BMW R1200GS zamena kočione tečnosti u dva i po sata

Pošto u zadnje vreme dolaze kod mene drugari sa klasičnom molbom »ajde druže da mi promeniš kočiono ulje za čas posla pa čemo onda na piče«, rešio sam da napišem ovaj kratki »manual« kako može svako sam sebi promeniti kočiono ulje na motoru.Važi skoro za sve motore osim za BMW-je sa servo pojačivačem. Tamo je procedura drugačija....

Znam da je jednom Ghost Mille napisao svoju majstoriju sa kompresorom od frižidera, ali pošto verujem da je teško nači takav polovan kompresor, rešio sam da predstavim svoje rešenje.

 E sad promena kočione tečnosti traje oko 20 minuta, ali zato pripreme traju oko dva sata i poželjno je imati i šegrta na ispomoči oko priprema (videt čete da su pripreme jako bitne, možda čak u rangu promene tečnosti…;)

Ali bez panike…

Za samu promenu ulja potrebni su vam sledeči alati:

 

-          Okasti ključ 8mm

597de2d32ac23_okastiklju.thumb.jpg.e1ac8ce1cdb4653fe8acbf79aa14fbdc.jpg

 

-          Inekcija (ili popularno zvani špric), što veča

inekcija.thumb.jpg.6a6b0e33714ecf4af5624ff96749f065.jpg

 

-          Kompresor (bilokakav, nebitno koliki mu je protok ili pritisak, važno da izgura 1 bar)

 

-          Automatski odzračivač (kojeg možete sami napraviti za stvarno bagatelu para…reda 20 evra)

597de347956e8_odzraiva.thumb.jpg.5c9351f1b70b21f5bbc8b5a7a647e87b.jpg

 

-          Kočiono ulje (najbolje litar ….)

597de3652584a_koionatenost.thumb.jpg.031f648618a2409f2e45549243ac4064.jpg

-          Krpe za čiščenje

-          Crevo sa vodom

-          Dve stoličice

597de391db7bb_dvestolice.thumb.jpg.69d1c86e7c16be03a746e5fd2d36b036.jpg

 

Poželjno je imati centralnu nogaru, ali može i na ćopavoj. E sad pokušat ču više objašnjavati sa sličicama nego pisanjem, jer slika govori više od 1000 reči….

 

Pacijent:

Pacijent.thumb.jpg.09123acaab16cb3e5c22ef57576ecbe8.jpg

 

 

Lično mislim da je takve stvari bolje raditi napolju, jer ako ti se prosuje ulje po podu , jednostavno ispereš sa vodom....

 

Prvo obavijemo posudu sa kočionim uljem sa nekom krpicom, pošto pri odvijanju poklopca obično procuri par kapi ulja, a ulje i farba se ne slažu baš najbolje...odvijemo poklopac  posude sa kočionom tečnošču i zvadimo dihtung ili štagod ima unutra (neki imaju sito,neki dihtung,itd...)

597de55d4c851_krpaokoantre.thumb.jpg.d72f5dd2a29015ef6d53b09aeb0df071.jpg

 

na poklopcu obično piše koje ulje se sipa....

597de595ae65e_poklopacantre.thumb.jpg.76150ec2e3ac5b212f2b777461f75eb6.jpg

 

sledeče dolazi na red izvlačenje starog ulja iz kantice špricom...

597de5dd3ef9d_vaenjeuljaizantre.thumb.jpg.eb860d4066271713b61d80581efa83bc.jpg

 

pa pražnjenje inekcije u drugu kanticu.....

597de61f8a187_pranjenjeinekcijeukanticu.thumb.jpg.f6018ee07f3feee607331b22943ba3b6.jpg

 

dok naravno posuda za ulje nije potpuno prazna...

597de64dd74cb_praznakantica.thumb.jpg.a9dbe02db25f667b25b67909d23ff533.jpg

 

Onda dolazi na red skidanje zaštitnih kapica sisica...

597de6c018ae2_skidanjezatitnekapice.thumb.jpg.10083be639d51a50941391e6e72aa22f.jpg

 

pa čiščenje sisica običnim papirom ili krpom...

597de6fa55f09_ienjesisice.thumb.jpg.f7a608b43e9d31ad909dc74ce11b11d2.jpg

 

sve te radnje su samo predpripreme za zamenu ulja .....e sada dolazi na red i šegrt, koji je u ovoj priči jako važan i od njega zavisi zadovoljstvo majstora tj. mene....:)

 

5

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pripreme......

pripreme.thumb.jpg.31de6e95698c033d8c260825c3b70193.jpg

 

Šegrt....i naravno treba ga zaposliti da ne smeta majstoru....:jee:

597de7e40a4cc_egrt.thumb.jpg.5cdba4763a0bfe3fe7ba04ccebb3248c.jpg

 

 

 

 

Verujte mi, teško je dandanas nači dobrog šegrta......:)

 

ali da se vratimo na posao....

Odzračivač i njegovi delovi......

597de9ed4764b_odzraiva.thumb.jpg.9b71cfb665ce1a484c506ed90b3c1b26.jpg

 

regulator sa ventilom i manometrom...

597deaab59b83_odzraiva_1.thumb.jpg.8e889be724cf9a0b96bba87823b90220.jpg

 

posuda odzračivača...

597deae66e8e9_odzraiva_2.thumb.jpg.07d17e21088a172ad12cd7997affe52c.jpg597deaf09c45b_odzraiva_3.thumb.jpg.567f51f47e4c11515eec827c1481de9a.jpg

 

e sada punimo posudu novim kočionim uljem...

597deb2a4759b_punjenjeuljemodzraiva.thumb.jpg.b2427d9a66a8cf53d590b0a9569be634.jpg597deb367b395_punjenjeuljemodzraiva_1.thumb.jpg.0d266e8ec737bdfe803bbdb894d93d2f.jpg597deb367b395_punjenjeuljemodzraiva_1.thumb.jpg.0d266e8ec737bdfe803bbdb894d93d2f.jpg

 

nakon ove operacije obično pokrijem posudu sa uljem nekim papirom ako krene nešto naopako...

597dedd59a704_pokrivanjeantrepapirom.thumb.jpg.da70fab9f477abd590dab965bf3a7c02.jpg

 

I naravno sve zajedno priključimo i na motor i na kompresor...

597deb84d00e2_povezivanjenamotor.thumb.jpg.708d1c55434d30208e468965cf2212aa.jpg597deba67d3ea_pneusistem.thumb.jpg.0d40637374b6fbee4f4651300a0427a3.jpg

 

pritisak u sistemu...

597debc817458_pritisakusistemu.thumb.jpg.229f7e6ebfa3e8f346fb5e1424da5d00.jpg

 

pritisak u posudi za odzračivanje....JAKO VAŽNO!!!!  NI U LUDILU PREKORAČITI PRITISAK 1BAR, jer ili če posuda prsnuti, ili če olje iz gornje posude prskati po stropu....

597dec8702204_pritisaknaodzraivau.thumb.jpg.ec63aa28e7ef7f1e2ec1ed82bea14ae4.jpg 

 

otvoriš glavni ventil kod regulacijskog ventila odvrneš sisicu za pola ili ceo krug i.......kreče igranka....bioskop ponovo radi...

početak punjenja sistema...mov

 

a gore na posudi...vidi ljepote.....

 

punjenje čantre_1.avi

 

Za to vreme, kontrolišitre šegrta obavezno...

597de829ebcd2_egrt_1.thumb.jpg.bd41530c51bef6f90cbc76339738520e.jpg

 

u ovom slučaju nije omanuo....ima nade

 

Kada tako par puta izvučete ulje špricom iz gornje posude, samo se zategne dolnja sisica na klještzima i gotovo.

Zašto su potrebne dve stolice? Jednostavno, motor ima dva diska, ko če pomerati stolice....staviš stolice sa obe strane i rešena stvar.

 

Na kraju još obavezno pranje prednjeg dela vodom, jer stvarno nema smisla da kočiono ulje negde pusti markere ....

597df47e22357_ienjevodom.thumb.jpg.303da9be3bfafcc614fde0a0358f45be.jpg

 

Toliko od mene....zašto mi je ovaj sistem bolji od običnog "pumpanja" ručice? Jednostavno jer stvarno izgura sav vazduh iz sistema, tako da je ručica obično mnogo tvrđa nego klasično "pumpaj-pumpaj-drži " sistem.

Može to i pre nego u dva i po sata , ali bez šegrta.....a šegrt je jako jako važna ličnost u svemu tome....:)

 

4

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

:takoje:

Ovaj odzracivac je nesto home made? 

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Dobar nacin punjenja sistema pod pritiskom, obrnutim putem po onoj narodnoj: Lakse utjerati metar u guzicu nego centimetar u glavu. :takoje::D

 

 

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 5 sati, bdada je napisao:

:takoje:

Ovaj odzracivac je nesto home made? 

da, flaša je inače od jednog odzračivača za automobile, ali može se koristiti bilo koja plastična flaša koja dihtuje....sve ostalo je "home made".

Prednost je da nema vazduha u sistemu, nema drukanja,sve možeš potpuno sam da odradiš i stvarno radi posao....

E sad zašto sam uopšte krenuo da pravim taj odzračivač....jedno su bili prijatelji (koji so naravno "pumpali ručicu, a ja bio na "sisici"), a drugo je mi je pri sređivanju Honde ušao vazduh u sistem i nikad kraja drukanju.... Naravno muka me naterala da napravim ovo čudo, i radi za sve pare. Može se i prvo isprazniti ceo sistem (to mi je sledeči projekat kada budem imao vremena), pa se onda polako puni odozdo pod malim pritiskom. Naime sav vazduh u sistemu se izgurava prema gore, dok sa drukanjem u najboljem primeru ide polako prema dole, dok obično staje na mestu u sistemu. Ručica kočnice je odmah tvrda .

2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 5 sati, Utjerivac je napisao:

Dobar nacin punjenja sistema pod pritiskom, obrnutim putem po onoj narodnoj: Lakse utjerati metar u guzicu nego centimetar u glavu. :takoje::D

 

 

Dobar,pouzdan,otklanja 99% grešaka koje ljudi prave pri zameni ulja, možeš ga raditi sam mada je bolje sa "šegrtom"....:)

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Ja kada menjam kociono ulje uvek sipam odozdo ali moram imati "segrta" koji ce pratiti desavanja u boci da ne prelijem a ako radim sam cesto virim gore sto je smaranje,ovako ako sam dobro razumeo preko ventila doziram i "cekam ga" u boci :takoje:

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
pre 11 minuta, bdada je napisao:

Ja kada menjam kociono ulje uvek sipam odozdo ali moram imati "segrta" koji ce pratiti desavanja u boci da ne prelijem a ako radim sam cesto virim gore sto je smaranje,ovako ako sam dobro razumeo preko ventila doziram i "cekam ga" u boci :takoje:

Upravo tako....sa tim pritiskom (ispod 1 bar), obično traje oko jedne minute da se napuni "boca"....

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

A sta je sa starim uljem sto je ostalo u celjustima ? To je sad pomesano staro i novo i to je to ?

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 7 sati, Surla85 je napisao:

A sta je sa starim uljem sto je ostalo u celjustima ? To je sad pomesano staro i novo i to je to ?

pa u svakom slučaju (na bilokoji način menjao ulje, dal to bilo sa aparaturama ili na ručni način), ostaje jedan izuzetno mali deo starog ulja u čeljustima, osim ako misliš svaki put skinuti čeljusti te jih potpuno isprazniti. Sisica na klještima  je uvek iznad priključka cevi, tako da je količina starog ulja koja ostane u klještima izuzetno mala. Količina starog ulja koja ostane u klještima je manja nego polovina količine ulja u čantrici. Mogao ih i potpuno isprazniti sistem, pa ga ponovo puniti novim uljem, ali ne vidim nikakve potrebe za tim

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Свиђа ми се методологија рада и распореда послова , мајстор ,шегрт :takoje:

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Dobar sistem, ali nešto mi ostalo nejasno.

Ukoliko svo ulje izmenimo preko siske na jednim kleštima, kako menjamo ulje iz drugih klešta?

Ukoliko bi smo sve opet ponovili onda bi smo izbacili svo novo ulje koje je bilo u crevu od mesta gde su spojena creva levog i desnog diska pa sve do rezervoara na ručici.

U kom momentu određuješ (i na osnovu čega) kada ćeš da pređeš na druga klešta?

 

1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 1 sat, zika56 je napisao:

Dobar sistem, ali nešto mi ostalo nejasno.

Ukoliko svo ulje izmenimo preko siske na jednim kleštima, kako menjamo ulje iz drugih klešta?

Ukoliko bi smo sve opet ponovili onda bi smo izbacili svo novo ulje koje je bilo u crevu od mesta gde su spojena creva levog i desnog diska pa sve do rezervoara na ručici.

U kom momentu određuješ (i na osnovu čega) kada ćeš da pređeš na druga klešta?

 

Trebalo bi istovremeno raditi i leva i desna klesta?

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Valjda ima prelivno crijevo izmedju kljesta ili razdjelnik crijeva. :):)

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Sjajno ti je ovo kolega ali "pacijent" ti je nešto užuteo :D

Inviato dal mio ASUS_Z010D utilizzando Tapatalk

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 12 sati, zika56 je napisao:

Dobar sistem, ali nešto mi ostalo nejasno.

Ukoliko svo ulje izmenimo preko siske na jednim kleštima, kako menjamo ulje iz drugih klešta?

Ukoliko bi smo sve opet ponovili onda bi smo izbacili svo novo ulje koje je bilo u crevu od mesta gde su spojena creva levog i desnog diska pa sve do rezervoara na ručici.

U kom momentu određuješ (i na osnovu čega) kada ćeš da pređeš na druga klešta?

 

dobro zapažanje....a eto kako i ja gledam na to....

Nigde nisam naleteo na podatak koliko ulja sadrži kočioni sistem , a pogotovu ne koliko ga sadrži sistem sa ABS-om. Zato to jednostavno rešavam tako, da počnem uvek na kleštima , čije je crevo najduže do razvodnika (gde se spajaju creva iz levih i desnih klešta), i tu negde "potrošim " oko 1,5-2dcl ulja. onda pređem na druga klešta i tu potrošim ostatak od 0,5 litara. Verovatno ide manje ulja od 0,5 litara u sistem i još verovatnije je da se dobar deo ulja baca, ali  cena od  3,5 eur-a za pola litre ulja mi baš ne pravi glavobolju, zato se i ne opterečujem time. Radije jednom godišnje promenim ulje i miran sam.

Mislim puno više me košta neki prijatelj koji je potreban da "druka" kočnicu s jedne strane, a ja da ispuštam ulje sa druge strane pogotovu jer nikad, ali stvarno nikad ne možeš biti siguran da si izgurao sav vazduh iz sistema, a sa druge strane ono "after parti" pivo u kafani puno više košta od pola litre kočionog ulja. I da me neko ne razume pogrešno, nije problem pivo u kafani, veči problem je što se nikad ne staje samo na jednom.....

A ovako ovaj automatski odzračivač ima i edukativnu ulogu, jer posle ovog svako če sebi sam menjati ulje, ja samo obezbedim odzračivač, radionicu, alat, hladno pivo i muziku, a moji prijatelji če to sami da rade......:)......uz naravno moje nadziranje. Isto kao što i sami rade servise na boxerima. Ja obezbedim radni sto te sav potreban alat i nadzirem, oni prljaju ruke i uče. Pa kud češ lepše druženje i bolju edukaciju. Zna se ona narodna "daj čoveku ribu, nahranio si ga za jedan dan, nauči čoveka da peca, nahranio si ga za život". A za one koji ne žele prljati ruke postoje ovlašteni servisi.....;)

2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 11 sati, ivica744 je napisao:

Trebalo bi istovremeno raditi i leva i desna klesta?

Razmišljao sam i o toj varijanti, međutim tu več imam neku dilemu, pošto ne možeš biti na obe strane istovremeno ako krene nešto po zlu (recimo spadne crevo sa sisice,itd....). Radije jednu po jednu i polako na tanane.....ima dana...

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 1 sat, herman je napisao:

Sjajno ti je ovo kolega ali "pacijent" ti je nešto užuteo :D

Inviato dal mio ASUS_Z010D utilizzando Tapatalk
 

iskreno, kada sam kupio taj motor, hteo sam odmah da ga farbam....međutim sad sam na njega potpuno navikao.

1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 14 sati, srrdjan je napisao:

Свиђа ми се методологија рада и распореда послова , мајстор ,шегрт :takoje:

nikako izgubiti iz vida da je šegrt isto tako važna karika u toj metodologiji.......:jee:

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
I da me neko ne razume pogrešno, nije problem pivo u kafani, veči problem je što se nikad ne staje samo na jednom.....



Gde je jedno tu je i drugo, gde drugo tu i trece..a posle četvrtog Milenija se dosta prolepsala, a posle petog je 'a sto ima dobru guzicu..' ako nastaviš dalje sa pivom uvidiš kako Milenija ima ekstra drugaricu :)


A kući sedis miran sa šegrtom i ne razmišljaš o tudjim guzicama. :)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
pre 31 minuta, Savan je napisao:

 


Gde je jedno tu je i drugo, gde drugo tu i trece..a posle četvrtog Milenija se dosta prolepsala, a posle petog je 'a sto ima dobru guzicu..' ako nastaviš dalje sa pivom uvidiš kako Milenija ima ekstra drugaricu :)


A kući sedis miran sa šegrtom i ne razmišljaš o tudjim guzicama. :)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

 

Pa to je to...posle petog piva sve ružne su otišle kuči.......:)

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Lepo napravljeno i udobno pre svega... nego, moja 2c :) :

 

procedura za starije abs (abs-n) jeste drugačija kako si i naveo, ali za integralne abs (ABS-I) i ne mora. Integralni abs (modeli 2011+ za gs1200) ne zadržavaju kočionu tečnost u pumpi, kao što čini servo abs kod starijih modela. Znači, tečnost se potiskuje iz master cilindra direktno i pravo kroz abs pumpu do slave cilindara na čeljustima, bez zadržavanja u pumpi. Drugim rečima, ova procedura odozgo (ili obična zamena tečnosti) je skroz ok.

 

Inače, super si napravio ovaj ventil-regulator-manometar. Stvarno lepo radi i najvažnije, punjenje odozdo sa sisice nema šanse da ostavi vazduh u sistemu.

 

 

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
iskreno, kada sam kupio taj motor, hteo sam odmah da ga farbam....međutim sad sam na njega potpuno navikao.


Motor je prelep nego se ja šalim ;)

Inviato dal mio ASUS_Z010D utilizzando Tapatalk

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

O značaju kočnica ne treba valjda pričati, 1cm kraćeg kočenja može deliti život od smrti. BMW GS koči po testovima naj bolje od serijskih motora, ( Yamahin R je jedini motor za koga kažu da je bolji subjektivno), pa i kad efikasnost iz niza razloga padne, on i dalje koči izuzetno dobro što mnoge vlasnike dovodi u zabludu, naročito kad se kupi polovan i pređe sa nekog drugog motora.

 

Kočiono ulje se po preporuci menja na dve godine, BMW preporučuje na godinu, kod modela sa servom, primerci 1150 i 1200 do 2007 godine, je godišnja zamena obavezna.

 

U BMW sistem, koji je malte ne identičan još od serije 1.1, pri zameni ode 0,4-0,45 litara i kod servo ABS hidraulike. Kvalitet ulja se meri tačkom ključanja, postoje 2 podatka, na suvo, kad nema vlage, i na mokro jer je ulje hidroskopno, trkaća ulja su osetno bolja a i za motorcikle standardnog kvaliteta su nešto bolja nego auto ulja, to je neki moj zaključak, i ne treba štedeti ni malo. Ulje koje se otvori i istoči iz boce, prima vlagu i oksidiše od samog vazduha u flašici, lako se vidi promena boje kad se uporedi sa tek otvorenim uljem, zato se ne valja lakomiti i uzimati veća pakovanja nego što je potrebno za zamenu.

 

Vazduh u sistemu naravno da nije dobar, sunđerasta kočnica ili niska, ali ne utiče na degradaciju samog sistema u fizičkom smislu, dok je prljavština smrtan neprijatelj svakoj hidraulici. Vazduh se istera vrlo lako, dok prljavštinu nekad nije moguće ukloniti bez totalnog rasklapanja, a to već nije posao za svakog. Prljavost kod kočnica se javlja u dnu, zbog gravitacije, visoke temperature koja se u manjoj ili većoj meri prenosi sa kočionih površina, mikro habanja klipova i gumica, a i sam hidraulični tok potiskuje na dole. Kad se vrši zamena ulja po uobičajenom pravilu, znači na dole, gde su inače i postavljene sisice, prva količina tečnosti bude prljava ili bar druge boje i kako se postupak radi sve bistrija i bistrija. Obrnitim smerom se praktično ta neizbežna prljavština gura na gore i prlja sistem, pjedine čestice mogu da začepe mikro prolaze u glavnom cilindru a i uzburkani mulj neće tako da izađe napolje već će se istaložiti vrlo brzo dole i to obično koncentrisano. Ispuštanje starog ulja mora da ide u pravilnom smeru a to je ka dole.

 

Pored klasičnog postupka, drukaj, stisni, otvori, zatvori,....može da se radi slobodnim curenjem, odviju se sisice i polako se istoči, može da se pripomogne stiskanjem komande, zavisi od sistema doduše, a u ulivno lonče stalno vrši dopuna da ne bi vazduh ušao. Ja isključivo radim drukanjem, uz napomenu da komande ne valja stiskati do kraja, obično se to navodi kao upozorenje kod nekih sistema jer može doći do probijanja gumica. Drukanjem kontrolišem ujedno i rad hidraulike u smislu pokretljivosti klipova ili blage eventalne zapušenosti nekog voda, a takođe i sam pritisak vrši dodatno ispiranje sistema, naročito u nekim džepovima a to su iza klipova u samim klještima, u hidrauličnim komorama i cilindrima ABS modula. Kod BMW modela serije 11xx su i postavljeni ventili za izmenu bez obzira što ulje uvek protiče kroz komore, kod kasnijih modela to je ugašeno, ali svakako bez pritiska nije baš moguće dobro proterati ABS hidrauliku. ( Kod serije 11xx, izuzev RT-a, laka je pristupačnost dok kod GS-a 1.2 i nije baš pa je između ostalog i zato sistem unapređen). Jesu to minorne količine ali se na godine tu sakupi koje čega i sledi kvar ABS-a, karkteristično za 11xx i 1.2 sa servom, upravo zbog ne adekvatne i neredovne zamene mahom. Kod višeklipnih klješta po jednoj strani, cilindri su spojeni na red uglavnom i kod onog poslednjeg, slepog, ulje se vrlo teško menja, praktično ko kad bi se flaša ispirala samo točenjem, a i u prvom cilindru je tek nešto bolje. Za dobru zamenu ulja je potrebno klipove vratiti u nulti položaj i time praktično izgurati svo ulje u napojni deo i tada ono izađe kroz sisicu, u tom položaju treba nalivati novo ulje i time dodatno isprati to malo zapremine ispod sisice. Problem je što guranjem klipova u početni položaj se uvuče prljavština u cilindar i onda može doći do zaribavanja i čak oštećenja ne samo gumica već i klipa i cilindra, a onda sve mora na sto pa šta bude. Umesto drukanja, postoje vakum alati koji podsisom izvlače ulje, preteranom silom može doći do spadanja,prevrtanja  i čak do otkidanja gumica, zavisi kakava je konstrukcija, a može se raditi pritiskom vazduha na otvor na poklopcu za ulje, obično se primenjuje kod jako dugih vodova.

 

Punjenje, odnosno, ispuštanje vazduha, može da bude mučno i dugotrajno, sa tog aspekta nije uopšte loše imati pomagalo, može i malo veći špric ili slobodnim padom. Kod BMW-a se očas posla dobije kočnica i sa pola litre se sistem i napuni i istera vazduh, meni recimo nije problem da zakačim 3 ili 5 ispusnih creva po krugu i izmenjam ulje i ujedno pregledam sistem, naravno da traje i ne ide lako bez pomoćnika koji može samo da pravi probleme ili bar odvlači pažnju.

 

Da naglasim, BMW servo naročito, a i svaki ABS sistem je na neki način i specifičan i osetljiv i treba pristupati sa dozom pozornosti.

 

 

0

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites
Pre 2 sati, đunta je napisao:

O značaju kočnica ne treba valjda pričati, 1cm kraćeg kočenja može deliti život od smrti. BMW GS koči po testovima naj bolje od serijskih motora, ( Yamahin R je jedini motor za koga kažu da je bolji subjektivno), pa i kad efikasnost iz niza razloga padne, on i dalje koči izuzetno dobro što mnoge vlasnike dovodi u zabludu, naročito kad se kupi polovan i pređe sa nekog drugog motora.

 

Kočiono ulje se po preporuci menja na dve godine, BMW preporučuje na godinu, kod modela sa servom, primerci 1150 i 1200 do 2007 godine, je godišnja zamena obavezna.

 

U BMW sistem, koji je malte ne identičan još od serije 1.1, pri zameni ode 0,4-0,45 litara i kod servo ABS hidraulike. Kvalitet ulja se meri tačkom ključanja, postoje 2 podatka, na suvo, kad nema vlage, i na mokro jer je ulje hidroskopno, trkaća ulja su osetno bolja a i za motorcikle standardnog kvaliteta su nešto bolja nego auto ulja, to je neki moj zaključak, i ne treba štedeti ni malo. Ulje koje se otvori i istoči iz boce, prima vlagu i oksidiše od samog vazduha u flašici, lako se vidi promena boje kad se uporedi sa tek otvorenim uljem, zato se ne valja lakomiti i uzimati veća pakovanja nego što je potrebno za zamenu.

 

Vazduh u sistemu naravno da nije dobar, sunđerasta kočnica ili niska, ali ne utiče na degradaciju samog sistema u fizičkom smislu, dok je prljavština smrtan neprijatelj svakoj hidraulici. Vazduh se istera vrlo lako, dok prljavštinu nekad nije moguće ukloniti bez totalnog rasklapanja, a to već nije posao za svakog. Prljavost kod kočnica se javlja u dnu, zbog gravitacije, visoke temperature koja se u manjoj ili većoj meri prenosi sa kočionih površina, mikro habanja klipova i gumica, a i sam hidraulični tok potiskuje na dole. Kad se vrši zamena ulja po uobičajenom pravilu, znači na dole, gde su inače i postavljene sisice, prva količina tečnosti bude prljava ili bar druge boje i kako se postupak radi sve bistrija i bistrija. Obrnitim smerom se praktično ta neizbežna prljavština gura na gore i prlja sistem, pjedine čestice mogu da začepe mikro prolaze u glavnom cilindru a i uzburkani mulj neće tako da izađe napolje već će se istaložiti vrlo brzo dole i to obično koncentrisano. Ispuštanje starog ulja mora da ide u pravilnom smeru a to je ka dole.

 

Pored klasičnog postupka, drukaj, stisni, otvori, zatvori,....može da se radi slobodnim curenjem, odviju se sisice i polako se istoči, može da se pripomogne stiskanjem komande, zavisi od sistema doduše, a u ulivno lonče stalno vrši dopuna da ne bi vazduh ušao. Ja isključivo radim drukanjem, uz napomenu da komande ne valja stiskati do kraja, obično se to navodi kao upozorenje kod nekih sistema jer može doći do probijanja gumica. Drukanjem kontrolišem ujedno i rad hidraulike u smislu pokretljivosti klipova ili blage eventalne zapušenosti nekog voda, a takođe i sam pritisak vrši dodatno ispiranje sistema, naročito u nekim džepovima a to su iza klipova u samim klještima, u hidrauličnim komorama i cilindrima ABS modula. Kod BMW modela serije 11xx su i postavljeni ventili za izmenu bez obzira što ulje uvek protiče kroz komore, kod kasnijih modela to je ugašeno, ali svakako bez pritiska nije baš moguće dobro proterati ABS hidrauliku. ( Kod serije 11xx, izuzev RT-a, laka je pristupačnost dok kod GS-a 1.2 i nije baš pa je između ostalog i zato sistem unapređen). Jesu to minorne količine ali se na godine tu sakupi koje čega i sledi kvar ABS-a, karkteristično za 11xx i 1.2 sa servom, upravo zbog ne adekvatne i neredovne zamene mahom. Kod višeklipnih klješta po jednoj strani, cilindri su spojeni na red uglavnom i kod onog poslednjeg, slepog, ulje se vrlo teško menja, praktično ko kad bi se flaša ispirala samo točenjem, a i u prvom cilindru je tek nešto bolje. Za dobru zamenu ulja je potrebno klipove vratiti u nulti položaj i time praktično izgurati svo ulje u napojni deo i tada ono izađe kroz sisicu, u tom položaju treba nalivati novo ulje i time dodatno isprati to malo zapremine ispod sisice. Problem je što guranjem klipova u početni položaj se uvuče prljavština u cilindar i onda može doći do zaribavanja i čak oštećenja ne samo gumica već i klipa i cilindra, a onda sve mora na sto pa šta bude. Umesto drukanja, postoje vakum alati koji podsisom izvlače ulje, preteranom silom može doći do spadanja,prevrtanja  i čak do otkidanja gumica, zavisi kakava je konstrukcija, a može se raditi pritiskom vazduha na otvor na poklopcu za ulje, obično se primenjuje kod jako dugih vodova.

 

Punjenje, odnosno, ispuštanje vazduha, može da bude mučno i dugotrajno, sa tog aspekta nije uopšte loše imati pomagalo, može i malo veći špric ili slobodnim padom. Kod BMW-a se očas posla dobije kočnica i sa pola litre se sistem i napuni i istera vazduh, meni recimo nije problem da zakačim 3 ili 5 ispusnih creva po krugu i izmenjam ulje i ujedno pregledam sistem, naravno da traje i ne ide lako bez pomoćnika koji može samo da pravi probleme ili bar odvlači pažnju.

 

Da naglasim, BMW servo naročito, a i svaki ABS sistem je na neki način i specifičan i osetljiv i treba pristupati sa dozom pozornosti.

 

 

Interesantno....

Dozvoli mi da dam i svoje mišljenje u vezi kočnica....

Izuzetno , ali stvarno izuzetno teško je izbaciti vazduh iz sistema ako je ušao u kočione cevi ili čak krenuo nagore, jer koliko god drukao kočnicu, izlazi ulje, a vazdušni mehurič faktički ostaje na istom mestu. Neki ostave tako otvoren poklopac lončiča preko noči i nadaju se ujutro da taj mehurič vazduha stigne do ručice gore. Sve je to OK, ako su obične kočnice, kod ABS-a če se neko načekati pored motora....

Kako je meni ušao vazduh u sistem na Hondi? Prosto...izgleda da sam u jednim klještima imao malo vazduha gore kod sisice....kada sam otšarafio klješta od štapova i okrenuo jih nagore da sam jih očistio, taj vazduh je lepo ušao u cevi i krenuo svoju odisejadu prema gore. Veruj mi, da kolikogod drukao i ispuštao vazduh, ručica se još uvek "pumpala". Zamena ulja na moj način je celu tu stvar eliminirala.

Mulja u kočionim klještama ne možeš "uzburkati" na ovaj način, barem ne drastično, jer se zamena (ili protok) ulja vrši između sisice i priključka cevi (koji je obično u gornjem delu klešta ili max na sredini klešta), a "mulj" se staloži na dnu kočionih klješta. Slažem se da bi bilo bolje da se prvo ceo sistem isprazni, pa onda počne polako puniti (tu je več veča opasnost da se mulj uzburka).

Odvrtanje sisica te puštanje ulja da prostim padom ispira sistem ne prakticiram više, pošto mi se več desilo, da je povuklo vazduh u sistem odozdo (sisice kad jih odvrneš ne dihtuju i tu mi je ušao vazduh).

Kod "drukanja" ručice UVEK, ali stvarno UVEK kažem neka stisne do kraja i to iz dva razloga...prvo kod običnih creva ako je neko loše ili dotrajalo kod velikog pritiska ono puca, pa je bolje da mi pukne crevo na stolu nego u vožnji. Drugi razlog su gumice kako si naveo....ako neka od gumica  "rikne", neka propiša na stolu... (i da ne veruješ, prošle godine mi je tako "propišala" zadnja kočiona cev  na R1100R, onaj mali deo cevi kod klešta) ....ne želim da razmišljam da se to nekome desi u vožnji kod kočenja.

  

1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Napravite nalog ili se ulogujte da biste postavili komentar

Morate biti član zajednice da biste mogli ostaviti svoj komentar.

Pridružite se!

Napravite svoj nalog u našoj zajednici. Vrlo je lako!


Registrujte novi nalog

Ulogujte se

Imate nalog? Ulogujte se ovde.


Ulogujte se odmah

  • Aktivni korisnici   0 članova

    Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.