Jump to content

Moto Zajednica

JawaMania

Recommended Posts

  • Svrati ponekad, 184 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Gold Wing 1000

Pozdrav svima, ova tema je jako dugacka tako da nisam mogao da je procitam u kompletu i ne znam dali je neko vec slao nesto u vezi poboljsavanja performansi na Jawi 350 TS. Kako god, vec sam ne jednom forumu nedavno slao nesto o tome, tako da cu uraditi "copy - paste" i prebaciti isti tekst i ovde. Ovo sam ja radio na mojoj Jawi koju sam nekada vozio i dalo je rezultate u vidu znatno veceg obrtnog momenta. Naravno, ako neko ima nesto da doda, ispravi, itd. bicu zahvalan! Da ne duzim, evo teksta:

                                                                                                           ----

 

JAWA 350 TS (638) je radjena u vise verzija (MK I, MK II, MK IIb itd. do MK VII). Ovo su interne oznake kojih nema u zvanicnim katalozima. Prva je bila MK I verzija. Ona je uglavnom bila izvozena na englesko trziste i kod nas je (bar koliko ja znam) nema. Ubrzo su poceli da prave MK II i ostale verzije, u koje spadaju i ovi kod nas. Zajednicko za sve verzije posle MK I je da imaju fabricki ugradjene restriktore snage, sto jedino sa MK I nije bio slucaj. Radi se o restriktorima u prigusivacima auspuha, usisu vazduha, usisnom grlu motora i drugacijim klipovima. Cilj ovoga je bio zadovoljavanje nekih tadasnjih propisa o snazi motora, buci, izduvnim gasovima itd. Nije problem skinuti doticne restriktore i motor manje-vise dovesti u stanje MK I verzije, sto znaci puno veci obrtni moment i izvesno veca snaga motora. To ce reci puno jace ubrzanje i nesto veca max. brzina. Potrosnja nema bitnijih promena (oko 8L/100km).  Inace, MK I se najlakse spolja prepoznaje po obrtomeru (ako nekog zanima mogu mu poslati sliku e-mailom). Evo i osnovnih podataka za nerestrikovanu (MK I) verziju: Obrtni moment - 40Nm na 3800 obrtaja/min; Snaga motora - 35KS na 6500 obrtaja/min

 

Najvaznije kod ovih motora je NI SLUCAJNO ne sipati 2.5% (1:40) ulja u mesavinu (kako pise na rezervoaru) jer je ovo slab podmaz i ubija lezajeve, stublinu, karike itd. UVEK sipati 4% ulja iliti 1:25. Naravno, bolje je koristiti kvalitetno nego lose ulje, ali koje god da se koristi najvaznije je da se uvek sipa 4%.

 

 

Za pocetak malo teorije - verujem da vecina zna princip racunanja snage motora, to je u sustini proizvod obrtnog momenta i broja obrtaja, uz ucesce odredjenih standardizovanih keoficijenata, ali je sustina to da je snaga motora direktno srazmerna obrtnom momentu i broju obrtaja. Dakle, povecanje bilo broja obrtaja ili obrtnog momenta (ako je druga strana konstantna) rezultirace povecanjem snage motora. Medjutim, postoje visokoturazni (brzohodni) i niskoturazni (sporohodni) motori, koji se medjusobno principijelno razlikuju pa uporedjivanje istih samo na osnovu snage moze da bude vrlo pogresno. Kod brzohodnih motora snaga se postize uglavnom uz pomoc velikog broja obrtaja, kao i maksimalnog obrtnog momenta koji se nalazi na velikom broju obrtaja, dakle kada pomnozimo ove dve velicine dobicemo i veliku snagu (slucaj npr. sa trkackim motociklima), ali zato ovakvi motori imaju prilicno mali obrtni moment na manjem broju obrtaja tako da stalno zahtevaju visoku turazu. Kod njih kriva odnosa obrtnog momenta i broja obrtaja ima siljast oblik.

Sa druge strane, sporohodni motori se odlikuju dostizanjem velikog obrtnog momenta na manjem broju obrtaja, tj. kod njih se maksimalni obrtni moment cesto nalazi tek malo iznad "lera". Ovi motori cesto imaju manju snagu (P) nego brzohodni jer se njih max obrtni moment nalazi na niskim obrtajima, pa je i proizvod ovih velicina puno manji nego kod brzohodnih, kod kojih se isti nalazi na visokom broju obrtaja. Kod ovih motora pomenuta kriva ce biti skoro ravna.

Zakljucak, na osnovu same snage motora (KW, KS), ne moze se govoriti o realnim mogucnostima tog motora. Ukoliko je u pitanju brzohodni motor on ce sa odredjenom snagom moci da ostvari veliku brzinu (ako pricamo o vozilima), ali ce mu vucna sila biti slaba i zbog toga menjaci sa puno stepeni na trkackim masinama. Sa druge strane, sporohodni motor ce i sa mnogo manje "konja" imati visestruko vecu vucnu silu, premda ce biti znatno sporiji (kao sto mu i ime kaze). Ovo je kod motocikala slucaj sa "kruzerima" (Harley, Boss Hoss,....). Na primer, Triumph Rocket 3 (turer) ima 2050ccm i max 200NM na oko 2000 obrtaja/min (sto je trkackim motorima na nivou lera).

Sustina ovog izlaganja je bila sledeca: postoji zavisnost obrtnog momenta od broja obrtaja motora. Za svaki motor posebno postoji rang broja obrtaja na kojem postize optimalni obrtni moment. Sto je ovaj rang duzi, to bolje. Derestrikcijom se ovaj rang produzuje, kao sto se i povecava vrednost max obrtnog momenta. Postoji i nacin da se pomenuti rang pomera duz skale broja obrtaja. Sto je on nizi, motor ima odlike sporohodnog i obrnuto. Kod JAWE je ovaj rang moguce pomeriti cak do 7500 obrtaja cime se dobija velika max brzina, mada onda gubi obrtni moment na niskim obrtajima (sto sam pomenuo na pocetku teksta) i to prelazi granice derestrikcije.

 

Sada da predjemo na posao. NAPOMENA: SVE RADITE NA SOPSTVENU ODGOVORNOST!!!

 

Restrifikatori kod ovih nasih jawa se nalaze na sledecim mestima: Auspusi, Kutija filtera za vazduh, Usisno grlo, Klipovi.

 

PRVI KORAK:

Izvadi prigusivace iz obadva auspuha. Rastavi ih na delove (obrati paznju kako su stajali!). Trabalo bi da bude tri dela cevi i prstenovi i podloske izmedju njih. Na najduzem delu cevi (mislim da je on na zadnjem kraju prigusnice, davno je bilo) postoji jedan prsten koji je fiksan (punktovan). On predstavlja znacajan restriktor i nije postojao na MK1 verziji. Najlakse ces ga odvaliti cekicem. Isto uradi i sa drugim auspuhom. Ovo je i dobra prilika da ocistih prigusnice, tako sto ces ih staviti (rastavljene) u tepsiju i preliti mesavinom benzina i motornog ulja i zapaliti. Sacekaj da potpuno izgori i da se ohlade. Ocisti zicanom cetkom i bice kao nove. Na isti nacin mogu da se ciste i izduvne cevi mada ne preporucujem jer mogu da promene boju zbog visoke temperature, da “posarene” (ovo se meni desilo). Na kraju sastavi prigusnice (bez odvaljenog prstena) i vrati ih u auspuhe.

 

DRUGI KORAK:

Podigni sediste i pogledaj u onu cetvrtastu cev za dovod vazduha u filter. Ako tamo ima bilo kakva umetnuta prepreka ukloni je. Ako je nema jos bolje. Otkaci karburator od kutije za vazduh i potrazi bilo kakvu prepreku (zastor) u kutiji za vazduh iza filtera. Isto pravilo – ako ima ukloni je.

 

TRECI KORAK:

Otkaci karburator od usisnog grla i pogledaj dali tamo ima bilo kakva plasticna podloska-zastor. Ako ima ukloni je. Treba guma sa strane karburatora da se naslanja direktno na metal sa strane usisnog grla.

 

Nekima ce i ovo biti dovoljno. Za one koji hoce da idu do kraja, sada idu ozbiljnije stvari:

 

CETVRTI KORAK:

Skini cilindre i klipove (proceduru necu sad opisivati, ako neko ne zna neka pita pa cu pisati). VAZNA NAPOMENA: Vodi racuna da iglice lezaja osovinice ne upadnu u blok motora kad skidas klipove!

Sa klipovima i cilindrima ociscenim i stavljenim na radni sto ubaci klip u odgovarajuci cilindar i okreni kako treba. Postavi klip u gornju mrtvu tacku. Pogledaj odozdo u cilindar. Videces da su samo dva prelivna kanala otvorena (jedan sa svake strane) dok su druga dva zatvorena. Ovo zbog toga sto su klipna peraja previse siroka. Na originalnoj MK1 verziji su bila uza, a moguce da su i kanali bili malo drugacije pozicionirani, tako da su SVA 4 PRELIVNA KANALA BILA OTVORENA kada je klip u GMT. Ovo je osnovna restikcija na nasim jawama i ona nam ukida blizu 9KS. Dakle obelezi gde treba isturpijati peraja tako da i ova druga dva kanala budu otvorena sto je vise moguce VODECI PRI TOME RACUNA DA PERAJA OSTANU DOVOLJNO SIROKA DA U POTPUNOSTI PREJASU USISNI KANAL!!! OVO JE VRLO VAZNO DA NE BI DOSLO DO LOMA PERAJA!!! Isturpijaj peraja vodeci racuna o prethodnoj napomeni. Zavrsices sa skoro pravim uglovima na perajima (koji su pre turpijanja bili zaobljeni) i moguce je postici da su sada i druga dva prelivna kanala skoro skroz otvorena, naravno da peraja i dalje prejasu usisni kanal. Uraditi ovo na obadva klipa.

 

STO SE TICE CISTE DERESTRIFIKACIJE TO JE TO. ZA ONE KOJI HOCE DA URADE I MALO VISE OD TOGA CITAJ DALJE:

 

PETI KORAK:

Napravi alat za poliranje kanala. Ja sam ovo uradio tako sto sam uzeo jendu sipku fi8mm i uzduz je zasekao po sredini do pola. Uzeo sundjer-traku (za prozore) i uglavio pocetak u taj zasek do dna, namotao traku cvrsto duz te zasecene polovine sipke u debljini oko 1cm U SMERU KAZALJKE NA SATU. Preko trake nalepi “Tigrokolom” komad smirgle koji si ranije isekao, opet u smeru sata. Stavi u busilicu i ispoliraj usisne i izduvne kanale do sjaja. Prvo koristi malo grublju, a posle finu (“vodenu”) smirglu. Kada potrosis jednu smirglu samo prelepi preko nje novu, nemoj skidati staru.

 

DOTLE SAM JA RADIO. SLEDECI KORAK SAMO ZA ONE KOJI ZELE DA PO SVAKU CENU POVECAJU BRZINU, A DA PRIHVATAJU GUBITAK OBRTNOG MOMENTA NA MANJIM OBRTAJIMA. LICNO NE PREPORUCUJEM SLEDECI KORAK!

 

DODATNI KORAK:

Pogledaj u izduvni kanal sa zadnje strane (od spolja). Videces da je kosuljica cilindra “starija” od aluminijumskog bloka (da kosuljica preminjuje aluminijum). Uzmi konusni bijaks i stavi u busilicu. Pazljivo obrusi taj deo kosuljice koji preminjuje, tako da ga izravnas sa aluminijumom. OVO PRELAZI GRANICE DERESTRIKCIJE i predstavlja ranije pomenuto podizanje ranga obrtnog momenta u visoke vrednosti broja obrtaja (cak i preko 7500) sto ce znacajno povecati brzinu ali smanjiti obrtni moment (dobices karakteristike trkacke masine). Jos jednom, ovo NE PREPORUCUJEM.

 

Sve u svemu, kada zavrsis posao postaraj se da detaljno ocistis od opiljaka sve delove kompresorom, da nebi unistio tek sredjenu masinu. Kada vracas klipove najbolje je da kupis kavezne lezajeve, da se ne bakces sa iglicama koje mogu da upadnu u blok.

 

Radite pazljivo da nesto ne ostetite, detaljno proanalizirajte sve pre rada. Ako ima neka greska u tekstu ispravite me, ako ima nekih pitanja pisite.

Srecan rad, Aco

 

P.S. Imam sliku onog obrtomera od MK1 verzije koji sam spominjao ali je prevelika pa ne moze da se posalje na forum. Ako nekoga zanima neka kaze pa cu je poslati e-mailom.

 

Pozdrav, Aco.

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 5900 postova
  • Lokacija: Novi Sad - Cacak, Srbija
  • Motocikl: Suzuki GS 400, Sacsh Madas 125, Piaggio Zip, Tomos Targa, Honda NX 650 Dominator

Lale neka je sa srecom nova masina!

 

Jednom JAWA uvek JAWA.... ;D

 

  Fala Aco .  ;)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 84 postova
  • Lokacija: Mladenovac

Iskoristio bih ovu priliku da se javno zahvalim "Štampar" jer mi je covek izasao u susret i poklonio nosac zastitne gume rezervoara...

Voleo bih da ima jos ovakvih ljudi..Hvala jos jednom

post-7411-12879067830389_thumb.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6285 postova
  • Lokacija: Meljak
  • Motocikl: XT600E 3TB ADV edition,KLX250S efi klot, GV 2.0 ADV edition

Samo ti to slikaj vamo kad namontiras  :)

 

Inace, samo da pohvalim 'cika' Scubu i njegovu Laboratoriju  :)

post-4255-12879067866604_thumb.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 3121 postova
  • Lokacija: Svilajnac
  • Motocikl: '75 Honda cb 750F ss / '83 Jawa babetta typ. 207

Samo ti to slikaj vamo kad namontiras  :)

 

Inace, samo da pohvalim 'cika' Scubu i njegovu Laboratoriju  :)

Cek' a sta je ovo...?

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 15 postova
  • Lokacija: Smed. Palanka

pozdrav Jawarosi... nov sam ovde. Kao sto vidite u opisu vozim cezetku 250ccm (videcu da okacim slike) nadam se da ce vam se svideti,planiram ovih dana da je malo doteram...ali videcete vec.

post-6598-12879068036949_thumb.jpg

post-6598-12879068038154_thumb.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 5900 postova
  • Lokacija: Novi Sad - Cacak, Srbija
  • Motocikl: Suzuki GS 400, Sacsh Madas 125, Piaggio Zip, Tomos Targa, Honda NX 650 Dominator

Samo ti to slikaj vamo kad namontiras  :)

 

Inace, samo da pohvalim 'cika' Scubu i njegovu Laboratoriju  :)

Cek' a sta je ovo...?

 

  To ti je alat za blokiranje korpe kvacila pri stezanju iste za osovinu.

@- Lorde, budi oprezan pri radu sa ovim jer ste ga napravili " blizu ", al ga niste bas pogodili.  Srediste kvacila je od aluminijuma pa moze lako puci. Bolje da ste to pravili od stare metalne lamele.  Evo kako izgleda originalni alat i kako se upotrebljava - ( hvata duboko ) :

 

2qau8h1.jpg

 

33ac3mu.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • ,, 1032 postova

Lorde, imas stare lamele tamo na gomili. Moze i obicna armatura da se navari umesto ove originalne "drske". 

 

@ Iwke

 

Motorce ti je interesantno sa neobicnim upravljacem. Koliko je bolje odnosno losije resenje u odnosu na fabricki korman?

 

I da, suvozacica sigurno uziva u voznji!  :D

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 15 postova
  • Lokacija: Smed. Palanka

pa,znas kako... polozaj mi je stvarno nekako potaman,ne zamara uopste,takvog sam ga kupio, pa mozda mi zbog toga nije cudno. :) a sto se suvozacice tice,ima mesta i za nju. :) isplanirao sam vec kako ce mi izgledati sediste,samo da se bacim na posao. ;)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 184 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Gold Wing 1000

 

Drumska lisica

 

  .... Srediste kvacila je od aluminijuma pa moze lako puci.....

 

 

 

Vaistinu, i to lakse nego sto izgleda! Ja jos cuvam jedno "krezubo" za uspomenu....

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 87 postova
  • Lokacija: Donja Mutnica-Paraćin
  • Motocikl: Jawa 250 Custom

Iwke da nisi slucajno kupio taj motor od Milana iz PN-a, koliko se ja secam mi smo ga dovezli u S.Planku i menjali za auto ;)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 84 postova
  • Lokacija: Mladenovac

Pozdrav svima.Napokon Stigla YUASA,a sa njom i po neko pitanje :)

Naime,potrebna mi je pomoc oko kupovine kiseline,koju da kupim,da li postoje razlike izmedju akumulatorske kiseline za kola i motore?

Drugo pitanje je...

Promenio sam sajlu kvacila,sad kad sredim akumulator,provozao bi motorce,pa me zanima kako da je nastelujem pravilno?

post-7411-12879068139617_thumb.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 184 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Gold Wing 1000

Sto se tice kiseline, ja sam koristio 30%, kupljenu u Black Horse-ovoj prodavnici (bila je oko 100 din/L) i mislim mada nisam siguran da ta ista ide u sve obicne tipove akumulatora (i za kola i za motore). U svakom slucaju idi u neku prodavnicu akumulatora (najbolje specijalizovanu ako je imas) i reci koji je akumulator i oni ce ti dati odgovarajucu kiselinu.

 

Stelovanje kvacila: nadam se da razumes engleski - ovo je metod koji sam pre par godina skinuo sa jednog njihovog JAWA foruma (nakon sto nikada nisam mogao da ustelujem kvacilo kako treba mojim metodama) i pokazao se jako dobar, bar na mojoj Jawi. Ako ne znas engleski reci pa cu ti prevesti.

 

"The method I use is to wind the clutch push rod adjuster on the right hand side out until the clutch lever does nothing.

 

Then with the engine not running and cold, put the bike in 1st gear and rock the bike, screwing in the clutch pushrod adjust a little bit at a time, until when I pull in the lever the bike rolls freely in 1st gear without moving the engine crank.

 

Then I screw in the clutch pushrod adjuster another 1/8th of a turn more and this is usually right.

 

Riding the bike around normally, for a few minutes checks if tiny clutch pushrod adjuster twiddling is needed whenthe engine warms up."

 

Pozdrav, Aco.

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 184 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Gold Wing 1000

Sto se tice kiseline...

Stelovanje kvacila:...

Hvala na savetima...Odo sad da kupim kiselinu i kod nas je 100 RSD/1 L,sad sam zvao radnju.

 

Sad vidim da sam prevideo jedan detalj u vezi stelovanja kvacila koji nije spomenut u onom tekstu sa foruma, a to je onaj navoj na buziru koji rateze/skuplja buzir - naime po meni je najbolje da njega najpre podesis tako da rucica ima oko 2mm praznog hoda (mereno na kraju rucice) pre nego sto pocne da povlaci onu viljusku za koju je sajla zakacena. Znaci otpustis (uvrnes) ga do kraja pa onda polako zatezes (odvrces) i proveravas stiksajuci rucicu i gledajuci u viljusku dok ne bude prazan hod rucice oko 2mm pre nego sto povuce viljusku. Onda zategnes sigurnosnu navrtku na buziru i predjes na stelovanje srafa "pecurke" kao sto je opisano u engleskom tekstu i trebalo bi da to bude dovoljno (bez potrebe da se vise dira navoj buzira).

 

Jos jedna stvar, ukoliko vec nisi, obavezno podmazi sajlu masinskom mascu ako je vec nisi montirao (izvuces je iz buzira i namazes mascu) a ako je vec montirana a nisi je podmazao onda mozes da naspricas WD-40 u gornji kraj buzira. Ovo je vrlo znacajno da olaksa rad sajle i produzi joj vek trajanja.

 

Pozdrav, Aco.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 184 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Gold Wing 1000

Nema na cemu! Samo zar akumulator nebi trebalo da je pun? Ja kad sam kupovao (doduse samo jednom sam kupovao akumulator) bio je "suvo" napunjen fabricki, trebalo je samo da se sipa kiselina!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6285 postova
  • Lokacija: Meljak
  • Motocikl: XT600E 3TB ADV edition,KLX250S efi klot, GV 2.0 ADV edition

Nije mi jasno sto se zaj**te s tim kiselinama. Suve baterije su mozda duplo skuplje (AKO su?) ali i duplo bolje u svakom pogledu, od kiselinskih...

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 184 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Gold Wing 1000

Nije mi jasno sto se zaj**te s tim kiselinama. Suve baterije su mozda duplo skuplje (AKO su?) ali i duplo bolje u svakom pogledu, od kiselinskih...

 

 

Znam, ali ekonomska kriza.... :-\

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja