Jump to content

Moto Zajednica

Još malo o ogibljenju

Recommended Posts

  • Çelebi, 2415 postova
  • Lokacija: Beograd - Vuk
  • Motocikl: Imam

Podešavanje ogibljenja

Sva je prilika da će nam kad-tad zatrebati podešavanje ogibljenja. Proizvođači moraju praviti kompromise oko delova I podešavanja. Čak i da se ne krešu troškovi, inžinjeri moraju predvideti vašu težinu, ukus kad je reč o načinu vožnje…

Na sreću, podešavanje nije skupo (bar većina stavki nije) a pruža veliko zadovoljstvo u vožnji. Kod onih sa takmičarskim duhom, poboljšava vreme (ne meteorološko! :D).

 

Ajmo odma nekoliko pravila:

Pravite samo po jednu izmenu. Menjanje više parametara u isto vreme će sigurno dovesti do konfuzije, nerviracije i na kraju ludila (a ko je lud, ne budi mu drug :D).

Pravite beleške. Niko od nas nije toliko pametan da sve pamti. Papirići sa nažvrljanim podatcima ne rade poso. UzNite blokče i olovče i napravite tabelu.

Testirajte motocikl posle svake izmene. Vremenom ćete primetiti razlike i steći osećaj za filing :D Nije da će vam se to desiti odmah ali vremenom će se popeti iz dupeta u glavu.

 

Pojmovi

 

• Stepen sabijanja opruge: putanja koliko se opruga skrati kad je opterećena. Obično se izražava u kg/mm. Konverzija ako imate podatak u librama po inču: kg/mm X 56 = lb/in.

• Sabijanje: Koliko se opruga skrati od težine motora dok stoji na zemlji:

• - statičko sabijanje: sabijanje samo od težine motocikla,

• - sabijanje pod opterećenjem: sabijanje opruge od težine motocikla i vozača na njemu (to je vrlo važan podatak)

• - % sabijanja: procenat sabijanja pri maksimalnoj putanji.

• Prednaprezanje: koliko je opruga stisnuta kada ne nosi nikakvu težinu (točak je u vazduhu). Malo prednaprezanje je neophodno da bi opruga stajala na svom mestu kada je viljuška potpuno izvučena. Više prednaprezanja odlazi na to da povisi motor i poveća razlika. Ako me ne bude mrzelo, reći ću više od ovoga, kasnije.

• Prijanjanje: težnja viljuške da se “zalepi, zakuca” kad se sabije ili otpusti, usled trenja.

• Visina u vožnji: rastojanje od zemlje ili proizvoljno odabranog dela ogibljenja na prednjem i zadnjem kraju motocikla. Napred, visinu možete odrediti plastičnom vezicom oko štapa viljuške a pozadi to može biti rastojanje od zadnje osovine i nekog dela koji ste obeležili markerom.

• Nagib: ugao koji zaklapa viljuška sa vertikalom provučenom kroz centar prednje osovine točka. Ima slika dole.

• Trag: rastojanje od produžetka centra glave kormana (osovina oko koje se okreće volan) i centra površine kojom guma naleže na podlogu. Trag određuju nagib glave kormana i pomak viljuške. Najčešće su nagib glave i viljuške isti. Ima slika dole.

• Pomak viljuške: je rastojanje od linije provučene kroz centre štapova viljuške i centra glave kormana. Ima slika dole.

• Glava komana: krajnji prednji deo rama kroz koji ide osovina oko koje se okreće korman.

• Osovina kormana: osovina koja prolazi kroz glavu kormana i koja je na gornjem i donjam kraju ovešana ležajevima.

• Trouglovi: nalaze se na gornjem i donjem kraju glave kormana. Svaki ima tri rupe, dve za štapove viljuški i centralna je za osovinu kormana. Viljuške su pomaknute ka napred u odnosu na osovinu kormana. To je pomak viljuške iz pasusa malo pre ovoga.

• Dodirivanje navoja opruge: kad se opruga toliko sabije da joj se navoji dodiruju. Prosto. Ako se svi navoji dodirnu usled sabijanja, onda nema više opruge već dobijamo čvrst cilindar i vožnja postaje malčice neudobna :D

• Prigušivanje: otpor oscilovanju opruge. Prigušivanje se najčešće dobija protiskivanjem ulja kroz rupice. Taj otpor služi da spreči oprugu da osciluje pošto je bila sabijena. Nedovoljno prigušivanje dovodi do poskakivanja boing, boing, boing...

• Poskakivanje: boing, boing, boing iz prethodnog pasusa :D

post-5268-0-21813400-1327489341_thumb.jpg

post-5268-0-22870000-1327489346_thumb.jpg

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Çelebi, 2415 postova
  • Lokacija: Beograd - Vuk
  • Motocikl: Imam

Prednje ogibljenje

Tekst koji sledi se odnosi na obične viljuške. Princip je isti i za upside-down viljuške ali im je utroba drugačije raspoređena.

Prvo treba odrediti pravilan odnos dužine (putanje) opruge. E aj sad, šta je “pravilno”? To je stvar ukusa ali ima nekih smernica:

• Koristite gotovo celu raspoloživu dužinu sabijanja opruge. Celu putanju.

• Ne potapajte (sabijajte) ogibljenje. To vožnju čini neudobnom a može i da pokrši nešto unutra.

• Počnite sa traženjem sabijanja pod opterećenjem od nekih 30-35% za vožnju po ulicama ili 27-30% za trke.

Podešavanje prednjeg ogibljenja zahteva da prednji točak bude odignut od zemlje ali da pri tome viljuška ne bude napregnuta. Ne oslanjajte motor na držače koji se kače na prednju viljušku. Drugim rečima, snađite se :)

 

Sabijanje:

Prvo izmerite maksimalnu putanju viljuške. DakleM blokče i olovče u šake. I alat u šake, naravno. Bez alata nema zanata. Kad je točak u vazduhu, odvrnite gornje čepove na viljuškama i povadite opruge. Ne vadite ulje!!! Izmerite rastojanje od donjeg trougla i blatarice na štapu. Zatim potpuno sabijte viljušku i izmerite isto rastojanje. Zapišite rezultate. Recimo u milim metrima :D

 

E sad vratite svu utrobu u viljuške. Omotajte plastičnu vezicu oko štapa tačno iznad blatarice (da se pipaju). Spustite motor na zemlju. E sad ga opet dignite i izmerite rastojanje od blatarice i vezice. To je statičko sabijanje. Zapišite, nemoj da ste lenji i pametni.

 

E sad ga opet spustite i vratite vezicu do blatarice. Sedite polako na motor i zauzmite normalan položaj za vožnju. Neka vam neko pripomogne i pridrži motor da bi digli noge na fuzastere a i da se ne svalite ko krme kad dignete noge u mestu :D Siđite sa motora i izmerite rastojanje od blatarice i vezice. To je prva mera sabijanja pod opterećenjem. Sad spustite vezicu i opet sedite na motor i opteretite malo viljušku pa je polako otpuštajte da se pridigne. Izmerite rastojanje i dobili ste drugu meru sabijanja pod opterećenjem. Srednja vrednost je neka “normalna” mera. Razlika se javlja usled prijanjanja viljuške (lepljenja). Piši meru!

 

Izračunajte procenat sabijanja. To je kad se sabijanje pod opterećenjem podeli sa maksimalnom putanjom viljuške. Za ulicu je dovoljno 30 - 33%, većina trkača više voli 27-30%. Kruzeri mogu ići i do 40%. Sve zavisi koliko meko vaše dupe voli da se vozi. Manje sabijanje, tvrđe opruge, manje potapanje pri kočenju, na neravninama lakše ispadaju plombe. Pa ko šta voli. Birajte.

 

Prednaprezanje drastično utiče na sabijanje. Obično treba krenuti od 10mm do 20mm. To se postiže ili podesivim čepovima na štapovima ili stavljanjem podloški iznad opruga ka čepovima. Ako treba da stavljate duže podloške, napravite ih od PVC vodovodnih cevi sa oznakom 40. Em je jevtino, em je dovoljno tvrdo em se lako seče i obrađuje.

Ako ne dobijete zadovoljavajući rezultat malim prednaprezanjem, morate promeniti hod opruge. Pretpostavimo da je opruga suviše mekana.

 

Stepen sabijanja opruge:

Ako je ogibljenje suviše mekano, možete kupiti nove opruge. Najlakše ako imate kintu. A možete i preseći postojeće opruge. Ajmo za početak ovako da ne bude tri puta sečem i opet mi kratko :D.

 

Stepen sabijanja opruge se meri u kg/mm. I to je baš tako. Kolika sila (težina) će sabiti oprugu za koliko mm. Obične opruge imaju stalan stepen. Ako će je 100g sabiti 10mm, onda će je 200g sabiti 20mm. Progresivne opruge imaju drugačiji stepen na različitim delovima opruge i na početku sabijanja su mekane, zatim su sve tvrđe kako se sabijaju prema maksimalnoj vrednosti (dok se ne zalepe).

 

Pri punom sabijanju gušće motani delovi opruge su obično skroz sabijeni a šire motani jedini još uvek rade pa je zato stepen sabijanja veći. Postoje i duple opruge. Nisu progresivno motane već su to dve opruge različito motane jedna na drugu.

 

Da bi izmerili oprugu, metite je na vagu. Može i obična kućna vaga za merenje težine pre i posle toaleta. To je ona vaga iz vica “dragi, za rođendan želim nešto što ide od 0 do 100 za manje od 3 sekunde”. Muž ode i kupi ženi vagu za merenje :D

Kad smo rešili vagu, metite oprugu na vagu, proterajte šipku kroz oprugu da se ne migolji i nečim se oslonite na oprugu. Može armatura 18 sa nekom omčom da se mete na vr’ opruge pa time sabijajte.

 

Sabijajte oprugu dok vaga ne pokaže recimo, 5kg. Sad izmerite dužinu opruge. Zatim je sabijte dok vaga ne pokaže 55kg. Izmerite dužinu. Stepen je razlika u težini podeljena razlikom u dužini.

 

Aftermarket opruga ima raznijeh. Najpopularnije su Progresivne, jelda. Tek da se razumemo, kad kupujemo progresivne opruge, moramo znati kakve su nam potrebne. Ako je stepen sabijanja veći za 10%, to u vožnji pravi ogromnu razliku.

 

Nemanje kinte znači - ne kupujem progresivne opruge nego ću da presečem svoje stare. I to je legitimno. Kad se okrate opruge, postaju tvrđe. Mnogi ne veruju u to al je to živa istina.

 

Evo primera sa malo matematike. Ako uzNemo oprugu dužine 315mm i presečemo je na 278mm od početne opruge od 70kg/mm dobijamo oprugu od 78kg/mm. E sad, treba nam i nadomjestak za odfikareni patrljak pa ćemo turiti cevku od 37mm. Ako bi oprugu još skratili na 252mm, dobili bi oprugu od 89kg/mm. Ovo je primer iz prakse ali je sasvim ok, verujte mi.

 

Nadam se da me ova mrza što me ufatila neće dugo držati pa ću napisati i celu matematiku za određivanje tvrdoće opruga. Valjda :D

 

Kad smo kod fikarenja opruga, batalite bonsek. Ništa nećete uraditi osim što ćete se izmoriti ko konji i promeniti gomilu platana. Lepo odma uzmite brusilicu pa secite. Kad ste sve otfikarili kolko treba, uzmite brener (acetilenski) da poslednji navoj zagrejete i poravnate kao što je bio i originalni kraj opruge. Misim, može i propanski brener ali ide sporo. Uvedite kraj opruge u crveno usijanje i klještima ga poravnajte kolko treba. Kad ste ga poravnali, brusilicom ga još obrusite da bude ravan. Treba da izgleda isto kao i original. To je vrlo važno da bi opruga uvek gurala ravno.

 

Kad ste sve to uradili, spakujte viljušku i sve opet izmerite. Tako možete prednaprezanjem dobiti ono što vam treba.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Çelebi, 2415 postova
  • Lokacija: Beograd - Vuk
  • Motocikl: Imam

Ulje za viljuške:

 

Viskozitet (uslovno rečeno, gustina) ulja:

Aj da vidimo ko ne zna kako izgleda vožnja u autu sa lošim “montizerima”? Ljulja brate za sve pare i na kraju svi bljuju od morske bolesti. Točak odvali u rupu pa se vrati na gore, pa opet dole, pa opet gore (boing, boing, boing...) Motor sa ovakvim ogibljenjem je skoro nemoguće kontrolisati, složićete se. A i ne morate se složiti, izbacite ulje iz viljuške, poterajte motor i otvorite novu temu u Motoristi na drumu sa naslovom “ja ga omastih za bez veze” :D

 

E, tu na scenu stupaju amortizeri. Tačnije, prigušivači oscilacija sa oprugom. Amortizer je delimično ispunjen uljem koje se proteruje kroz male otvore kada se opruga sabija i otpušta. Gustina ulja prigušuje – koči oscilovanje opruge i ta energija oduzeta od opruge se pretvara u toplotu. Zato je amortizer vruć posle vožnje. Ako je ispravan.

 

Nađite dobro podešen trkački, kros ili SM motor pa probajte. Sedite na nj i zatim trucnite dupetom po sedištu. Zakovite ga svojom težinom i naglo ustanite na noge da ga rasteretite. Motor će se munjevite podići skoro do potpune visine ali će se na samom kraju polako dizati. To je prigušivanje oscilacija u akciji. Nema u reakciji.

 

Sila prigušivanja zavisi od gustine ulja i veličine otvora kroz koje se protiskuje. Mnogi motori za široke narodne mase su spuvani po ovom pitanju. Mekani su. To se može popraviti gušćim uljem ali se isto tako može lako i preterati. Ako menjate ulje pa vam poispadaju plombe na sitne neravnine, preterali ste.

 

Jedna sitnica se lako previdi. Tvrđe opruge traže gušće ulje. Iz onog primera, kad su opruge skraćene prešli smo sa ulja 10W koje je ispalo retko, na 15W i dobili rezultat koji odgovara čoveku.

 

Skupe viljuške za trkačke i sportske motore imaju sistem za podešavanje prigušivanja prilikom sabijanja i otpuštanja. Ali i to radi samo kad je pravilno određena gustina ulja. A i skupo je za naš ukus.

 

Ima i neki emulatori koji se meću na jevtinije viljuške ali o tome ako me ne bude mrzelo. To su neki Race Tech Cartridge Emulator.

  • Sviđa mi se 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Çelebi, 2415 postova
  • Lokacija: Beograd - Vuk
  • Motocikl: Imam

Famozni nivo ulja:

Zapravo, ovo me je i podstaklo da pišem sve ovo. Primarna uloga ulja je da bude protiskivano tamo amo i tako priguši oscilacije opruge. U amortizerima za kola to je jedina funkcija ulja. Osim za trkačke automobile.

Međutim, u viljuškama na motorima imamo ulje, opruge i vazduh zarobljen iznad ulja. Jes malo komplikovanije al ne strašno.

 

E taj pomenuti vazduh je važan član naše male zajednice. Kad se vazduh (kao i svaki drugi gas) komprimuje, on deluje kao opruga ali sa progresivnim dejstvom. Što ga više stiskamo, biva sve tvrđi. Znači, što je viši pritisak, potrebna nam je sve veća sila da ga sabijemo još malo. Za razliku od gasa, kod nas vazduha, opruge u većini viljušaka su linearne. Imaju stalan stepen sabijanja.

 

Ideja je da se tim vazduhom spreči dodirivanje navoja opruge prilikom punog sabijanja. Već sam rekao da se od opruge dobije cevka kad se svi navoji zalepe. Od toga korist ima samo zubar :D Pravilan nivo ulja dozvoljava da se iskoristi gotovo cela putanja viljuške a vazduh sprečava da se opruga toliko sabije da se pretvori u cevku. Nema tu neke mudrosti.

 

Kako da znamo kad je dosta? Šta nam treba?

 

Prvo, povadite čepove, ulje i opruge i izmerite kolika je maksimalna putanja viljuške. To je kad joj utroba izađe napolje. Zatim potrpajte utrobu i nalijte fabrički propisanu količinu ulja.

 

Drugo, kad je sve montirano i viljuška je na motoru, metite vezicu oko štapa da se pipa sa blataricom. To ste već jedared radili.

 

Treće, idite i provozajte se. Naglo kočite i ako možete, dignite ga na prednji točak pri kočenju. Zakovite viljušku, onako dušmanski.

 

Četvrto, natrag kući pa izmerite koliko je otišla vezica na gore i to uporedite sa onim merenjem bez opruga i ulja. Iz koraka Prvo. Najbolje bi bilo kad bi ta razlika iznosila 5-6mm.

 

Ako je razlika mnogo velika, izvucite malo ulja.

 

Ako je mnogo mala ili je jednaka maksimumu (zakovali ste ga, jebaste mu majku) dodajte malo ulja.

 

Najbolje je ako povadite štapove sa motora, povadite opruge i u potpuno vertikalnom položaju izmerite novo ulja u štapu kad je štap potpuno sabijen.

 

Nivo merite od ivice štapa do ulja. Ako menjate nivo, menjajte ga po malo. 10mm nivoa gore-dole je sasvim dovoljno. Skoro je beznadežno meriti količinu ulja kad je u štapu. Zato se meri nivo.

 

Primer od malopre:

Odredili smo odokativno nivo od 124mm i dobili onaj jastuk od vazduha od 112mm. 10mm kraće nego što nam treba na 122mm. Zatim smo odvadili ulja do 127mm i dobili jastuk na 115mm. Kad smo odvadili nivo na 132mm, pogodili smo u dlaku 112mm a to je ono što nam treba.

 

Onda smo kratili opruge pa smo sve radili iznova. Misim, lepa zanimacija al troši mnogo vremena i rada. Sa druge strane, dobio je čovek ogibljenje kakvo mu treba. Ima 120kg žive vage.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zbunjen, 888 postova
  • Lokacija: Banjaluka, Republika Srpska
  • Motocikl: XRV 650 RD03, KLE500

Ima i neki emulatori koji se meću na jevtinije viljuške ali o tome ako me ne bude mrzelo. To su neki Race Tech Cartridge Emulator.

 

A kad te nece mrziti ? :D :D :D

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2329 postova
  • Lokacija: Wien/Požarevac
  • Motocikl: MZ ETZ 250, Suzuki GS 450L

Svaka cast za trud. A ako neko ima skener i voljan je da se zeza sa skeniranjem ili bi ga pozajmio imam knjigu http://www.webbikewo...nsion-bible.htm pa bi mogli to da okacimo za one zeljne malo vise znanja ;)

 

Ima i laksi nacin: Uzmes fotoaparat i slikas. 254 strane moze relativno brzo da se zavrsi. Pomocu ovog programa smanjis slike na 70 - 100KB pa ih upload-ujes ovde jer je ImageShack postao glomazan, tezak i preterano spor...

 

I na kraju se svi radujemo zajedno...

 

Ovo je samo predlog, ako te mrzi nikom-nista...

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 728 postova
  • Lokacija: Beograd, Zvezdara

Svaka cast za trud. A ako neko ima skener i voljan je da se zeza sa skeniranjem ili bi ga pozajmio imam knjigu http://www.webbikewo...nsion-bible.htm pa bi mogli to da okacimo za one zeljne malo vise znanja ;)

 

Ima i laksi nacin: Uzmes fotoaparat i slikas. 254 strane moze relativno brzo da se zavrsi. Pomocu ovog programa smanjis slike na 70 - 100KB pa ih upload-ujes ovde jer je ImageShack postao glomazan, tezak i preterano spor...

 

I na kraju se svi radujemo zajedno...

 

Ovo je samo predlog, ako te mrzi nikom-nista...

 

Moze i tako mada bi skenirano bilo dosta kvalitetnije (ako ne zbog teksta ne bi bilo lose zbog slika i ilustracija), probacu da slikam pa da OCR-ujem pa da napravim sve kao pdf.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Çelebi, 2415 postova
  • Lokacija: Beograd - Vuk
  • Motocikl: Imam

Zadnje ogibljenje:

 

Za zadnje ogibljenje važe isti principi kao i za prednje, a tu malo toga možemo da učinimo. Gotovo svi zadnji amortizeri imaju one stepenice ili šraf do koga je nemoguće doći i koji služe da prednapregnu oprugu i/ili da povise zadnji kraj. Jevtini imaju samo sistem za prednaprezanje a skuplji i za prigušivanje pri sabijanju i otpuštanju.

 

Prednaprezanje je ok za sitna podešavanja tvrdoće opruge ali nije zamena za podešavanje visine. Može malo ali je to stvarno malo. Trebalo bi imati iste mogućnosti zadnjeg ogibljenja kao i prednjeg da bi se oba kraja isto ponašala u vožnji.

 

Kilavi amortizeri, kakvi se obično ugrađuju serijski ne mogu se uspešno podešavati. Zato je rešenje, aftermarket amortizer. E a za to nam treba kinta koju obično nemamo. Gle čuda!

 

Snalaženje je ovde majka Mara. Ili da se mete drugi amortizer sa nekog drugog motora a ko baš oće, nek nađe recimo amrtizere sa GSXR750 koji se mogu podešavati na obe strane. I sabijanje i otpuštanje. Nije neka pomoć jer nema mnogo mudrosti. Zato se treba snaći kao i za sve do sad.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Çelebi, 2415 postova
  • Lokacija: Beograd - Vuk
  • Motocikl: Imam

Kad ja svašta obećavam pa me onda vataju za reč :D

 

Formula za izračunavanje koliko treba skratiti oprugu da se dobije željeni stepen sabijanja:

 

d = (64)(P)(r*3)(N)/(G)(D*4)

 

gde je d = sabijanje

D = prečnik materijala od koga je opruga

P = sila sabijanja

r = poluprečnik navoja opruge

G = modulus – modul tvrdoće i izražava se u N/m2 i morate ga naći kao podatak za vašu oprugu

N = broj aktivnih navoja

(Aktivni navoji su ukupan broj navoja opruge manje 1.75 navoja)

r*3 = r na treći stepen (kub)

D*4 = D na četvti stepen

 

Ovo je otprilike matematika ali vrlo dobra.

 

Ako znamo da naša opruga ima stepen sabijanja P/d

od 0.706 kg/mm; dužinu od 315 mm i 26 navoja (12.1 mm po navoju) možemo gornju jednačinu smanjiti na nešto upotrebivo.

 

Neka K bude konstanta za (64)(r*3)/(G)(d*4);

i sad formula izgleda ovako

 

d = (K)(P)/N ili P/d = 1/[(K)(N)] ili N = 1/[(K)(P/d)]

 

Znamo da je stepen sabijanja opruge P/d, jednak sili po jedinici dužine. Nazovimo to SSO. P/d = SSO

 

Sad je N = 1/[(K)(SSO)] ili K = 1/[(N)(SSO)]

 

Znamo da je fabrička mera stepena sabijanja 0.0706kg/mm i da je N = 26-1.75 = 24.25. To znači da je

 

K = 1/[(24.25)(0.706)] = 0.584

 

Izlazi da je N = 1/[(SSO)(0.0584)]

 

Totalna dužina opruge je (N+1.75)(12.1). Nazovimo je TDO (kad bi bila Ukupna dužina opruge ovo bi bilo UDO a to ne želimo, jel tako :D :D :D )

 

Ako želimo da opruga ima stepen sabijanja od 0.80 njena dužina mora biti

 

N = 1/[(0.80)(0.0584)] = 21.4 aktivna navoja

 

TDO = (21.4 +1.75)(12.1) = 280 mm ukupne dužine

 

Ako želimo da opruga bude od 0.85

 

N = 1/(0.85)(0.0584) = 20.15

TDO = (20.15 + 1.75)(12.1) = 265 mm

 

Ovde nije meren prostor između navoja i vodite računa da ostavite dovoljno slobodnog prostora kako bi imali isti hod štapa. Nemojte suviše skraćivati opruge. Otprilike, opruga od 0.95 je sasvim dovoljna za teže vozače. Gabaritne momke :D

 

Pa ko voli, nek izvoli :D

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 4227 postova
  • Lokacija: Ванкувер, Британска Колумбија
  • Motocikl: Дукати '97 748, '08 848, '09 1198S, '12 1199С, 2020 РСВ4 1100 Фактори, 2021 РСВ4 1100 Фактори

Citam ovu temu i primecujem mnogo prevedenih tekstova sa engleskog na nasi. Zelim da pohvalim trud clanova koji su odvojili svoje vreme da to urade. Imam jedno pitanju a to je dali ima neko ko se bavi i ko je dobar majstor oko servisiranja amortizera i prednjih viljuski kod nas? Mislim da prepakuje ventile tj. podloske snopova itd....

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1118 postova
  • Lokacija: Mladenovo
  • Motocikl: KTM 660 SMC & KTM 1190 Adventure

Citam ovu temu i primecujem mnogo prevedenih tekstova sa engleskog na nasi. Zelim da pohvalim trud clanova koji su odvojili svoje vreme da to urade. Imam jedno pitanju a to je dali ima neko ko se bavi i ko je dobar majstor oko servisiranja amortizera i prednjih viljuski kod nas? Mislim da prepakuje ventile tj. podloske snopova itd....

Zanima i mene isto.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 329 postova
  • Lokacija: Zrenjanin
  • Motocikl: VFR 800 Fi RC46, Suzuki DL 1000 V-Strom ABS, SCOTT SCALE EXPERT 29"

Ja sam sebi prepakivao shim stack (compression i rebound). Medjutim dobio sam shim stack sa ventilima. Dakle, ja nisam radio razvoj nego suspension tuner mi je poslao ventile i podloske vec poredjane. Ja sam samo sastavio. Malo je pipavo, pogotovo rebound jer je zapertlan, ali sad bar znam sta radim. Bitno je da "check valve" bude slobodan tj. da radi i da podloske nalezu na ventil i da je sve stegnuto da se podloske ne vrte slobodno.

 

Rebound+valve+HMAS+vs+DMR.jpg

 

Ovo je Showa HMAS ventil desno a levo je DMR ventil koji sam stavio. Sa druge strane je shim stack dosao je tako vezano vezicom. Samo skines vezicu ubacis i sve lepo zategnes i locktiteujes. Ovo su BTW, rebound ventili.

 

Sam razvoj svog shimstacka ne umem da radim jer idealno bi bilo da se to radi na dinamometru za ogibljenje. Samo tada mozete da vidite tacno sta radite. Naravno mozete se igrati, skini podlosku ili dve, stavi podlosku ili dve. Ali to znaci rasturanje vile i zamena ulja svaki put.

 

Imam ja negde racetech papir kako se racuna shim stack to moze da pomogne, ali je to za njihove ventile. Ove sto sam ja stavio lice kao kopija racetecha.

 

Shim stack C33 je neki baseline. Obicno se shim stack racuna na osnovu mase, stila voznje, tipa motorcikla i opruge. Rebound iskljucivo zavisi od opruge. Jaca opruga vise podloski. I podloske regulisu samo i iskljucivo brzu kompresiju i brzi rebound.

 

03.JPG

 

Ako imate ventile koji su high flow onda je sve na shim stacku, ako su ventili sa malim rupicama onda shim stack ima ogranicenu ulogu.

 

Ko ima vremena i para da eksperimentise moze da se igra ali isto tako mora da bude sposoban da oseti razliku.

 

Ja prvo kad sam slozio vesanje na svom motoru bilo je WOW, sad osetim da je malo mekan tj da bi trebao da stegnem i rebound i comp. Ali to je samo low speed, high speed radi po meni odlicno na mom motoru. Ali odmah da se ogradim da ja nisam neki vozac pa ne primetim sve odmah.

 

Vise o tome u sam svoj majstor, sredjivanje vesanja na VFRu.

 

Ako mogu da pomognem tu sam.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 4227 postova
  • Lokacija: Ванкувер, Британска Колумбија
  • Motocikl: Дукати '97 748, '08 848, '09 1198S, '12 1199С, 2020 РСВ4 1100 Фактори, 2021 РСВ4 1100 Фактори

evo ovako izgleda specifikacija kartice za Ohlins viljusku pod oznakom FG315 koja je fabricka na Ducatiju 999R iz 2005 godine. Oni koji se bave ovim stvarima znaju da je porcitaju.

FG3150.pdf

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 329 postova
  • Lokacija: Zrenjanin
  • Motocikl: VFR 800 Fi RC46, Suzuki DL 1000 V-Strom ABS, SCOTT SCALE EXPERT 29"

Ja se ne bavim (na zalost) tim stvarima ali znam da je protumacim.

Da li ti treba tumacenje ili samo si okacio ovako.

 

Ustvari znam sve osim shim stacka. Ovo sve sto vidis su ohlinsove oznake delove (part number).

Na primer:

Spring 4744-95 znaci da je opruga 0.95kg/mm itd. Prvi broj pretpostavljam (ne znam) je verovatno tip opruge za odredjene vile, jer nisu sve vile iste (duzina, hod, itd.)

Ostalo su podesavanja, nivo ulja, tip ulja, inicijalni preload.

 

U donjoj tabeli je shim stack. Za kompresiju ili povrat. Oznake su mi nepoznate ali opet pretpostavljam (ne znam) da je prvi broj neka sifra a drugi dimenzija. Cak je i logicno, vidis 186-22 na kompresiji koristi samo jedan na reboundu cak 3 puta. Obicno se za tako jaku oprugu stavi vise tih vecih. Jer rebound regulise samo oprugu. Tako da ako stavis 1.0kg/mm mozda dodas jedan taj shim na rebound ventil.

 

Ako pretpostavimo da je 4766-02 sifra dela kompresionog ventila pretpostavljam da je 02 znaci da je ventil od 20mm. Onda ovaj drugi broj kod shima bi bio precnik samog shima. (opet pretpostavljam jer ne znam), Ohlins sam samo video kod mog drugara Makija i to je to.

 

U svakom slucaju mnogo interesantna tema.

Ako hoces to da diras igraj se sa shimovima. Ako menajs oprugu na kompresiji smanjujes a na reboundu povecavas. Iskustveno ces vec nauciti. :)

Pretposavljam da znas ali sve jedno da ti kazem ovime utices samo na high speed (comp/rebound) slow speed podesavas eksterno na ventilu, i da bi znao sta radis nemoj da menjas vrstu ulja, uvek eksperimentisi sa istom vrsom ulja (marka i tip) jer ako promenis ulje ceo valving se ponasa drugacije.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 4227 postova
  • Lokacija: Ванкувер, Британска Колумбија
  • Motocikl: Дукати '97 748, '08 848, '09 1198S, '12 1199С, 2020 РСВ4 1100 Фактори, 2021 РСВ4 1100 Фактори

Postavio sam cisto da clanovi foruma koji nikad nisu videli kako to izgleda od strane Ohlinsa kad je u pitanju servisiranje njihovog proizvoda. Ja servisiram OEM Ohlins amortizere i viljuske jer je to program Ducatija i bio sam na Ohlinsovom kursu za iste. Imam sve alate sto mi treba za servisiranje. Po potreba preslazem podloske ako nekom treba tako nesto. Obicno to radim za nase trkace motore. Jedino sto mi nedostaje je vakum pumpa za punjenje TTX amotizera i amotrizera volana.

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 329 postova
  • Lokacija: Zrenjanin
  • Motocikl: VFR 800 Fi RC46, Suzuki DL 1000 V-Strom ABS, SCOTT SCALE EXPERT 29"

Odlicno :-) znaci da sam ispo glup u drustvu objasnjavajuci nesto sto i sam ne poznajem.

Ali bar se trudim :-) Kao sto sam i rekao tema me jako zanima ali prakse nemam. A nemam ni Le Budget sto bi rekli francuzi.

 

Posto radis Ohlins OEM da li bi mi pomogao sa nekim dimenzijama?

Konkretno me interesuje koji su najduzi stapovi sa dimenzijama stapova 54mm/50mm. Recimo da je duzina 780-800mm. Znam da su fg324 800mm ali novi su nas skupi a polovne ne mogu da nadjem.

 

Pogledaj sta sam radio sa VFRom, prezadovoljan sam kako radi viljuska ali bih voleo da imam USD.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 4227 postova
  • Lokacija: Ванкувер, Британска Колумбија
  • Motocikl: Дукати '97 748, '08 848, '09 1198S, '12 1199С, 2020 РСВ4 1100 Фактори, 2021 РСВ4 1100 Фактори

Iske druze forumski taman polsa da si ispo glup zar mislis da sam se ja rodio naucen. Pa ko nepita taj nece znati. Polgedacu sto ima po toj duzini pa ti javljam jer imam uvid u sve moguce proizvode od Ohlinsa sto se tice viljuski ili ulozaka za iste kao i za amotrizere

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 329 postova
  • Lokacija: Zrenjanin
  • Motocikl: VFR 800 Fi RC46, Suzuki DL 1000 V-Strom ABS, SCOTT SCALE EXPERT 29"

Odlicno. Hvala lepo. Ne moras da zuris jer nemam budget za to, ali crv radi pa cemo videti sta ispadne :-)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 4227 postova
  • Lokacija: Ванкувер, Британска Колумбија
  • Motocikl: Дукати '97 748, '08 848, '09 1198S, '12 1199С, 2020 РСВ4 1100 Фактори, 2021 РСВ4 1100 Фактори

Odlicno. Hvala lepo. Ne moras da zuris jer nemam budget za to, ali crv radi pa cemo videti sta ispadne :-)

 

Vazi i ja sam u guzvi sa poslom pa cim uhvatim malo vremena poslacu ti na PP

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja