Jump to content

Moto Zajednica

Zamena ulja

Recommended Posts

  • Zainteresovan, 528 postova
  • Lokacija: Novi Sad

Pre nego što pristupite zameni ulja, prvo pročitajte preporuke proizvođača vašeg motocikla. Preporuke vezane za ulje koje koristi vaš motor možete pronaći u vašem uputstvu za upotrebu motora ili kod ovalšćenog servisera. Period zamene ulja varira od vrste ulja, konstrukcije same mašine, načina vožnje. Uvek kada menjate ulje promenite i filter ulja. Nemojte ispuštati ulje ako je skroz hladna mašina. Ispuštanje starog ulja se vrši tako što se motor prethodno provoza kako bi dostigao radnu temperaturu, nikako nemojte motor zagrejavati u mestu. Motor se zagreva kako bi se produkti, koje sama mašina proizvodi tokom eksplatacije, "odlepili" sa delova mašine i kao kompaktna masa bili ispušteni iz mašine zajedno sa uljem. Nakon što ste zagrejali motor na radnu temperatutu, parkirajte ga na mesto gde ste predvideli da ispuštate ulje. Pri zameni ulja motor treba da stoji vodoravno kako bi svo staro ulje iscurelo i kako bi imali pravi uvid na meraču pri sipanju novog ulja. Motor ostavite da se ohladi,ne skorz, već onoliko da možete da radite oko njega a da se ne opečete. Povedite računa o tome da iako je mašina dovoljno hladna da se nemožete opeći na nju, ulje je uvek toplije od mašine, pa se možete opeći prilikom ispuštanja. Prilikom zamene ulja motor mora stojati ili na centralnim nogarama ili na štenderima.

 

PAŽNJA!!! Uočena je greška u video materjalu

  Dakle mala ispravka je u tome da kad odvrnete šraf za ispuštanje ulja, skinete i uljni filter a ne da ga skidate nakon što vratite šraf koji služi za ispuštanje ulja.

 

  Korisni saveti za ovu tematiku koji nisu obuhvaćeni video materjalom, nego su ih dali članovi našeg foruma.

 

@stevo: Ulje menjajte svakih 4500 do 5500km ili svakih 6 meseci bez obzira na pređenu kilometražu, tako da će vaše bregaste i klackalice živeti znatno duže.

 

@Ra$a: Kod nekih modela morate skinuti 'oklope' kako biste imali otvoren i lakši pristup filteru ulja. Zavisno od modela motora koji vozite, filter ulja se može nalaziti na raznim mestima. Zato je najbolje da prethodno pogledate tačn položaj, konkretno za vaš motor, koji možete pronaći u uputstvu za korišćenje vašeg motora.

 

@aca-pn: Kod nekih modela se nivo ulja u "prozorčetu" kontroliše, tako što se motor pusti malo da radi a zatim se ugasi i sačeka 10-15min.

 

 

@bokilic: Kod nekih motorcikla se ulje gleda dok radi na leru.

 

 

Tačan redosled, skup, svih radnji koje treba ovom prilikom preduzeti, potražite u uputstvu za korišćenje vašeg motora.

Ovde možete potražiti uputstvo za upotrebu vašeg motora.

 

Nakon što se izvršili zamenu ulja, odložite staro ulje na sigurno mesto, nemojte ga bacati, preporuka je, da staro ulje  odnesete do obližnjeg autoservisa i tamo ga predate.

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1110 postova
  • Lokacija: Tvrdos
  • Motocikl: ZUNDAPP KS 750

i naravno ako zelite da produzite vijek vaseg ljubimca, ulje mijenjajte svakih 4500 do5500km ili 6mijeseci bez obzira na predjenu kilometrazu, tako da ce vase bregaste i klackalice ziveti znatno duze.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1854 postova
  • Lokacija: NBG

ovo sam ja napisao u jednoj ranijoj temu, izvinjavam se ako je to objašnjeno na snimcima ne migu da ih gledam jer mi treba puno vremena. RoadGunner ako misliš da treba nešti ispraviti samo napred.  :)

 

evo ovako... 

 

moraæeš da skineš donje oklope, tad æeš imati slobodan pristup filteru, ne znam kako kod tebe stoji filter ali pretpostavljam da je horizontalan i da je izmeðu izduvnih grana.

 

mašinu dobro zagreješ, ovo dobro ne znaèi da je cepaš kao lud don ne nabije temp u crveno veæ ga normalno izvoziš dok se normalno ne ugreje, znaèi ne ona varijanta upališ ga-radi malo na leru i onda ispuštanje ulja. ne bi mu ni ovo smetalo ali ako je ulje toplije blje æe se iscediti i manje æe starog ulja ostati u mašini.

 

ugrejan motor postaviš na centralni štender, ako ga nema od se snaði ali motor treba da ti stoji pravo, odviješ šraf za ispuštanje ulja i ispustiš ulje u neku posudu. kad odvijaš šraf pazi ruke jer je on vruæ, a ulje kad krene da curi može da te ispeèe, još jedna varijanta je da ti šraf ispadne pa posle moraš da ga vadiš iz ulja.

 

odvi èep na na bloku gde sipaš ulje da ne bi bilo vakuuma i da bi ulje brže isteklo.

 

sad možeš da odviješ i filter za ulje, neki filteri imaju na kraju nešto što lièi na šraf pa se mogu odviti i kljuèem, ako toga nema onda krpa, stegneš jako i odvijaš, ako to ne pomogne pnda moraš poseban alat za odvijanje filtera.

 

možeš malo i da naginješ motor na stranu kako bi više ulja iscurelo.

 

ostavi motor neko vreme da se ulje dobro ocedi, a zatim zavi šraf za ispuštanje ulja.

 

VEOMA VAŽNO: svaki filter ima gumicu za zaptivanje, tu gumicu moraš podmazati tako što na prst uzmeš malo novog ulja i prevuèeš preko nje, ako to ne uradiš prilikom stezanja filtera može doæi do izvrtanja gumice pa ti ona u vožnji može iskoèiti i onda ostaješ bez ulja, ako ne primetiš ode mašina.

 

ako filter stoji vertikalno (mislim da kod tebe to nije sluèaj) onda naspi ulje i u njega i zavi ga.

 

filter se zateže normalnom jaèinom, samo rukama, to je dovoljno, i kad ga budeš skidao sledeæi put radi zamene ima da te zajebava koliko je stegnut. 

 

zavio si šraf, zavio si filter, sad lepo naspeš ulje u mašinu, onoliko koliko ti piše po manualu ili na deklu, saèekaš malo, a zatim proveriš nivo ulja na meraèu-staklu. motor mora biti na ravnom i na štenderu.

 

posle ovoga upališ i proveriš da li ti je ugasio kontrolnu lampicu za pritisak ulja, ako jest napraviš krug, vratiš se da pogledaš da li negde eventualno curi i to je to..

 

 

 

ako sam nešto izostavio ili eventualno pogrešio neka me iskusniji isprave.

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Enduraš, 6287 postova
  • Lokacija: Paracin
  • Motocikl: CRF300L

Samo da dodam, posle odvezenog kruga ili paljenja motora u mestu, ostaviti motor 15tak minuta da se ulje slegne, paproveriti ponovo nivo ulja. Verovatno ce trebati da se dosipa jer kod prvog paljenja se napuni filter za ulje koji je bio prazan.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

kod nekih motorcikla se ulje gleda dok radi na leru,recimo aprilija pegaso,,xt,nsu itd ali samo kod nekih modela jer su im rezervoari za ulje na ramu .takodje se moze izvrsiti i ispiranje to jest pranje masine iznutra posebnim tecnostima itd itd,,,

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1320 postova
  • Lokacija: okolica Osijeka, RH
  • Motocikl: Tuareg 660

kod nekih motorcikla se ulje gleda dok radi na leru,recimo aprilija pegaso,,xt,nsu itd ali samo kod nekih modela jer su im rezervoari za ulje na ramu .takodje se moze izvrsiti i ispiranje to jest pranje masine iznutra posebnim tecnostima itd itd,,,

 

Taj tko ti je to rekao nema pojma - kod XTa se sigurno ne gleda nivo ulja dok radi u leru.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

kod nekih motorcikla se ulje gleda dok radi na leru,recimo aprilija pegaso,,xt,nsu itd ali samo kod nekih modela jer su im rezervoari za ulje na ramu .takodje se moze izvrsiti i ispiranje to jest pranje masine iznutra posebnim tecnostima itd itd,,,

 

Taj tko ti je to rekao nema pojma - kod XTa se sigurno ne gleda nivo ulja dok radi u leru.

meni u manualu od xt yamahe pise da mogu gledati i dok radi na leru,,a moze ikad je ugasis ali odmah jer se posle ulje slegne.

 

 

 

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

na apriliji pegaso  se gleda tako sto je ugrejes do radne temperature,ugasi pa momentalno pogleda gde je ulje jer u suprotnom ulje sidje u masinu pa se moze desiti da imas viska,,a kod nekih motora se gleda na staklo a kod nekih na merac koji  ujedno i cep za ulje

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

takodje treba obratiti paznju dali se u starom ulju koje ispustamo ne nalaze opiljci,jer ako ih ima znaci da se nesto u masini pojelo razjelo, iz iskustva govorim da obicno  budu od lezaja na radilici mada nemora da znaci,,takav motor odmah bez mnogo voznje odvesti /odgurati ako treba kod majstora/ jer sami opiljci mogu da zacepe uljne kanale pa da naprave i jos goru stetu koju vec  imate,,takodje treba znati da ako vam slajfuje lamela ona upali ulje pa ako vec tako vozite menjaj te ulje na vreme jer upaljeno ulje brze isparava,meni se desilo da mi je motor jeo ulje ko lud dok mi je slajfofala lamela,takodje i fini opiljci od lamele zacepljuju filter za ulje ,filter za ulje menjajte OBAVEZNO..

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

 

Motorno ulje ima sedam glavnih funkcija:

 

 

smanjuje trenje, povećava efikasnost i smanjuje potrošnju goriva,

smanjuje trošenje pokretnih dijelova motora,

pomaže pri hlađenju motora,

uklanja nečistoće,

pridonosi hermetičnosti komore izgaranja,

štiti od korozije,

olakšava startanje motora pri svim temperaturama.

 

Da bi sve to postigla u njih se dodaju razni dodaci (aditivi).

Oni su mješavina deterdžentskih i disperzivnih aditiva koji služe za održavanje čistog motora i ravnomjernoj raspodjeli ulja. Zbog svega toga aditivi pridonose smanjenoj potrošnji ulja i čistoći ispušnih plinova.

 

Motorna ulja se klasificiraju na osnovu:

SAE - udruženje automobilskih inženjera SAD-a, klasifikacija

motornih ulja (od tuda W u oznaci)

 

API - američki institut za naftu

 

ACEA - asocijacija europskih konstruktora automobila

 

i raznih proizvođača motora: MAN, VW, VOLVO, MB......

 

Motorna ulja po opće prihvaćenoj SAE klasifikaciji razvrstana su u

11 gradacija.

SAE viskozne gradacije su označene slovom "W" i definirane su:

-najvećom viskoznošću na niskoj temp.

-najvećom graničnom temperaturom pumpabilnosti

-najmanjom kinematskom viskoznošću na 100 C

Postoje gradacije koje ne sadrže slovo "W" ali to nama trenutno nije bitno.

 

Upravo SAE klasifikacija nam je napoznatija jer svi kupujemo ulje

gradacije "nešto W nešto". Po gradaciji se uglavnom vidi i vrsta ulja 15w40 je npr. mineralno, a 5w50 je sintetsko.

Ulje gradacije 5W ima istu viskoznost na -35 kao 15W na -25.

 

 

Eventualno, poneko je upoznat i sa API klasifikacijom:

API SL je najkvalitetnije ulje za benzince

API CI4 je najkvalitetnije ulje za dizelaše

 

Kod nas je interesantna i VW klasifikacija kod koje npr. oznaka 505 01 odgovara sintetičkom ulju, a 503 00 long life uljima.

 

 

Najkvalitetnija ulja su naravno sintetička (zato i najskuplja) jer najbolje zadovoljavaju sedam gore navedenih funkcija. Obzirom da su vrlo viskozna ne preporučaju se za upotrebu u starijim (pohabanim) motorima jer u tom slučaju zbog većih tolerancija na motoru nemogu osigurati hermetičnost komore za izgaranje.

Mineralna ulja se mogu miješati sa polusintetičkim, a ova se mogu miješati sa sintetičkim. To nije preporučljivo ali je moguće bez štetnih posljedica na motor.

U skladu sa time nije preporučljivo preći odmah sa mineralnog ulja na sintetičko jer prilikom promjene ne iscuri baš svo ulje a i ostane filter od (starog) ulja na motoru pritom ne mislim na uljni, papirni filter. Priča o čađi i sjebanom motoru ukoliko se to ipak uradi je u najmanju ruku pretjerana.

preuzeto sa hr foruma ...

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

Aditivi su materije koje se u kombinaciji - paketu, ovisno o vrsti maziva, dodaju mazivima radi poboljšanja kvalitete ili stvaranja nekoga njegova novog svojstva, a mogu se podijeliti, ovisno o njihovim karakteristikama i ulogama, u sljedeće osnovne skupine:

 

- depresanti točke tečenja, poboljšivači točke tečenja s ulogom da omoguće rad motora - postrojenja na nižim temperaturama - snizuju točku tečenja ulja.

 

- impruveri - poboljšivači indeksa viskoznosti za poboljšanje indeksa viskoznosti ulja, kao jedne od njegovih najvažnijih karakteristika, jer omogućuju stabilan indeks viskoznosti ulja s obzirom na promjenu temperature.

 

- antipjenušavci, sprečavaju pjenjenje ulja što može biti iznimno nepovoljno poglavito u hidrauličnim i redukcijskim uljima, jer pjena pogoršava podmazivanje i uzrokuje gubitak prijenosa snage u hidrauličnim sustavima.

 

- polarni aditivi za poboljšanje mazivih svojstava ulja i modifikaciju trenja. U motornim uljima smanjuju trenje što pridonosi smanjenju potrošnje goriva.

 

- AW aditiv za manje trošenje, a metalna komponenta mu je uglavnom cink. Najučinkovitiji je na visokim temperaturama (većima od 150°C) na kojima značajno smanjuje koeficijent trenja i intenzitet trošenja.

 

- EP aditiv za zaštitu od ekstremno visokih pritisaka i udarnih opterećenja. Primjenjuje se za zaštitu od visokih lokalnih pritisaka i udarnih opterećenja u uvjetima graničnog podmazivanja.

 

- antioksidantni aditivi za zaštitu od oksidacije, povećavaju stabilnost ulja pri djelovanju kisika.

 

- inhibitori korozije aditivi za zaštitu od korozije, štite metalne dijelove motora stroja koji su izloženi koroziji.

 

- detergentni aditivi omogućuju ulju da čisti dijelove motora stroja od proizvoda oksidacije i ne dopušta da se nakupljaju i talože na vitalnim površinama motora stroja. Osim toga, imaju sposobnost neutraliziranja kemijski agresivne kiseline proizvoda nastalih sagorijevanjem goriva s povećanim sadržajem sumpora.

 

- disperzantni aditivi imaju ulogu da drže u disperziji proizvode u motoru - stroju nastale oksidacijom ulja (smole, čađ) u uvjetima niskih i srednjih radnih temperatura. Imaju i deterdžentna svojstva odnosno sposobnost rastvaranja smolasto - asfaltnih taloga i uljnog mulja.

 

- deaktivatori metala reduciraju katalički utjecaj metala na oksidaciju ulja, odnosno razlažu proizvode oksidacije i prekidaju njihove štetne reakcije.

 

- aditivi emulgatori najvažniji su dodaci emulzijskim uljima za obradu metala, koja s vodom tvore mliječnobijelu emulziju. Zadatak im je da smanje površinsku napetost i osiguraju stvaranje stabilne emulzije.

 

- aditivi deemulgatori sprečavaju stvaranje emulzije ako voda prodre u sustav.

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

 

1. Podmazivanje

 

Glavna funkcija motornog ulja je ta da omogući lakše klizanje jedne površine po drugoj tj. da smanji trenje. Smanjenjem trenja, smanjuje se trošenje dijelova motora i štedi energija. Do najvećeg trošenja motora dolazi prilikom pokretanja - prije nego ulje dosegne sve kritične dijelove. Kada se motor zagrije, ulje ne smije postati previše "rijetko" jer uljni film mora biti dovoljne debljine za kvalitetno podmazivanje motora. Otpor ulja prema tečenju se naziva viskoznost. Ulje niske viskoznosti obično nazivamo "rijetkim", a ono visoke viskoznosti "gustim". Utjecaj temperature na viskoznost motornog ulja je vrlo različita ovisno o vrsti ulja. Da bismo opisali kako promjene temperature utječu na viskoznost nekog ulja koristimo se indeksom viskoznosti (VI). Viši indeks viskoznosti znači manju promjenu viskoznosti u nekom temperaturnom rasponu. Sva multigradna ulja a posebice sintetična imaju vrlo visoki indeks viskoznosti. Ona su dovoljno "rijetka" za lagan start pri niskim temperaturama a opet ostaju dovoljno "gusta" na visokim temperaturama za kvalitetno podmazivanje zagrijanog motora. Višu cijenu sintetičkih ulja višestruko nadmašuju koristi i uštede koje ona omogućavaju. Nečistoće, talozi i produkti oksidacije povećavaju viskoznost ulja (ulje postaje sve gušće) dok prodiranjem goriva u ulje viskoznost ulja pada (ulje se razrjeđuje). Ovo objašnjava zašto se ulje mora mijenjati u redovitim razmacima, koji su navedeni u knjižici proizvođača vozila.

 

 

 

 

2.Odvođenje topline

 

Energetska iskoristivost suvremenih motora kreće se oko 40% što znači da se približno 60% ukupno razvijene toplinske energije nastale izgaranjem goriva u motoru odvodi u okolinu preko sustava za hlađenje motora. Dok se gornji dijelovi motora hlade tako da se toplina prenosi direktno na rashladno sredstvo, pokretni dijelovi motora, poput radilice, ležajeva, bregaste osovine, klipova i sl. hlade se optokom ulja. Čak 5-10% ukupno razvijene topline odvodi se preko ulja, te se potom preko stijenki motora prenosi na rashladno sredstvo. Pri tome ključnu ulogu ima nesmetani dotok velikih količina ulja i njegova sposobnost da na sebe primi što veću količinu topline. Ukoliko dođe do sužavanja uljnih kanala, dotok ulja je smanjen i motor neće biti ispravno hlađen.

 

 

 

 

3. Održavanje čistoće motora

 

Zbog cijelog niza razloga, gorivo u benzinskim i dizel motorima ne izgara u potpunosti. Jedan dio neizgorenog goriva ulazi u cijeli niz složenih kemijskih promjena i pod određenim uvjetima formira čađu i garež. Veći dio neizgorenog goriva odlazi kroz ispušni sustav u obliku čađe, ali jedan dio se probije i u kućište motora. Spajanjem čađe i vode, nastaje talog (mulj) a u određenim uvjetima i slojevi laka na dijelovima motora. Talozi zatvaraju uljne kanale i time smanjuju njegov protok. Slojevi laka smanjuju zazore, smanjuju protok ulja i uzrokuju

 

sljepljivanje i smetnje u radu dijelova motora.

 

Bazna ulja imaju vrlo ograničenu sposobnost sprječavanja ovih onečišćenja da formiraju taloge, pa su zato sastavni dio paketa aditiva i detergenti, koji imaju zadaću ukloniti postojeće taloge i spriječiti nastajanje novih, te dispergencijski aditivi koji imaju zadatak da netopive čestice drže raspršene u ulju. Te su čestice tako fino raspršene u ulju da mogu nesmetano prolaziti između bliskih površina kao i kroz filter za ulje. Ova vrsta onečišćenja se uklanja prilikom mijenjanja ulja.

 

 

 

 

4. Zaštita od korozije

 

Kvalitetno motorno ulje smanjuje trošenje dijelova motora na taj način što sprječava dodir kliznih površina. Usprkos tome još uvijek može doći do kemijskog trošenja tj. korozije. Jasno je da motorno ulje ne smije izazivati koroziju, već mora štititi površine u motoru od bilo kakvog oštećivanja koje bi mogli izazvati voda, kiseline ili druga štetna onečišćenja koja se mogu naći u motoru. Motorno ulje štiti od korozije na dva različita načina:

 

- ono prekriva sve površine i time stvara fizičku barijeru koja sprječava korozivne tvari da oštete površine motora,

 

- u motorno ulje se dodaju inhibitori korozije koji reagiraju s korozivnim tvarima i neutraliziraju ih.

 

 

 

 

5. Održavanje kompresije

 

Površine klipnih prstenova, prstenskih utora i stijenki cilindara nisu posve glatke, što bi se jasno moglo vidjeti pod mikroskopom kao mali vrhovi i udoline. To je razlog zašto u potpuno novom ili renoviranom motoru, potrošnja ulja će često biti relativno velika sve dok se ove površine ne izglade i omoguće ulju da dobro brtvi. Sami prstenovi nikada ne mogu u potpunosti spriječiti "propuhivanje" nastalo uslijed visokog tlaka pri izgaranju i kompresiji, u kućište motora gdje vlada niži tlak. Motorno ulje ispunjava ove neravnine i značajno poboljšava brtvljenje.

 

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

takodje treba znati da pojedini srafovi za ispustanje ulja na motoru imaju magnet na kraju navija koji sluzi za prikupljanje opiljaka iz masine pa treba i to prekontrolisati jer ako na njemu ima opiljaka morate i utvrditi odakle su

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2830 postova
  • Lokacija: Beograd, Tresnja
  • Motocikl: CBR 1000F - Bedevija

Samo jedan detalj koji ja rado primenim. Sigurno ne moze da skodi. Kada zamenim ulje i filter, poskidam kablove sa svecica /ili se drzi kill switch na off/ i verglam na anlaser dok mi ne ugasi lampicu, pa i jos malo. Raylog, da se potpuno ocedjeno ulje podigne do glave moto, da napuni filter za ulje i pri tome drzim otvoren cep za nalivanje ulje, za svaki slucaj, ako je iber lauf malo zacepljen, da vazdusni cep lakse izadje.

Mozda to i ne mora da se radi, ali definitivno ne skodi /ako imate pristojan akumulator/.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 364 postova
  • Lokacija: Vancouver
  • Motocikl: CB125 K3

Normalno je da prilikom rada motora dolazi do habanja metalnih delova.  Magnet na srafu kartera sluzi da se na njega uhvate cestice metala i da tu ostanu, umesto da sa uljem kruze po masini, sto motoru produzava vek trajanja. Naravno da taj magnet moze posluziti i kao indikator stanja u masini.

Ima jos bolji i efikasniji fazon za prikupljanje metalnih cestica, a to je magnetna traka koja se navuce preko filtera za ulje, tako da svo djubre ostaje u filteru. Nisam video kod nas da negde ima da se kupi, ali moze se napraviti. Najbolji magneti za to su oni izvadjeni iz nekog neupotrebljivog hard diska. Uzasno su jaki i vremenom ne gube magnetna svojstva. Na strani www.carbibles.com/engineoil_bible.html postoji detaljniji opis kako napraviti magnetnu traku. Druge stvari sa tih stranica su takodje veoma korisne.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • XL, 460 postova
  • Lokacija: Београд, југ
  • Motocikl: BMW F800GS, HONDA XL200R, HONDA SH125i

... ili 6mijeseci bez obzira na predjenu kilometrazu, tako da ce vase bregaste i klackalice ziveti znatno duze.

 

Само ме интересује податак због чега на 6 месеци? Шта се тачно догоди уљу ако стоји у мотору за тај период. Па стоје и у канистерима у продавници, а у мотору и поред неког повременог рада толико да пропадне од старости... Не знам...

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2830 postova
  • Lokacija: Beograd, Tresnja
  • Motocikl: CBR 1000F - Bedevija

Zbog kondenzacije vlage u motoru. Kroz iber lauf moze da udje vlaga, napravi se skrama koja ne moze da se rastopi u ulju. To ne steti toliko ulju koliko mehanickim sklopovima. Zato se ulje zameni, sve izadje i kad stavis sveze ulje, miran si. Takodje, zbog kondenza i ne treba paliti motor zimi, taman se zagreje u hladnoj okolini i stvara se kondenz kad ga ugasis. Sve to zajedno, sa nesagorelim izduvnim gasovima, stvara i neke kiseline koje mogu da ostete stubline. Preporuka je da se motor ne pali svaki cas, akumulator je izvadjen, dopuni se jednom mesecno, pa kad hoces da se provozas, onda ga ubacis i vozis se. Takodje, kondenz se sakupi i u izduvnom sistemu, tako da se voda sakuplja u najnizoj tacci. Nije bas dobro za lulu i za neke delove izduvnog lonca.

 

I jedan savet. Ko ima metalni rezervoar, obavezno neka ga napuni do vrha, da bi sprecio da rezervoar truli. On truli samo ako je izlozen vazduhu. Sto rece covek, manje mu skodi i ako ga napunis voldom, nego da stoji polu prazan /polu pun ako si optimista :) /

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 537 postova
  • Lokacija: Virovitica
  • Motocikl: 916 SPS; M900;A35 AML Racing

 

Motorno ulje ima sedam glavnih funkcija:

 

 

smanjuje trenje, povećava efikasnost i smanjuje potrošnju goriva,

smanjuje trošenje pokretnih dijelova motora,

pomaže pri hlađenju motora,

uklanja nečistoće,

pridonosi hermetičnosti komore izgaranja,

štiti od korozije,

olakšava startanje motora pri svim temperaturama.

 

Da bi sve to postigla u njih se dodaju razni dodaci (aditivi).

Oni su mješavina deterdžentskih i disperzivnih aditiva koji služe za održavanje čistog motora i ravnomjernoj raspodjeli ulja. Zbog svega toga aditivi pridonose smanjenoj potrošnji ulja i čistoći ispušnih plinova.

 

Motorna ulja se klasificiraju na osnovu:

SAE - udruženje automobilskih inženjera SAD-a, klasifikacija

motornih ulja (od tuda W u oznaci)

 

API - američki institut za naftu

 

ACEA - asocijacija europskih konstruktora automobila

 

i raznih proizvođača motora: MAN, VW, VOLVO, MB......

 

Motorna ulja po opće prihvaćenoj SAE klasifikaciji razvrstana su u

11 gradacija.

SAE viskozne gradacije su označene slovom "W" i definirane su:

-najvećom viskoznošću na niskoj temp.

-najvećom graničnom temperaturom pumpabilnosti

-najmanjom kinematskom viskoznošću na 100 C

Postoje gradacije koje ne sadrže slovo "W" ali to nama trenutno nije bitno.

 

Upravo SAE klasifikacija nam je napoznatija jer svi kupujemo ulje

gradacije "nešto W nešto". Po gradaciji se uglavnom vidi i vrsta ulja 15w40 je npr. mineralno, a 5w50 je sintetsko.

Ulje gradacije 5W ima istu viskoznost na -35 kao 15W na -25.

 

 

Eventualno, poneko je upoznat i sa API klasifikacijom:

API SL je najkvalitetnije ulje za benzince

API CI4 je najkvalitetnije ulje za dizelaše

 

Kod nas je interesantna i VW klasifikacija kod koje npr. oznaka 505 01 odgovara sintetičkom ulju, a 503 00 long life uljima.

 

 

Najkvalitetnija ulja su naravno sintetička (zato i najskuplja) jer najbolje zadovoljavaju sedam gore navedenih funkcija. Obzirom da su vrlo viskozna ne preporučaju se za upotrebu u starijim (pohabanim) motorima jer u tom slučaju zbog većih tolerancija na motoru nemogu osigurati hermetičnost komore za izgaranje.

Mineralna ulja se mogu miješati sa polusintetičkim, a ova se mogu miješati sa sintetičkim. To nije preporučljivo ali je moguće bez štetnih posljedica na motor.

U skladu sa time nije preporučljivo preći odmah sa mineralnog ulja na sintetičko jer prilikom promjene ne iscuri baš svo ulje a i ostane filter od (starog) ulja na motoru pritom ne mislim na uljni, papirni filter. Priča o čađi i sjebanom motoru ukoliko se to ipak uradi je u najmanju ruku pretjerana.

preuzeto sa hr foruma ...

 

Prepisujte sa razumjevanjem , API specifikacije više nemaju previše značaja za motocikle već je za 4T motore najbitnija JASO MA specifikacija , a W ne znači da je klasificirano po API normi već nam pokazuje da se radi o multigradnom (xW-30,40,50) ili monogradnom (10W,20W,30W) ulju upotrebljivom i po zimi (eng.:Winter) sa specifičniom točkom tečenja u odnosu na temperaturu i što je prvi broj manji granična točka pumpabilnosti je na nižoj temperaturi .

Problematika označavanja , sistematizacije i korištenja motornih ulja je puno složenija od kratkih internetskih tabela i opisa , a zahtjeva poznavanje materije , a ne paušalnu c/p prezentaciju .

M900

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 113 postova

Sta sad znaci ulje koje sam promenuo pred kraj sezone ,tj u krajem setembra i presao oko 600km moram da zamenim u martu jer je proslo 6 meseci  ???Koja konfuzija ,a pre neki dan lik mi kaze koji je radio u Yamahi da se servis na xt660r radi na svakih 10000km a ne na 5000km kako sam ja radio do sada  ???

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja