samo stablo ventila tako unutar same biksne i u samim krajevima šolja. Takođe je radni zazor tačniji tokom kretanja ventila što se projektuje kao bolji rad agregata ne samo na uši. Bitno je da zazori budu što ujednačeniji na obe klackalice. Pomenuvši u prvom podešavanju, merenje mora da ide što više u krug i na obe strane klackalice upravo zbog mogućih anomalija koje su i zavele "majstora" , što i nije čudnovato. Ništa ne fali da na najužem kontaktnom mestu zazor bude 0,10 ili 0,20 što se lako dobije, ali se to čuje pod rukom. Minimalnih 0,05 je nečujno ali krajnje opasno. Laganim kuckanjem lakim čekićem, ne ovim macolama, zazor se dovede na 0,05 dokle god špijun ide ali se mora pod rukom osetiti da li se klackalica lako okreće, ne zapinje ili struže. Aksijalni hod od tih 0,05 se praktično ne oseća pod rukom nit čuje već se samo po istiskivanju rastvorenog ulja vidi da zazor postoji. Ovo nit je potrebno nit ga preporučujem, čisto da zadovoljim svog pomoćnika. Zategnu se šrafovi i to treba raditi po malo jer pri zatezanju može da se desi da se zazor poremeti na obe strane. Tad se otpuštaju i zatežu šrafi uz čekićanje dok se ne dobije jureni zazor i to traje dok se malte ne slučajno ne pogodi da bude dobar nakon stezanja. Šrafovi se vrate bar na isti obeleženo mesto a M matice može da ode i preko jer uvek dođe do malog istezanja. Ovde se može preporučiti kilo ključ mada oprez jer ulje može ući ispod olabavljene matice i onda sila prokliza previše. Ja pipnem ne dirnute šrafove glave da bi spozno silu i na osećaj dotegnem M maticu. Torexe do repere, jedan sam čak skratio, bilo mi sumnjivo pa da ga ne odkinem, a predhodni put sve rađeno profi Hazetovim kilo ključem, mada je realna predpostavka da "majstor" sad nije ispravno postupio ko što sam zatekao.

18_zps1d7ce4f4.jpg

19_zps49378f6c.jpg

 

Okrenuti agregat krug i ponovo prekontrolisati aksijalne zazore kako špijunom tako pod rukom i ušima ako je tesno podešavan, potom se može preći na podešavanje radnog zazora ventila, o tome sutra.

23_zps0c09ae92.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • I have limited knowledge to make room for faith..., 435 postova
  • Lokacija: Padova, Italy
  • Motocikl: R1200GS

Djunta, koliko te majstori placaju da plasis nas obicne smrtnike koji se ponekad usudimo da cackamo nesto? 1lol.gif

 

Brate, ja se ne usudjujem vise ni gorivo da sipam sam, vec lepo zovem zaposleno lice da se nesto ne zakomplikuje, nedo Bog...1ups.gif

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • дипл.инж.саобраћаја, 157 postova
  • Lokacija: Lazarevac
  • Motocikl: R 1150 GS

Djunta, koliko te majstori placaju da plasis nas obicne smrtnike koji se ponekad usudimo da cackamo nesto? 1lol.gif

 

morao sam ;)

 

Ziveo nas Mile!

 

p.s. hvala za sve!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • дипл.инж.саобраћаја, 157 postova
  • Lokacija: Lazarevac
  • Motocikl: R 1150 GS

Djunta, koliko te majstori placaju da plasis nas obicne smrtnike koji se ponekad usudimo da cackamo nesto? 1lol.gif

 

;)

 

Ziveo nas Mile!

 

p.s. hvala za sve!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Ja nisam nista razumeo.:nanana:

 

Kadd pročitam, ni ja.:stabre:

 

@đunta

 

`El ti stimas ventile BMW-eu ili F1. :stabre:1oda.gif

 

Paa, pristup ili odnos je istovetan.:moto3:

 

 

Djunta, koliko te majstori placaju da plasis nas obicne smrtnike koji se ponekad usudimo da cackamo nesto? 1lol.gif

 

Brate, ja se ne usudjujem vise ni gorivo da sipam sam, vec lepo zovem zaposleno lice da se nesto ne zakomplikuje, nedo Bog...1ups.gif

 

Moraće te i Vi, da ne nasedate "majstorskim" foliražama po sistemu da svako ko sebe naziva majstorom to i jeste, ono, na tarabi piše...

 

Djunta, koliko te majstori placaju da plasis nas obicne smrtnike koji se ponekad usudimo da cackamo nesto? 1lol.gif

 

;)

 

Ziveo nas Mile!

 

p.s. hvala za sve!

:dobrodosli2:

---------------------------------

 

Idemo dalje. Većina "majstora" nije voljna da podešava zazor paralelno na dva ventila nit pa ima duple merne listiće, a i na dosta klipova se to tako radi. Neću da ulazim koliko je odstupanje između dva ventila u solo podešavanju, da li je bitno ili ne, evidentno je da postoji a isto tako i način da se to eliminiše. Postoji radni zazor u samoj klackalici i određena istrošenost koja čini to odstupanje plus aksijalni zazor dosoljava.

 

Uzeću levi ciliondar, izduvni par. Na gornji ventil se postavi merni listić i polako steže ovlaš tek da špijun stoji u horizontalnom položaju. To je praktično tačan zazor po umetnutom kalibrisanom mernom listiću, 0,30. Provlačenjem špijuna levo desno se stekne osećaj referentnog zazora. Uvek mora da bude prav i bez uvijanja jer onda kači o ivice same klackalice i povećava otpor što zavarava.

21_zps97a88956.jpg

 

Sad se uvlači špijun na donji ventil, isto 0,30, pridržava levom rukom a desnom zavija štel šraf i kad ga on dodirne, gornji spadne što znači da se zazor povećao i na najmanji dodir. Kad se tvrdo stegne to ne dolazi do izražaja ali ne znači da ne postoji u manjoj ili većoj meri.

22_zps6c84ae59.jpg

 

Uz malo strpljenja i pažnje moguće je sve ventile dovesti u optimalan položaj za podešavanje. Naravno, sklone se špijuni sa para koji se ne podešava. Koriste se dva listića, jedan imbus za zazor i okasti za finalno zatezanje i podešavanje. Na ovoj slici je drugojačiji okasti 10. Naime, mali je zazor između matice i tela klackalice i ako je sam zid ključa debeo kao na gornjoj slici u toku okretanja zapne o klackalicu i pomisli se da je to stegnuto a u stvari nije. Imbusom se šrafovi za podešavanje naizmenično zavijaju, gornji-donji i dovode u željenu pred zategnutost, tad se matice rukom naviju da tek dodirnu klackalicu i time spreče eventalno ljuljane šrafa jer zazor postoji. Sada se imbusom povećava sila i smanjuje zazor, opet gornji -donji a definiše se otporom dok se špijunom provlači podužno. Pojedini majstori uvlače list popreko izvlačenjem i uvlačenjem ali to nije ispravno. Ja ne izvlačim špijun i ako mi kojim slučajem ispadne, otpuštam pa ponovo. Prilkom stezanja matica mora stalno da se popušta i ponovo vraća samo u dodir. Kad se postigne željeni otpor-zazor, okastim ključem se zavija blokirajuća matica dok se imbus zadržava nepomerenim. Pritezanje kočeće matice redovno čini poremećaj zazora i sad je na umeću i strpljenu da se ona zavije dovoljno jako a da zazor bude pogođen koji se hoće odnosno treba. Nekad ona odpusti zazor ali može i da ga drastično smanji. Ja koristim svoj način, sinhrono pomeram i maticu i imbus predhodno zaključivši kako i koliko. To ne bi da objašnjavam, a nije ni potrebno, tek da napomenem, to mi omogućava da frkcionu silu raspodelim duž celog kontaktnog navoja, može osetno jače da se stegne osiguravajući sklop što obezbeđuje neki dodatni obrtajčić u crvenom i izdržava par prevrtanja bez otpuštanja a to je kad razvod pukne od prevelike iberture. Same vrednosti zazora redovno bivaju zaokružene na sledeću celu veću meru zbog takve izrade mernih listića, na po 5/100, plus na taj način je ostvarena sigurnosna rezerva od pretezanja koje odma čini izgaranje i ventila i sica. Ta rezerva iznosi oko 10% zazora, da ne tražim sad, tačan zazor na ovom motorciklu bi bio 0,13 i 0,27. Lično nikad izduvni ventil ne stežem, on je naročito osetljiv na pretezanje i izgaranje, može za 100 km da nagori. Usisni stavljam tvrdo jer ta neka stota ranije počinje sa usisavanjem što daje neku snagicu. Ovo je neka trkaća varijanta, ala F1,nije to potrebno al tako naučeno, naviklo pa tako i ostalo, sad je srednje tvrdo stezanje. Od svega je naj bitnije da zazori budu što ujednačeniji, narčito na usisnim ventilima i to na oba cilindra. Zazor usisnih ventila direktno utiče na podsis klipova i samim tim je od presudnog uticaja na balansiranost karburatora bez obzira jesu li sa elektronskim ubrizgavanjem ili preko Venturijeve cevi. Koliko god da su ventili idealno upareni potrebno je izvršiti kontrolu i korekciju na samim usisima. Sinhronizacijom usisa se praktično ispravlja disbalans uvlačenja smeše koju proizvode klipovi. Sama sinhronizacija nije ni izbliza tako jednostavna i učinkovita kako se može zaključiti sa neta, al to je neka zasebna tema. Sofisticirani motori imaju načina da samo zaleče a ne i otklone disbalans koji postoji usled odstupanja niza sklopova i faktora, nekom drugom pričom.

29_zps274d7d3c.jpg

 

Od alata, dve kgb grupe, izvađena dva para špijuna od 0,15 i 0,30, dva imbusa 3mm i ergonomski ključ 10 koji se ne zna koliko puta je odradio posao. Ko što se vidi, kratak je, malog momnta da ne otkine sve jer oštro podešavanje je uvek na ivici da svuče navoj i potrebno je baš i iskustva i živaca a i rezervne klackalice. Otanjen je tako da je poravnat sa ivicom same matice i na taj način se vidi ako ne naleže dobro dok ga šaka gura jer može ispasti, oblaznuti samu četvrtku i ozlediti ruku. Savijen je prisilno prema ličnom ukusu, odnosno položaju moje šake kad je oko ventila tako da imam uvek što stabilniji pokret. Morao je i on malo da bude doteran jer je na jednom mestu bio debeljuškast.

24_zpsddc69c37.jpg25_zpsf7b247e9.jpg26_zpsa6ba6c83.jpg27_zps6ea61f36.jpg28_zpsbaff1205.jpg

 

Na kraju okretan agregat, prekontrolisani svi zazori u jednom cugu, levi bili malo čvršći pa korigovani, jopet krug i u istom preletu dok je osećaj isti ustanovljeno top podešavanje. Ovo sve traje enormno dugo, teško da bi iko ovo radio osim za sebe. Ovako podešeni ventili mogu da izdrže i maltretiranje i jako dug period normalne vožnje bez da se zazori razdese, ali to ne znači da se ne treba pridržavati srvisnog intervala. Na kraju razvod prekriven jer još nešto valja da se tu čeprka.

30_zps95182941.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Djunto, ja te skoro sve razumem i sa nestrpljenjem cekam storiju o sinhronizaciji :zdravo:

 

Ma zezajte samo, čuj "skoro". Mora malo da se znaju sklopovi u principu i kad se onda fizički pristupi, trudio sam se da tada moji navodi budu od koristi, znaju pojedini drugaari da na njih mislim. Više je priča da bi se znalo šta sve tu ima i kako izgleda nešto špicastije trimovanje a i da pokažem kako to može loše da izgleda kad prođe kroz ruke rđavog "majstora".

 

Sinhronizacija kod ovakvog ili ovog modela BMW-a je teoretski zamišljena vrlo jednostavno ali se podrazumeva da sve bude u top i fabričkom stanju a to ne postoji što zbog habanja što zbog pogrešnog prčkanja. densi je sasvim sigurno i to radio na mom motoru, ima neki aparatić, ali je motor na izgled lepo radio, verovatno pod mojoj autosugestijom da to tako mora da bude po izlasku od majstora, a u stvari sam uspevao da ga nateravam da povraća što nikada inače nisam uspevao. Kad sam rasturio usise ustanovio sam da ne da nema blage veze nego je skroz suprotno od onoga kako treba da bude. Upravo se spremam da počnem sklapanje karburatora posle celokupnog tretmana i budženja, nedostaju mi neka pomagala za nulto podešavanje a ja tu imam obrnut pristup, od kraja, maksimalnog podbijanja, pa prema leru na kome većina majstora i vrši samo sinhronizaciju. Dok ne probam šta sam zamislio, ne mogu ništa da tvrdim. Usput, kod svih modela bez step motora na usisima, ne znam dal prva serija 1200 to ima, nova da, desna strana već na 20k pokaže prve znake habanja a na 40 k je to sasvim sigurno, tako kaže gomila iskustava sa neta i praktično nije moguće izbalansirati dobro ili bar ne kroz čitav opseg otvaranja a ne samo na dve referentne tačke. No, da ne otvaramo temu bez pokrića.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 2 postova

Kad ne Dragi već "častio" temom, kod 4 ventilskog boksera se valja da se istovremeno podešavaju dva ventila na istoj strani klackalice, odnosno da oba budu podrputa špijunima, tako da kažem, da bi se eliminisao neki zazor koji postoji u samoj biksni i ako se samo jedan ventil "špijunira" može da ne bude tačan zazor za neki mikron. Nemam ovog časa više vremena a i spremam kompletnu BMW temu.

 

Moje ruke "traže" zazor a pomoćnik od razumevanja okreće šraf za pomeranje trudeći se da okret prilagodi mom osećaju, malo, ajd još, pip...steži. Kad se zategne kontra muter nekad dođe do poremećaja zazora pa se postupak ponavlja predviđajući tu anomaliju. Usisne ventile radim malo tvrđe a izduvne nešto labavije a sve u okviru propisane vrednosti. Po podeđšavanju i zatezanju, okrenem krug radilice i prekontrolišem sve, dal je dobro "kverovanje" bilo, odnosno tačka za podešavanje i naravno zazor. U deklovima ostane malko ulja na dnu i ako se dobro obriše, opet nekoliko dana se pojavljuje vlaženje i onda prestane. Svako skidanje je uvek malo rizično i treba pratiti da ne dođe do procurivanja, jer mi ne menjamo dihtunge već trpamo stare.

 

Moje ruke "traže" zazor a pomoćnik od razumevanja-HANS/SAŠA

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Djunto, ja te skoro sve razumem i sa nestrpljenjem cekam storiju o sinhronizaciji :zdravo:

 

Ma zezajte samo, čuj "skoro". Mora malo da se znaju sklopovi u principu i kad se onda fizički pristupi, trudio sam se da tada moji navodi budu od koristi, znaju pojedini drugaari da na njih mislim. Više je priča da bi se znalo šta sve tu ima i kako izgleda nešto špicastije trimovanje a i da pokažem kako to može loše da izgleda kad prođe kroz ruke rđavog "majstora".

 

Sinhronizacija kod ovakvog ili ovog modela BMW-a je teoretski zamišljena vrlo jednostavno ali se podrazumeva da sve bude u top i fabričkom stanju a to ne postoji što zbog habanja što zbog pogrešnog prčkanja. densi je sasvim sigurno i to radio na mom motoru, ima neki aparatić, ali je motor na izgled lepo radio, verovatno pod mojoj autosugestijom da to tako mora da bude po izlasku od majstora, a u stvari sam uspevao da ga nateravam da povraća što nikada inače nisam uspevao. Kad sam rasturio usise ustanovio sam da ne da nema blage veze nego je skroz suprotno od onoga kako treba da bude. Upravo se spremam da počnem sklapanje karburatora posle celokupnog tretmana i budženja, nedostaju mi neka pomagala za nulto podešavanje a ja tu imam obrnut pristup, od kraja, maksimalnog podbijanja, pa prema leru na kome većina majstora i vrši samo sinhronizaciju. Dok ne probam šta sam zamislio, ne mogu ništa da tvrdim. Usput, kod svih modela bez step motora na usisima, ne znam dal prva serija 1200 to ima, nova da, desna strana već na 20k pokaže prve znake habanja a na 40 k je to sasvim sigurno, tako kaže gomila iskustava sa neta i praktično nije moguće izbalansirati dobro ili bar ne kroz čitav opseg otvaranja a ne samo na dve referentne tačke. No, da ne otvaramo temu bez pokrića.

 

Da ne bi Hansa, ne bih se setio ovog obećanja. Na temu TB-a, ima u nekoj temi prikaz generalnog remonta karburatora i kit-a koji sam napravio kao osnovni uslov za ispravan rad agregata i tačnu sinhronizaciju. Nedavno sam našem bratu sinhronizovao karburatore, kako od lera tako skroz kroz povećanje obrtaja, hidro stubovi ostaju mirni i jednaki ali ne zabeležih osim slike novog mernog aparata.Biće možda...

 

pera2_zpsfb54478f.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6544 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

S vremena na vreme mi se po neki brat obrati pitanjem i zaključujem da se mnogi po prvi put hvataju za alat što naravno podržavam. Stalno ponavljam da BMW jeste školska mehanika podrazumevajući da uz ili za to je potrebno i školsko znanje koje se stiče obrazovanjem i učenjem kroz iskustvo, nije dovoljno, čak šta više je opasno smatrati konačnim znanjem neki manual, forumske postove ili video klip, nigde ne stoji niti će iko do kraja ofirati majstorluk stečen dugim nizom godina prakse. Podešavanje zazora ventila nije možda naj zahtevnija mehaničarska radnja ali svakako jeste zahtevano naj preciznija. Kod ovakvog razvoda pravilno osiguran podešavajući navrtanj mora da obezbedi da odstupanja u zazoru ne bude većeg od + 0,10mm i svi ventili približno jednaki,( a specifičan koji ja primenjujem unutar 0,05mm, (retko preko 0,03mm)), u predviđenom intervalu za štelovanje. Traljavo urađeni se vrlo brzo počinju da čuju kako klikću a ono što je pogubno i vodi ozbiljnom kvaru je suprotno, ne čuju se a motor sporadično prekida na leru, potom sledi puckanje iz izduva i na kraju gubitak performanse i uvećana potrošnja goriva, remont glave nužan, ne prolazi samo od sebe.

 

No glavni razlog što sam živnuo temu je neka net priča, ni meni nije palo na pamet da skrenem pažnju zato što smatram da se ipak ne treba nekoliko prvih puta samostalno i olako hvatati za alat, nije BMW za samobuku i dokazivanje. Ko želi da se što više stara oko svog motora najbolje da se malo edukuje kod nekog majstora od poverenja. Naime, pri podešavanju aksijalnog zazora klackalice nužno je otpustiti maticu sa brezona cilindra i glave. Svaki brezon kao sklop je uvek riskantan pogotovu kad je uvrnut u ne istorodni materijal, na sreću kod BMW-a ih nema mnogo. Pri popuštanju matice uvek postoji rizik da krene brezon da se odvija a ne matica ili da on prvo malo neprimetno krene pa tek matica. Za detekciju ove pojave ja nemam instrukciju, čisto rutinski jednostavno čim započnem da rotiram ključ prepoznam dal se odvija matica ili se mrdne i brezon. Odvijanje brezona nije samo po sebi strašno osim ako nije počupan navoj u korenu, jednostavno se zavije i tad se lako utvrdi da li je sve stabilno. Čak i da ostane odvijen a ima dug navoj nije problematično ali ovde je zazor između dekla ventila i samog razvoda jako mali, plus se ne retko vraćaju stari dihtunzi koji su već sabijeni i dovoljno je par krugova odvijanja brezona ili pretezanja deklova pa da bude belaja. Konkretan motor je bio kod profi mehaničara koji nije osetio ni primetio da mu se odvio brezon niti je po završetku prekontroliso potencijalno kritično mesto zavaran pravilno očitanom silom na moment ključu ili pod rukom pri ponovnom stezanju matice na ugao što nije ništa neobično, da deluje da je sve u redu, šta se tek može očekivati od nadri majstora ili šta sve može početniku da se desi. Dekl je bio tik uz brezon i usled termičke diletacije je dolazilo do pritiska na njega i vremenom se pojavilo:

 

 

 

2_zpsf0e65c18.jpg

 

po skidanju dekle se tačno vidi mesto dodira

 

3_zps44015299.jpg

 

i proboj

 

4_zps2dd4149c.jpg

 

a na samom vrhu brezona oštećenje od žuljanja

 

5_zpsc0e36449.jpg

 

da je obratio pažnju lako bi ustanovio odstupanje od barem jednog navoja

 

6_zpsd4f2964c.jpg

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Gost
Ova tema je zaključana za nove odgovore.




×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja