Jump to content

Moto Zajednica

Fotografisanje sa visokom ISO vrednoscu

Recommended Posts

  • Drug član, 2888 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: Kliks

 

zima je lepo godisnje doba za slikanje - izadjite i slikajte zimu umesto shto se svadjate ko ima "veci" aparat i ko zna da slika na high ISO.

 

Par meseci unazad pokusavam da naucim po nesto o fotografisanju, sto citajuci, sto skljocajuci, pa i igrajuci se

u nasem lepom foto-takmicenju. Po nesto se i naucilo, najosnovnije, ali mi sada nadolaze neka pitanja koja ne mogu

bas tako lako da odgonetnem kroz rad i primere.

Naime, podstakla me tek protekla dedamrazijada i mala raspravica u glasanju za naj cokoladu. Naslov teme kaze

da je u pitanju povisen ISO, a o tom parametru se, kako vidim, veoma malo "razgovara".

 

Ja na mom aparatu standardno drzim ISO na 200, a po nekad i 400. Naravno, kada je u pitanju sumrak, vece, noc,

skinem ga na 100 kako se ne bi pojavio sum/zrno . Kapiram da u zavisnosti od kolicine svetlosti treba podesavati ISO,

ali ja tu nailazim na odredjene problemcice, pa mi dosta fotki budu sprzene, i to onda zahteva dodatno obradu u PS.

Jasno mi je i da je slikanje uz prisustvo snega veoma zahtevno, kao na dedamrazijadi, ali sam video i druge fotke

napravljene sa boljim aparatima, a da im je nebo pregorelo, ili da je doslo do bas velikog kontrasta u odnosu

sneg/objekat.

 

Moje pitanje se ne odnosi konkretno na slikanje po snegu, vec na slikanje sa povisenom (high) ISO vrednoscu.

Sta, kad, kako, zbog cega itd... ?

 

Eto, molio bih znalce, ako imate vremena, da napisete koje slovo. Citirao sam Gremlina pa ga i ocekujem,

ali bih voleo da ostali majstori "od senzora" ne izostanu. Ako je kojim slucajem ovako formulisano pitanje

presiroko, vi recite, a mi, koje ovo interesuje, cemo da Vas potpitujem sa konktrtnijim primerom.

 

Hvala unapred.  :)

 

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • - enduro sector -, 2147 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: adventure

Mrzelo me je da pishem, pa sam copy/pasteovao par redowa sa par sajtowa. Mislim da je jako lepo objashnjeno ..

 

U tradicionalnoj filmskoj fotografiji ISO (ili ASA) je označavao koliko je film osetljiv na svetlo. Ova osetljivost se merila brojevima. Mogli ste da ih vidite na svakom filmu kao brojeve 100, 200, 400, 800 i tako dalje. Što je broj bio manji, tim je osetljivost filma na svetlost bila manja a i zrno u fotogafiji je takođe bilo manje.

 

Iako kod digitalnih fotoaparata nema filma, sličan efekat se javlja i kod njih. Povećanjem ISO osetljivosti se u stvari pojačava signal koji dolazi sa CCD senzora, ali se isto tako pojačava tzv. Šum na fotografijama koji se javlja kao posledica nasumičnog kretanja elektrona kroz senzor. Međutim povećanju osetljivosti korisnik pribegava zato što se na taj način smanjuje vreme trajanja ekspozicije a time se smanjuje mogućnost da slika bude mutna usled drhtaja ruke. Povećanjem ISO osetljivosti sa 50 na 100 prepoloviće potrebno trajanje ekspozicije, osetljivost od 200 smanjuje trajanje ekspozicije četiri puta i tako daje. Na taj način pri slabom osvetljenju moguće je slikati objekat u pokretu bez blica, ali će takav snimak biti sa puno šuma.

eto .. u osnowi to je to, osnowna uloga je dobijanje brzih ekspozicija u loshijim swetlosnim uslowima, mada se i zbog efekta koji se dobija (powecan shum ili zrno) upotrebljawa i kao "estetski momenat" shto ume da doprinese odredjenoj atmosferi fotografije ..

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1465 postova

Pozdrav,

 

lepo objasnjeno, zanimljivo da sam bas Hitmana pitao kako radi bez blica u Sremcici (ful-profesionalci nemaju ugradjen onaj mali pomocni blic) i mislio sam da radi sa vise od 800, ali on je bas na ISO 800 odradio sve one fotke unutra u sali. To je jedno posebno podrucje za izucavanje za svakog fotografa u zacecima.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 3121 postova
  • Lokacija: Svilajnac
  • Motocikl: '75 Honda cb 750F ss / '83 Jawa babetta typ. 207

Da se nadovezem i ja na temu "cokolada+ISO" :)

S'obzirom da na odredjenoj fotku(u ovoj temi) pise da je ISO 3200(a fotka je ispala fenomenalno) interesuje me da li mogu i KAKO sa FUJI s5600 da na vecem ISO (1000-2000)a pri slikanju na ulicnoj rasveti-bez blica izbegnem pojavu "zrna"(suma)?

Hvala unapred profesionalci!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 178 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: Aprilia leonardo 250

Ja koristim fuj iS5600 i drzim ga stalno na ISO64, ako kojim slucajem slikam uvece podignem ga na plafon 200 jer vec od 400 pocinje da me iritira koliko ima suma, za fotkanje uvece je najbolje resenje stativ i stavis na Iso 100-200 i korigujes expoziciju, tako bar ja radim. A u slucaju npr zatvoren prostor i mrak kao npr diskoteka,klub i sl mozes da produzis malo expoziciju stavis na ISO 200 ali ukljucis i blic i trebalo bi da bude ok.

U PS koristim plugin "imagenomic- Noiseware professional" za lako uklanjanje suma.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2143 postova

Kvalitet fotografije na visokim osetljivostima (ISO) i kolicina zrna i shuma (NOISE) direktno utiche prventveno od kvaliteta kamere, to jest senzora. Shto bi se pretvorilo u prostu sintagmu koliko para toliko muzike, ali postoje i neka druga resenja i za one koji nemaju skupu profesionalnu tehniku a zele da slikaju "nocne" slike zime kao sto reche neko:

 

Stativ:

 

Stativ nije mnogo skup, a reshava dosta problema jer eliminishe vibracije/potrese pri okidanju i obezbedjuje duzu expoziciju na nizim ISO vrednostima. Naravno samo kod staticnih objekata, mada se i pokretni objekti slikani sa stativom i duzom expozicijom mogu pretvoriti u kreativne "razmazotine"  :D (BLURRED) Ako nemate pri ruci stativ, mozete iskoristiti bilo shta shto vam se nadje pri ruci i postaviti kameru: parkirana kola, zid, granu drveta. Neke kamere imaju ugradjen auto-okidac (SELF-TIMER) koji je vrlo koristan za "nocno slikanje" jer za tih nekoliko sekundi od pritiska na okidac do okidanja lepo umiri aparat da bi se dobile korektne "neizmrdane" slike.

 

Slikanje "iz ruke":

 

Cvrsto drzanje aparata, a pogotovo malog amaterskog aparata, nije lako kao sa velikim i teskim  pro-aparatima ali se postize vezbanjem - po istom prinicpu koji se koristi u streljastvu. Ne budite lenji da vezbate cvrsto i stabilno drzanje aparata. Mozete i da se naslonite na nesto: drvo, kola, zid, sto na bilo shta sto ce povecati stabilnost aparata ako imate kaish koji ide oko vrata omotajte ga oko lakta, nategnite ga kad ste u polozaju da slikate i tu cete dobiti dodatnu stabilnost.

 

Image-stabilizator:

 

Neki aparati kao i objektivi pro-klase imaju ugradjeni image stabilizator (IS). Moja iskustva su raznolika, posto imam vishe teleobjektiva (70-200 mm, 2,8,300 mm, 2,8/400 mm, 4,0/500)

Zoom 70-200 sa IS-om je opticki jako losh, mnogo loshiji od obicnog 70-200 bez IS-a. Ispostavilo se da je IS u tom objektivu samo nepotrebna gomila staklica i mehanike, koristi se 2 puta godisnje, ali zato cele godine "kvari" sliku cak i kad je iskljucen. Kod fiksnih i skupih teleobjektiva, IS ne pravi stetu ali se nisam nagledao ni velike koristi od njega.

 

Ili shto reche Mikka, neke najpoznatije slike (a shto stalno mislim na Ansel Adamsa ???) nastale su u krntijama. Slikajte ljudi, vezbajte sa aparatom koji imate-sigurno da ga niste prevazishli. Nema skupih filmova na kojima smo se mi uchili, i gde se svaka greska placala. Vezbanje je besplatno - nema pravljenja slika takodje, sve se vidi u PS-u. Treba samo dobre volje i vremena.

 

I naravno: U rukama Madushica Vuka...

 

Eto to je bilo malo pisanija oko nocnog slikanja bez blica na high ISO

 

;)

 

PS:

Shum (NOISE) eliminishem Noise Ninja software plug inom za PS.

 

 

 

 

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U potrzi za performansama..., 3388 postova
  • Lokacija: Chemnitz / Beograd / Herceg Novi
  • Motocikl: KTM 690 SUPERMOTO ORANGE

Da se nadovezem i ja na temu "cokolada+ISO" :)

S'obzirom da na odredjenoj fotku(u ovoj temi) pise da je ISO 3200(a fotka je ispala fenomenalno) interesuje me da li mogu i KAKO sa FUJI s5600 da na vecem ISO (1000-2000)a pri slikanju na ulicnoj rasveti-bez blica izbegnem pojavu "zrna"(suma)?

Hvala unapred profesionalci!

Kada sliku sa visokim ISO uslikanu u nekoj originalnoj rezoluciji (8Mpix, 10Mpix, 12Mpix,...) gledate na 100% prikazu, vide se velike kolicine suma, medjutim, kada tu istu fotografiju smanjite na recimo 640*nesto (0,3Mpx) ili stampate u velicini 13*9cm, taj sum se nece toliko primjecivati. Evo primjera:

 

vATZn_img9091xk9.jpg

 

Slika je uslikana na ISO 3200 i smanjena na rezoluciju 640*427pix. Ne vidi se mnogo suma, ali zato pogledajte 100% crop od 10Mpix originalnog file-a:

 

404.jpg

 

Iako sam razvijajuci iz RAW fajla cistio malko suma, ovo i dalje jako sumi tj. gube se detalji usljed algoritma za ciscenje suma i plus to ima i banding linije usred strujanja elektronickog signala.

 

 

Drugi nacin za smanjivanje suma je ciscenje istog poslije fotografisanja u specijalizovanim programima (ili plug-in-ovima) koji ponekad mogu iznenaditi dobrim ezultatom, ali nikada vam zaista nece ukloniti veliki sum, moze ga malo ublaziti i omeksati.

 

 

Kao sto svi znamo, mali compact aparati i prosumeri imaju male senzore i jako male pixele i time je kod njih sum jace izrazen nego li kod dSLR-ova koji imaju znacajno vece senzore. Neko sada tu pomenu koriscenje ISO-a, pa to je jednostavno, gledate sta vam je prioritet, nekada je to kvalitet snimka u 100% rezoluciji, nekada je to pak samo trenutak koji treba uhvatiti. S toga cemo se truditi da u prvom slucaju smanjimo ISO na sto je moguce manju vrijednost pri kojoj mozemo napraviti fotografiju (tu cemo koristiti metode kao stativ, stabilizacija, veliki otvor blende se podrazumijeva, itd.), a u drugom slucaju vam treba jako velika brzina okidaca, meni je mjera minimum 1/500 sekundi za hvatanje momenata u recimo borilackim vjestinama, a to je moguce samo sa max otvorm blende i velikim ISO vrijednostima. Naravno i kada slikamo sport ne stavimo ISO odmah na najvisu vrijednost, vec ga povecavamo tek toliko da bi dobili shutter tj. stavimo aparat u M, podesimo max otvor blende i neku vrijednost brzine okidaca i onda stavimo ISO koji odgovara ovim vrijednostima za pravilno exponiranje snimka.

 

 

Nisam neki mag za umjetnost i za fotografisanje "momenata", pa se moje znanje u tim oblastima fotografije i treba nazvati malim i ispod prosjecnim, ali se u tehniku itekako razumijem jer je intenzivno izucavam zadnjih godinu dana. Ja slikam sport i akciju, tome sam najvise posvecen i tu mi je expozicija majka i maceha, dakle, ISO mi je srednje ime i nadam se da mi profesionalci nece zamjeriti sto se petljam u tematiku.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2888 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: Kliks

Drugari HVALA svima !!  :)

 

Evo isao sam namenski veceras na Kalemegdan, namestio ISO na 1600 i posteno se smrznuo dva sata skljocajuci

na minus neznamkolko. Nisam poneo rukavice, jadan! ;D  Stativ. Igrala se deca, rasklimala se glava i ostadose samo ruke.:-\

Srecom na Kalisu ima dosta drveca i kanti za naslanjanje  8), ali mi jos nije sasvim jasno da li je mirnija smrznuta ruka,

mislim, obzirom da je ukocena.  :D

 

Evo sta sam uradio:

 

Osim smanjivanja fotke, u PS-u sam joj smanjio brightness -30, pa se sum/zrno skoro i ne vidi, a i u punoj

velicini ga je bilo veoma malo. Mislim da je moglo da ide jos malo brze, kako bi svetiljka bila sto prirodnija.

 

Blenda f2.8   Brzina 1/10s  ISO 1600

KalisVrba.jpg

 

 

Naredne tri su sve uradjene pri Blendi f3 i ISO 1600, samo sam menjao brzinu

 

Brzina zatvaraca  1/2sec.

160005sf3.jpg

 

Brzina zatvaraca 1/4sec.

1600025sf3.jpg

 

Brzina zatvaraca 1/8sec.

16000125sf3.jpg

 

100% crop prve fotke od ove tri u seriji

golupcici.jpg

 

 

Prva je najsvetlija, ali ima najvise suma. Ljubav je cvetala na onoj hladnoci (-7*C). Kako bi se golupcici

ipak dobro videli sa 6 metara udaljenosti, mislim da nije bilo svrhe da vise povecavam brzinu.

A i ta radnja mnogo sporo ide pri pomenutoj temperaturi.  ::)

 

Znate vec sa cime skljocam. Jel mislite da je moglo u ovoj situaciji da se jos nesto uradi za bolji rezultat,

a da se vidi okolina i golupcici?

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1465 postova

Pozdrav,

 

evo Ti primera smrzavanja kada ne moze predugo da se ostane sa aparatom u rukama (i kosuljom samo na sebi, doduse, to je mozda i presudno), da vidis koliko to moze da bude cisto ili ne kada se na 16mm ekv. slika ovakav kadar nocu. Bilo bi dobro da profesinalci okace zatim jos neki primer sa ISO1600 ili slicno.

 

EDIT: ova kompresija nista ne valja, dzaba sam kacio.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U potrzi za performansama..., 3388 postova
  • Lokacija: Chemnitz / Beograd / Herceg Novi
  • Motocikl: KTM 690 SUPERMOTO ORANGE

@ BusMan:

 

Promasio si poentu, ne radi se tako sa ISO-m ;)  Pazi sad, probaj ovako:

 

Stavis aparat na stativ ili na neki zid i ne pomjeraj ga odatle tj. slikaj isti kadar i to ovako: aparat stavis u Av mod (prioritet blende) i izaberes jednu fixnu blendu koja ti odgovara i vise je ne mijenjas. Zatim, podes ISO na vrijednost 100 i posto si u Av modu, aparat onda na osnovi ta dva parametra (blenda i ISO) sam odredi vrijednost brzine zatvaraca da bi fotografija bila pravilno exponirana po svjetlomjeru. Uslikas tako prvu fotografiju, zatim promjenis vrijednost ISO-a na 200 i tako uslikas (naravno blenda ostaje ista kao sto smo rekli na pocetku) i vidjeces da je brzina zatvaraca tacno duplo brza nego pri slikanju sa ISO 100. Poslije toga sa istom blendom uslikas sliku pri ISO 400 i vidjeces da ce brzina okidaca biti 2x brza nego pri ISO 200, a 4x (2x2) brza nego pri ISO 100. Isto tako ce pri ISO 800 biti duplo brza nego pri ISO 400 i pri ISO 1600 duplo brza nego pri ISO 800.

 

Isti ovaj experiment se moze uraditi sa stavljanjem aparata u Tv mod (prioritet expozicije tj. prioritet brzine zatvaraca) i tako izabrati jednu brznu koja vam odgovara i postepeno povecavati ISO vrijednosti, a aparat ce sam davai nove vrijednosti blende. Rezultat ce biti slican onome gore tj. pri ISO 200 ce vrijednost blende biti duplo veca (tj. blenda ce bii duplo pritvorenija) nego pri ISO 100 itd.

 

Dakle, sta je uopste ISO - osjetljivost senzora na svijetlo. Dakle, senzor pri ISO 100 primi odredjenu kolicinu svijetla za odredjeno trajanje expozicije, a pri ISO 200 primi tacno duplo vise svijetla pri istom trajanju expozicije. Zasto je visoki ISO koristan - pa zato sto povecavanjem ISO-a mozemo povecati brzinu zatvaraca ako nam to treba ili malo pritvoriti blendu ako nam pak to treba. Pa koja je onda mana podizanja ISO-a - mana je gubljenje detalja i pojava tog neprijatnog suma, ali pri fotografisanju sami vidite sta vam je u tom trenutku prioritet - ako ce ta vasa fotografija da se stampa na bilbord onda vam treba sto manji ISO da ne bi zrna suma bila ko jabuke, ali ako slikate scenu dje plesacice igraju na nekom podijumu u pomrcini morate povecati ISO jer u suprotnom necete imati dovoljno brz zatvarac da bi zamrznuli pokret.

 

 

BusMane, dadoh ti ja knjigu, nisi je bas najbolje proucio ;)

 

 

Evo knjige koju je Mrlja davno dao, sve je jako jednostavno objasnjeno, nemojte biti lijeni da za cas to procitate ;)

 

Pogledati knjigu "2 Djulijano Belic - Skola fotografije - FOTO APARAT I BLIC", tamo ima posebno poglavlje ISO.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2888 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: Kliks

Pozdrav,

 

evo Ti primera smrzavanja kada ne moze predugo da se ostane sa aparatom u rukama (i kosuljom samo na sebi, doduse, to je mozda i presudno), da vidis koliko to moze da bude cisto ili ne kada se na 16mm ekv. slika ovakav kadar nocu. Bilo bi dobro da profesinalci okace zatim jos neki primer sa ISO1600 ili slicno.

 

EDIT: ova kompresija nista ne valja, dzaba sam kacio.

 

Zamisli kakva bi slidza bila da nisi imao ni kosulju !  ;D  E, lep pogled odozgo, na Banovo Brdo i dalje ka NBG-u,

u novogodisnjoj noci.  :)

 

Mogao si da ostavis exif.  ;)

 

 

... dadoh ti ja knjigu, nisi je bas najbolje proucio ;)

 

Laki, procitao sam ja to vise puta i sve mi je jasno.  ;)  Mislio sam da postoji jos neka caka vezana za high ISO,

a da se izbegne sum. OK, to je to. Jedino onda ostaje da se poradi na "prosirenju" senzora, jel.  ;)

Navadio sam se u poslednje vreme da nosim Fuji-ja na posao, a koko je to vec noc, malo mi tesko da odradim

na brzinu neku fotku bez suma, a da nemam frku sa brzinom/sporoscu zatvaraca. Ali, vezba je cudo. Uspevam

za sada na 1/2sec. bez vecih problema, kad je objekat statican.

U svakom slucaju hvala ti sto si se potrudio, koristice to jos nekome.  :)

 

Ipak nekako osecam da nije ovo sve u vezi sa temom. Zasto bi se recimo podizao ISO po danu?

Mozda za paning, a da brzina ide 1/1000 i vise... ?

 

 

 

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 695 postova

Ipak nekako osecam da nije ovo sve u vezi sa temom. Zasto bi se recimo podizao ISO po danu?

Mozda za paning, a da brzina ide 1/1000 i vise... ?

 

i u toku dana može biti tamno :)

 

u suštini jedini razlog dizanja iso je skraćivanje ekspozicije (cena -> šum) ... dakle ako pri snimanju možeš da zanemariš šum konto oštrine ... to je prava situacija u kojoj ćeš podići iso ... ako ne ... moraš naći dodatni izvor svetlosti ... ili jaaaaaaaako smiriti objekat snimanja i snimatelja (što zimi nikako ne ide :D )

 

i kako bwe panning  na 1/1000  ???

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 3121 postova
  • Lokacija: Svilajnac
  • Motocikl: '75 Honda cb 750F ss / '83 Jawa babetta typ. 207

BusMan hvala za slike (i smrzavanje) dosta su mi korisne!!

 

P.S.Sto se mene tice nisi se dzaba smrzavao, jes' da ti nije bilo bas kao "golubcicima" ali...  ;)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2888 postova
  • Lokacija: Beograd
  • Motocikl: Kliks

i kako bwe panning  na 1/1000  ???

 

Pa vidis da je sve vise ovih sa Audijima i BMW-eima sto voze 260 i 310 km/h po nasim putevima.

Treba to nahvatati. >:( To bi ispalo kao da si normalno panovao sa 1/50, a oni se kretali barem bezbednom brzinom.  ;)

 

BusMan hvala za slike (i smrzavanje) dosta su mi korisne!!

 

P.S.Sto se mene tice nisi se dzaba smrzavao, jes' da ti nije bilo bas kao "golubcicima" ali...  ;)

 

Znao sam ja da nece biti uzalud.

 

ps. Jos cvokocem od preksinoc.  :D

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 44 postova

Pa ako se to tako moze nazvati :) Uzeo sam tvoje tri fotke, i iskoristio ljude sa jedne, pozadinu/nebo sa druge, i prvi plan/asfalt sa trece. Jes da nisu bile iste fotke u milimetar, morao sam malo da mrdam i rotiram, ali prilicno se dobro poklapaju... Nisam uopste foto strucnjak, ali koliko sam cuo od nekih, ovo bi moglo da se nazove nekom pseudo HDR varijantom :P

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 726 postova
  • Lokacija: Zemun

Na mom aparatu Nikon Coolpix L5 imam opciju VR (redukcija vibracije) koja koriguje zamućenost kod podrhtavanja ruku i kod upotrebe zooma!

Pored toga kupio sam mini stativ, tronožac, dužine 20cm koji se našrafi kao i svi sa donje strane a postavlja se na krov automobila ili nešto sl...(150d)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja