Jump to content

Moto Zajednica

Hladan start

Recommended Posts

  • Svrati ponekad, 276 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: XT660R

Ljudi recite kako postupate sa masinom kad je hladna,ja sam ubedjen da vecina ljudi praktikuje zagrevanje u mestu sto je kako sam nasao na par sajtova POGRESNO

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1139 postova
  • Lokacija: cuprija- basel
  • Motocikl: Aprilia SL 1000 Falco - Honda XL 1000 Varadero - Yamaha XVS 1300 Midnight Star-Yamaha Xcity 250-Yamaha Xmax 125

eto ovo prvi put cujem ??? a zasto je pogresno

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 276 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: XT660R

Evo odgovora,ovo je vezano za kola ali masina je masina a slican odgovor sam nasao i na nekoliko stranih sajtova a inace vrsena su istrazivanja na Harlikama i ova metoda se pokazala boljom za motor

 

 

Automobil je sazdan da pruža slobodu kretanja, a da bi se pokrenuo najpre je neophodno startovati motor. Upravo je to radnja koju èinimo pre svake vožnje, èesto više puta dnevno, što na godišnjem nivou èini preko hiljadu startovanja motora.

 

Ono preko èega, pak, olako prelazimo jeste èinjenica da je ovo veoma kritièna radnja sa stanovišta eksploatacije. Ovo je šok za motor koji može da pohaba njegove pokretne delove kao nekoliko stotina kilometara preðenog puta umerene vožnje. Na samo pokretanje motora i nismo u prilici mnogo da utièemo, ali smo potpuno odgovorni na proces zagrevanja motora koji poèinje neposredno nakon njegovog starta.

 

Bitno je znati da konstruktori motora proraèunavaju dimenzije komponenti za temperature koje æe one imati u toku ustaljenog rada motora. Zazori izmeðu delova, karakteristike uljnog filma, odvijanje procesa sagorevanja, strujanje gasova - sve je to projektovano za rad na nekoj nominalnoj temperaturi za koju se pretpostavlja da æe biti blizu proseka radnih temperatura.

 

Nakon proraèuna dimenzija komponenti na takvoj temperaturi, vrši se njihovo svoðenje na dimenzije koje æe ovi elementi imati na 20 OC uzimajuæi u obzir temperaturno skupljanje raznorodnih materijala od kojih su oni izraðeni. Iz tog razloga, stanje meðusobno pokretnih delova nije ni blizu projektovanog u trenutku pokretanja motora, te je ovde proces habanja posebno izražen.

 

Hladan start

 

„Hladan start” motora je veoma kritièna radnja koja može i da ošteti motor. Loš tretman motora od strane vozaèa u periodu zagrevanja negativno se odražava na stanje i radni vek motora. Stoga je veoma bitno slediti proceduru koja æe elemente motora brzo dovesti do radne temperature i pri tom ostaviti minimalne posledice na stanje njihovih površina. Tema ovog teksta je upravo to - recept koji treba pratiti prilikom zagrevanja motora kako bi on što duže pružao zadovoljstvo svojim korisnicima, uz minimalno održavanje i troškove upotrebe.

 

Nasuprot ustaljenom shvatanju hladni start nije pokretanje motora na niskim zimskim temperaturama. Pod pojmom hladnog starta podrazumeva se pokretanje i rad motora u uslovima kada mu delovi i radni fluidi nisu na projektovanoj radnoj temperaturi, odnosno, kada imaju temperaturu okoline. Stoga, hladan start postoji i leti, a ne samo zimi. Zapravo, hladan start je slièan razraðivanju motora, samo što se potreban period meri minutima, a ne stotinama preðenih kilometara. Recimo da ono što nije dobro za razradu motora, nije dobro ni u zagrevanju.

 

Za izrazito hladna podruèja razvijeni su posebni sistemi za zagrevanje motora. Sam proces zagrevanja traje dok sve komponente ne postignu radnu temperaturu. Èinjenica je da se ove temperature razlikuju. Izduvni ventili i èela klipova postižu temperature od nekoliko stotina OC, rashladno sredstvo oko 100 OC, ulje može i više, kao i cilindri.

 

Takoðe, zagrevanje navedenih elemenata odvija se razlièitom brzinom. Najbrže se zagrevaju klipovi, dok se ono kod cilindara odvija daleko sporije. Zagrevanje rashladne teènosti ubrzava se pomoæu termostata koji spreèava prolazak teènosti kroz hladnjak, ali i pored toga zagrevanje traje više od deset minuta.

 

Slièno tome, i ulje se zagreva prilièno sporo. Dok je ono hladno teèljivost mu je mala, te se ne raspršuje adekvatno i ne dospeva do svih mesta gde je ono poželjno. Visok pritisak ulja koji se u motoru postiže kad je ulje hladno uopšte ne znaèi da je podmazivanje dobro – naprotiv!

 

Visok pritisak je posledica toga što ulje ne može da protièe kroz vodove sa istom lakoæom kao kada je zagrejano. Kada je zagrejano na svoju radnu temperaturu ulje teèe kao voda, a uljna magla dospeva u svaki kutak motora.

 

Loše procedure

 

Na osnovu reèenog izgleda logièno da bi posle startovanja motora najbolje bilo saèekati da se on zagreje, pa tek onda krenuti u vožnju. Meðutim, to definitivno nije ono što savetujemo. Zagrevanje motora na parkingu je dugotrajnije nego zagrevanje u vožnji, ulje se intezivnije degradira, delovi više habaju, a na kraju ovo je i skuplje.

 

Zagrevanje motora na parkingu dugo traje, turiranje nije najbolja ideja. Naime, kako se pri radu motora na praznom hodu za isto vreme sagori manje goriva nego u vožnji, oslobaða se i manja kolièina toplote, te se motor sporije zagreva. Dalje, rad na praznom hodu (leru) zbog lošijeg procesa sagorevanja dovodi da nesagorelo gorivo rastvara uljni film i dospeva u karter. Štaviše, i produvavanje izduvnih gasova pored klipnih prstenova je poveæano jer nema dovoljnog pritiska gasova u cilindru pa klipni prstevnovi slabije zaptivaju komoru.

 

Sa druge strane, još lošije rešenje je prekomerno optereæivanje motora neposredno nakon starta – npr. dinamièno ubrzavanje vozila. Time se naglo zagrevaju klipovi, dok se istovremeno ostale površine daleko sporije greju. Ovo je loš ambijent za odvijanje kvalitetnog procesa sagorevanja, pa je ono nepotpuno i lako prekida uljni film na zidu cilindra.

 

To je razvoj stvari koji dovodi do pojave mikro zavara izmeðu klipnih prstenova i zida cilindra što rezultuje pojaèanim habanjem. Posebno su ugroženi motori koji i nezagrejani imaju dovoljno snage da daju povoda vozaèu za «težu nogu» (ili ruku) na gasu. Skraæen vek motora tada nikako neæe biti posledica lošeg kvaliteta izrade ili neèeg drugog - u pitanju je iskljuèivo nestrpljenje korisnika.

 

Preporuèena procedura

 

Nakon analize loših rešenja, vreme je da se pozabavimo dobrim postupkom zagrevanja motora.

 

- pre startovanja, kod dizel motora obavezno treba saèekati da grejaèi odrade svoj posao. Nakon gašenja signalne lampice treba ostati strpljiv još sekundu-dve jer su grejaèi obièno još toliko aktivirani. U hladnijim danima pre samog starta rad grejaèa ponoviti par puta kako bi pokretanje motora bilo olakšano.

 

 

prilikom zagrevanja treba se odupreti iskušenju zalaska u visoke obrtaje

 

 

- pokretanje motora treba obaviti bez prateæeg turiranja! Podizanje nepodmazanog motora u visoke obrtaje nikako nije pametna ideja.

 

- nakon starta je potrebno saèekati 15 do 20 s u mirovanju kako bi se povišeni prazan hod, koji može biti uslovljen i upotrebom automatskog ili ruènog startnog ureðaja, stabilizovao. U ovom periodu menjaè izbaciti iz brzine i pustiti kvaèilo kako bi se pokrenulo ulje u menjaèu.

 

Posle nekoliko sekundi motor bi veæ trebao da može da reaguje bez gušenja na dodavanje gasa (ali ne prevelikog!). Vezivanje pojasa, podešavanje muzike i ventilacije, te izlazak sa parkinga ili iz garaže, obièno je sasvim dovoljno da vozilo zbog trzanja i nedovoljnog ubrzanja ne predstavlja smetnju u saobraæaju.

 

- po isteku ovog perioda polako krenuti i menjati stepene prenosa ranije nego obièno, bez ulaska u više obrtaje motora. Ovo je posebno važno kod turboprehranjivanih motora jer je za odgovarajuæe podmazivanje turbine potrebno izvesno vreme.

 

- Ruèni startni ureðaj („saug”) treba iskljuèiti èim vozilo bude u stanju da se kreæe bez njegove pomoæi. Ako ruèni startni ureðaj ostane predugo ukljuèen, sagorevanje je nepotpuno, a prebogata smeša spira uljni film sa zidova cilindra i razreðuje ulje, što loše utièe na vek motora. Zato i postoji signalna lampica koja upozorava vozaèa na to da je ruèni startni ureðaj ukljuèen.

 

Za kraj

 

Broj hladnih startova umnogome odreðuje vek motora. Motor koji se èesto pokreæe i vozi se na kratkim relacijama, može se smatrati kao motor koji radi u lošim uslovima. U tom sluèaju biæe potrebno intenzivnije održavanje, ako se želi normalan eksploatacioni vek - na prvom mestu èešæe zamene ulja i preèistaèa (filtera).

 

 

U toku lagane vožnje motor æe se pre zagrejati nego tokom rada na „leru”

 

I još jedan savet: posle dužeg perioda gradskih vožnji, preporuèljivo je jedan dan izaæi van grada na jednu dužu vožnju i voziti auto malo oštrije, kako bi se svi delovi i ulje normalno zagrejali, a nagomilani produkti nepotpunog sagorevanja išèezli iz motora.

 

Thnx to MILY !

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2285 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: Honda Sevenfifty

Ovo ima smisla. Ja sam ovo na svoju ruku poceo odavno da koristim. Jer sam primetio ako je napolju 10-ak stepeni agregatu treba 10-15 minuta na leru( a radi kao traktor tada) da se zagreje, dok u voznji samo 5-7 min s tim da se ne gazi do daske, znachi sto manji gas ali da se ne gushi i menjanje brzine shto pre s tim da se ne gushi kada nastavite u sledecoj.

 

 

Ajde malo iskusniji postujte?

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 5815 postova
  • Lokacija: Minhen
  • Motocikl: Kawasaki H2 SX SE '23 / Triumph R3 Storm R '24

Puno zavisi i od toga koja je temperatura napolju, a obzirom da većina vozi motore kada je toplije, recimo preko 15 stepeni, onda ovo nije toliko važno, rekao bih. Ja startujem motor i čekam da se oznaka Lo pretvori u 40 stepeni ili više i onda krećem. U prvo vreme, dok motor ne postigne još veću temperaturu, ne forsiram po gasu.

 

Tačno je da se agregat, bilo u kolima ili na motoru, brže greje pri sporoj vožnji u većem stepenu prenosa i tu foru redovno koristim na automobilu zimi, kada su niske temperature. Onda već nakon 1km krene da greje. Treba reći i da je u današnje vreme sa daleko kvalitetnijim uljima sve ovo manje bitno. Nekada su automobili, pa i motori, imali crvena polja na pokazivaču za temperaturu i za nisko i za visoko područje, a toga sada ima samo za visoku temperaturu, što će reći da hladan start više nije toliki problem.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • nekrunisani kralj moto cigana, 3207 postova
  • Lokacija: Banovo brdo, Juzni Beograd...
  • Motocikl: 4x4

Po nekom mom iskustvu, treba posle kraceg zagrevanja i spustanja saugha odmah krenuti u voznju, naravno sa sto manjim obrtajima, na vrh gasa i ranije menjati stepen prenosa na vise. Pored brzeg zagrevanja, i uljna i vodena pumpa rade na vecim obrtajima i bolje cirkulisu fluide.  Jer tokom eksploatacije svi ti  "protokopokretaci" slabije rade, pa ih ostavljanje u leru ne dovodi u optimalni rezim rada i cak ne ispunjavaju minimum svog delovanja.

Ima dosta veze i spoljasnja temperatura. Naravno kada leti vozim motor, pa ga ostavim usijanog na usijanom asfaltu i onda ga startujem posle par sati, vozim veoma kratko i ugrejan je, jer ulje i nije stiglo da se rashladi ispod 30-40 stepeni. Samo laksi gas u pocetku da se ulje "izbucka" po masini i samo vozi.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1777 postova
  • Lokacija: Sibir

Slazem se sa svim sto je G-tec napisao!!!

 

Jedino, posto je motorcikl u pitanju, paljenje je sa kvacilom, i ja ga drzim jos par sekundi dok se motor ne stabilizuje...

 

I plus, ovaj poslednji savet sto je dao, da se posle duzeg perioda gradske voznje "produva" masina na otvorenom putu je jos bitniji kada su motorciklil u pitanju, jer je i kvacilo u istom tom ulju sa sve menjacem, pa ce i menjanje brzina ici osetno lakse i lepse...

 

p.s. bila je vec ova tema i zakljucak je bio isti ovaj, ali nije bilo ovako podrobno objasnjeno

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 537 postova
  • Lokacija: Virovitica
  • Motocikl: 916 SPS; M900;A35 AML Racing

Eto kopije mog posta iz 11. mjeseca prošle godine :

 

 

     Odg: zagrijavanje motora

« Odgovor #42 poslato: 24.11.2007. 12:46 » Citat Izmeni 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Glasao sam za zagrijavanje u laganom pokretu , zašto...

Kada upalite hladan motor i ostavite ga da radi pod "sauhom" motor je uvjek hladan i tolerancije su mu veće ,a dobiva prebogatu smjesu koja nepotpuno sagorjeva i tako  ostatci nesagorjelog goriva lagano ispiru cilindar i prodiru u karter motora i tako pomalo razrjeđuju ulje .

Rad na mjestu nema neke koristi osim što je potrebno da se ulje protjera kroz cijeli sistem , a to je dovoljno da navučete kacigu i rukavice .

Dobro je zatim lagano krenuti i ne pretjerivati sa gasom i što prije otpustiti "sauh" jer pod umjerenim opterećenjem motor bolje diše i sagorjeva smjesu , čišći mu je ispuh , a i bolje se podmazuje .

Oznake radne temperature na mjeračima odnose se samo na temperaturu rashladnog medija što znači da se on zagrije već nakon 2-3 pređena kilometra , ali motornom ulju je potrebno (ovisno o gradaciji i količini u motoru) 15-20 pređenih kilometara da dostigne radnu temperaturu to znači da su tek tada svi dijelovi i sklopovi motora dostigli radnu temperaturu  .

Dakle cepaj tek nakon 20 km , a to najbolje osjetiš po mjenjaču , kada se motor meko šalta ulje je zagrijano .

Ulja više gradacije 20W-X ili 15W-X sporije se zagrijavaju i u hladnom stanju teže i nepotpunije podmazuju i štite motor(koji se tako i više troši) , a u vezi hladnog starta 10W-x je najbolja solucija za najširu paletu motora (osim starije generacije jednocilindraša) dok 0W-x i 5W-x samo po preporuci i odobrenju proizvođača motora .

Zaključak- izguram motor iz garaže , sjednem na njega , povučem "sauh" do pola , upalim ga , navučem kacigu i rukavice , otpustim sauh da motor može mirno raditi , krenem polako i kada ušaltam u treću ili četvrtu otpustim sauh do kraja i vozim motor u drugoj četvrtini režima rada kao dedica .

Kad prođem tako 10-15 km vozim kako mi se hoće (nekad do panja , nekad normalno ovisi o situaciji)

Nadam se da sam dobro objasnio razloge zbog kojih vozim kako vozim i ne zagrijavam motor na mjestu duže od 15 sekundi .

M900 

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1737 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: Kilo Smor L8

A kako sve ovo pije vodu kad su u pitanju maxi skuteri koji imaju automatski saug ???

Ja moj licno pustim par minuta da se zagreje jer obicno pri paljenju ide preko 2000 obrtaja,a posle toga smakne na standardne 2000 i ja vozim lagano, al nisam siguran dal je to dobro ili ne ;D

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1163 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: Kawasaki Z750 nigga rabbit edition

Prije xy godina sam čuo od čovjeka koji je odrastao na motorima, vozio trke i sam održavao svoje motore, da se motor čeka/pušta da radi u mjestu samo 45 sekundi dok se svjećice ne ugriju, tj. ne postignu svoju optimalnu temperaturu. Poslije toga, malo lagano (par kilometara) i onda kako hoćeš...

 

Ja praktikujem slijedeći princip: izguram motor ispred kuće, stisnem kvačilo, upalim ga i odem da obučem opremu (potkapa, jakna, rukavice, ranac ako ga nosim, kaciga) i kad se obučem sjedam i krećem. U ljetnom periodu zbog manjka opreme na jakni (ne stavljam goretex liner, nisam lud) i manjka rajsfešlusa za zakopčavanje, sjedam na motor za nekih 60-90 sekundi od paljenja. Po ovom vremenu, kao što je danas, treba mi dve minute. Pritom ne žurim nikuda ni u jednom slučaju (ljeto/zima)...Kad sjednem odmah krećem i prvih 3-5 kilometra zbog guma vozim laganije, a onda dostižem vrtoglave brzine od 60 km/h...

 

Motor ima automatski ćok (ćok = choke = sauh) koji on otpušta - moje je samo da ga vozim...

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Super specialist, 6028 postova
  • Lokacija: Šumadija
  • Motocikl: Suzuki GSXR600, Kawasaki ZX10R

Zaključak do kog ste došli je ono što sam i ja ranije čuo.

S tim da je zagrevanje u hodu korisno i zbog toga što čak i na motociklu agregat nije jedini deo. A pogotovo nije jedini koji treba da se zagreje. Potrebno je i zagrevanje kvačila, o čemu ste pričali, ali i kočnica, guma i svih ostalih drangulija.

Tek kad se svi delovi zagreju motor funkcioniše kako treba.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 699 postova
  • Lokacija: Srce Srbije pod jakim infarktom-Kosovska Mitrovica
  • Motocikl: Tomos APN6-82,BMW R 1150 RT-03,Kawasaki EN 500-94

Kod turbo dizel masina prvih 30-ak sekundi ne sme se preci 1000 o/sec ::)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1898 postova
  • Lokacija: Sumadija GM
  • Motocikl: BMW F650

Ja moj motor uvek zagrejem 1-2 min i onda polako vozim u sto vecem prenosu na sto nizim obrtajima,naravno pri tome gledam da ne gusim masinu i tako do radne temperature. Veoma bitan faktor o kojem vodim racuna da i gume postignu radnu temperaturu, e tek onda po gasu.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 34 postova

na crosseru sa fergazerom moraš prvo grijat bar 2 min motor pod čokom jer uopče ne lovi gas dok se ne zgrije odnosno guši se-

znači grijanje u mjestu.

na xt  660 r ne grijem mašinu prije kretanja uopče-al ga i ne koljem prvih par minuta-prešao 30 000 km i nikakvih posljedica do sad.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 77 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: CB500XA

eh taman da ja pitam za svoj sluchaj?  :)  U mestu motor grejem kratko do minut a chim  krenem  imam jednu dobru uzbrdicu, znam da se motori jako greju na uzbrdici a ja ga vozim polako u prvoj (poshto nemam obrtomer mislim da ne prelazim 2500 obrtaja). Da li ga "ta" uzbrdica ubija ili je to u redu shto  radim? (inache motor je vazdushar)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U potrzi za performansama..., 3388 postova
  • Lokacija: Chemnitz / Beograd / Herceg Novi
  • Motocikl: KTM 690 SUPERMOTO ORANGE

@ g-tec:

Hvala! Postedio si me silnog i ponovnog kucanja, vec sam nekoliko puta pisao o ovome i mnogo me mrzjelo da ponovo to radim ;)

 

Dakle, najbolje je to uraditi ovako, upalite motor, stavite na glavu kacigu i na tijelo ostatak opreme koju nosite, krenete, lagano, bez velikih obrtaja do radne temperature i onda pun gas!

 

Motor je najranjiviji kada je hladan i zato ga tada treba pazljivo koristiti, ali mi ne zelimo da njegovo zagrijavane dugo traje jer onda i intenzivno habanje duze traje, zato ga ne grijemo u mjestu vec ga odmah vozimo ali polako i pazljivo do radne temperature...

 

Onda se narod pita, kako to da tureri prelaze toliko, pa jednostavno, oni imaju neuporedivo manji broj hladnih startova nego motori koji se koriste za grad...

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1261 postova
  • Lokacija: Beograd

Niko nije naglasio da se predhodnio tekst i objašnjenje može primeniti samo na 4t motorcikle. Kod 2T situacija drugačija, tamo količina ulja zavisi od otvora klapne na karburatoru, od podpritiska kod samomešajućih agregata.

Čuveno grejanje motora je zaostavština iz doba JURE kada su se na trkama vozilo 2t motorcikli, te je dok je motor hladan neophodno zbog smanjenja habanja, odnosno boljeg podmazivanja agregata, polako opterećivati a zatim naglo rasterećivati motor. Opterećenjem postižete veći broj obrtaja, a rasterećenjem povećavate podpritisak te motor dobija više ulja pošto povlači ostatke iz donjeg kompresionog prostora, a postupak se ponavlja dok agregat ne postigne radnu temparaturu.

napomena: sa 2t motorima se nikad ne koči motorom, razlog je manjak ulja na povišenom broju obrtaja. 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1399 postova
  • Lokacija: Chicago IL - Babusnica - Nish
  • Motocikl: Husqvarna tr650 strada abs 2014

A kako sve ovo pije vodu kad su u pitanju maxi skuteri koji imaju automatski saug ???

Ja moj licno pustim par minuta da se zagreje jer obicno pri paljenju ide preko 2000 obrtaja,a posle toga smakne na standardne 2000 i ja vozim lagano, al nisam siguran dal je to dobro ili ne ;D

 

I ja taka radim. Sacekam da se ugasi sauh i krecem na minimalnom gasu, nikako uz brdo ili pun gas!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja