Jump to content

Moto Zajednica

Koje ulje sipate u vas motor?

Recommended Posts

  • Svrati ponekad, 441 postova

@aca-pn:

 

Za DR-Z 400 je Moto 4HP ECO 10W40 sasvim zadovoljavajuće ulje. Ima povoljnu cenu te vam ništa više od toga nije neophodno.

 

Naravno da bi ste sa Moto 4 XT Tech prošli malo bolje. Nije da se posebno isplati ali vredi (bar) probati.

 

Ne morate ispirati motor pri prelasku sa jednog na drugo ulje, samo promenite filter i dobro ocedite prethodno.

 

Elf zaista ima dobre cene i dobar razlog da ga ne falsifikuju. To ćemo se lako složiti. Veoma isplativ izbor.

 

Malo mi se ne sviđaju relativno niske (ali za većinu motocikala zadovoljavajuće) API specifikacije (SH i SG za prethodna dva, respektino) i više su preporučljivija SJ, ali i to je O.K.

 

Ima (naravno) boljih ulja od Elf-a ali je većina manje isplativa. Za normalnu vožnju naročito.

 

Mada im je teško odoleti a i činjenica je da je na ulju teško uštedeti.

 

Svaka roba ima i vrednost u tome da čoveka ispuni osećajem da je kupio najbolje, tako da skuplji brendovi imaju i tu ulogu. Uostalom i kod garderobe to čini veći deo cene zašto kod ulja ne bi manji?

 

Naravno svako će prema svojim potrebama i mogućnostima izabrati ono što smatra najboljim za sebe i mašinu.

 

Vi nemate preku potrebu da menjate ono što je dobro, možete više da probate bolje (i skuplje, no jare i pare - to nikad nije išlo zajedno).

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

@aca-pn:

 

Za DR-Z 400 je Moto 4HP ECO 10W40 sasvim zadovoljavajuće ulje. Ima povoljnu cenu te vam ništa više od toga nije neophodno.

 

Naravno da bi ste sa Moto 4 XT Tech prošli malo bolje. Nije da se posebno isplati ali vredi (bar) probati.

 

Ne morate ispirati motor pri prelasku sa jednog na drugo ulje, samo promenite filter i dobro ocedite prethodno.

 

Elf zaista ima dobre cene i dobar razlog da ga ne falsifikuju. To ćemo se lako složiti. Veoma isplativ izbor.

 

Malo mi se ne sviđaju relativno niske (ali za većinu motocikala zadovoljavajuće) API specifikacije (SH i SG za prethodna dva, respektino) i više su preporučljivija SJ, ali i to je O.K.

 

Ima (naravno) boljih ulja od Elf-a ali je većina manje isplativa. Za normalnu vožnju naročito.

 

Mada im je teško odoleti a i činjenica je da je na ulju teško uštedeti.

 

Svaka roba ima i vrednost u tome da čoveka ispuni osećajem da je kupio najbolje, tako da skuplji brendovi imaju i tu ulogu. Uostalom i kod garderobe to čini veći deo cene zašto kod ulja ne bi manji?

 

Naravno svako će prema svojim potrebama i mogućnostima izabrati ono što smatra najboljim za sebe i mašinu.

 

Vi nemate preku potrebu da menjate ono što je dobro, možete više da probate bolje (i skuplje, no jare i pare - to nikad nije išlo zajedno).

 

Možete još koristiti i 15W-50 ulja bilo sintetička ili polu-sintetička.

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6496 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

@Expendable-Bio sam skoro kod trkaće porodice Milovanović i preneo tvoje pozdrave. Jovica,otac šampion, se mnogo zahvalio i bilo mu je mnogo drago kad sam mu rekao da je pozdrav od lično ne znanog.

 

Izvini ako je već bilo pitanje. Pošto od nedavno imam Bokser BMW, generacija 95, agregat bez kvačila, znači ne treba Jaso MA, odnosno može auto ulje sa uobičajenim ddacima molibden disulfata ako se ne varam, ali zbog uljno vazdušnog hlađenja bez prinude ima osetno višlju temperaturu i zato bi trebalo ulje koje može da izdrži višlje radne temperature. Koliko se sećam, pslednje ulje koje je bilo za vazdušnjake kod nas je bio beli Kastrol gtx. Trenutno sam našao namensko BMW ulje u kome je Gastrol, mineralno 20/50 i neki Gastrol Actevo al su cene više nego bezobrazne pošto se radi o standardnom mineralnom ulju. Da napomenem, nekad davno dok se NSU Princ vozao ovuda, Optima je imala ono crno ulje, Supervisk koje je imalo ubedljivo najbolju termo stabilnost. Naravno, tog ulja nema više sa tom performansom.

 

Inače su mi prodavci rekli da su ulje menjali skoro al kad sam juče gledao, to ulje nije ni zašta pa sam iskreno zatečen hitnošću zamene.Sipali su BMW auto ulje i ako je tako, agregat ga je vrlo brzo razbio, il je divljak il uopšte nisu menjali ulje što je malo verovatno.

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1140 postova
  • Lokacija: Chicago, IL USA
  • Motocikl: 2007 Triumph Daytona 675

Ja sipam Shell Rotella - T ulje u svoj motor. Ovde skoro svim na motorima za stazu koriste to ulje ili Mobil Delvac 1300. Takodje ti isti ljudi koriste to ulje i u ulicnim motorima.

 

http://www.shell.com...oducts/tpl_pro/

 

Moj odlican prijatelj je presao preko 28K milja sa Triumph Daytonom 675 iz 2006 bez ijednog problema. Preko 5K milja je samo na stazi presao, religiozno menja ulje svakih 2500 milja.

 

Inace je ulje 4 puta jeftinije, skoro 4 litra kostaju $16.99 a ulje za motorcikl je $15.99 po litri.

 

http://en.wikipedia....Shell_Rotella_T

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Poštovani,

Ovo može nije da ne može. U USA je vrlo popularno što i Vi potrvđujete.

Meni se to lično ne sviđa baš mnogo (iz mnogo razloga). Jedna od glavnih prednost je niža cena.

Doduše ovde kod nas je cena pomenutog Shell-a tek duplo manja od sintetičkog ulja za motocikle a i Mobil Delvac-a 2-2,5 puta.

Treba biti malo oprezan kod korišćenja ulja za teretni program u motociklima i koristiti ona koja imaju API Sx (x - J, L ili M) i/ili API Cj-4, CI-4 plus ili makar CI-4. Ulja za teretni program mogu imati više sulfatnog pepela od dozvoljenog za motore za benzin. Naročito u Evropi.

Za konkretna dva ulja nije slučaj jer Delvac ima 1,0% a Shell (zavisno od viskoznosti) 1,0 do 1,3% (mada za oba varira kontinentalno).

Još jedan razlog za korišćenje ovih ulja je čistoća motora.

Ova ulja su više za HD (V Twin) motocikle gde mogu biti ne samo konkurenta nego i da potpuno pariraju u kvalitetu. Imaju visoke vrednosti HTHS-a. prilično ZDDP-a i još neke solidne osobine (duga priča).

Ipak, nisu stvorena za visoke obrtaje i tu lako gube od ulja specijalizovanih za motocikle.

Osim toga, toliko su (ta ulja) nakrkana aditivima, da je to "čudo". Nije ni to uvek (po)najbolje.

O ovome sam odavno planirao tekst na blogu (www.motornaulja.blogspot.com) ali teško da ću stići pre jeseni.

U Evropi uopšte a naročito u Srbiji i okolini često ova ulja nije lako naći u manjim pakovanjima (eventualno u lltarskim) pa i to može biti problem.

Hvala na iskustvu ali USa i Evropa nisu baš isto (a tek voljena nam Šljivropa, pa kakva da je).

U svakom slučaju postoje uvoznici i za Shell i za Mobil i oba ulja imaju u ponudi. Svakako je mogućnost koju treba razmotriti.

Nije (baš) rešenje za sve. Ostajem pri stavu da je O.K. samo u specifičnim slučajevima i da su motociklistička ulja za motocikle bolja (a što je bolje mora da je skuplje). Jeste ovde standard manji pa bi ušeda trebala više da znači ali sa 3 puta skuljim benzinom nije (baš) toliko od značaja (uštedeti na ulju) jer za 500km vožnje potrošite koliko za dobro sintetičko ulje (ako koristite 3-4 litara).

Pozdrav!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 47 postova
  • Lokacija: Arandjelovac
  • Motocikl: SV1000S

Kawasaki er6n 2008. presao 9000 km.

do sada sipano samo Motul 5100 15w50

Posle svega sto sam procitao hteo bih sipam sada neko sinteticko ulje.

Motor se vozi i po gradu (kuca-poso) i dosta van grada.

Za ove temperature i gradsku voznju pretpostavljam da je ova gradacija dobra (bolja od 10w40?)

 

izmedju cega se dvoumim:

7100 10w40

300v 10w40 ili 15w50

ili neki silkolene ekvivalent koji bi preporucili?

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

@Expendable-Izvini, nisi me posavetovao za bokser BMW.

 

Izvinjavam se!!

Trebali ste ranije da me podsetite!

Odgovarao sam na slično pitanje putem PP pa sam verovatno zapamtio da je problem rešen. Zaista je samo propust!

 

Bokser BMW-i (RS 1100, 1150 i 1200; možda ima još koji ali za ove je priča slična) zahtevaju "Ulje za mašinu…..po API klasifikaciji SF,SGILI SH, po CCMC klasifikaciji G4 ili G5 dopušteno PD2".

Tako je bar čovek javio iz uputstva (ili servisne knjižice).

Kako god mnogi su "robovi" mineralnih 20W-50 što je tek koliko da prođe ali daleko od najboljeg (čak i originalno BMW).

Slobodno koristite sintetička ulja (PS elegantno preskočite) "ne ujedaju".

Čovek nije mogao da nađe Silkolene, Motul mu je bio skup (nije odavde, ima i skupljeg Motula) pa je izbor pao na Bardahl.

Sa Bardahl XTM Syntronic 15W50 čovek se veoma hvalio!! Naravno dolaze u obzir i Motul 7100 20W-50 ili 300V 15W-50. Ili XTC C60 pa bilo 15W ili 20W50.

Tada sam napisao da je za ove motore najbolje 15w50 ili 20W50 (samo to) i verovatno sam imao razloga za to. Pošto sam detalje zaboravio (ali uzmite u obzir da sam tada bio koncentrisaniji na problem) čini mi se da bi i 10W-50 ulja došla u obzir (IPone Katana ili Silkolene Pro 4 Plus).

Naravno PS ulja itekako dolaze u obzir ali sam namerno potencirao full sintetička kao (ipak) najbolja.

Mala prednost za 15W-50 ali bi 7100 kao prikriveno "15W" možda bilo i idealno.

Ne zaboravite i Kroon Expulsa RR 15W50 koje je samo "prerušen" Putoline.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Kawasaki er6n 2008. presao 9000 km.

do sada sipano samo Motul 5100 15w50

Posle svega sto sam procitao hteo bih sipam sada neko sinteticko ulje.

Motor se vozi i po gradu (kuca-poso) i dosta van grada.

Za ove temperature i gradsku voznju pretpostavljam da je ova gradacija dobra (bolja od 10w40?)

 

izmedju cega se dvoumim:

7100 10w40

300v 10w40 ili 15w50

ili neki silkolene ekvivalent koji bi preporucili?

 

Poštovani g. Miloše,

Motul 5100 je O.K.

7100 je bolje, 300v najbolje 1lol.gif

 

Prvenstveno bi se trebali držati 10W-40 viskoznosti (praktično nova mašina).

15W50 može biti bolje na visokim temperaturama i/ili gradskoj vožnji, ali van grada i do 30-35 cel. u hladu (90-95% sezone) 10W-40 je (bar malo) bolje rešenje.

Kako god, do nule ili -5cel. 15W-50 se mogu upotrebljavati te ako ne vozite na nižim 15W-50 može biti jednako dobar izbor.

Dakle ako (ipak) odlučite da nastavite sa 15W50, onda je naravno izbor 300V.

Ako ostanete pri 10W-40, onda izaberite bilo koje (7100 ili 300V F.Line). Činimi se da ima nekih akcijskih cena za 300V kada je ono bolji izbor inače se 7100 više isplati.

Silkolene Pro 4 je alternativa za Motul 7100 (imate i 10W-40 i 15W-50) a Pro 4 Plus (10W-50) je nešto blizu 300V koje je ipak malo specifičnije (Double Ester, što znači kombinacija kompleksnih estara) i gotovo jedinstveno u slobodnoj prodaji.

Više o Motul i Silkolene (Fuchs) uljima za motocikle pročitajte na blogu.

Ova dva brenda su po meni sam vrh ulja za motocikle. Naravno ima tu još (bar) 5-6 vrhunskih brendova.

Nakon dobrog iskustva sa 5100, sa višim serijama možete biti samo još zadovoljniji.

Obzirom na dosadašnje korišćenje 5100 u 15W-50 verziji pre svega bih vam savetovao 300V Factory Line u istoj viskoznosti ili (baš) 10W-40 (naročito ako ne vozite previše oštro, tj. često idete u visoke obrtaje ali se tu ne zadržavate).

Čisto da "osetite" razliku!

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • MK SO Zandarmerije, 603 postova
  • Lokacija: Smederevska Palanka
  • Motocikl: KAWASAKI ER5, pre SUZUKI BANDIT 1200, APRILIJA ATLANTIC 500 CLASSIC

pozdrav,nedavno kupih apiliu atlantic 500,preporucuje se agip ili ipone,sipao sam Agip Formula Moto Racing 4T SAE 10W-60

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6496 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

@Expendable-Izvini, nisi me posavetovao za bokser BMW.

 

Izvinjavam se!!

Trebali ste ranije da me podsetite!

Odgovarao sam na slično pitanje putem PP pa sam verovatno zapamtio da je problem rešen. Zaista je samo propust!

 

Bokser BMW-i (RS 1100, 1150 i 1200; možda ima još koji ali za ove je priča slična) zahtevaju "Ulje za mašinu…..po API klasifikaciji SF,SGILI SH, po CCMC klasifikaciji G4 ili G5 dopušteno PD2".

Tako je bar čovek javio iz uputstva (ili servisne knjižice).

Kako god mnogi su "robovi" mineralnih 20W-50 što je tek koliko da prođe ali daleko od najboljeg (čak i originalno BMW).

Slobodno koristite sintetička ulja (PS elegantno preskočite) "ne ujedaju".

Čovek nije mogao da nađe Silkolene, Motul mu je bio skup (nije odavde, ima i skupljeg Motula) pa je izbor pao na Bardahl.

Sa Bardahl XTM Syntronic 15W50 čovek se veoma hvalio!! Naravno dolaze u obzir i Motul 7100 20W-50 ili 300V 15W-50. Ili XTC C60 pa bilo 15W ili 20W50.

Tada sam napisao da je za ove motore najbolje 15w50 ili 20W50 (samo to) i verovatno sam imao razloga za to. Pošto sam detalje zaboravio (ali uzmite u obzir da sam tada bio koncentrisaniji na problem) čini mi se da bi i 10W-50 ulja došla u obzir (IPone Katana ili Silkolene Pro 4 Plus).

Naravno PS ulja itekako dolaze u obzir ali sam namerno potencirao full sintetička kao (ipak) najbolja.

Mala prednost za 15W-50 ali bi 7100 kao prikriveno "15W" možda bilo i idealno.

Ne zaboravite i Kroon Expulsa RR 15W50 koje je samo "prerušen" Putoline.

 

Ma kakvo crno izvinjenje, izvini ti što ovoliko svi smaramo.

 

Ajd da mi malo pojasniš neko moje shvatanje i zablude. Po mom poimanju, namenska ulja za motorcikle sa mokrim kvačilom su osiromašena za malu količinu molibden disulfata koji ima svrhu lepljenja na tarne površine i time poboljšava mazljivost što kod ovih motora biva pogubno za lamele. Po nekoj tamo specifikaciji, gde se završava JASO MA "kvalite" počinje JASO MB, tako da ispada da su u suštini moto ulja nešto slabijeg podmazivajućeg svojstva, verovatno malo i zanemarljivo ali ipak merljivo.

 

Stariji motori su obrađivani grublje, odnosno nisu klizne površine bilo prefinjene malte ne namerno da bi u mikro brazdama ostajao zalepljen uljni film koji je sprečavao direktni kontakt dve metalne površine. Otuda i nešto veći zazori u sklopovima da bi se ostvarila oderđena debljina uljnog filma. Navodno su ta stara mineralna ulja imale i deblje molekule i još im je dodavan sastojak Zn sa još nekim metalima koji su amortizovali povremena suva trenja, naročito pri jutarnjem startu dok uljna pumpa ne nabije pritisak i ulje se ne zagreje i malo postane tečnije. Kod novijih agregata je obrada finija, zazori smanjeni i moguć je tanji film ulja, a ređi molekuli sintetike znatno brže napune uljne magistrale i podmažu sva mesta pri starovanju motora i skoro izostavljanje Zn dodataka iz čisto ekološkioh razloga. Iz ovoga sam ja zaključio analogiju upotrebe mineralnih ulja kod starijih agregata. I ono što mi je najbitnije je da vazduhom hlađeni agregati neminovno imaju unutrašnju temperaturu dosta višlje, nekih 160°C umesto 120 za vodenjake. Samim tim moraju imati aditive za termo stabilnost da ne bi došlo do gubitka pritiska ulja u motoru, posebno na višim obrtajima, i povećane tečljivosti te gubitka uljnog filma u spojevima. Iz svog ličnog primera na dizel Fordu novije generacije ali starije konstrukcije agregata, fabrički je propisano puno sintetičko ulje i to gradacije 5-30. Nakon kompletne generalne, lampica za ulje se nikad nije gasila ispod 3 sekunde, nekad čak i 7-9 sekundi iako je radni pritisak bio stabilno odličan. Nakon sipanja PS ulja gušće gradacije, 10-40 agregat je gasio lammpicu odmah pri anlasovanju i više nego primetno radio tiše i mirnije. Sad, ili je fabrički imperativ bio pogrešan, il je ulje bilo falš što ne verujem jer je agregat koji je bio zreo za generalnu uredno gasio lampicu sa tom istom PS. Iz ovoga zaključujem da ni fabrička preporuka ne mora biti uslovno valjana ako se radi o prelaznim konstrukcijama.

 

Nisam kultno vezan ni za šta pa nisam spreman ni na robovanju uljima, tako da ne padam na BMW nalepnicu na kantici. Moj motor iziskuje obično auto ulje ali predviđeno za višlju temperaturu. API specifikacija ne deli agregate na vodenjake i vazdušnjake tako da ni pravilan izbor nekog od standarda nije skroz preduslov za dobar izbor. Ne verujem da ću uzeti bilo kakvo moto ulje zbog JASO MA kriterijuma. Sintetiku bi sipao al nešto gušće gradacije. Preduslov je da bude imuno na višlje radne temperature a to na žalost nije poznato. Uz to, bilo koje ulje će da dobije Likvi Moli, odnosno grafit i u agregat i u menjač i diferencijal. Da li sam u zabludi ili ne, molbeni domaći za tebe.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

pozdrav,nedavno kupih apiliu atlantic 500,preporucuje se agip ili ipone,sipao sam Agip Formula Moto Racing 4T SAE 10W-60

 

 

 

Pomalo ekstremno. Pored 5W40 ili 10W40 preporuka. Mogli ste da stanete i na 10W-50 što je možda i idealno za maš motocikl.

Ipak, hvala za iskustvo (pretpostavljam pozitivno), jer smatram da malo veće viskoznosti nisu prepreka za korišćenje što nije baš uvek nailazilo na odobravanje, a nije fensi i u trendu već duže vreme.

U svakom slučaju 10W-60 (naročito kod motocikala ali i mnogih automobila) NIJE BAUK!

Ipak, treba vam poseban razlog da bi koristili ovu VG ili poseban motocikl. Navedeni i nije baš u toj grupaciji!

Agip ulja su O.K. (uopšte a naročito kod motocikala).

Samo 10W60 je veoma kvalitetno mada ne i posebno u svojoj grupi.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

Poštovani "Đunta",

Ne mogu da idem u detalje "stavku po stavku" ali u principu ste (iako malo neprecizni u nekim detaljima) u pravu.

Ljudi koje veoma cenim a znaju dosta o uljima često mi ne daju za pravo (no i dalje se lepo slažemo) kada zastupam stavove slične onima koje ste naveli. U prvom redu držanje strane mineralnim uljima (naročito kod starih konstrukcija). Prilično o tome ima na VHS Mladenovac ili na CBC-u gde sam imao (na momente oštru) diskusiju sa cenjenim "Vladd"-om koji je zaista čovek koji dosta zna o uljima i predstavnik je "novog talasa" koji drže stav "bilo kuda, sintetika svuda". Mislim da nisam konzervativan kada se sa tim NE SLAŽEM nego da sam bliži istini u smislu da zaista postoje motori i konstrukcije koje nisu baš za sintetička ulja, bar ne po svaku cenu.

Ipak moram da naglasim:

Iako aditivi mogu poboljšati razne osobine baznih ulja termalnu otpornost mogu jako malo. U otpornosti na visoke temperature mineralna ulja ne mogu biti ni blizu sintetičkoj "sabraći" i TAČKA. Čak su i polusintetička ulja znatno otpornija mada je razlika manja.

Osim toga i oksidativna sposobnost je daleko na strani PS i Sintetičkih ulja tako da čak i aditivima to ne može da se prati. Osim toga aditivacija je mnogo efikasnija u slučaju sintetičkih ulja.

Ipak, u pravu ste da u vašem motociklu možete koristiti motorna ulja za automobile. Ovo nije zabranjeno i često je dobar izbor (čak i kod motocikala sa mokrim kvačilom) ali je u principu tačno da standardna motorna ulja za automobile jednostavno nisu dovoljno dobra za upotrebu kod motocikala.

Što se tiče upotrebe lakotečljivih ulja (0W-30 ili 5W-30) priča je duga (ima jedan poseban tekst na blogu sa tim naslovom).

Subjektivni osećaj je varljiv. Utišan motor je često lošije zaštićen nego onaj koji malo više "galami" sa sintetičkim uljima.

Verujete mi na reč, recimo kod automobila 5W40 u odnosu na 15W40 daje lošiji osećaj ali je situacija u vezi zaštite motora upravo suprotna.

Slično je i kod motocikala.

Gašenje lampice pritiska ulja nije baš vrhovni kriterijum mada je očigledno da jako dugo trajanje istog nije baš O.K. Verovatno je trebalo da se koristi (samo) 5W40 i sve bi bilo O.K.

Inače "gušća" ulja često brze gase lampicu (veća viskoznost, brže postizanje minimalnog pritiska ulja) ali je to zapravo varka naročito u zimskim uslovima. Motor je bolje zaštićen sa 5W-xx ili 10W-xx uljima nego 15W-xx, 20W-xx ili monogradnih (SAE 30) iako će ona kasnije ugasiti lampicu.

Za vaš automobil bi dobar izbor bila automobilska 15W-50 ulja (mineralna a naročito PS) sa API SG, SJ ili eventualno SL.

Nije loše ni 20W-50 leti a 15W-40 zimi (ako vozite zimi).

Možda 10W-60 ulja za automobile (PS ili sintetička) nisu loša ideja (naročito API SJ).

Takođe i 20W-50 mada ona za motocikle mogu biti i sintetička a za automobile su po pravilu mineralna, eventualno kombinacija HC i mineralnih ulja. Shavatate "bitnu malu razliku", a to je da za istu viskoznost motociklistička budu obično "plemenitija".

10W-50 je prilično O.K. ali su to (i automobilska) skupa ulja.

Tako da je ušteda jedino moguća sa 15W-50 API SJ eventualno SL.

20W-50 SG ulja su takođe O.K. ali nisu za manje od nule ili -5cel.

Dakle mogu automobilska ali ne možete previše uštedeti niti dobiti na kvalitetu. Zapravo ćete malo izgubiti u kvalitetu a (isto malo) uštedeti u novcu.

Valvoline VR1 20W-50 je odlično ulje za vas (ali nije jeftino, niti se može lako naći).

Ulja za teretni program u 15W-40 a naročito 20W-50 su jedan od boljih izbora (tu već možete uštedeti nešto novca).

Kod njih je bitno da imaju i API Sx oznaku jer inače ova "diesel" ulja mogu imati više sulf. pepela od dozvoljenog za benzinske motore.

Cink u ulju je uglavnom od ZDDP aditiva. Ipak, postoji više vrsta "ZDDP"-a te su neki efikasniji i pored manjeg sadržaja cinka.

Racing ulja (i moto i automobilska) su obično "nakrkana" ovim aditivom (ili njegovim analozima) i odličan izbor za motor vašeg motocikla.

Recimo Motul 300V (automobilsko) ili Factory Line, kao i 10W-60 (razna).

Aral 15W-50 mineralno, Selenia VS Vision 15W-50, Motul 4000 15W-50 su mineralna ulja koja veoma dolaze u obzir.

Ostajem pri stavu da bi sa sintetičkim uljima (koja su zbog viskoznosti pogodnija kao moto) prošli najbolje.

Najbolji kompromis su 15W-50 PS automobilska ulja. Mineralna jesu O.K. ali ne kao primarni izbor.

Toliko za sada. Biće toga još. Naročito na blogu.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 537 postova
  • Lokacija: Virovitica
  • Motocikl: 916 SPS; M900;A35 AML Racing

@ Đunta

 

pošto je Exp puno toga objasnio, ja bih samo naveo da ti je tekst korektan, ali se vidi da su ti zaključci bazirani na logici i iskustvu, pa ima stvari koje se čine logične, ali nisu točne, no to je Exp već objasnio(ponašanje u motoru i utjecaj mineralnih,PS i Syn ulja)

 

Izdržljivost i nosivost mazivog filma bitna je na radnoj temperaturi, a tu je bitniji indeks viskoznosti i HTHS nego deklarirani viskozitet, osim toga molekularna struktura sintetičkih ulja nije bitna zbog "veličine" nego strukture molekule(mneralna=razgranata;sintetička=ravnolančana) pa tako razgranate molekule mineralnih ulja na sebe lakše vežu aditive, ali su nestabilnije i termički manje otporne, što rezultira većom potrošnjom i većim padom viskoznosti s povišenjem temperature, a to automatski oslabljuje mazivi film.

Sintetika je tu u prednosti, jer su ravnolančane molekule puno termički i viskozno stabilnije pa tako iako su syn ulja niže viskoznost imaju manji pad viskoznosti s povišenjem temperature što znači da imaju višlji indeks viskoznosti,a time je i potrošnja ulja niža, naravno ako je motor ispravan.

Tip i konstrukcija motora u sprezi sa uvjetima rada su faktori koji određuju gradaciju viskoznosti, a baza iz koje je ulje proizvedeno ima utjecaj na dužinu perioda izmjene i stupanj habanja motora tj. na eksploatacijski vijek.

Prava razlika u kvaliteti korištenog ulja vidi se tek nakon polovice projektiranog radnog vijeka agregata pod uvjetom da testiramo dva ista agregata u identičnim uvjetima eksploatacije.

 

@ svima ostalima na forumu

 

Moja preporuka svim vlasnicima motocikala, polusintetička ili sintetička ulja za motocikle u tri osnovne gradacije :10W-40; 15W-50; 10W-50

 

S tim da je za monocilindraše većih kubikaža(>350) i dvocilindraše(>600 ccm) preporučljivo 15W-50 ili za starije 20W-50.

 

Redovna izmjena jednom godišnje ili ne preko 7500-10000 km (kada govorimo o sintetici), ako se godišnje pravi do 3000 km može izmjena i jednom u 2 godine, ali samo ako se motor zimi nevozi i čuva u zatvorenom prostoru bez povremenih "paljkanja"(hladni startovi...).

 

I to je sva mudrost, izaberite si marku ulja i prilikom svake izmjene mjenjajte i filter, i ne mudrujte previše, jer ćete se vrlo brzo naći u nedoumici.

  • Podržavam 4

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 441 postova

@ M900

 

0takoje.gif

 

Bravo, maestro!

 

Da sam imao više vremena i koncentracije napisao bih 80% identičan tekst. Svaka čast na konciznosti.

Preporuka svim članovima foruma je više nego O.K. (makar pomalo "ubila" temu).

Zaista je tako!

Treba vam poseban razlog (ili specifična fabrička preporuka) za bilo šta drugo.

Npr. neki noviji Honda motocikli mogu imati koristi od korišćenja 10W-30 koji im je fabrički "podrazumevana vrednost" (default).

Manje zahtevni korisnici (kao i oni sa starijom generacijom motocikala) bi mogli da prođu i sa PS uljima a većini drugih veoma preporučujem sintetička ulja. Mineralna zaista treba zaobilaziti (u širokom luku) čak i kada ih je moguće koristiti. Ako ništa drugo morate ih menjati na duplo manje nego sintetiku (ili tu negde, max. 2/3) te razlika u ceni i nije toliko velika.

Uvek će se naći neki "izuzetak koji potvrđuje pravilo" ali u 95% slučajeva stoji kako je rečeno.

 

Naravno u slučaju da niste sigurni postavite pitanje bilo gospodinu M900 bilo meni, onako: s vremena na vreme, čisto da ne bude dosadno.

Ili jednostavno iznesite iskustvo. I zapamtite: iskustva su varljiva. Sintetička ulja odlikuju niski koeficijenti trenja i velika zaštita motora. Motor dobija svoj "prirodni" zvuk na koga se samo treba navići. On možda nije najlepši, ili "najmekši" ali je takav, kakav je.

Osećaj je (u odnosu na mineralna) "veštački" ali kada se naviknete - to je to. Opisao bih to "odsustvom ulja" što je zapravo "odsustvo trenja". A ulje je najbolje kada se ne "oseća" jer najmanje smeta motoru a najviše ga štiti.

Ovo je više iskustvo iz automobila ali slično je i sa motociklima.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6496 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

@Explanabile i M900-Hvala Vam puno na učešću,razjašnjenju i korisnim savetima. Lako je Vama da budete koncizni, kad sve znate.

 

Nekada nije bilo ovoliko marki ulja pa ni mistike ili nedoumice. U moto sportu se koristio čuveni Kastrolov dvotaktol opijajućeg mirisa ricinusa pa se taj šmek preneo i na automobilizam. Tada se koristila Optima Supervisk jer se pokazala dobra, imala daleko bolju termo stabilnost od ostalih jer je projektovana za NSU Princ automobile koji su bili vazdušnjaci a skoro identični kasnijem Goilfovom vodenom motoru i Kastrol, beše GTX 2 pa potom 3, sva tri mineralna uske multigradnosti. Trkački agregati su tada rađeni sa maksimalnom minusnom tolerancijom, što bolje ispoliranih svih tarnih površina. Dobar agregat se kompletno tek sklopljen i bez svećica morao okrenuti 2 kruga cimom iz ruke po zamajcu i to je bila kontrola da motor ima minimalne otpore. Sa ovim uljima motori nisu imali problema sa pritiskom na visokim obrtajima. Modriča je tad bila jedna top fabrika i radila je bazno ulje za Gastrol pa je i njihov GTX 3 bio prodavan širom sveta, što znači da su imali visoku tehnologiju, pristup recepturama i aditivima za poboljšanja. Napravili su jednu internu količinu svog namenski trkaćeg sintetičkog ulja. Međutim, iznad 6.000 obrtaja pritisak bi padao skoro na nulu tako da nije opstao i svi koristili Supervisk i Gastrol kome sam ja ostao veran dugi niz godina kasnije korestići ga na TD agregatima koji ga u gradskim uslovima nije trošio do pređenih 7.500. Jednom sam sticajem okolnosti obrnuo 11k i potrošnja je bila par stotina grama. Ta ulja su bila mineralna i po iskustvu nije dolazilo do oštećenja letećih rukavaca radilice nit njihovih ležajeva. Gastrolu sam bio veran dok nisam neke 2000. uzeo kod drugara ulje u radnji i video da je lažnjak a bivao uzet od tadašnjeg glavnog distributera, Delte. Devedesetih godina se sa pompom pojavio BP sa novom generacijom mineralnog ulja za TD motore sa onom čuvenom VW specifikacijom 505. No bio je lošijeg kvaliteta, što se odma zaključilo po potrošnji. Lično sam imao svoj kibic na ulje, umočim prst i obrišem krpom. Kod Kastrola je i dalje ostajao malko masnjikav a od drugih ulja nije ostajalo traga.

 

Listajući net nađem neku priču o Poršeovom vazdušnjaku čija konstrukcija datira još pre II rata kao i čuvene Bube, čiji fabrički podatak je, zamena karika na nekih 270.000 km, tako 2 puta i na 800.000 je sledila generalna. Tad kad su ti motori konstruisani i voženi nije bilo čak ni multigradnih ulja. Porše agregat ja mislim da je najzahtevniji po pitanju ulja. Pritisci unutar motora su izuzetno visoki. Agregat ima smešno male obrtaje ali ih munjevito zadiže uz eksploziju snage. Porše je odobrio pa potom otkazao upotrebljivost sintetičkih ulja poslednje generacije i u suštini zahteva arhaik ulja sa dodacima ZDDP. Kroz tu priču su iznešene 2 teze. Ekološka koja kaže da katalitički izduv strada od ZDDP koktela i da je to razlog napuštanja mineralne tehnologije. Druga koja govori da je produženi interval zamene postignut sintetičkim uljem malo varka i da se aditivima ustvari sprečava nestanak ulja i da ono iako fizički prisutno u motoru ima skroz smanjenu podmazljivost, što se vidi jer ulje biva tečno ko voda, a sipanjem svežeg istog se odmah primeti prigušeniji zvuk agregata. Sa punom sintetikom sam bio jedino prezadovoljan, Volvo kamionsko ulje, bez ikavih drugih oznaka. Po mom iskustvu minerlno ulje dobar agregat ne troši neko vreme a potom naglašeno počne što znači da je krekovano, odnosno počinje da gubi svojstvo, dok PS i S mi se trošio lagano od ulivanja.

 

Svaki motor je projektovan za neki pretežni režim rada i podmazivanje određenom viskoznošću ulja i ima shodno tome kalibrisanu magistralu za protok ulja. Problem hladnog starta je neminovan a gornji ekstremi na savest korisnika.Tanje-ređe ulje, ima bolju propustljivost kroz mgistralu, pre krene sa podmazivanjem pri hladnom startu, bolje ispira motor jer odradi veći broj ciklusa po jedinici vremena, bolje hladi ali zato nestabilnije drži obrtne mase što se čuje kao metalniji zvuk. Deblje-gišće suprotno uz dodatni otpor pri bućkanju radilice, ali čvršće drži pokretne delove i samim tim motor ima prigušeniji i mirniji rad sa manje rizika da dođe do direktnog kontakta. Između je optimum a ja lično naklinjem debljem ulju koje bolje funkcioniše na jačem opterećenju motora.

 

Da bi neko ulje bilo uvaženo dobrim, mora da prođe pored lab testa praksu koja će se potvrditi u što većoj masovnosti, od bar 50-100k pređenih pa premereni svi sklopovi. Ono, prešo sam 25 hiljada se ne važi. Na žalost, jako mnogo marki postoji, pa niz grupa i podgrupa i nemoguće je naći pravi izbor uz dodatni rizik kod nas od falš ulja, al da ne otvaramo Pandorinu kutiju.

 

Daću odgovor na moje putanje za BMW boxer. Činjenica je da agregat ne traži moto ulje zbg suvog kvačila, ali, moto ulja su po pravilu za klasu bolja od automobilskih jer se izrađuju za ekstremnije uslove rada. U moj motor je predhodni vlasnik sipao BMW auto ulje, prešlo je možda nekih par hiljada . Ispustio sam ga, jeste tamno, što nema veze, nije pregorelo, al nije ni neko. Pošto ja uvek ispiram agregat uljem koje sipam radom od 5 -10 minuta sa pola količine, sipao sam naj jeftinije ulje i to ređe gradacije od potrebnog, 10/40, umesto 20/50 čija cena za 4 litre je niža nego jedan litar BMW moto ulja. Odmah je motor počeo mekše da radi. Ili je ulje u motoru falš ili ga je motor razbio očas posla tako da je zaista zabluda o valjanosti auto podmazivače u motorciklima. Bilo kako bilo, otišao sam i uzeo ulje po fabričkom broju kod zvaničnog uvoznika. Po ispitivanjima postoje neka ulja koja bar po nekim analizama jesu bolja al su mi nedostupna, tako da fabrička preporuka je jedini optimalan izbor uz sve navedene savete ovih naših zlata vrednih forumaša.

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 537 postova
  • Lokacija: Virovitica
  • Motocikl: 916 SPS; M900;A35 AML Racing

O da i o Castrolu 747 (2t sa ricinusom) i o NSU motorima u modelima Prinz C,TT i TTS od 1000,1100 i 1200 ccm možemo do sutra, a i o VW i Porscheu, ali previše bi to bilo, no sa nostalgijom se sjećam zviždećih zvukova VW, Porsche i NSU zračno hlađenih motora, ili Pinzgauer sa šestakom na Porsche bazi fijuuuu.

 

O pristupu razvojne i primjenske filozofije USA vs EU proizvođači bolje da ne započinjemo.

 

Evo za članove foruma koji nisu znali, NSU automobilske motore u motocikle je ugrađivao legendarni MUNCH.

 

http://www.cybermotorcycle.com/gallery/munch/index.htm

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6496 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Njus, NSU TTS, cca 120 konja, 4 karburatora i kad grune, strava. Kuriozitet je bila Peglica koju je moj drugar imao sa motorom od TTS-a. Auto se dizao na zadnje točkove, ko motor. Bilo je to doba intelektalne umešnosti bez mnogo tehnološkog zanovetanja, a sve se vozalo na mineralku. Nego, jel ima nekih sad biljnih ulja ala taj čuveni trkaći Kastrol koji ih je proslavio.

 

I pričam sa drugarom, ima Audi sa dizna-pumpa motorom. Propisano specijalno razvijeno ulje za taj agregat, Kastrol naravno i čik da sipa išta drugo, a litra 20 €, šipak će da ispira motor. Nekako su nas metuli oileri u veliku zavisnost. Nekad su ulja deljena na letnja i zimska, monogradna, pa menjana na 3k, pa kod lokalnog majstora, pa perionica...a sad "long" life i vozi a da nikog ne vidiš. Ne sviđa mi se to.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 537 postova
  • Lokacija: Virovitica
  • Motocikl: 916 SPS; M900;A35 AML Racing

Njus, NSU TTS, cca 120 konja, 4 karburatora i kad grune, strava. Kuriozitet je bila Peglica koju je moj drugar imao sa motorom od TTS-a. Auto se dizao na zadnje točkove, ko motor. Bilo je to doba intelektalne umešnosti bez mnogo tehnološkog zanovetanja, a sve se vozalo na mineralku. Nego, jel ima nekih sad biljnih ulja ala taj čuveni trkaći Kastrol koji ih je proslavio.

 

I pričam sa drugarom, ima Audi sa dizna-pumpa motorom. Propisano specijalno razvijeno ulje za taj agregat, Kastrol naravno i čik da sipa išta drugo, a litra 20 €, šipak će da ispira motor. Nekako su nas metuli oileri u veliku zavisnost. Nekad su ulja deljena na letnja i zimska, monogradna, pa menjana na 3k, pa kod lokalnog majstora, pa perionica...a sad "long" life i vozi a da nikog ne vidiš. Ne sviđa mi se to.

 

 

Ricinusovo ulje je nekada bilo neophodno za upotrebu u trkaćim 2T motorima jer tada nije bilo sintetičkih 2T ulja, a mineralna nisu mogla zadovoljiti i motori su blokirali.

Danas je situacija drukčija i postoje kvalitetna 2T ulja koja zadovoljavaju i prevazilaze zahtjeve i najjačih 2T motora pa je potreba za ricinusom prestala.

Osim toga ricinusovo ulje ne sagorjeva potpuno i stvara koksne naslage na dijelovima motora i u ispušnom sustavu, pa se je koristilo u trkaćim motorima koji se i tako moraju često rastavljati.

Danas se ulja sa udjelom ricinusovog ulja koriste kod nekih speedway agregata sa total loss sustavom podmazivanja i kod kartinga bez mjenjača čiji agregati se vrte 17000-18000 okr/min.

 

Da Silkolene ima u svom programu proizvode sa ricinusom:

Za 4T speedway motore CASTORENE R30, R40 i R50 od kojih se R30 može koristiti i za 2T mješavinu

Za 2T karting motore PRO KR 2

 

Što se tiče pumpa-diza motora VW grupacije motorna ulja svih proizvođača koja zadovoljavaju njihovu 505.01 i 506.01 specifikaciju mogu se koristiti.

Na kraju krajeva prva motorna ulja sa VW 505.01 specifikacijom još u fazi testiranja PD motora proizveli su FUCHS(TITAN SUPERSYN PLUS 5W-40) i Mobil, a ne Castrol.

 

Danas ima i na srpskom tržištu puno ulja sa tim specifikacijama i može ih bez brige i "ispiranja" motora koristiti.

 

http://www.multicompany.rs/fuchs.php

 

Multicompany iz Novog Sada je ovlašteni uvoznik i distributer za FUCHS i Silkolene proizvoda za RS.

 

http://www.fuchs-maziva.hr/proizvodi/

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2285 postova
  • Lokacija: Kragujevac
  • Motocikl: Honda Sevenfifty

Sta mislite o ovom ulju? Video sam ga po sasvim korektnoj ceni u Metrou. Sad verovatno ne bi trebao da bude falsh ipak je to veliki prodavac a ne neka prodavnica auto kozmetike...

 

Edit: Cena je 800 i neshto dinara...

post-3772-0-06912900-1311536240_thumb.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1604 postova
  • Lokacija: NBG
  • Motocikl: SUZUKATI SV650N

Sta mislite o ovom ulju? Video sam ga po sasvim korektnoj ceni u Metrou. Sad verovatno ne bi trebao da bude falsh ipak je to veliki prodavac a ne neka prodavnica auto kozmetike...

 

Edit: Cena je 800 i neshto dinara...

šta znam, ja sam kupio kilo tog repsola, da bih dodao motulu 7100 koji sam imao u motoru. sipao sam oko frtalj od kila. "motul" se nije bunio. ambalaža deluje ozbiljno, ne treba ti levak za sipanje. ima svoju cevčicu koja se izvlači. mislim da nije 100% sintetika.

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6496 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Njus, NSU TTS, cca 120 konja, 4 karburatora i kad grune, strava. Kuriozitet je bila Peglica koju je moj drugar imao sa motorom od TTS-a. Auto se dizao na zadnje točkove, ko motor. Bilo je to doba intelektalne umešnosti bez mnogo tehnološkog zanovetanja, a sve se vozalo na mineralku. Nego, jel ima nekih sad biljnih ulja ala taj čuveni trkaći Kastrol koji ih je proslavio.

 

I pričam sa drugarom, ima Audi sa dizna-pumpa motorom. Propisano specijalno razvijeno ulje za taj agregat, Kastrol naravno i čik da sipa išta drugo, a litra 20 €, šipak će da ispira motor. Nekako su nas metuli oileri u veliku zavisnost. Nekad su ulja deljena na letnja i zimska, monogradna, pa menjana na 3k, pa kod lokalnog majstora, pa perionica...a sad "long" life i vozi a da nikog ne vidiš. Ne sviđa mi se to.

 

 

Ricinusovo ulje je nekada bilo neophodno za upotrebu u trkaćim 2T motorima jer tada nije bilo sintetičkih 2T ulja, a mineralna nisu mogla zadovoljiti i motori su blokirali.

Danas je situacija drukčija i postoje kvalitetna 2T ulja koja zadovoljavaju i prevazilaze zahtjeve i najjačih 2T motora pa je potreba za ricinusom prestala.

Osim toga ricinusovo ulje ne sagorjeva potpuno i stvara koksne naslage na dijelovima motora i u ispušnom sustavu, pa se je koristilo u trkaćim motorima koji se i tako moraju često rastavljati.

Danas se ulja sa udjelom ricinusovog ulja koriste kod nekih speedway agregata sa total loss sustavom podmazivanja i kod kartinga bez mjenjača čiji agregati se vrte 17000-18000 okr/min.

 

Da Silkolene ima u svom programu proizvode sa ricinusom:

Za 4T speedway motore CASTORENE R30, R40 i R50 od kojih se R30 može koristiti i za 2T mješavinu

Za 2T karting motore PRO KR 2

 

Što se tiče pumpa-diza motora VW grupacije motorna ulja svih proizvođača koja zadovoljavaju njihovu 505.01 i 506.01 specifikaciju mogu se koristiti.

Na kraju krajeva prva motorna ulja sa VW 505.01 specifikacijom još u fazi testiranja PD motora proizveli su FUCHS(TITAN SUPERSYN PLUS 5W-40) i Mobil, a ne Castrol.

 

Danas ima i na srpskom tržištu puno ulja sa tim specifikacijama i može ih bez brige i "ispiranja" motora koristiti.

 

http://www.multicompany.rs/fuchs.php

 

Multicompany iz Novog Sada je ovlašteni uvoznik i distributer za FUCHS i Silkolene proizvoda za RS.

 

http://www.fuchs-maziva.hr/proizvodi/

 

 

Odavno je poznato da VW i Kastrol imaju obavezujući ugovor o preporučivanju. I šta će čovek, u garanciji auto. Koliko čujem, mnogi ovlašćeni serviseri tvrde da u garntnom roku oni daju svoje ulje i ukidaju garanciju ako stranka donese neko svoje, ma bilo istog standarda. Dal je to po propisu ne znam, al ga lično smatram ništavnim.

 

A za ricinus, organska materija naravno da pravi cunder, naslage od sagorevanja, i zato su cvaje redovno morale biti rastavljanje radi čišćenja. Otuda da se karike bile užljebljene tako da ne mogu da se vrte u krug u klipu i uvek su se nameštale na isti položaj u cilindru.

 

Nego ajd da malo pomogneš u rastumačivanju odomaćenog stava ili zablude vezano za ZDDP sastojke. Po mom nekom sećanju, lageri radilice su bili oslojavanji nanosom kompozita glika ili tako nekako, što navodno u kombinaciji sa ZDDP-om je davalo najbezbolniji suvi kontakt rukavca i ležaja i verovatno otuda predrasuda o nužnosti podmazivanja mineralnim uljem. U praksi se videlo da je dolazilo samo do mestimičnog upoliranja ležaja dok bi radilica ostajala u meri, bez oštećenja. Čak sam negde i našao neki aditiv za naknadno sipanje u ulje koji je u stvari mešavina ZDDP-a.

 

I još jedno pitanje vezano za viskoznost, ne vezano za temperaturno podneblje. Naime, prečnik uljne magistrale je strogo definisan, recimo običnim tanjirastim čepom na ulazu u radilicu. Po teoriji jednog domaćeg uvoznika nije preporučljivo koristiti gušća-deblja ulja jer ono jednostavno ne može da prolazi adekvatnom brzinom kroz rupicu i samim tim napravi manji pređeni put po jedinici vremena, što praktično znači da manje radi što se projektuje kao manja potrošnja ulja a u stvari rezultuje manjom-slabijom podmazljivošću motora. Skoro sam vodio uslovno raspravu o lošem aspektu upotrebe gradacije 10-60 u recimo TDM-u od 2003 godine, bez obzira o širokoj multigradnosti, jer ja smatram da je ovih 60 dominantnije od 10 iako ja preferiram uvek gušćem ulju. Znači, gde je da kažem, kvalitativna granica odstupanja u gustini ulja od fabričke preporuke.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 537 postova
  • Lokacija: Virovitica
  • Motocikl: 916 SPS; M900;A35 AML Racing

 

 

Odavno je poznato da VW i Kastrol imaju obavezujući ugovor o preporučivanju. I šta će čovek, u garanciji auto. Koliko čujem, mnogi ovlašćeni serviseri tvrde da u garntnom roku oni daju svoje ulje i ukidaju garanciju ako stranka donese neko svoje, ma bilo istog standarda. Dal je to po propisu ne znam, al ga lično smatram ništavnim.

 

U RH postoji ustanova koja se zove "Agencija za zaštitu tržišnog poslovanja" i da vidiš kako se "mora" nešto koristiti ili se "gubi garancija" kada se takav mudrac prijavi pa dobije kaznu.

Primjer: I Zastupnik Fiata za Hrvatsku je garanciju uvjetovao po sistemu ili Selenia ili nema garancije, dok mu iz AZTP-a nije stigla prijava i kazna na 100.000 kuna(oko 15.000 eura)

 

 

A za ricinus, organska materija naravno da pravi cunder, naslage od sagorevanja, i zato su cvaje redovno morale biti rastavljanje radi čišćenja. Otuda da se karike bile užljebljene tako da ne mogu da se vrte u krug u klipu i uvek su se nameštale na isti položaj u cilindru.

 

Karike se užljebljuju uvijek na istu poziciju da spoj nebi zapeo za ispušne ili preljevne kanale što bi dovelo do pucanja karika i blokiranja motora.

 

 

Nego ajd da malo pomogneš u rastumačivanju odomaćenog stava ili zablude vezano za ZDDP sastojke. Po mom nekom sećanju, lageri radilice su bili oslojavanji nanosom kompozita glika ili tako nekako, što navodno u kombinaciji sa ZDDP-om je davalo najbezbolniji suvi kontakt rukavca i ležaja i verovatno otuda predrasuda o nužnosti podmazivanja mineralnim uljem. U praksi se videlo da je dolazilo samo do mestimičnog upoliranja ležaja dok bi radilica ostajala u meri, bez oštećenja. Čak sam negde i našao neki aditiv za naknadno sipanje u ulje koji je u stvari mešavina ZDDP-a.

 

ZDDP je AW-EP aditiv koji se je godinama dodavao uljima, ali sada sve manje i kod LOW SAPS ulja skoro ništa, sada se dodaju polimerski aditivi koji ne štete katalizatorima i skuplji su i složeniji.ZDDP je masovno dodavan jer je jeftin i nema veze sa sastavom materijala ležajeva niti vrši kakvu interakciju ss njima.

 

 

 

I još jedno pitanje vezano za viskoznost, ne vezano za temperaturno podneblje. Naime, prečnik uljne magistrale je strogo definisan, recimo običnim tanjirastim čepom na ulazu u radilicu. Po teoriji jednog domaćeg uvoznika nije preporučljivo koristiti gušća-deblja ulja jer ono jednostavno ne može da prolazi adekvatnom brzinom kroz rupicu i samim tim napravi manji pređeni put po jedinici vremena, što praktično znači da manje radi što se projektuje kao manja potrošnja ulja a u stvari rezultuje manjom-slabijom podmazljivošću motora. Skoro sam vodio uslovno raspravu o lošem aspektu upotrebe gradacije 10-60 u recimo TDM-u od 2003 godine, bez obzira o širokoj multigradnosti, jer ja smatram da je ovih 60 dominantnije od 10 iako ja preferiram uvek gušćem ulju. Znači, gde je da kažem, kvalitativna granica odstupanja u gustini ulja od fabričke preporuke.

 

Nije pitanje u rupi i kanalu kroz radilicu, nego u zračnosti letećih i ležećih ležajeva gdje tlak čini "uljni jastuk" koji vrži hidrodinamičko podmazivanje i sprečava dodir metal:metal, a previskozna ulja mogu u tom tijesnom prostoru zbog svoje viskoznosti stvoriti zračni džep pogotovo kad su hladna i imaš šupalj "uljni jastuk" sa mjehurićem zraka koji omogučuje dodir metal:metal.

 

Ukratko to je problem kod previskoznih ulja, jer ako pumpa daje dobar tlak i voda može vršiti hidrodinamičko podmazivanje, jedini problem je što na 100 celzijusa isparava :neznam:

 

Osim toga najveće habanje u 4T motoru je na dosjedu bregova i klackalice ili pločice u glavi motora gdje nema hidrodinamičkog podmazivanja i brze cirkulacije, već samo prskanje po površini i cjeđenje prirodnim padom u karter.

 

Tu je kod motocikala najveća prednost korištenje motornih ulja na bazi estera, jer uzmi da bregasta napravi 1 krug dok radilica 2, pa to u automobilima koji rade na 2500-4000 RPM, a max 6000rpm znači da se bregasta vrti do max 3000 rpm i pokreće većinom po 2 ventila po cilindru rijetko više, ali kod motora kod kojih je normalan radni režim 6000-8000 rpm,a na pojedinima se penje 12000-15000, bregasta u preko 80% slučajeva pokreće po 4v na cilindru i vrti se znači od 3000-7500 rpm i dali je tada auto ulje dobro za motor?

 

Osim toga pogledaj površinu brijega i klackalice na autu i na motoru pa zaključi gdje je veći pritisak po jedinici površine, to pišem da bih preduhitrio pitanje zašto u autu može i 5w-30, a u motoru nije poželjno.

 

Zato sam i dao preporuku za motore 10w-40; 15w-50 i 10w-50 u najvećem postotku i 20w-50 za velike monocilindraše i starije dvocilindraše velikog promjera klipa.

 

Jasno imamo mi i za trkaće motore 0w-20 koji smanjuje unutrašnji otpor toliko da je 2001. u WSBK na Yanagawinom ZX7RR-u prelaskom sa 10w-50 na 0w-20 bez drugih zahvata snaga na kotaču narasla za 7KS, ali ti se motori otvaraju i revidiraju svakih 700-1000 trkaćih kilometara i takvo ulje nije primjereno za svakodnevnu upotrebu.

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja