Jump to content

Moto Zajednica

Zamena ulja u agregatu

Recommended Posts

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

ma nije kritika,nego mi lici na nauku :lol: oko zamene ulja,

a nemora da znaci da je svaki srpski motor blatnjav i muljav,ja ih ne nalazim tako cesto..1 u 20 bude lose odrzavan...muljav blatnjav,al taj je na generalnu i doso..

bre djule ko da ces ceo zivot da ga vozis.. vozis jos 50.00 do 100.000km i prodas pre nego sto necrkne :lol:

posle zna se...:care:

a sto se ulja tice,,danas pogoditi koje je ulje dobro,i da pasuje odredjenom motoru,zna da bude lutrija, dok neprobas neznas...posto jelte,,nepasuje svaka gradacija i api itd svakom motoru..pa cak ni dva ista motora u odnosu na svoje stanje mozda nisu za isto ulje..:takoje:

 

Ko što se se i sam slažeš, ulja na srpskom tržištu su fake i to je glavni uzrok a lutrija je skoro uvek gubitnička za nas korisnike i kupce. Ja sam vrlo pažljivo odabrao primereno ulje svom agregatu, ne prema piskaranju na etiketi. Ulja su zamrsili samo tako. Ajd, možda liči na nauku neupućenima al primerice, ni na Golfu ni na BMW-u ne isteče svo ulje ako se malko ne nakrene, a verovatno je tako kod skoro svih kartera. Bez obzira koliko ću da vozam nešto, uvek imam isti odnos ko da ću ga terati neograničeno plus nikad ništa nisam prodao što je bilo pred crkavanje, bar nemam povrat, već zato što me drugi izbor privuče. I prvo sam na vagenu iz čistog eksperimenta po prvi put sipao čistiol i pokazalo se opravdanim pa što da ne i na motoru.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

stari majstori su kad promene ulje prvo verglali agregat bez svecica dok ne ugasi pritisak ,isto jedan ali siguran nacin da neradi na suvo neko vreme :takoje:

neki put kada je nogo prljav ispiranje naftom ,ili tim ispirolom nece pomoci,samo ce sav onaj katran da sidje dole pa samo napravi jos gore,uvuce malo tog taloga katrana itd u uljnu pumpu i napravi belaj.

najbolje je ulje menjati na vreme,kod vazdusare malo ranije,kod vodenjare knap,netreba prelaziti vise nego sto je preporuceno, neki motori brze isposne ulje od drugih,netraje u vazdusari i vodenjari isto ulje podjednako,...

 

Sad smu ušli u raskorak. Jeste nafta, D2 dobra, ED je već posan mnogo. Kako kažeš, tako se uvek ispiralo ali nosi rizik. Čišćenje naftom i "naprednim" sredstvima samo eto jedared, pravilna menjaža dobrim uljem i to je to.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

,ako vec cistis ispiras agregat,skines karter,bar jednom u par rgodina,ocisti se sito dole, skine se uljni hladnjak i ispere jer iz njega na drugi nacin nema sansi da izbacis talog ,

ja tako na 3 do 4 sezone, nakupi se malo taloga,pogotovu ako nije odrzavano na vreme...:takoje: tako da bi i to trebalo da usput odradis, mozda ima taloga unutra,onako usput..:takoje:

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

,ako vec cistis ispiras agregat,skines karter,bar jednom u par rgodina,ocisti se sito dole, skine se uljni hladnjak i ispere jer iz njega na drugi nacin nema sansi da izbacis talog ,

ja tako na 3 do 4 sezone, nakupi se malo taloga,pogotovu ako nije odrzavano na vreme...:takoje: tako da bi i to trebalo da usput odradis, mozda ima taloga unutra,onako usput..:takoje:

 

Pa zaključujem da nije. Nije bilo trunke taloga niti pihtijaste splačine pri sva 3 istakanja, potom novo ulje radilo opet jedno po sata, -2° bilo, zavrto gas i dalje čisto. Naravno, sigurno nije motor ko iz radnje al dovoljno dobar da ga ne bih sad karteriso. Čak ni voženo ulje nije bilo skroz crno kako ume tako da mislim da je ovo dovoljno. Za svaki slučaj ću ovo punjenje istočiti na pola intervala ako bude sivelo. Dok ne odu ansambl lanci, ne otvaram ništa pravo da ti kažem. Više me je Golf nagnao. Auto je poslednjih godina slabo vožen a grdno je da paljeno ulje boravi u agregatu bez obzira kolko malo voženo i pokazalo se da je ista procedura ko na motorciklu baš učinkovita, auto svakim metrom sve bolje. U njemu ne bi ni smeo naftui jer je turbina plus sa okretnim lopaticama. Tu sam ispod deset minuta držao čistiol, bilo me strah da ne zvizne. Na njemu ću sigurno na par hiljada uraditi zamenu.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 914 postova
  • Motocikl: BMW R50/5

Kad već odosmo u off - lep ti je motor. Bela boja mi je baš lepa na motoru.

Možda samo da dodaš neki detaljčić u drugoj boji, da nije klot.

I naravno da ga što više voziš, kao što si, vidim iz putopisa, počeo ove godine.

 

Edit: Naravno Đuntinica ti je još lepša. :moto3:

Promenio član spredrag

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1740 postova
  • Lokacija: JAGODINA
  • Motocikl: Tomos 14M BMW R 26 BMW R 65 BMW R1150R

Očekujem novu Đuntinu temu:"Skidanje kartera". :lol:

 

PS:Šalim se Đunta, samo rokaj!

 

Ne lozite ga sad i karter da skida ...

 

 

 

 

 

 

to cu ja da uradim .. doslo mi vreme za to 1zvizduk.gif

 

 

 

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Kad već odosmo u off - lep ti je motor. Bela boja mi je baš lepa na motoru.

Možda samo da dodaš neki detaljčić u drugoj boji, da nije klot.

I naravno da ga što više voziš, kao što si, vidim iz putopisa, počeo ove godine.

 

Edit: Naravno Đuntinica ti je još lepša. :moto3:

 

Hvala, ona je inicirala prvi skuter pa potom oba motora uz obećanje da će ovaj BMW biti trajan, zato se i ophodim prema njemu s dozom +. Motor je klocnao nakon prošlogodišnjeg putešestvja, jer je lokalni vulkanizer u maniru srpskog majstorstva pri demontaži gume dokačio obruč, potom silni znalci doakali dok nisam sam uspeo da ga ižičarim. U tom periodu je iservisiran koliko je moguće, prefarban igrom slučaja, ima tu još ponešto za zimski period. Startao je negde prvog jula po Evropi i Srbiji, malo al posle duže pauze je to znatno. Ostaće beli, ima doduše skid nalepnice na tanku kod kolena, dobiće ako me ne bude mrzelo dupli far i drugi kljun.

 

Ulje je bilo staro više od godinu dana, omaklo mi se jer jednostavno nisam znao da je BMW OM mineral izbačeno iz bavarske ponude i onda potraga za uljem koje za ovaj agregat mora da bude malo specifičnije i onda ova detaljna priručna metoda.

 

Da ne mislite naopako, Bokilić je jedan od retkih majstora po svim pitanjima, ono srpskom umeću se ne odnosi na njega.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Očekujem novu Đuntinu temu:"Skidanje kartera". :lol:

 

PS:Šalim se Đunta, samo rokaj!

 

Ne lozite ga sad i karter da skida ...

 

 

 

 

 

 

to cu ja da uradim .. doslo mi vreme za to 1zvizduk.gif

 

 

 

 

Nema potrebe zaista, meni malo treba al ni Vaše provokacije me neće uspaliti. Ići će kardan dole zbog podmazivanja spojnički, možda menjač odvojim čisto da vidim kvačilo i preventivno zamenim semering.Biće tema o servisu kočnica od proletos.:lol:

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1740 postova
  • Lokacija: JAGODINA
  • Motocikl: Tomos 14M BMW R 26 BMW R 65 BMW R1150R

Kasnis ... kocnice sam vec odradio i nova creva kupio !

 

Karter moram da skidam kad menjam ulje .. kupio sam nov dihtung pa grota da stoji neugradjen a i zanima me sta ima unutra 1zvizduk.gif

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Kasnis ... kocnice sam vec odradio i nova creva kupio !

 

Karter moram da skidam kad menjam ulje .. kupio sam nov dihtung pa grota da stoji neugradjen a i zanima me sta ima unutra 1zvizduk.gif

 

Kad budeš vido kako, možda ćeš jovonanovo :moto3:

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Malo propagandnog materijala

 

 

 

I blog našeg Gosn Expendable-a

 

http://motornaulja.blogspot.com/2009/06/pranje-ispiranje-motora-deo-prvi.html

 

Trećinu svetske prodaje motorcikala ostvaruje BMW već nekoliko godina, nisam idolopoklonik ali poštujem za uzor ne samo po pređenoj kilometraži bez otvaranja agregata već i zavidim na putešestvjima; 08.06.2011. motorcikl kao moj je imao milja na satu uz pravilan odnos, dobro održavanje i kvalitetno ulje:

 

BMW_zps809d1c66.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Prvih 200 km

 

http://forum.bjbikers.com/index.php?/topic/88598-voznja-za-pocetak-nove-2013-godine/page__view__findpost__p__1421103

 

agregat radi odlično, mirno, nečujno i na visokim obrtajima. Subjektivni, (zavaravajuć)i, osećaj je da nešto lakše ide na unterturi.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • motordzija opste prakse, 700 postova
  • Lokacija: Novi zaSad
  • Motocikl: Tomos, Sprint (Jonway) Explorer 150, Yamaha TDM 850

A ja mislio da se zamena ulja zove mali servis... Trebao si lepo rastaviti ceo agregat sve dobro ocistiti, isprati, pa sve lepo sastaviti i tako svakih 5000. Ne kapiram poentu komplikovanja svega sto se moze zakomplikovati, ali dobro. Tvoj tavan, tvoje merdevine.

Onaj koji zivi u Holandiji, ili nekoj drugoj Nemackoj, ima lepo na svakoj pumpi motorno gorivo bez deset do dvanaest puta (ne procenata, nego puta) vise sumpora i drugih nepreciscenih materija u gorivu, koje stvaraju cadj i zakiseljavaju ulje, koje sve manje podmazuje motor a sve vise ga grebe. Na istom mestu (pumpi) ili u bilo kojoj prodavnici moze da kupi originalno motorno ulje koje jos i povrh svega odgovara opisu na etiketi i standaru, tako da nema opasnosti od zasmoljavanja motora zbog neodgovarajucih osobina (laznog)ulja. U svakom servisu ima skolovane i savesne majstore koji nece dozvoliti bilo kakav gaf na vozilu, a kamoli naplatu neizvrsenih radnji, cak i onih obaveznih.

Nasa privilegija nekih ovde je da zbog upucenosti u sveukupno stanje jednostavno ne prepustamo slucaju da vozilo dodje u bilo cije ruke a materijal dobro proberemo. Novcane ustede da i ne pominjem. Zato je i potrebno da znamo ovde neke stvari koje inace prosecnu populaciju jednostavno ne interesuju i nece ni da znaju, narocito u sredini gde opisano funkcionise kako treba.

Dunta, mi muskarci ne strikamo dzempere i ne olajavamo komsinice. To sto uzimamo u rad svoje motocikle i automobile je prirodna aktivnost, takodje i licna nadogradnja. Svi moji prijatelji imaju zavrsene raznorazne fakultete, ali velika vecina sami rade svoja vozila i plovila, ili bar rade kada god to oni sami mogu. Razmena iskustva na ovom forumu je nesto najdragocenije u nastojanju da se usavrsimo, odrzavamo ili unapredimo svoja vozila. Pa makar koliko to novo saznanje bilo. Ko nece, nemora, slobodno neka hekla ako to hoce.

  • Podržavam 8

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 914 postova
  • Motocikl: BMW R50/5

Onaj koji zivi u Holandiji, ili nekoj drugoj Nemackoj, ima lepo na svakoj pumpi motorno gorivo bez deset do dvanaest puta (ne procenata, nego puta) vise sumpora i drugih nepreciscenih materija u gorivu, koje stvaraju cadj i zakiseljavaju ulje, koje sve manje podmazuje motor a sve vise ga grebe. Na istom mestu (pumpi) ili u bilo kojoj prodavnici moze da kupi originalno motorno ulje koje jos i povrh svega odgovara opisu na etiketi i standaru, tako da nema opasnosti od zasmoljavanja motora zbog neodgovarajucih osobina (laznog)ulja. U svakom servisu ima skolovane i savesne majstore koji nece dozvoliti bilo kakav gaf na vozilu, a kamoli naplatu neizvrsenih radnji, cak i onih obaveznih.

 

Ovo ima samo u Diznilendu.

Sve loše što postoji kod nas postoji i drugde, pa i na tom zapadu. Samo ili u manjem obimu, ili lepše upakovano, ili sofisticiranije, ili na višem nivou, a bogami nekad i na nižem.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 328 postova
  • Lokacija: Jagodina
  • Motocikl: Honda TransAlp XL600V

Ako moze par pitanja na ovu tematiku...

- Da li je pozeljnije prati naftom, ili tim ispiracem, negde se pomenu da moze nesto da zvizne zbog ispiraca, sta je bolje i koja procedura MORA da se ispostuje (toliko ml/l na toliko minuta, u mestu rad ili u pokretu...)?

- Da li je bolja opcija verglanje bez svecica, verglanje sa svecicama ali otkacenim, ili paljenje sa svecicama normalno povezanim pa gasenje posle nekoliko sekundi, sa ciljem ispiranja uljne pumpe?

- Kod motora koji imaju polozen filter pod 90 stepeni, da li puniti filter ili ne, ako da koliko a da moze na brzaka da se obori i zasrafi, da ne prosipam bezveze?

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 328 postova
  • Lokacija: Jagodina
  • Motocikl: Honda TransAlp XL600V

Zar bas niko nista nema da posavetuje? Pitao sam mehanicara koji mi odrzava auto za paljenje dok je ulje van motora, kaze da nikako ne sme, cak ni na 4-5s da se radi jer kad se ulje ocedi onda...

Malo sam skeptican ali aj da mu verujem, a posto cu svecice ionako da vadim da proverim jel bolje bez njih verglati, ili sa njima zbog kompresije ali da otkacim kablove?

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 328 postova
  • Lokacija: Jagodina
  • Motocikl: Honda TransAlp XL600V

Ima, 3 u pitanju navedena primera, tvoj, Bokilicev i ne znam ciji treci, mozda isto od vas, e sad mehanicar kaze da bez ulja da se pali ne sme, zanima me jel moraju svecice zbog kompresije ili ne moraju, ne znam na kom principu to radi...

Uradicu sa svecicama unutra ali otkacicu kablove...

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Ne pališ motor bez ulja da radi već čim upališ istog časa ugasiš, znači radi sekund, taman da uljna pumpa istera iz sebe i iz magistrale zaostalo ulje. To je jednako svakom paljenju jer je potrebno vreme da uljna pumpa nagura pritisak i napuni celu magistralu, kod niza agregata lampica za ulje se gasi nekad i nakon par sekundi. Novije konstrukcije imaju hidro regulatore sa nepovratnim ventilom koji dosta dugo zadrži ulje u magistrali. Pali bez bojazni. Verglanjem bez svećice samo eto kao ne rizikuješ.

 

Što se tiče čistiola, imaš i za i protiv, moj izbor je namensko sredstvo bez pametovanja a i pokazalo se delotvornim kako na motorcikli tako i na autu.

 

Horizontalni filter isto napuniš al znatno manje. To ti je to.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Teoreticar ..., 12091 postova
  • Lokacija: Lazarevac
  • Motocikl: BMW R1200GS Adv

Procitah ponovo ovu temu i mislim da cu odraditi ovu proceduru prilikom sledece zamene ulja. Ipak je to sad 165000km, siguran sam da mu detaljno ciscenje nece skoditi.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Prođoše godine a nikako da zabeležim i izmerim tačno vreme koje svaki put ode pri ovakvom postupku. Uz to je i početak sezone i ubičajenost je da se ulje menja sada iako je zdravije da motor zimi u čistom mazivu, al ajd.

 

Kod BMW Oilhead boksera  termostat uljnog hladnjaka se otvara na 104°C i tek tad je otvoren ceo krug uljnog protoka. Pošto termostai umeju da osciluju, radi preventive se agregat greje na 108°C na samom hladnjaku, očitava se temperatura spoljnim meračem,. Potrebno je oko dvadesetak minuta rada u mestu pri spoljašnoj temperaturi od 22°C. Potom sledi 10-15 minuta sleganja ulja iz hladnjaka na bočnoj nožici, zatim na centralne nogare i pristupa se ispuštanju na skroz vrelo jer se tako naJbolje vrši istakanje i ujedno se može ponešto zaključiti o kvaliteu samog ulja, prvenstveno o radnom viskozitetu. Kod vazdušnjaka je radna temperatura viša nego kod agregata sa vodenim hlađenjem, ali kod BMW LC-a to nije čisto tako iako ima prinudno podhlađivanje. Kad ulje nije adekvatno, imuno na temperaturu, ili je  "puklo", izgubilo stabilnost, ono pri izlasku zviždi, prska i pravi kao mali lepezni mlaz.

 

Potpuno čista posuda za istakanje, vidi se lepo posle boja starog ulja a i eventualni čvrsti zaostaci, bilo da su sedimenti istošenosti ili otpadanje nečistoća uljnog porekla:

 

20190329_203634.thumb.jpg.6a3422d03a614453ad927853b032c218.jpg

 

Uobičajeno ceđenje od petnaestak minuta, tek još po neka kapka kane, to bude i znatno kraće u servisima pa čak i pri ličnim zamenama, zavrne se čep i tako se obično završava. Kanta povučena, zaverglan motor i stavljena druga, mala posuda i ponovo otvren karter:

 

20190329_204749.jpg.4467a591abe068820d0de0be7f1a5c3e.jpg

 

Tako 3 puta, u međuvremenu se motor klati na centralnom i tako "istresaju" džepovi sa uljem, sve dok nema ni kapi ili je sporadična i minorna:

 

20190329_211354.jpg.0b00a33bedc61f2df2728e3203f81970.jpg

 

Tad se tek odvija filter i zbog ceđenja, magistrala iznad njega bude puna ulja i pri odvijanju još malo ulja iscuri, poturi se velika posuda i tu zaostalu količinu nije praktično meriti osim da se još jedna kanta upotrebi, otprilike je to možda pedesetak ml.

 

Nakon hlađenja da može malo da se umoči prst, oseti se kakvoća, ne znam šta je bilo unutra al je ko za šivaću mašinu, može se samo "predpostaviti" kakvo je na 150°C i kusur kolko ovakvi vazdušnjaci zadižu očas posla. Takođe se može uočiti i razlika u boji, u velikoj posudi ima neki ton, nije to zbog same kante, dok kod dodatno isceđenjnom je mrtvo siva:

 

20190329_213111.jpg.af15daa0736904f2f4b068bf3864c68b.jpg

 

Nakon hlađenja, zaostala količina u menzuru i jasno se vidi koliko je to ulja , plus ono što je iscurelo pri skidanju filtera:

 

20190329_215120.jpg.e926d27cc110a649510319442772aadb.jpg

 

Nakon pražnjenja menzure, ono što se sleglo na dno i nije ništa ostalo na zidovima, crno ko bunar, metafora u našem narodu:

 

20190329_215922.thumb.jpg.06d4e47c2d62100d41fd66d3970f4e10.jpg

 

Ukupno vreme sa sipanjem novog ulja u umanjenoj količini za oko 0,3L od deklarsine, traje ravno  2 sata i 30 minuta. Smanjena količina pruža mogućnost definisanja tačnog nivoa na prozorčetu i ujedno potvđuje ispravnost propisane količine, dešava se ljudima da sipaju svu količinu odjednom  i onda ne vide na prozoru da ima ulja i onda u strahu dolivaju malo po malo i preliju za litru i kusur više, pa kad probije semering se češu i po glavi i novčaniku. Da bi sve bilo tačno, motor se ponovo ugreje i ponovi postupak ko za zamenu, tad se vidi gde je nivo i doliva malo po malo do potrebne pune količine i prati kako se penje nivo i kad se poklope potrebna količina i nivo, tad je zamena ispravna, to je još oko sat vremena, plus vreme potrebno za skidanje i vraćanje šust pleha i ne retko kreš barova, znači, 3-4 sata može ode i ko zna kolko diž se- lezi. 


Ovako urađen motor, ima školski nivo, tek u poslednjem dodavanju od par desetina ml se prozor popuni do kraja, sve kantice se jedna u drugu isceđuju dok se sledeća sipa ,u poslednji model vazdušnjaka  staje 4 litre, u sve predhodne serije 1.2, 3,9L i ne sme ni kap da pretekne od navedenih količina. Ukliko je proz pun a javi se ostatak, to je znak da nije svo ulje istočeno a ne da se smatra srećnim pogrešno zaključujući da je proizvođač džentlmenski ili greškom sipao više. 

 

Ovo su dva dekla od modela 1150, ulje zamenjeno pre otprilke 3.000km, dobro ulje je već očistilo gornje delove ali nije stiglo  još uvek da pokupi svu prljavštinu, vidi se crnilo na donjim ivicama, više na levom poklopcu jer se motor nakrivljuje na tu stranu zbog ćopave, to je taj zaostatak od par deciltara, vrlo moguće i od nekog neprimerenog ulja:

 

20190419_105028.jpg.4703b16c88c81ff54448ec3946b76cf8.jpg

 

Iz prikazanog, lako može da ostane 200-300ml ulja u agregatu, za toliko se praktično sipa više nego je potrebno nepažnjom, nije to samo po sebi ekstremno opasno, potrošiće ga motor ubrzano, ali veća količina jeste jer postoji priličan rizik da izbije neki od semeringa radilice, zamena nije jeftina, naročito zadnjeg koji kad procuri tog časa zamasti kvačilo i motor ostade tu gde jeste. Međutim, i ta mala zaostala količina je problematična jer je odradila svoje i počinje da se zgrušava i lepi po unutrašnjosti motora, ko misli da to nije ništa, nek odgovori, da li bi sipao sebi ono što je u menzuri.

  • Hvala 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački
On 26.12.2012. at 23:03, đunta je napisao:
On 26.12.2012. at 21:28, bokilic je napisao:

tockove

 

 

Kad pomenu već

 

 

IMG_1423_zps822c4bde.jpg

 

Evociranje dragih uspomena, Gosn Woody, https://woodyswheelworks.com/

moja supruga, BMW i ja, Minhen 2012.

......................

 

Mnogi zanemaruju mazivo, a ono je jedino što održava, čuva I brani od svih činilaca, a svi su do jednog nepovoljni. “Neću da ga vozim ceo život”, u redu, znam I ja da neće agregatu ništa da bude sa 3 deci prljavog ulja, lošeg kvaliteta, starog itd, svako raspolaže svojm stvarima po svom nahođenju I to nije sporno. Bilo je “iščuđavanja” ritualu zamene ulja u agregatu, kao I tehničkoj higijeni uopšte, pa da malo izaniliziram sa svog stanovišta.

 

 

Sami deklovi ventila I unutrašnjost, često nose nepreviđenosti pri čijem otklanjanjanju se jave stavri kojima nije mesto  u ulju I agregatu, ostaci dihtung mase koja mora da se ukloni, pukle gumice šrafova ili zaptivača svećica, otkinuti navoji I pri njihovoj  popravci bude opiljaka, a I sami deklovi budu često prljavi I sa naslagama koje treba ukloniti, tako da je zamena ulja uvek uputna da se uradi na krju servisa razvoda ventila koji se uostalom I poklapa sa uljnim intervalom od 10k, bilo da se ventili rade na 10 ili više destina K.

 

 

Pukla zaptivna gumica:

image.png.ad5d36331938429aedbda54e706fa589.png

Puknut zaptivač šrafa dekla:

image.png.0238a2ad8d60e4c891693b8473927472.png

Naneta diht masa, što je inače nepotrebno, polomljen navoj pa vareno I treba da se poravna:

 

image.png.959f19383b8fd706008f06fb8acb1cfc.png

 

Proklizali navoji, ubačena žica, da bi se ubacio reparijaći umetak, mora da se buši ležište:

image.thumb.png.998e4818be72b1b80bba0fb1e732602b.png

Prljavi deklovi, bolje je to očistiti rukom nego da završi u novom ulju:

image.png.00956192084c7b20d777b0b1c4f8b2e7.png

 

Pitnig korozija I prljavština uz ivicu, to valja da se odstrani, ako nešto zapadne, bolje da završi u starom ulju:

image.png.46e288602b2a24ee412829adacfc6cc9.png

 

Sanirano do razumne mogućnosti:

 

image.png.de0f8a147d2beff9c44239ca753cde04.png

 

Jednako važi I za pregorelost unutrašnjosti, ko izmrvljen čips:

 

image.png.8c52f1ccb1793daf6e4f58431efe72f2.png

 

Sve valja da bude očišćeno:

 

image.png.cae65275b477a86affeee74d35ee01d6.png

 

A ovo je jedan od primera uočenih nečistoća nakon odlaganja istočenog ulja:

 

image.png.8bf78d110075e5b06360d3880d796d70.png

 

Zato “posuda” valja da bude svetala I uvek čista sa svaku zamenu ulja:

 

image.png.45c1238dde384d64c0acc7b230dafb51.png

 

image.png.611007db8ea2796511acf4453ff60b64.png

Zamena ulja sadrži niz radnji za koje je potrebno neko vreme:

1-Pripremno rasklapanje – 10 min:

Svi GS-ovi imaju neku spoljnu zaštitu koja se mora ukloniti da bi se došlo do samog ispusnog šrafa I filtera. Nešto se skida lako I brzo, a nešto zahteva dodatno vreme I na neki način mučenje. Pojedini rol barovi dodatno se kače na šust pleh, imaju poprečnu vezu,…., Turatek je recimo takav:

 

image.png.f6f3322d8eb5c7103dcc9906876809ec.png

Pa se natrči na sve različite šrafove:

 

image.png.9ff46088aed03dd934c0ba3fc3dc8522.png

 

Često I deformisane od neadekvatnog alata, ženski toreks je potreban:

 

016.jpg.60c95b49db28b29916e534b7ff6baf46.jpg

 

 

Ti donji šrafovi umeju da budu korodirali, zapekli ili udareni, a aftermarket ploče obično budu ko da se nikad neće skidati, dva desno od 6 traže Mandraka za demontažu I posle montažu, mislim da je u pitanju Wunderlih:

 

image.png.8b4e6643ab72637572b3f25d325d1530.png

Naravno, ne nailazi se baš svaki put sa komplikacijama I do više od pola sata, jednostavna ploča sa 4 šrafa za 5 minuta, ali neka uprosečenost nek bude navdenih 10.

 

2 – Grejanje agregata – 20 min:

Za zamenu ulja, ono valja da bude vrelo, tako se bolje istače I više povuče neizbežne nečistoće. Pri svakom pranju, a zema ulja to u suštini I jeste, treba istočiti  što je više moguće količinu fluida. Motor pripremljen po fabričkom manualu, vožen pa podignut  podignut na centralni I na ravnoj podlozi :

image.png.873c17f84079060be159ce8839cf3860.png

I, prozor je potpuno prazan:

 

image.png.970e5a24222e29ec5d335a11f868cb5d.png

 

U servisnom ambijentu, potrebno je motor zagrejati nekih 20-25 minuta, za to vreme se postigne temparatura iznad početne tačke otvaranja termostata uljnog hladnjaka I uspostavi celokupna veza kartera I uljne transverzale. Ide se na nešto višu zagrejanost da ne bi došlo do zatvranja termo ventila pre nego se ulje spusti, a I zbog same nesavršenosti termostata. Merenje temperature, kad je jedna strana hladnjaka topla a druga još ne pod rukom, to je početak otvranja kruženja ulja, pun otvor je kad je ceo hladnjak vreo, pa se još nekih 5 minuta pusti grejanje :

 

image.png.9321a2355eba4b9e64b170bc31ce08dc.png

 

3 – Spuštanje ulja u karter – 15 munta:

Da bi se sa sigurnošću ulje spustilo u karter, stavlja se motor 15 minuta na bočnu nožicu, znači, ukošeno, da bi se sa svih horizontala slilo.

4 – Taloženje 10 min:

Potom još jedno 10 minuta na centralni, tad je došlo do punog taloženja I vidljivosti prave pune kolilčine:

 

image.png.b51607e54959f8625937049ca0827fb9.png

 

5 – Ispuštanje ulja I uobičajeno ceđenje – 15 min:

Neko uobičajeno vreme za istakanje je oko 15 minuta, kad se menja kako treba, na vrelo, neizbežno je prskanje naokolo:

 

image.png.1e57479e5829abf75708662a2e81ae18.png

 

6 –  Dodatno ceđenje – 30 - 45 min:

Nakon tih uobičajenih petnaestak minuta ispuštanja, zatvara se čep I vrši dodatno ceđenje, nije loše u zaseban sud da bi se tačno videlo koliko je još izvučeno, a I ustanovila kakvoća. Upali se agregat na delić sekunde I odma gasi na panik taster, odvije ispusni šraf I pusti 10-15 minuta da iscuruje I kaplje, tako 3 puta I na kraju dok se tek javi po koja kap. Ovo ne škodi agregatu, svako prvo jutarnje paljenje je neuporedivio nepovoljnije, a ovo je praktično najprljavija količina I koja dodatnu muti novo ulje :

 

image.png.9736d3c05bd4a18b6d7ffcd9161f2e1b.png

 

023.jpg.2ced358d6bf9ec9cdee67f635537a468.jpg

Ko što je u temi ranije navedeno, vidi se razlika u samoj boji ovog “dodatka”, primetno tamnije jer se radi praktično o talogu, figurativno ko soc iz džezve kafe :

image.png.1786d4c082878299d9c09f140ae9d839.png

Sakupljeno 220ml,  kad se na to doda ono što iscuri iz magistrale čim se malo odvije filter ulja, bude možda I 300ml:

 

image.png.244d867ef27a9770683c66cf24f543dc.png

Dno epruvete, muljevito:

 

image.png.59348a8c1b3d452f39036c5df9971b1f.png

7 – Zamena filtera ulja 20 min:

Sama njegova zamena sa iskapljavanjem I brisanjem naokolo,  nekoliko minuta da iscuri uljni stub čim se tek odvije filter, potom da iskaplje sve jer se filter nalazi u dnu vertikalno, čišćenje okoliša da bi sve bilo uredno I kako treba:

 

image.png.934701ca1c612db63273ff8cf354eb63.png

 

U međuvremenu je nov filter napunjen sa cca 150ml, mora da se steže alatom a ne šakama zbog nepristupačnosti, zato ode malo više vremena da ne bi došlo do pretezanja I moguće deformacije samog filtera, a bude nekad I baš dobre zapeklosti da hoće “tacna” da prošjafa I onda odvijanje na silu, to može da se desi kod niže razrednih brendova čija su limena kućišta tanja:

 

image.png.891786b4116ae29a7921be99a1c02f32.png

 

8 – Čišćenje kartera – 5 minuta:

Obavezno kod vazdušnjaka na neki način, jer se preko rebara koje ima ulje hladi, a to je bolje kad su ona čista I bez naslaga pomešanog ulja I prašine:

 

image.png.02d0994687510aae162889ee7532868f.png

Brake kliner sprej I posle brisanje:

image.png.9dff5b63a6646a58716fc248d64f08e7.png

9 – Završno sklapanje – 10 min:

Vraćanje šust ploča, rol bara. U među intervalima navedenih radnji, ponešto se može uraditi, šust ploče gotovo da nikad nisu ni prave, pa ako se ostave krive, slabije štite, što im je osnovna namena:

 

Udarena I kriva:

 

image.png.33d97fba4afedbf17244353f842abddb.png

Jako su tvrde, ali se isprave:

 

image.png.a24be9246fe146f5c063bd2b545e0a0c.png

Čiste se jer prljavština sa vlagom ih korodira iako su od legure:

 

image.png.12970fde8901bc0d09fbbf4dd688ed0a.png

 

Sam spoj se maže pastom koja sprečava galvansku koroziju raznorodnih metala:

 

image.png.de4964cf2cd7b0ff6334464c9619e22c.png

 

Čiste I štite pastom šrafovi od inox-a, nema korozije I lakše se skidaju sa silen blokova:

 

image.png.a52c0416d330ab763604152fbd909f04.png

Elastični spoj kad se otkine, po pravilu se sa mukom menja a I košta, zato se brezoni, koji nisu nerđajući, obavezno očiste I nanese zaštitna pasta:

 

image.png.010ab8867a8ecf3d5713a64b92b34abe.png

 

image.png.613b03c8519d2c9adf7146ef08a28d8a.png

10 – Punjenje novim uljem – 15 min:

U ove agregate staje 3,75 – 4 l ulja, promućkaju se kartuše da bi se izmešali I podigli sastojci sa dna, sipa se kroz uvek predhodno očišćen uzak levak da se ne zamažu deklovi I prolzna orebrenja glave:

 

image.png.d7045320358e273e2013bb5197309c29.png

 

Ceđenjem se iz izlivenih kantica može sakupiti I 50-100ml u tom kratkom periodu. Ovo sakjupljanje nije na prvi pogled značajno, ali ipak utiče na nivo, makar pri vrhu prozora, a na 10 litara se može neprimetno sakupiti, ukrasti od kupca:

 

image.png.25c9590b66a3aa9bf159581bcb1bd966.png

 

Na kraju se očisti ulivna flanšna I zaptivni čep, sve zahteva vreme, neko.

 

 

11 – Podizanje pritiska – 5 min:

Nakon već duže pauze u radu agregata, dolazi do gubitka pritiska, pri svakoj zameni ulja I filtera naročito više, dobrim isceđivajem, kao što je ilustrovano, dodatno. Ne fali tome ništa, ali jednostavno je poželjno postići pritisak u što kraćem intervalu, a I nije lepo čuti štektanje impelerske pumpe dok se ne opterete hidraulične magistale. Da bi se to izbelo, pri bilo kojoj zameni, efikasno je tri puta na kratko zaonlasovati a da ne dođe do startovanja, pa tek onda upaliti agregat, poslušati rad I prizvuke, baci pogled na sva moguća mesta gde može da dođe do procurivanja.

 

 

12 – Pretakanje starog ulja  – 10 min:

Istočeno ulje se ohladilo I može se pretočiti u originalnu ambalažu I tako tačno doći do zaključka o  punjenju motora, indirektno se zaključi da li ga motor troši I što je možda naj bitnije, da li vlasnik zna tačne podatke I način obezbeđenja radne zapremine ulja, očitavanje nivoa I potrebno dodavanje. tipa I marke, obično se ostavi malo na dnu suda za istakanje da I sam vlasnik može da vidi nešto I dobije pojašnjenje, kao na gore postavljenoj slici sa nekim nečistoćama:

 

image.png.7d780e9b85c296beb3408a364bd7fd2e.png

 

13 – Čišćenje izlivnog suda – 5 min

Svaki put mora da se očisti nakon upotrebe, da bi mogla da se odloži a da ne prlja I da bude spremna za sledeću upotrebu:

 

image.png.2bbb520020ac499737d99b6a2ec8188e.png

 

14 – Kontrola punjenja:

Zatečena izmerena količina je I dodatna kontrola da li je izvučeno svo staro ulje, iz ilustovanog je jasno da može da dođe do greške I kasnijeg prepunjavanja koje može uzrokovati kvar skup za popravku, izbijanje nekog semeringa, ekstremno I samodetoniranje levog usisa sa mogućim težim posledicama.  Ujedno, na osnovu stanja ulja se može da relativno dobro proceniti njegov kvalitet.

Očitan nivo nakon navedene pripreme za ispuštanje:

 

image.png.84475ac332da4758afbe2509d11bba50.png

 

Ovo je istočenih oko 3,8-3,9l, prospe se naokolo:

 

image.png.137e4ce95c000af8e7a518f55c002d90.png

 

i još malo:

image.png.90bd260e14d70649812f521a53f92a45.png

Od 4 litre ostavljeno 0,1l u kantici, potpuno poklapanje između istočenog, nalivenog I fabričkog podatka:

 

image.png.21b28daabdcbd6425628534c29d03c77.png

 

image.png.66c7a15935cda0645c629d39e6ea743a.png

Nivo ulja malo varira, zavisno da li je vrelo ili hladno, zanemarljivo za  temu. Iz razgovora sa vlasnikom I zatečnoj kolilčini, zaključak je da je prelivao agregat koji je zato I imao povećanu potrošnju, tip ulja nebitan, naliveno mu je bilo oko 3,7l, a on upućen kako da na nekom svom mestu izvrši kontrolu I dolije, njegovo načinjena slika na potpuno ohlađen agregatu.

Za vidljivo tačano očitavanje, potrebno je uraditi postupak identičan za pripremu istakanja. Ne radi se to svaki put, već s vremena na vreme, kad očito postoji neko neslaganje. Desi se da očitan nivo bude u prvom čitanju sumnjiv, tad se agregat ponovo zagreva na još višu temperaturu, pa ako ga opet nema, istače se pa kolko izađe. Naliva se onda polako novo ulje do pojavljivanja na dnu prozora uz stalnu kontrolu količine, doda do propisanog minuma, potom se radi opisana priprema za istakanje I tako utvrđuje stanje, da li je falilo ulja ili je ostalo zarobljeno unutar agregata. Kad se to desi, to je nus posledica rada, tako se ne može sabrati u ukupno vreme.

 

 

Sabrana minutaža iznosi cca 185 minuta  uz ko zna kolko brisanja I pranja ruku I alata I zavlačenja pod motor.

……………………………………………

Moj motor, u principu sebi ne sipam do punog nivoa, naliveno pre nekih 4K 3,85l, vožen na radnoj temperaturi I metut na centralni, odstajao nekoliko dana:

 

image.png.6f06ebfcc321d285d637eac63e1878d3.png

 

Nema vidljivog ulja:

 

image.png.6dc8919e4d607c4a42afd0b6f5ba7755.png

 

Grejan motor u mestu do ove temperature:

 

image.png.f4e7d086e312214d0c81f33d355a08e5.png

 

image.png.564266d873f246eb7f276f8de1a71374.png

Odstojao 15 minuta na ćopavoj I 15 minuta potom na centralnom:

 

image.png.404409ee7162493e220a9257972b8fcd.png

 

Nivo ulja je vidljv, po fabričkom podatku gore navedenom, jasno je koliko ga ima:

 

image.png.b4c2ba3a2d9fd0bcba85eb52cc303c81.png

 

Ovo ne stoji nigde u manualima a važi još od modela 1.1. Kad sam uzeo svojevremeno BMW, drugar mi je preneo instrukcije našavši ih po netu, opšte je poznat ovaj cirkus sa očitavanjem ulja, ljudi u panici uliju I po litru viška, što može izazvati  predhodno iznete posledice. Ovo ko zna, može mu omogućiti korist, lako se prisvoji barem pola litre ulja pri svakoj menjaži, plus se vreme zamene neuporedivo skrati što je još veća dobit.

 

 

Neka sabrana minutaža iznosi cca 185 minuta, lično primenjujem postupak od kad je postavljena tema, smatrajući ga ispravnim ali I bez obaveze da bilo ko mora da prihvati. Ako neko zna bolji I efikasniji način, zamolio bih obraćanje preko pp-a, rado ću obnarodovati.

 

 

 

 

 

  • Sviđa mi se 3

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6479 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Posle više od 10 godina iskustva u servisnoj radionici, mislim da tema može da se osveži.

 

Što se tiče čistoće unutrašnjosti motora,  BMW bokser agregat drže čistim i ne prljaju ga, BMW Advantec i sva Silkolene ulja. Sa BMW fabričkim uljem nemam iskustva koliko je efikasno ako bi se sipalo u prljav motor, a Silkoleni očiste već posle prve zamene, nekih par motora koji su bili baš prljavi i sivelo ulje posle svega 500km, nakon druge zamene su se mogli smatrati čustim i uz to, dolazilo je do smanjenja predhodno uvećane potrošnje ulja. Tako da od ispiranja, koje je pomenuto u temi,  ni sebi više ni nikome drugom nije rađeno bilo kakvo ispiranje. 

 

U pogledu intervala zamene ulja, uobičajeno je da se ono menja pre sezone, ali je mnogo bolje to učiniti na kraju, pred zimsku pauzu, da sklopovi budu u čistoj sredini, novo ulje se bolje bori od vlage i oksidacije,  nema u sebi nus produkte sagorevanja koji su i kisele baznosti i lepe se na unutrašnjost. Novom ulju neće smetati što je naliveno i tih nekih nekoliko meseci ne treba uračunavati u predviđeni interval i skraćuvati ga, čak i ako se motor pali u mestu nekoliko puta.

 

Interval zamene propisuje proizvđač motora  i ulja, ako se međusobno ne poklapaju, opredeliti se za kraći, mada je to retkost. Obično se navodi neka pređena kilometraža, ili vremenski interval, pa šta pre naiđe. Kod intervala od 10.000km, kako je recimo  propisano kod BMW boksera, ne retko se za 12 meseci pređe manja kilometraža, ako je to nekih 5, 6 K, može dobro ulje da izdrži i 18 meseci bez promene tako da ne mora baš da se menja na godinu. Doduše, dve zime, pogotovu ako motor stoji napolju, ipak nisu da toliko dugo stoji ulje sa već po odmaklom kilometražom. 

 

Kvalitetno ulje može da izdrži i nešto dužu kilometražu, putnici sa Silkolenima prelaze redovno više bez zameme, jednostavno se uvek nekako produži tura, pa ni na 13.000km ne dođe do povećane potrošnje niti do uočavanja fizičke promene, boja i dalje prisutna, nema mirisa paljevine, pod rukom i dalje masno i lepljivo, a nada sve, nema neke značajnije promene u prizvucima, što se inače dešava, agregat se nakon zamene ulja znatno uriša, kod Silkolena toga nema ili je beznačajna razlika.

 

Kratiti interval nije ništa od značaja, osim ako ulje nije visokog kvaliteta pa mora. Mlađi drugar, nekadašnji pulen, sada je odličan mehaničar automobila, upotrebljava neko ulje gradacije 0-20, od 30e za litar, traje pun interval, a neko od svega 8e, posle 2k počne agregat da zvecka previše. Uobičajenost kraćenja intervala na polovinu, potiče iz doba kad su dobra ulja bila retkost, danas je verovatno suprotno. Ulja koja su projektovana za neki dati sklop i u nekom intervalu, imaju u sebi komponente koji to omogućuju i aktiviraju se neki korisni dodaci možda tek u drugoj polovini intervala, njegovim skraćicanjem se uskraćuje dobrobit za motor, poznato je da se pun kvalitet nekog ulja može osetiti tek nakon druge, pa i treće zamene, dok se ne izvrši oslojavanje podmazivajućih površina. Generalno, ispod 3/4 intervala ne treba ići kraće, ali uz uvažavanje svega iznetog, sve svoje boksere na Silkolenu držim na punom intervalu od 10k, samo mogu da budu duži i to čak nije retkost, naročito kad nije okrugla brojka na kilometar satu, ovo pravilo važi bez obzira kolko motor ima kilometara, 30-220k je raspon sa kojim se susrećem trenutno.

 

 

 

 

  • Sviđa mi se 1
  • Hvala 4
  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Gost
Ova tema je zaključana za nove odgovore.


  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja