Jump to content

Moto Zajednica

RadicM

Članovi
  • Broj tema i poruka

    1487
  • Pridružio se

  • Posetio poslednji put

Reputacija u zajednici

973 Excelent

1 Pratilac

O članu RadicM

  • Rank
    Hard Enduro
  • Rođendan 25.11.1992.

Profile Information

  • Pol
    Muškarac
  • Lokacija
    Beograd
  • Motocikl
    Honda Africa Twin 750 '01, Honda Dominator 650 '01 bili nekad Suzuki TS 125 R i Tomos ATX 01'

Poslednji posetioci profila

Sekcija koji prikazuje poslednje posetioce ovog profila je isključena i ne prikazuje se ostalim članovima.

  1. @DeusExMachina Ako nemas isustva i alata nemoj da diras odvezi kod majstora. Ako imas volje i zelje da uradis sam prvo nabavi servis manual procitaj koje su tolerancije i kako se proveravaju ovi delovi. U sustini trebalo bi da skines poklopac glave i onda ces moci da vidis koliko je lanac istegnut i koje je stanje klizaca, kad si vec tu mozes da proveris i zazor ventila.
  2. Ovo zvuci kao lanac bregaste zavisno koliko je agregat presao mozda se lanac isteglio i zreo je za zamenu ili je spaner lanca oslabio. Oreginal delove mozes da porucis u Honda Delta NBG, spaner je oko 70e (14520MY5851), lanac bregaste je 66e (14401MY5601), ako se klizac potrosio on je oko 40e (14510MY5601) Ovako izgleda manuelni spaner lanca, ako znas nekog strugara moze da ti ga napravi posto je relativno jednostavan deo. https://www.ebay.co.uk/itm/1996-2002-HONDA-CB-500-MANUAL-CAM-CHAIN-TENSIONER-CCT-BLACK-/322495436554
  3. Dok je motor bio izvan rama iskoristio sam priliku da otvorim anlaser i proverim stanje cetkica koje jos uvek nisu za zamenu. TIP: Ako prilikom paljenja cujete samo kliktanje relea koji se nalazi pored akumulatora velika verovatnoca je da se jedna od dve cetkice potrosila i ne pravi kontak sa rotorom. Za popravku ovog kvara nije neophodno kupovati fabricki deo vec je moguce za dosta manje para naprviti cetkice (preporuka za radnju "Gospodinov" Kraljice Natalije 152 Beograd Cukarica). Sad kada su svi unutrasnji i spoljasnji elementi agregata provereni vreme je za vracanje u ram. Ovaj put agregat ulazi u ram iznenadjujce lako iz drugog puta. TIP: Varacanje i vadjenja agregata iz rama moze se olaksati sa dve omce za ruke koje se provuku sa prednje i zadnje strane kroz rupe kroz koje prolaze srafovi za ram. Akumulator koji je dosao uz motor je bio na izdisaju i trebalo ga je zameniti. Iz dosadasnjeg iskustva Unibat akumulatori su se odlicno pokazali zbog cega se opet odlucujem za tu marku. TIP: Dobra praksa je zameniti fabricki akumulator (CBTX9-BS) malo jacim. Sa vecom amperazom anlaser i frajlauf ce lakse startovati motor cime se produzava zivotni vek frajlaufa koji ume da se pokvari usled slabog akumulatora. Ovo je lista akumulatora koji mogu da stanu na Dominatora (RD02/RD08), u mom slucaju ja sam se odlucio za CTZ14S-BS. Sad kad je sve na svom mestu motor je spreman za paljenje, po manualu potrebno je olabaviti sraf uljne magistrale na glavi upaliti motor i sacekati da ulje krene da curi pored srafa cime se potvrdjuje ispravnost sistema za podmazivanje. TIP: Iz iskustva ljudi od trenutka paljenja do trenutka kada ulje pocne da curi pored srafa moze da prodje i po nekoliko minuta a u pojedinim slucajevima ljudi su imali problema da ozrace sistem ovim putem. Kako bi se smanjio rizik i izbegli potencialni problemi sistem se moze ozraciti tako sto se prelivno crevo uljnog rezervoara zakaci na kompresor i ceo sistem stavi pod pritisak (koristiti umeren pritisak i raditi sa osecajem). U roku od nekoliko sekudni sistem ce se ozraci i ulje ce se poteci pored srafa. Prvo paljenje Na temu razrade motora postoje dve krajnosti fabrika koja preporucuje da treba krenuti lagano i polako pojacavati tempo tokom prvih 1000km i ljudi koji predlazu da se motor moze odma voziti normalno. Kod predhodnog Dominatora sam primenio laganu fabricku razradu ali nakon citanja ovog clanka http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm i malo razmisljanja odlucio sam da promenim pristup. Tokom razrade planiram da zamenim ulje posle prvih 100km tokom kojih se generise najvise mikro opiljaka i posle toga na 1000km. Za ovaj proces koristim mineralno ulje Motul 3000 10w40 jer je sinteticko ulje laicki receno "klizavije" tj stvara manje trenja a to je ono sto mi ne treba tokom razrade i inicalnog naleganja delova. Nakon startovanja motora dok cekam da se zagreje na radnu temperaturu trudim se da dodavanjem i oduzimanjem gasa menjam broj obrtaja sto doprinosi boljem naleganju karika na zidove cilindra. Kroz nekoliko minuta motor je dostigao radnu temperaturu i razrada moze da pocne. U blizini kuce postoji pravac od nekoliko km gde cu raditi test voznju, na putu do tamo potvrdjujem da sve funkcionise i da je vozilo bezbedno za upotrebu. Pravim par laganih krugova po pravcu tokom kojih se trudim da ubrzavam do pola gasa i onda motorno kocim. Nakon ovoga pravnim jos nekoliko krugova tokom kojih ubrzavam do 80% gasa nakon cega motorno kocim, tokom ove voznje skupilo se 20-30km. Narednih nekoliko dana nastavljam sa voznjom po putu gde vozim kao sto bi vozio bilo koji drugi razradjen motor uz akcenat na motorno kocenje i tako stizem do prve zamene ulja na 100km. Kako su prolazili km primetio sam da je agregat sve lepse i mekse radio.
  4. Pre nego sto vratim motor u ram ostalo je da nastelujem karburator i zamenim filter vazduha. Keihin CV 40 koji nosi Dominator je relativno prost karburator za servisiranje ukoliko se obrati paznja na nekoliko bitnih detalja. TIP: Za kucno pranje i ciscenje karburatora koristim brake i carburator cleaner koji se nakon nanosenja ostave nekoliko minuta da odstoje i onda izduvaju kompresorom. Za temeljnije ciscenje najbolje je koristiti ultrazvucnu kadu. TIP: Dobro ocistiti cetri dizne ispred sibera cime se stabilizuju male oscilacije ler gasa. TIP: Cesto se desi da ova opruga ispadne iz svog lezista tokom ciscenja zato je treba proveriti da li je u ispravnom polozaju. TIP: Prilikom skidanja i vracanja A/F srafa obratiti paznju na redoslet elementa (opruga, podloska, o-ring). Kako bi uskladio karburator sa protocnim auspuhom kao pocetnu postavku stavljam ler diznu 50, glavnu diznu 155 i otvaram A/F sraf za 2.5 kruga. TIP: Vise informacija o skidanju blokade sa karburatora mozete naci ovde https://forum.bjbikers.com/index.php?/topic/115897-deblokada-dominator-650/ Za Dominator postoji vise opcija za zamenu fabrickog filtera vazduha (K&N - platneni, HiFlo - papirni, TwinAir - sindjer). Ja se odlucujem za TwinAir zbog dobre filtracije i lakoce odrzavanja. TIP: Za odrzavanje koristim Motorex ulje za filtere i Motorex tecnost za pranje filtera, iako postoje razni drugi alternativni nacini da se odrzava filter ovo se pokazalo kao najbolja opcija do sad. (slika pred pranje) TIP: Ako znate da varite ne morate kupovati kavez filter vazduha vec ga mozete napraviti od elektroda za varenje.
  5. Drago mi je da vam se svidja projekat i nacin izvedbe
  6. Nastavljam sa montiranjem klipa i cilindra. TIP: Prilikom sklapanja dobro nauljiti klip cilindar i sve klizne povrsine. TIP: Na navoje srafova koji drze cilindar i glavu dobro je staviti malo bakarne masti kako bi se lakse skinuli ako nekad bude potrebe za time. Vracam glavu i stavljam novi dihtun. Pripremam delove i zapocinjem sklapanje poklopca glave. Dok spremam spaner lanca uporedjujem staru i novu oprugu i primecujem vidnu razliku, posto je stari lanac bio skoro kao nov zakljucujem da je najverovatnije ona bila uzrok zveckanju dok je hladan. Ova opruga je relativno jeftin deo za zamenu koji se cesto zanemari prilikom zamene lanca. TIP: Za vracanje spanera lanca bregaste potreban je specialni alat ali kao prirucno resenje moze se iskoristiti vezica koja se nakon montiranja isece i izvadi. TIP: Oba lezaja bregaste na jednom kraju imaju semering koji sluzi kako bi se usmerio tok ulja kroz bregastu. U oba slucaja semering treba okrenuti ka spoljnoj strani glave. Pre vracanja bregaste i poklopca glave dobro podmazati sve klizne povrsine i lezajeve. TIP: U slucaju kompletnog otvaranja motora pre vracanja poklopca glave nije lose sipati 1l ulja u motor pored lanca bregaste, cime smo sigurni da ce motor imati ulja prilikom prvog starta. Vracam poklopac glave i jos malo podmazujem klackalice. Kao izvor dodatnog hladjenja glave napravio sam experiment sa rebrastim poklopcima ventila. Sa stelovanjem ventila zavrsavam sklapanje motora. TIP: Nakon generalne dobra praksa je tokom prvih 1000km razrade ostaviti malo veci zazor na ventilima. Za Dominatora fabricke tolerancije su IN 0.10 EX 0.12 dok je za razradu ostavljeno IN 0.13 EX 0.15 jer sam imao spijune sa tim dimenzijama.
  7. Pre ugradnje nove uljne pumpe menjam sve semeringe koji je povezuju sa deklama. TIP: Ukoliko se skida uljna pumpa a ne menjaju oring-ovi trebalo bi proveriti stanje istih da se nisu stvrdnuli ili ispucali. TIP: Ukoliko se skida stara ili ugradjuje nova uljna pumpa neophodno je ozraciti istu. Prilikom zamene lanca bregaste uporedjujem stari i novi i ostajem zatecen onim sto vidim, oba su identicna sto znaci da je uzrok zveckanja dok je hladan nesto drugo. TIP: DID-ov preporuceni lanac bregaste za Dominatora je D.I.D SCA0409.118 medjutim moguce je staviti D.I.D SCR0409.118 cija je zatezna otpornost malo veca cime se produzuje zivotni vek lanca. Korpa lamele je remontovana i vise nema zveckanja opruga. TIP: Za vracanje korpe lamele i zatezanja centralnog srafa neophodan je specialni alat (ili neka inovacija na tu temu) koji drzi unutrasnje zvono prilikom zatezanja dok je prilikom skidanja dovoljan udarni pistolj. TIP: Dobra praksa je da se nove lamele pre montiranja naulje ili skroz potopite u ulje neko vreme. TIP: Tokom vracanja magneta proveriti kailu da nema ostecenja i obratiti paznju na podlosku izmedju magneta i zupcanika. Magnet se vraca sa srafom koji ga drzi na osovini. Potvrdjujem da je frajlauf u dobrom stanju i stavljam magnet. Vracam bocne dekle i time je zavrsen donji deo motora.
  8. Dva meseca kasnije Delovi su na gomili i radovi mogu da se nastave. Stari delovi su mahom bili prihvatljivi i u toleranciji ali tek kad se uporede sa novim moze se videti habanje i zamor materijala. Stara osovina sa novom saltalicom nije imala lufta medjutim kad se uporedi sa novom vidi se ocigledna pohabanost. Ovo stvara pitanje koliko dugo bi izdrzala nova saltralica sa starom osovinom pre nego sto bi opet nastao luft. TIP: Osteceni nutevi na osovin su cest i ne tako jednostavan problem za saniranje koji se lako i jednostavno moze izbeci ako se redovno proverava zategnutost srafa saltalice. Zbog dosadasnje dobre saradnje masinsku obradu poveravam Saletu iz Trstenika. U toku masinske obrade smo imali nekoliko konsultacija gde mi je covek dao dosta dobrih saveta a nije stedeo ni vreme a ni reci da mi objasni do detalja tolerancije i obradu odredjenih delova. Kao rezultat svega toga obrada glave cilindra i balansiranje radilice su uradjeni po fabrickoj toleranciji u stotu. Kako bi vratio lezaj na radilicu kod strugara sam napravio repliku fabrickog radapcigera. Pre vracanja radilice stavljam nove lezajeve i spoljne semereinge u dekle nakon cega koristim radapciger kako bi vratio radilicu na svoje mesto. TIP: Za izbijanje starih lezajeva kao caura moze se koristi radapciger dok prilikom stavljanja novih stari lezajevi se mogu koristiti kao caure po kojima ce se udarati. Nove lezajeve pre vracanja dobro ohladiti u zamrzivacu kako bi lakse naisli. Prilikom vracanja levog bocnog lezaja obratiti paznju na podlosku koja se nalazi izmedju dekle i lezaja. Ovaj lezaj treba dobro navuci na osovinu jer ce u suprotnom malo faliti da se spoje dekle. Tokom vracanja radilice spajam dekle kako bi proverio da li je lezaj dovoljno naisao na osovonu. Radilica vracena na mesto a za njom i kontra teg. TIP: Prilikom vracanja kontra tega moze doci do zabune jer postoje dve rupe i dve tackice. Iako u oba polozaja mozete da okrenuti radilicu bez druge dekle samo sa poravnatim tackicama ona ce se slobodno okretati i kad vratite drugu deklu. Prelazim na menjac, pre pocetka radova sve delove perem i proveravam toleranicje. Menjac je spakovan i spreman za ugradnju. TIP: Prilikom sastavljanja menjaca obratiti paznju na podloske na krajevima osovina. TIP: Suproto od onog sto je opisano u servis manualu menjac je moguce vratiti bez rastavljanja uz malo razmisljanja i mrdanja delova. TIP: Pre vracanja vracanja dekle ceo sklop dobro nauljiti. Stavljam novi dihtung i spajam dekle. TIP: Kada se dekle spojke i srafovi zategnu proveriti rad menjaca kako bi se potvrdilo da menjanje brzina ide glatko i bez problema.
  9. Nakon sto je magnet uspesno demontiran prelazim na otvaranje donjeg dela motora. TIP: Za inicalno rastavljanje dekli nemojte koristi srafcigere i druga pomagala kako ne bi ostetili ivce dekli, umesto toga upotrebiti parce drveta i jezicke na dekli koje je fabrika predvidela za to. Kada se dekla razdvoji onda se moze koristiti poluga za dalje razdvajanje. U slucaju da je samo osovina saltalice bila pojedena ovde bi bio kraj medjutim posto treba zameniti i klipnjacu sve ide napolje. TIP: Obratiti paznju na podloske prilikom rastavljanja dekli i vadjenja menjaca desava se da poispadaju i zagube se. Dobra praksa je da se prilikom vadjenja svaka osovina i njeni prateci elementi ucvrste vezicama kako se delovi ne bi pogubili i kako bi sve ostalo na svom mestu. Uz lagano kuckanje gumenim cekicem radilica glatko izlazi napolje. Sa ovim se zavrsava rasklapanje motora i sumiranje potrebnih delova. Izvadjeni delovi su spakovani u kesice po celinama i redosledu skidanja a sve je smesteno u kutiju dok cekam da stignu poruceni delovi. Naredna dva meseca dok sam cekao na delove bavio sam se estetskim radovima na motoru ali cu zbog toka price nastaviti sa sklapanjem motora pa cu se kasnije vratiti na njih.
  10. Da li neko zna gde kod nas moze da se nabavi H4 muski konektor relay-h4-male-connectors-500x500.jpg

  11. Dok cekam na delove da stignu nastavljam sa radovima Priprema pred otvaranje motora Prljavstinu i masnocu skidam wd-om, beake cleaner-om i sa dosta cetkanja TIP: Nakon skidanja motora sa rama i pre bilo kakvog otvaranja najbolje je ispuskirati motor i tako otkloniti vecinu prasine i masnoce, nakon toga moze se krenuti u fino ciscenje preostale prljavstine. (Nazalost u ovom trenutku nisam imao pistup masini za puskiranje pa sam isao duzim putem) Nastavljam sa skidanjem bocnog dekla kako bi prsao magnetu Na prvi pogled sve deluje dobro na magnetu i namotajima nema metalnih opiljaka TIP: Da bi se skinula dekla magneta nije potrebno da se skida mala dekla i vade zupcanici koje pokrece anlaser, takodje anlaser moze da se skine i remontuje bez diranja ovog mehanizma. Tokom skidanja dekle dobro obratiti paznju na zupcanik koji pokrece veliki zupcanik iza magneta (slika iznad). Na krajevima njegove osovine nalaze se dve podloske po jedna na svakom kraju, koje vrlo lako mogu da ispadnu i zagube se tokom demontaze ako se ne obrati paznja na njih. Posto nemam specialni Hondin alat sa kojim se blokira magnet vracam korpu lamele nazad i blokiram rotaciju radilice tako sto stavljam parce flaha izmedju zupcanika korpe i radilice. Iako ovo na prvi pogled deluje kao da ce ostetiti zube zupcanika i eventulano izbaciti radilicu iz balansa u praksi sila kojom se sraf zavrce je nedovoljna da bi se bilo sta od navedenog ostetilo. Da bi se skinuo magnet potreban je radapciger, posto nisam zeleo da cekam strugara nedelju dana da mi napravi jedan odlucio da kupim RMS radapciger. Medjutim on se pokazao kao nedovoljno jak da bi izdrzao silu koja je potrebna da bi se magnet svuko sa radilice. Srecom @Andreja je relativno skoro radio slican poduhvat na svom XR-u i bio je voljan da mi pozajmi njegov koji je radjen na strugu skojim je magnet skinut bez problema. TIP: Za skidanje magneta moze se napravidi radapciger u vidu srafa M22X1.5 kod bilo kog strugara za relativno male pare u odnosu na Hondin specialni alat. Za blokiranje rotacije magnete ne mora se koristiti specialni alat vec se moze staviti parce flaha izmedju zupcanika na korpi lamele i radilice ili u slucaju motor i dalje u ramu moze se ubaciti u petu brzinu i pritisnuti zadnja kocnica.
  12. Da se prijavim ponovo posle par god pauze do dominatora i voznje tezih enduro motora prosle sezone naletim na jedan primerak iz 89 u korektnom stanju i tako se vratih na domija. Vec duze vreme imam ideju da srednim neki laksi motoric u rally adv fazonu a ovaj primerak je ispao kao dobra osnova i kompromis za tako nesto. Ovde sam poceo da pisem opsirinije o ovom projektu
  13. Ocekivao sam da cu proci sa novim klipom, gumicama ventila, lancem bregaste i osovinom saltalice koja se pojela ali zateceno stanje je pokazalo da ce biti jos poneki deo. Bez da otvaranja donjeg dela motora mogu ugrubo da napravim prisak delova za zamenu. Dosta zatecenih delova bi mogla da se vrati nazad ali zbog ozbiljnosti planiranog puta, perfkecionizma i zelje da vratim sve na fabricku meru sastavljam malo duzi spisak koji sadrzi: - sve cetri klackalice (stare ostaju u rezervi) - obe osovine klackalica - gumice ventila - oba usisna i izduvna ventila (stari ostaju u rezervi) - sve cetri spoljasnje i unutrasnje opruge ventila - nova bregasta (stara ostaje u rezervi) - bocni lezajevi bregaste - levi bocni lezaj radlice koji se skida prilikom zamene klipnjace, kad je bal nek ide i desni - klip i karike prva speciala 0.25 - prox klipnjaca - lanac bergaste - opruga spanera lanca bregaste - klizaci lanca bergaste - osovina saltalice - set dihtunga - dosta sitnih oring semeringa i svi spoljasnji semernizi na deklama semeringa Svi delovi su OEM Honda izuzev klipnjace koja se ne proizvodi kao zasebna jedinica. Delove sam porucivao sa raznih strana sveta nesto kod nas iz Honda Delta nesto iz Amerike nesto iz Japana a cekanje na delove je potrajalo dva meseca.
  14. Glava skinuta i vreme je za detaljnu proveru i merenje tolerancija Centralni lezaj bregaste je u odlicnom stanju sa vrlo malo tragova habanja. TIP: Dobra praksa je da se svi srafovi i njima slicni delovi poredjanju na papir po redosledu vadjenja kako bi ih kasnije lakse vratili Precizno merenje ventila pokazalo je da su izduvni malo potroseni tako da su tik iznad servisnog limita dok su usisini u toleranciji Visina bregova bregaste je takodje u toleranciji Medjutim primecujem neravnomerno trosenje sa leve strane svih bregova i na jednom bregu cudne tragove habanja Iste asimetricne tragove primecujem na sve cetri klackalice Ni osovine klackalice nisu ostale postedjene asimetricnog habanja TIP: Posto se ovde mere jako male razdaljine (deste i stote) a materijal se siri i skuplja pri promeni temperature (sto je ovde vise izrazeno), pre pocetka bilo kog preciznog merenja delove i merni alat treba ostaviti na sobnoj temperaturi (idealno 20C) sat dva kako bi se temperatura delova izjednacila i stabilizovala. Prilikom merenja gledati da delove i mikrometar stavimo u stege i da ih sto manje dodirujemo rukama kako bi dobili sto preciznije rezultate. Merenje se vrsi vise puta u razmaku od nekoliko minuta i onda se uporedjuju dobijeni rezultati
  15. Na cepovima za stelovanje ventila primecujem jedino mesto gde je stavljeno malo silikona. Nastavljam sa skidanjem poklopca glave gde je jedan sraf je resio da se zalomi. Bregasta i klackalice ne deluju lose Skinut lanac begaste mi ne deluje otegnuto al ipak odlucujem da ga preventivno zamenim posto na njega sumnjam da je uzrok sumova Tokom skidanja glave jedan sraf je resio da oblajzne sreca pa imam staru 12 gedoru i dobrog drugara koji je odlican varilac koji je priteko u pomoc i problem je brzo resen Momenat dok se sraf polako nateze i cuje se skripanje hoce li popustiti ili ce se zalomiti Na kraju jedan zalomljen jedan unisten varenjem i cetiri citava. Skidanje glave preciznim alatom Glava ne deluje lose nema puno cadji sto znaci da nije trosio ulja vise nego sto je fabricki propisano Celo klipa je isto relativno cisto bez puno cadji dok se na boku vide blagi tragovi zaribvanja sa jedne strane kao i blagi risevi po zidu cilindra na tom mestu Vadjenje bolcne ide neprirodno tesko jer se malo usekla u klip usled nestotaka podmazivanja Nedostatak ulja nije zaobiso ni klipnjacu na kojoj se mogu videti blagi tragovi habanja
×

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja