Jump to content

Moto Zajednica

Bokseri: Podesavanje ventila

Recommended Posts

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl
Lalajko, nije džabe štelovanje ventila na Bokseru 30-40€

 

U nekim slucajevima bez potrebe kosta.

 

Kad sam kupio motor culi su se ventili i ako je vrlo malo presao. U jednom od dva ovlascena servisa su mi rekli "da to ne treba da se dira i da oni cuju da je dobro". Sutradan je jedan nas poznati majstor nastelovao ventile. Nakon 2000km je poceo da se cuje neki od ventila sa jednog cilindra.

 

Dakle, to sto neko naplati stelovanje 40 EUR, uopste ne znaci da je dobro uradjeno. Ali neko ko je tu proceduru uradio par puta, moze i za pola sata pedantnog rada da zavrsi stelovanje (ako je motor ispravan).

 

Posle toga sam ja licno nastelovao ventile (trebalo mi je 2.5 sata za to, smorio sam se). Jedan od ventila je imao bas preveliki zazor primetno veci od ostalih. Nakon mog stelovanja i posle 3000km sve je perfektno sa ventilima. Ne zato sto sam neki strucnjak (nisam), nego zato sto sam sve radio po propisu.

 

Da me neshvatis pogresno,nasteluj danas ventile najpravilnije na svetu,moze se desiti posle 1000km da ponovo pocnu da se cuju,mozda nesto negde legne,nesto se negde pojede nacne,i pocnu ponovo da se cuju,nemora da znaci ali se desava.. nije neuobicajno da se desi, a desava se ,,ne svakom naravno....i stara skola kaze da je bolje da se malkice/malkiceee/ cuju nego da budu pretegnuti....mada da se ja pitam zbog karakteristika vise preferiram tvrdo nastelovane ventile..ali uz cescu kontrolu da se nebi desilo pretezanje...

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8120 postova

Na ovim novim 1200 nema pretezanja, tj. šteluje se "pločicama" (shims, tj. ja bih pre i tačnije prevodio sa "polusfere"), u okviru jasno propisane tolerancije. Nema velike filozofije, samo preciznost i ceo set zamenskih pločica. ;)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • :), 5943 postova
  • Lokacija: Nova Pazova!
  • Motocikl: Bicikl

Na ovim novim 1200 nema pretezanja, tj. šteluje se "pločicama" (shims, tj. ja bih pre i tačnije prevodio sa "polusfere"), u okviru jasno propisane tolerancije. Nema velike filozofije, samo preciznost i ceo set zamenskih pločica. ;)

 

nepretegnes ti stelovaanjem,vec ventil moze recimo da pocne da se ukopava u sic pa se pretezanje desi samo... stelovao ventile na plocice ili sraf za stelovanje sve ti je jedno..ventil isto radi gore dole u oba slucaja...samo su drugaciji nacini stelovanja...

da se razumeo..majstorska ruka i stelovanje je jedno,a nesto sto se desi sa mehanickim delovima je drugo..naravno ako majstorska ruka pretegne ventil,bilo plocice bilo srafovski...izgore cas posla...

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6469 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Ako imaš ili budeš imao nekad problem ili sumnju u svoje točkove, će rešimo.

 

Ako te nisam pogresno razumeo meni si nedavno ljubazno ponudio isto. I ako je tako ja cu se jednog dana pozvati na to. Fali mi prednji obruc da kompletiram jos jedan par tockova za moj BMW. Nadam se do proleca.

Samo da budemo zivi, zdravi i veseli. :zdravo:

 

Naravno, svakom ko ima vintage BMW ću uraditi sa zadovoljstvom točkove bez nadoknade a takođe mogu pružiti punu podršku i omogućiti da se takvi točkovi vrate u originalno stanje i vizuelno i kvalitativno.

 

 

Ako imaš ili budeš imao nekad problem ili sumnju u svoje točkove, će rešimo.

Za sada nemam nikakvu sumnju u točkove, ali možda se i ja nekada pozovem na ovo. :takoje: Prosto me je zaintrigiralo, jer znam samo za zvučni metod (koji i koristim), a volim da naučim...

 

Iskreno, nije mi jasna ta mistifikacija znanja, jer i ti si od drugog naučio, ali prihvatam naravno tvoj stav...

 

Radi se o gotovo bratskom odnosu ali je prisutan i poslovni i ja se pridržavam kodeksa. Woody ima petnaestak majstora a samo je jedan nedavno penzionisani u proteklih X godina mogao da uradi BMW točak i to ne toliko precizno kao sam Woody.

 

Sev, bio sam pomalo tendenciozan ali krajnje dobronameran; tokom ove sezone mi se obraćalo pet, šest ljudi sa problemom na novim GS-ovima. Poslednji je polizao prednju gumu na malo više od 8.000km a razrađivan motor po asfaltu, pri zameni je ustanovljeno očito talasanje, ne znam koliko jer mi je točak donet sa petnaestak milimetara bacanja jer je pokušano naokolo da se sanira. Točak je proizveden 2013 i bez ogrebotinice i mora da je lepo igrao jer na BMW-u guma može da pređe i preko 20k. Ne znam ko je vlasnik a uradio sam ga iz poštovanja i uvažavanja uglednog moto majstora.

.................

Da ne ofujemo temu, svako može da mi se obrati oko bilo kog točka ne samo za BMW, pregled i savet šta i kako ne košta ništa osim kafućina, a sve dalje je bez obaveze i na slobodnu volju i izbor. Ima tema u BMW poglavlju pa ako treba možemo tamo da kuckamo.

..............................

 

Bmw ima da se tako izrazim ...dve vakumetrije :)

to jes dva stelovanja TB na leru se stelaju oba,sa zero zero i tps,a , i posle stelovanje sajli ili ti Tb ,a na 3500 do 4000rpm, zbog sajli ..Opet procedura ista desni stelujes prema levom..

isto kao i svi motorcikli koji imaju zasebne sajle ili poluge za vucu gasa. isto vazi i za guzija i za jos neke motorcikle..

 

Boklić, isto molim lepo važi i za tebe, ima u par tema diskusija oko podešavanja i sinhronizacije. Tačno je to što kažeš i tako je navedeno u manuelu. Ja dodajem da sinhronizacija može, (mora), da se proteže kroz sve obrtaje ali da bi se to postiglo, cilindri sve ukupno moraju da budu ko uogledalu a to već posle pad destina hiljada km već nije.

 

(ima još, kud se fatih za tastaturu :stabre:)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6469 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Alien. druze ne znam posto majstori steluju ventile, i za koje vreme to urade, ali sigurno znam, da se naplacuje znanje i strucnost, pa bilo koji posao da je u pitanju. (bar bi tako trebalo da bude) na stranu svi rizici koji postoje kod obimnijeg rada na motorima. Znam da ce neki reci, da majstori deru i karabudze , ali na svakom je da izabere svog majstora. Ja sam mislio da cu nekad mozda biti majstor, pa kad sam shvatio da je majstor samo koza,( jer od trave pravi klikere) odustao sam od tog zvanja.

 

Lalajko, nije džabe štelovanje ventila na Bokseru 30-40€

 

U nekim slucajevima bez potrebe kosta.

 

Kad sam kupio motor culi su se ventili i ako je vrlo malo presao. U jednom od dva ovlascena servisa su mi rekli "da to ne treba da se dira i da oni cuju da je dobro". Sutradan je jedan nas poznati majstor nastelovao ventile. Nakon 2000km je poceo da se cuje neki od ventila sa jednog cilindra.

 

Dakle, to sto neko naplati stelovanje 40 EUR, uopste ne znaci da je dobro uradjeno. Ali neko ko je tu proceduru uradio par puta, moze i za pola sata pedantnog rada da zavrsi stelovanje (ako je motor ispravan).

 

Posle toga sam ja licno nastelovao ventile (trebalo mi je 2.5 sata za to, smorio sam se). Jedan od ventila je imao bas preveliki zazor primetno veci od ostalih. Nakon mog stelovanja i posle 3000km sve je perfektno sa ventilima. Ne zato sto sam neki strucnjak (nisam), nego zato sto sam sve radio po propisu.

 

Da me neshvatis pogresno,nasteluj danas ventile najpravilnije na svetu,moze se desiti posle 1000km da ponovo pocnu da se cuju,mozda nesto negde legne,nesto se negde pojede nacne,i pocnu ponovo da se cuju,nemora da znaci ali se desava.. nije neuobicajno da se desi, a desava se ,,ne svakom naravno....i stara skola kaze da je bolje da se malkice/malkiceee/ cuju nego da budu pretegnuti....mada da se ja pitam zbog karakteristika vise preferiram tvrdo nastelovane ventile..ali uz cescu kontrolu da se nebi desilo pretezanje...

 

 

Na ovim novim 1200 nema pretezanja, tj. šteluje se "pločicama" (shims, tj. ja bih pre i tačnije prevodio sa "polusfere"), u okviru jasno propisane tolerancije. Nema velike filozofije, samo preciznost i ceo set zamenskih pločica. ;)

 

nepretegnes ti stelovaanjem,vec ventil moze recimo da pocne da se ukopava u sic pa se pretezanje desi samo... stelovao ventile na plocice ili sraf za stelovanje sve ti je jedno..ventil isto radi gore dole u oba slucaja...samo su drugaciji nacini stelovanja...

da se razumeo..majstorska ruka i stelovanje je jedno,a nesto sto se desi sa mehanickim delovima je drugo..naravno ako majstorska ruka pretegne ventil,bilo plocice bilo srafovski...izgore cas posla...

 

Deko, ti si mašinac, metalac, majstor,...verovatno znaš ili si možda prošao svu školu, majstorisanje počinje da se uči turpijanjem kocke i pranjem delova. Lično sam pred punoletstvo već spremao Naciju i trčao oko majstora i starijih asova, prao i brisao ne bi li naučio i usudio se da naštelujem ventile i kad sam zaključio da znam, tražio sam da me prate i kontrolišu, no uvek sam to prepuštao mom mehaničaru ali došlo je vreme da moram sam, bio sam ubeđen da to perfektno radim dok nisam jednom "prevrnuo" motor. Beše neki Voja koji je svima u klubu podešavao ventile i on mi uradi, odma auto bolje puni, dobio par stotina obrtaja pod opterećenjem a čitavih 500 nizbrdo i nema "prevrtanja". Nauči me Voja potom i tako dan danas. Ko što kaže Bokilić, tvrdo štelovanje daje performansu pa sam postepeno pritezo dok nisam pogoreo sve ventile i naučio granicu, potom komparaterom vežbao ujednačenost itd. I dan danas posle Bog te kolko puta štelovanja za to mi je potrebno vreme, nisam merio al bez jedno 3 sata ne mogu da uradim BMW a da tvrdim da su perfektni.

 

Šipkaša agregata gotovo da nema više čak se retko i kontrolišu zazori, govorim o automobilima. Poseban problem sa ovim motorima je osiguranje podesivog brezona, ako pusti il će da se samostegne pa pogori ventil i sic, il će da se olabavi pa se useku i sic i ventil, oba slučaja su pogubna i skupa za popravku. Isti je andrak i sa samo osiguravajućim, pločicama ili sfericama, tu čak je i mukotrpnije jer često jer potrebna među mera debljine odstojnika.

 

Alien, svaka čast, ja za po sata ne mogu da skinem i vratim samo deklove a da budu školski po PS-u. Aki su uradio sinhronizaciju, što je obavezno posle ventil podešavanja, pri sledećem štelovanju u predviđenom intervalu svi ventili budu ujednačeni i u okviru već pomenutog odstupanja i ako sinhronizacija potom bude tačna ili približno tome, onda si "položio".

 

Potpuno se slažem sa Bokilićem, umeće, iskustvo i rutina; saznanje i znanje podrprto voljom ne znače samo po sebi ništa.

 

Da, podešavanje podrazumeva i trimovanje aksijalnog zazora klackalica, to je i razlog oživljavanja teme.

 

Promenio član đunta

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8120 postova

Pošto je tema podešavanje ventila na bokserima, tu zaista nema bilo kakve filozofije (ne ulazim u trkačke automobile) i tvrdim da uglavnom svako, sa pravim alatom i dovoljno strpljenja može (što ne znači da svako voli, treba i mora ;)) kvalitetno da podesi ventile i potom uradi sinhronizaciju. Iza ove tvrdnje stojim. Parametri za sve, hvala Bogu, nisu tajni kao kod Vudija :D, jasni su i poznati, a postupak jednostavan.

 

E sad, slažem se sa đuntom da je to za pola sata praktično zaista nemoguće (mora da se otvore deklovi, skinu svećice, mada može da se siluje i bez skidanja, dovede motor u mrtvu tačku, da se sve premeri (sva 4), zavrne ili promene pločice ako je izašlo iz tolerancije i sve ponovo lepo sastavi. Mislim da je po BMW specifikaciji za ovo 1.5h rada (ako se ne varam). Za nas amatere naravno samo više.

 

Meni, kao i đunti, mislim da nikada (uz promenu ulja i filtra) nije izašlo ispod 3h, ali ja sam jako spor i pažljiv pa dozvoljavam da drugi to rade mnogo brže...

  • Podržavam 1

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1208 postova
  • Lokacija: Novi Sad
  • Motocikl: BMW R1100R

Na ovim novim 1200 nema pretezanja, tj. šteluje se "pločicama" (shims, tj. ja bih pre i tačnije prevodio sa "polusfere"), u okviru jasno propisane tolerancije. Nema velike filozofije, samo preciznost i ceo set zamenskih pločica. ;)

 

Samo jos da utvrdimo posto je set zamenskih plocica (jeftin nije sigurno, jer ni radulovic ga nema u servisu, nego kad izmere poruce pa cekas 10 dana na stelovanje ventila), i kako bi se to isplatilo nama amaterima da imamo set u garazi. Ja sam pravio plocice od alatnog celika C4751 (koji je skroz prokaljiv) i uvek moze po potrebi da se prebrusi na zeljenu meru, i tvrdoca plocice uvek ostaje ista.

Ove nove moderne rade od celika za cementaciju (cementacija je povrsinsko dodavanje ugljenika) i posto je plocica tanka, sloj tvrdoce je mali od 0,15 do 0,30mm tako da moze jednom da se brusi do 0,05 po strani. Eto ideje ko voli da majstorise (ja vise ne).

  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Integrisan, 8120 postova

Dane, set je jako jeftin. Ja sam nabavljao pločicu (pojedinačnu) oko 1-1.5eur po komadu na Internetu (što je i bolje nego set, jer nabaviš duplo ome blizu tolerancije ;)). Pusti te priče majstora da je set 500eur, nije :lol:...

 

PS: to zašto ni Delta ni Radulović u servisu ne drže pločice je sramota za naše "ovlašćene" servise, jer REDOVNO naplaćuju štelovanje ventila, ali vrednost lagera nije razlog sigurno (već nebriga, tj. ljudksi faktor). To je uostalom i glavni razlog (uz uštedu) zašto sam svojevremeno počeo da održavam svoj motor.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ne silazi, 6469 postova
  • Lokacija: Singidunum
  • Motocikl: đački pešački

Slučajno se setih ove teme pa da je dopunim, pretežno nedostacima koji se sreću pri postupku štelovanja ventila. ( Sve fotografije su lično uslikane.)

 

Pri skidanju svećica na modelima 1.2 se vrlo često nađu  okrzani deklovi:

 

001-3.jpg.877032ceafd0f7d7845e377537d1de39.jpg

 

iskrzane bobine a nekad i neprimetno pukne telo kod bilo kog modela i onda dolazi do slabije indukcije varnice i redukovanog  rada agregata, mora se biti vrlo pažljiv i koristiti adekvatno pomagalo:

 

001-1.thumb.jpg.649885a1d0771244847109bef3dd10cc.jpg

 

Veoma veliki broj motora ima labavo stegnute svećice, ne retko se mogu odviti sa dva prsta. Problem je u taloženju cundera na navojima svećice i glave što zavarava pri zatezanju, očiti primer leva na slici:

 

IMG_20170704_123034.jpg.3a607febced632e9ac510309caa43296.jpg

 

Svećice moraju da se očiste pre vraćanja, prekontroliše zazor i kontakt trn čak i kad se kupe nove, a nije na odmet i malo naneti visokotemperaturnu pastu:

 

882373079_003(2).JPG.ebd7730fe9f58dcefdda7149e3ff4244.JPG

 

Nije baš često ali se dešava da proklizaju navoji u glavi, rešenje je u razbušivanju rupe pažljivo uz zaštitu od šporna:

 

001.jpg.2e9bcacd3e080df92867f58da1fecde5.jpg

 

Nov navoj, drži sasvim dobro:

 

002.jpg.d1c415a70649b8a830b4fa0ae59dd744.jpg

 

U oba slučaja, svećice i dekla, je većinski uzrok kiksu upotreba moment ključa, cunder pravi veliki torzioni otpor pa ključ otkuca iako nije došlo do punog stezanja, a kod deklova su šrafovi nauljeni pa je otporni moment manji i ključ ne otkuca već dolazi do čupanja navoja usled prevelikog stezanja, a sila stezanja je obično na donjoj vrednosti mernog opsega uobičajenih moment ključeva  koji tu najviše greše:

 

1.2:

 

002-2.jpg.a55758279805c6ae00942f84f5d2d046.jpg

 

11.XX:

 

002-3.jpg.fefde952f76b4ab9a76f0c094ebb83af.jpg

 

 

Često dolazi do procurivanja ili propuštanja pritiska iz cilindara, krivac je zaptivni šešir koji može da pukne usled loše montaže, naročito ako je motor oklopljen kreš barovima koji sputavaju pristupačnost, jedan košta oko 8€ :

 

003.jpg.ca9bf35d773a41561651586e4afc83a4.jpg

 

Gumica može da se deformiše, propustiće iako je predhodno držala:

 

005.jpg.0e7510691d035dc9f7bacbf530ec0467.jpg

 

Nekad toliko otvrdnu da se napresaju i nezaptivaju:

 

004.jpg.6f78ca7a9ce50907e9c07c9da1abfaf4.jpg

 

Usled same starosti ali i udaraca pri kojima se šrafovi pokrive, dolazi do pucanja zaptivne gumene podloške sa unutrašnje strane dekla:

 

006.jpg.843f5bb25ada87b9d86f25fb355d66c4.jpg

 

Nema procurivanja i ovakva mala naprslina nije opasna, bar do sledećeg puta:

 

008.jpg.17af06b06ae7799cf9f7cae2b5d32754.jpg

 

ali ova sledeća već jeste jer postoji veliki rizik da parče otpadne i zaluta u agregatu gde netreba, odseći ili po PS-u zameniti novom:

 

007.jpg.7bf64932bf78c9308a68b6bc82f6795e.jpg

imageproxy.php?img=&key=9aad8e9f6ec8c2ddimageproxy.php?img=&key=9aad8e9f6ec8c2dd

O ovome je već bilo reči, al se ne vide slike, u međuvremenu taze, nanošenje zaptivne mase, obično kad postoji sumnja da je nešto oštećeno, mada i "preventivno", "što je sigurno, sigurno je", što je u ovde konkretno pogrešno.Potpuno bez razloga nanet neki dihtung mejker:

 

009.jpg.c195ac217ea3317309b495c294915dbe.jpg

 

010.jpg.682edf5aea646c372400857efdfdd044.jpg

 

011.jpg.b5cd4d4d09cb3db489c76be99becb7ea.jpg

 

Opiljci pri čišćenju:

 

012.thumb.jpg.41f60a988ed9a8a343d55992bd640a68.jpg

 

013.jpg.0b809767e30d3912a41cfd864c0ef908.jpg

 

"Primer" mazanja zaptivača dekla:

 

014.jpg.d2bba7f3285edb8f1b938092bf9d6a02.jpg

 

onako, "domaćinski":

 

015.jpg.7264617f56da1b0eb3efb44a1206d0cd.jpg

 

Ovakav izgled uvek nalaže predostrožnost, očito je korišćeno neadekvatno ulje koje je pregorevalo i ostavilo žuti lak i đubre. Po poreklu motora a i po  iskustvu, verovatno je korišćeno  visoko cenjeno ulje koje na nesreću ipak nepodnosi BMW Bokser:

 

016.jpg.c9a096767feae1e9220b636addb772dd.jpg

 

Neadekvatno ulje je činilo da dođe do popuštanja sloja plastifikacije:

 

017.jpg.4981799960e9f70f9fec5d0c603eb55c.jpg

 

018.jpg.09688403dcba17c24b3db208002b20bc.jpg

 

019.jpg.d90969b3645546c7012f138cf2db59ab.jpg

 

Svi ovi otpaci mogu napraviti dar mar u agregatu, nezapaženo popreče uljnu magistralu i umanje protok i pritisak, lampica ne reaguje ali podmazivanje redukovano i sasvim sigurno radni vek kraći, ali i prerana pojava kvara, obično se ošteti aksijalni deo kolena radilice. Zadesio se motor kod kolege sa ovim problemom, palio je lampicu za pritisak ulja nakon desetak sekundi praćeno zveckanjem, indikativno je bilo da je agregat usled pada  možda prolupao, navodno je bilo zamenjeno ulje sa filterom pa je on odbacio predpostavku zapušenja magistrale i isčekirao nekoliko stvari, na kraju se ispostavilo da je uljni filter bio zapušen.

 

Nakon kompletne inspekcije i sanacije nužnog, sve valja da se detaljno opere:

 

020.jpg.ccc482e85a7f8581f4e7798de1218cba.jpg

 

Lice nakon toga:

 

021.jpg.10029d46aee8776ff69e64f7f2d52dcc.jpg

 

malo ulickano:

 

022.jpg.be3027576c7acbb307562f1515567e4b.jpg

 

I "naličje", koje je u stvari bitno, sve sterilono čisto i spremno za ugradnju:

 

023.jpg.605023d169e47933b464b9cc8f62b891.jpg

 

Nakon podešavanja svih zazora, potrebno je dodatno ukloniti taj crni venac po obodu glave. To je  korozija i kad se ona raširi, diže plastifikaciju i na glavi i na deklovima, a popravka da valja je krajnje mukotrpna:

 

 

024.jpg.51ec288cd9ae5bd9a1794f219f52a6ed.jpg

 

Očišćeno i pred nabacivanje dihtunga još jednom obrisano, svaka masnoća u dihtujućem prostoru može napraviti propust:

 

025.jpg.524e2c3afd7579f624677ffd5c69927d.jpg

 

 

  • Sviđa mi se 1
  • Podržavam 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Gost
Ova tema je zaključana za nove odgovore.


  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja