Jump to content

Moto Zajednica

Saveti i iskustva

Recommended Posts

  • Zainteresovan, 953 postova
  • Lokacija: Bliski Istok
link=topic=11803.msg159210#msg159210 date=1194187587]

druze jel to vazi samo za sportake?

ne znam bas koliko moja yamaha moze da zalegne!!!

ako neko ima iskustva neka mi da neki savet!

hvala!!!

 

najverovatnije do nogostupa!

ja sam vishe puta mojim en-om zagrebao fuzic u krivini... i na choperu se naravno koristi counter steering inache kako bismo upravljali?  ::)

 

Nemoj da si skroman, zagrebao si ti i patikom i auspuhom... i ostao na tockovima  ;)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1372 postova
  • Lokacija: Mladenovac
link=topic=11803.msg159210#msg159210 date=1194187587]

druze jel to vazi samo za sportake?

ne znam bas koliko moja yamaha moze da zalegne!!!

ako neko ima iskustva neka mi da neki savet!

hvala!!!

 

najverovatnije do nogostupa!

ja sam vishe puta mojim en-om zagrebao fuzic u krivini... i na choperu se naravno koristi counter steering inache kako bismo upravljali?  ::)

 

Pa nisu stavili nogostupe da bi odredili koliko moze da se obori. Koliko moze da se obori zavisi od mnogo faktora(gume, asfalt, ogibljenje, itd da ne nabrajam) ;D ;D ;D

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Zainteresovan, 712 postova
  • Lokacija: Bliski istok
  • Motocikl: cbr900rr

@Mali Caca

Hvala na veoma korisnom tekstu i objasnjenju veoma vaznih (i, na zalost, veoma opasnih situacija), u kojima se svako od nas pre ili kasnije nadje.

Bilo je reci o ovome i ranije. Bilo je i tekstova ali ovim kratkim tekstom si dotakao sustinu.

 

Sve je ovo lepo u teoriji. Ali da bi smo pravilno odreagovali u slicnoj situaciji, potrebna je vezba i opet vezba.

Pozdrav, Ivica.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1140 postova
  • Lokacija: Chicago, IL USA
  • Motocikl: 2007 Triumph Daytona 675

Veoma je tacno sve sto si napisao. Ja bih da dodam da u krivinu treba da se udje na visim obrtajima kako bi moglo prilikom lose procene dase uspori pustanjem gasa, to je naj bezbednije usporenje kroz krivinu. Mnogo bezbednije nego doziranje prednje kocnice koja iziskuje monogo znanja, prakse i predjenih kilometara, lose doziranje kocnice moze mnogo da kosta vozaca.

Otpustanje gasa ili sto be rekli ameri/englezi chop off je veliki uzrok nesreca.  U kjim ces obrtajima uci u krivinu, malim ili velikim zavisi od tipa motora jer obrtni moment nije pristupacan na istim obrtajima kod svih motora.  Recimo V-2 ima obrtni moment na nizim obrajima nego I-4 itd.

 

To sto si ti opisao u principu oduzimanja gasa Keith Code zove "Survival Reactions (SRs)" ili panika i treba ga u potpunosti eliminisati.  Inace on je identifikovao 7 SR-a. Zasto?

 

Kontaktna povrsina prednjeg tocka je znatno manja od kontakta zadnje gume i u trenutku kada se oduzme gas zbog sila inercije centar teze se prenosi na prednji tocak koji napominjen nije predvidjen da nosi tu tezinu i moze doci do proklizavanja prednjeg tocak i pada.

 

Sva kocenja, menjanje stepena prenosa i pozicionisanje vozaca moraju se uraditi pre obaranja motora a kad se motor obori drzati isti gas ili mu cak dodavati gas da bi se teziste drzalo na zadnjem tocku jer je tu i prenos.  Sve trkacke skole to savetuju i o tome uce svoje polaznike.

 

Takodje te iste skole uce da su kocnice za kocenje a motor za ubrzanje!

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • ¡Siempre adelante!, 2188 postova
  • Lokacija: Kalifornija
  • Motocikl: BMW F650GS... Harley-Davidson Nightster

 

Otpustanje gasa ili sto be rekli ameri/englezi chop off je veliki uzrok nesreca.  U kjim ces obrtajima uci u krivinu, malim ili velikim zavisi od tipa motora jer obrtni moment nije pristupacan na istim obrtajima kod svih motora.  Recimo V-2 ima obrtni moment na nizim obrajima nego I-4 itd.

 

To sto si ti opisao u principu oduzimanja gasa Keith Code zove "Survival Reactions (SRs)" ili panika i treba ga u potpunosti eliminisati.  Inace on je identifikovao 7 SR-a. Zasto?

 

Kontaktna povrsina prednjeg tocka je znatno manja od kontakta zadnje gume i u trenutku kada se oduzme gas zbog sila inercije centar teze se prenosi na prednji tocak koji napominjen nije predvidjen da nosi tu tezinu i moze doci do proklizavanja prednjeg tocak i pada.

 

Sva kocenja, menjanje stepena prenosa i pozicionisanje vozaca moraju se uraditi pre obaranja motora a kad se motor obori drzati isti gas ili mu cak dodavati gas da bi se teziste drzalo na zadnjem tocku jer je tu i prenos.  Sve trkacke skole to savetuju i o tome uce svoje polaznike.

 

Takodje te iste skole uce da su kocnice za kocenje a motor za ubrzanje!

 

 

Bravo.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 130 postova
  • Lokacija: Kraljevo
  • Motocikl: BMW R1100GS, BMW R1100RT, HONDA CBX 1000

Starije generacije motora su zahtevale ulazak u krivinu sa veoma blagim doziranjem kontre upravljaca i mogu vam reci da je osecaj veoma lep i siguran.Ali moja putna brzina je 80-120km/h tako da ne znam za vece brzine kako bi to islo.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1140 postova
  • Lokacija: Chicago, IL USA
  • Motocikl: 2007 Triumph Daytona 675

Starije generacije motora su zahtevale ulazak u krivinu sa veoma blagim doziranjem kontre upravljaca i mogu vam reci da je osecaj veoma lep i siguran.Ali moja putna brzina je 80-120km/h tako da ne znam za vece brzine kako bi to islo.

Jedino kontrom se motocikl moze oboriti, taj pinip i dalje vazi za sva unitrak vozila tj jedno osna vozila.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Banned, 993 postova
  • Lokacija: kg
  • Motocikl: zx7r

link=topic=11803.msg159210#msg159210 date=1194187587]

druze jel to vazi samo za sportake?

ne znam bas koliko moja yamaha moze da zalegne!!!

ako neko ima iskustva neka mi da neki savet!

hvala!!!

 

najverovatnije do nogostupa!

ja sam vishe puta mojim en-om zagrebao fuzic u krivini... i na choperu se naravno koristi counter steering inache kako bismo upravljali?  ::)

 

Nemoj da si skroman, zagrebao si ti i patikom i auspuhom... i ostao na tockovima  ;)

 

dobro je kad nisam izginuo onim putem  >:(::)

put je bio horor... jel josh neko imao losha isqstva dok se peo na jastrebac?  ???

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Teoreticar ..., 12089 postova
  • Lokacija: Lazarevac
  • Motocikl: BMW R1200GS Adv
link=topic=11803.msg159726#msg159726 date=1194288968]

dobro je kad nisam izginuo onim putem  >:( ::)put je bio horor... jel josh neko imao losha isqstva dok se peo na jastrebac?  ???

 

Pre nego krenu replike, za to se moze otvoriti novi topic. Hajde da se ovde drzimo teme.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 59 postova
  • Lokacija: BOR / Beograd

 

Otpustanje gasa ili sto be rekli ameri/englezi chop off je veliki uzrok nesreca.  U kjim ces obrtajima uci u krivinu, malim ili velikim zavisi od tipa motora jer obrtni moment nije pristupacan na istim obrtajima kod svih motora.  Recimo V-2 ima obrtni moment na nizim obrajima nego I-4 itd.

 

Ja nemam obrtomer na Yamahi!

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U potrzi za performansama..., 3388 postova
  • Lokacija: Chemnitz / Beograd / Herceg Novi
  • Motocikl: KTM 690 SUPERMOTO ORANGE

Odlicno Caca!

 

P.S. U jednoj knjizi o tehnici voznje sam naisao na poglavlje pod imenom "The eyes have it". Nevjerovatno koliko se voznja promjeni poslije procesljavanja ovoga. To je bukvalno tako, motor ide tamo gdje ti gledas. Sustina je, ako gledas u rupu ili drvo, pogodices pravo u to, a ako gledas izlaz ili u slucaju trkacke staze u pravu pitanju, imas sansi...

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1372 postova
  • Lokacija: Mladenovac

 

Otpustanje gasa ili sto be rekli ameri/englezi chop off je veliki uzrok nesreca.  U kjim ces obrtajima uci u krivinu, malim ili velikim zavisi od tipa motora jer obrtni moment nije pristupacan na istim obrtajima kod svih motora.  Recimo V-2 ima obrtni moment na nizim obrajima nego I-4 itd.

 

Ja nemam obrtomer na Yamahi!

 

Obrtomer ti ni ne treba, niko ne gleda u obrtomer pred krivinu  vec slusa zvuk motora, treba sam da osetis kad je najveci obrtni moment. Naj jaci obrtni moment ti je uopsteno kod motora od 40%-70%, A ako nemas obrtomer obrtni moment ces osetiti kad osetis na kojim obrtajima naj snaznije povuce.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2110 postova
  • Lokacija: Zrenjanin
  • Motocikl: Suzuki GSX-R 1000 L1 SBK; MV Agusta F4 1000 S; Ducati 996 S; Aprilia RSV4 RF; Suzuki GSX-S 1000 M0; Suzuki GSF 1200 N

http://www.sportrider.com/ride/RSS/146_0102_safely_riding_motorcycles/index.html

 

I jos da se nadovezem na ono sto je RSV rekao, evo jedan text koji sam nasao na netu. Nazalost, ta stranica vise ne postoji, a sa ovakvom internet konekcijom, nemogu okaciti slike, ali prenosim deo teksta:

 

1. It’s often been said that there are probably more crashes from riders losing the front end in a corner than from overstepping rear tire traction and highsiding on the exit. The reason is that a motorcycle is made to function at its best under power; the inherent design of its chassis and suspension means that the machine is much more stable when power is applied. Anyone who has hit a false neutral in midcorner will tell you how difficult it is to control the bike when it’s not under its own propulsion.

This is why it's good practice to cut down your "coasting" time, such as during the transition between braking and getting back on the gas. A motorcycle isn’t as stable when you’re braking hard, which is why it takes up so much of your concentration when you're entering a corner. Especially in tighter sections, like hairpins; some riders often end up not opening the throttle until they reach the apex because they’re so concerned with the bike’s stability up to that point.

2. As you approach a corner and have accomplished the majority of your hardest braking (usually while as upright as possible), you begin to ease off the brakes in preparation for your corner entry. Because you must balance the front tire traction between braking and cornering forces (obviously you can't use 100 percent of the front brakes' power while leaned over), you begin to gradually let off the brake as you increase your lean angle.

It’s at that point, where you completely let off the brakes, that you should "crack" the throttle open as soon as possible. You don’t need a handful of throttle; just a small enough opening to get the engine off idle and transmitting power to the rear wheel. It needs to be done carefully because you’re often at a pretty severe lean angle by this time, and opening the throttle too much (or if your bike has an abrupt off/on throttle response) can upset the chassis at a critical area in the corner.

3. Once you get some power applied to the rear tire, you’ll be amazed at how much more control you have over the motorcycle. Because you’ve now transferred the bike’s weight to the rear, the steering suddenly becomes lighter, and you can choose a corner entry line (and stick to it) with far less effort. The suspension and handling also become much more settled, since the front fork and tire aren’t being asked to support the weight of the whole motorcycle/rider combination.

But the biggest benefit of getting on the throttle as early as possible? You can begin your drive out of the corner earlier, which obviously pays dividends in added speed down the next straight. The additional corner speed is more momentum you can use to the next bend. There’s a saying among racers that you want to "use the brakes as little as possible"—use the brakes hard and quick, then get off them as quickly as possible so that you can get on with the business of accelerating, which is where time is made.

4. It’s important to note that any time you are not on the throttle, your bike’s weight is biased toward the front. And if you are at a very extreme lean angle (with a correspondingly small and tenuous contact patch), overloading the front tire will obviously have dire consequences. Any racer will tell you that it’s a lot easier to save a rear-end slide than a front-end slide. Even cracking the throttle open just a bit is enough to take that weight off the front tire, giving you an added margin of traction and safety when you need it most. A good example would be if you were recovering from overshooting a corner; as you use up every bit of lean angle to keep the bike on the pavement, your chances of not losing the front are better if you just crack the throttle open a bit to get some weight off the heavily loaded front tire.

 

The old humorous adage, "When in doubt, gassit!" may seem like a nonsensical act, but it actually has some merit—in a much more controlled fashion, of course.

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 2110 postova
  • Lokacija: Zrenjanin
  • Motocikl: Suzuki GSX-R 1000 L1 SBK; MV Agusta F4 1000 S; Ducati 996 S; Aprilia RSV4 RF; Suzuki GSX-S 1000 M0; Suzuki GSF 1200 N

1. Cesto se govori da je verovatno vise padova uzrokovalo proklizavanje prednjeg kraja u krivini, nego zadnjeg tocka i “katapultiranja” na izlasku. Razlog je taj, da su motocikli napravljeni da najbolje funkcionisu kada su “na gasu”.  Kote ogibljenja i sasije su tako projektovane da je nasa masina stabilnija kada ubrzavamo (ili ti “dajemo snagu”). Svako ko je ‘trefio lazni neutral (omasio brzinu) u sred krivine reci ce vam da je tesko kontrolisati bajk koji nije pod inerciom masine.

Uvezbavanjem mozete smanjiti vreme koje, naprimer, potrebno da predjete sa kocenja na ponovno dodavanje gasa. Motor nije stabilan prilikom jakog kocenja, zato je i potrebna velika koncentracija pre nego sto se udje u krivinu. Posebno u uskim sektorima, kao sto su “ukosnica” krivine. Neki vozaci cak ne dodaju gas sve dok ne dodju do temena krivine, zato sto svu paznju koncentrisu na (ne)stabilnost motocikla pre toga.

 

2. Kako prilazimo krivini, obavljamo veci deo kocenja (dok je bajk jos u sto uspravnijem polozaju), polako popustamo kocnice i pripremamo se za ulazak u krivinu. Posto moramo da balansiramo izbedju kocione i centrifugaone sile (jasno, ne mozemo iskoristiti 100 posto snagu prednje kocnice kad smo u nagibu), polako otpustamo kocnice i dodajemo nagibni ugao.

U trenutku kada skroz otpustimo kocnice treba da “zavrnemo”gas (nemojte ovo previse bukvalno shvatiti! prim.prev.) sto je pre moguce. Ne treba vam pun gas, vec taman dovoljno da masina krene sa “lera”, onoliko koliko je dovoljno da prenosi snagu na zadnji tocak. Ovo treba odraditi pazljivo, jer je nagim motocikla velik i suvise gasa (ili on/off  reakcija motocikla na gas) moze uznemiriti shasiju u kriticnom trenutku.

 

3. Jednom kad krenete da prenosite snagu na zadnji tocak, bicete zadivljeni koliko vise kontrole imate nad motociklom. Posto je tezina sada prebacena pozadi, upravljanje je lakse, i mozete sa vise lakoce odabrati putanju kroz krivinu i drzati se nje. Ogibljenje i upravljanje odjednom postaju mirniji, posto prednja viljuska  i guma vise nemoraju da nose citavu tezinu motocikla i vozaca.

Sta je jos velika prednost ranog otvaranja gasa u krivini? Mozete krenuti ranije ubrzavati iz krivine, sto ce uzrokovati vecom brzinom na kraju sledeceg pravca.

Trkaci cesto koriste izreku da “koristite kocnice sto je manje moguce”- koristite kocnice snazno i naglo, a onda ih otpustite sto je brze moguce, kako bi ste sto pre poceli sa dodavanjem gasa, i tu se upravo stedi vreme.

 

4. Vazno je napomenuti da kad god niste “na gasu”, tezina motocikla je koncentrisana napred. I ako ste pri tome u velikom nagibu (jos dodajte tome lose prijanjanje uz podlogu), preopterecenje prednje gume moze imati lose posledice. Svaki trkac ce vam reci da ce te se lakse izvuci kod proklizavanja zadnjeg kraja nego kod prednjeg. Cak i minimalno otvaranje gasa je dovoljno da se rastereti prednji kraj, davajuci vam trakciju i sigurnost kad su vam najpotrebniji. Dobar primer bi bio kod izbegavanja “prepucavanja” krivine (primer sa slike 1 Cacinog teksta, kada udjete suvise “usko” u krivinu), posto ste vec maksimalno nagnuli motocikl da ostanete na putu, vece su vam sanse da ne “izgubite” prednji kraj ako malcice dodate gas, tek toliko da “skinete” tezinu sa opterecenog prednjeg kraja.

 

Stara duhovita izjava, “Kad god se dvoumis- ti dodaj gas”, mozda nekad zvuci bezveze, ali ipak ima tu nesto- naravno, kada se tumaci u granicama normale.

 

Izvinjavam se na nestrucnom prevodu, ali bolje ja neumem. :-[

 

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Drug član, 1414 postova
  • Lokacija: Beograd (zvezdara)

Svako ko je ‘trefio lazni neutral (omasio brzinu) u sred krivine reci ce vam da je tesko kontrolisati bajk koji nije pod inerciom masine.

A sto li mucenik trazi menjac u sred krivine :o Osamdeset odsto padova se desi zbog prednje, a samo 20% zbog "greske" na zadnjoj gumi, mada mnogi misle da im je otklizala zadnja, kako da ne ::) Nikad ne kociti samo prednjom, jer ces se zaboraviti kad tad!

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 19 postova

Imao sam jednu situaciju sa prebrzim ulaskom u krivinu, i još automobil iz suprotnog smera. Moja putanja je usled brzine krenula da se širi, pravo na masku jugića, ali sam (sam sam sebe oduševio  ) svesno i dirigovano cimnuo volan još malo u "counter steer" i dodao gas. Vau. Nekima je to sasvim normalno, (svaka čast!), ali meni je to tada bilo vrlo "uh al' sam mog'o da se sjebem" 

Imao sam i ja nekoliko takvih situacija da prebrzo udjem u krivinu i putanja krene da se siri da gotovo udjem u suprotnu traku. To se uglavnom desavalo zbog lose procene krivine i umesto da na primer udjem u trecu brzinu ja se zeznem pa krenem u cetvrtu i kad krene da se siri putanja pustim gas a ono nema efekta motor ide istom brzinom. Hvala bogu malo iskustvo cini svoje i to se sada retko desava. A za foru "counter steer" nisam znao do pre 3 meseca kada sam pricao sa jednim likom koji vozi kros, on je meni objasnjavao to ali meni nije bilo bas jasno ali kada sam kasnije gledao trke tacno se vidi kako covek koristi to, mnogo dobra stvar. Ja sam do tada motor obarao telom, ustvari mozda sam ja to koristio a da nisam ni znao. ;D

Dobro je sto si napravio ovaj post..kad ovde ima ljudi koji neznaju sta je countersteer. Sve sto ide na 2 tocka i moze da razvije 40kmh ima countersteer :) Samo ako naidjes na sljunak ili trulo lisce koje se obicno nagomilava pored ivicnjaka onda si gotov...Ja sam jednom leteo 20 metara zbog toga samo sreca sleteo u travu.

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Banned, 993 postova
  • Lokacija: kg
  • Motocikl: zx7r

Svako ko je ‘trefio lazni neutral (omasio brzinu) u sred krivine reci ce vam da je tesko kontrolisati bajk koji nije pod inerciom masine.

A sto li mucenik trazi menjac u sred krivine :o Osamdeset odsto padova se desi zbog prednje, a samo 20% zbog "greske" na zadnjoj gumi, mada mnogi misle da im je otklizala zadnja, kako da ne ::) Nikad ne kociti samo prednjom, jer ces se zaboraviti kad tad!

 

pa recimo dve vezane krivine i izmedju njih mali pravac (npr.40m) i ti u zadnjem trenutku menjash u nizhu/vishu brzinu a ono krene kad dash gas krrrrrrrrrrrrrrrr i ti onda u sebi oche nash da izadjesh iz krivine

meni se desilo to jednom na starom motoru jedva sam promashio ivichnjake, drvece, bandere i sve ostalo pored puta...

kada se ovo desi najveci problem je shto ne mozhe motor da vas izvuche iz krivine i onda ga sve vishe obarate da biste proshli i onda on verovatno prokliza ako vam se ovo deshava prvi put ili ste neiskusni...

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Svrati ponekad, 208 postova
  • Lokacija: SRB Uzice Rade-Squi...

Samo da se nadovežem možda će nekom koristiti, kada ulazim u krivinu na nepoznatom putu uvek zamišljam da moram  napraviti  gotovo pun krug  na negativnom nagibu  i da me negde na sredini čeka traktor sa vilama, što znači ako su vaše misli  skoncentrisane na krivinu i motor doveden u dobru putanju na nekih pola metra do metar od bele linije ne može puno toga da vas iznenadi, smatram da je najopasnije da vam misli odlutaju to kažem iz ličnog iskustva

srećom uvek sam imao dovoljno vremena i prostora za korekciju, uvek je bolje "oboriti" motor i dodati gas  nego kočiti ili nedaj bože menjati brzine pozdrav. :)   

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • U prolazu, 6 postova

Ova diskusija o krivinama je definitivno bila potrebna,jer ipak mislim da nema coveka doji se nije susreo sa strahom i priblizavanju suprotne trake!Naravno da sam i ja to dozivela ali malo izrazajniji strah sam osetila kada sam iza Dekija vozila skoro do Sarajeva(tacnije Han Pjeska)kada smo isli da stavljamo pokojnom Ducanu plocu ,prelep asfalt me je mnogo opustio da sam naisla da veoma nepreglednu krivinu,naravno lakat,2 nize,veliko obaranje me je iscupalo u poslednjem momentu.potpuno se slazem sa vecinom komentara vasih i primera ali ipak jurcati nepoznatim putevima i nije pametno,to mi je pouka! ;)

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

  • Ducatista, 2891 postova
  • Lokacija: Pancevo
  • Motocikl: beše Ducati 998

 

    Постоји једна изрека : “ Ако не грешим, онда се не трудим довољно “. Први корак да постигнете побољшање јесте да препознате грешке које правите током вожње, као уосталом и сваки други моториста на овој планети, од  Гран При звезде до школарца на мопедима. Ми немамо чаробни штапић којим вас можемо учинити савршеним возачем преко ноћи, али вам нудимо савете за исправљање 15 најчешћих грешака. Ако ви никада, ни у једној фази своје мотоциклистичке каријере, нисте начинили ни једну од њих, дођите код нас и откријте нам магичну тајну савршенства.

 

1. НЕВИДЉИВИ У ОГЛЕДАЛУ

 

    Колико пута вам се догодило да аутомобил испред вас крене у претицање неког споријег возила, на пример камиона, у исто време кад и ви ? Оваква ситуација може бити веома опасна. Увек претпоставите да вас возач не види, јер је у 90% случајева то заиста тако.  Ако вози брз и скуп аутомобил, сигурно ће поћи у претицање иако вас је видео. Оно што је заједничко возачима и Поршеа и Југа јесте да им ретровизор често више служи да наместе фризуру, него да прате ситуацију иза себе. Врло лако можете да се нађете у мртвом углу. Њихове шансе за претицање су далеко мање него ваше, те је стога њихово нестрпљење веће. Ако им се укаже празан простор скоро сигурно ће кренути и тешко вама ако сте у том тренутку поред њих.

    С тога,сигурније је сачекати да прво возач испред вас изврши претицање пре него што и сами кренете. Ако већ крећете пре њега сигнализирајте  му своју намеру фаром или сиреном, и користите супротну страну друма што шире можете тако да му оставите довољно места у случају да изненада искочи испред вас. Такође, претичите брзином која вам омогућава да претицање безбедно прекинете, уколико се укаже потреба. Ако не видите пут испред себе, растегните раздаљину између вас и возила које намеравате да обиђете. Док осматрате, покушајте да предвидите када ће се пут разчистити и чим дођете у позицију, почните да убрзавате. Установићете да су изласци из кривина најчешће најсигурнија места да појурите.

 

2. ЛЕПРШАЊЕ У КРИВИНИ

 

    Да бисте били добар возач није неопходно да практикујете јогу , али да бисте били брзи, мекани, сигурни и сконцентрисани морате бити опуштени. Сећате ли се ситуације када је поред вас пролетео неко много бржи ? Када се као ракета изгубио испред вас, постали сте не само љути већ и напети. То је природан одговор тела. Исто се догађа  и када вам се учини да ћете излетети из кривине. Ваше руке и ноге ће се укочити као природна последица страха. Укоченост омета нормалан рад огибљења ( јер заправо ометате природно кретање његових елемената ) што повећава ризик да изгубите контролу.

    Може вам се учинити да се ово не односи на вас. Да бисте открили истину, направите једноставну пробу. Одаберите неку кривину и док пролазите кроз њу, пробајте да помичете лактове горе доле. Ако се ово пилеће лепршање одрази на понашање вашег мотоцикла, онда сувише стежете волан. То такође повећава ризик од подрхтавања мотоцикла и његовог отимања контроли, нарочито преко преласка преко неравнина.

 

3. ТАЧКА КАО ПУТОКАЗ

 

    Најбољи возачи су они који користе сваки могући путоказ да би наслутили како се простире пут пред њима. Ово им даје довољно времена да реагују без страха од непознатог. Други возе као људи који ходају улицом гледајући у врхове својих ципела, па неизбежно налете на неког или нешто.  Природно је да завршите тамо где гледате.

    Ваша велика предност на мотоциклу је да можете мењати позицију у односу на ширину друма. Уколико вам густина саобраћаја или стање подлоге не диктира другачије, увек бирајте позицију која вам омогућава да видите што даље испред себе.  На тај начин тачка у којој пут нестаје са видика постаје веома корисно помогало за брзу вожњу. Ако је она ближа, природно је да ћете успорити или, у најмању руку, држати ручицу гаса у непромењеном положају. Ако се удаљава што се више приближавате изласку из кривине, слободније ће те нагазити на гас. Саобраћајни полицајци као део своје обуке имају тест у коме после вожње морају описати пут који су прошли до најмање ситнице, као што је квалитет подлоге, како се пружа пут пред њима и које су све опасности на њему. Пробајте и ви да се присетите последње вожње. Држите све то у памћењу, као у меморији компијутера и убрзо ће те научити да тренутно препознајете карактеристике друма.

 

4. ШИЛО ЗА ГУЖВУ 

 

    Сваки мотоциклиста ће гледати да максимално искористи предност свог моторчета јер као шило може да се пробије кроз пренатрпане градске улице. Овај маневар је сам по себи довољно ризичан и стога захтева макслималну пажњу.  За почетак,  довољно је да се пробијате између две колоне за десетак километара на сат брже од осталих.  Ако ово покушавате 50 или 60 километара на сат брже од својих комшија, сасвим сигурно нећете имати времена да приметите заокретање предњих точкова нервозних возача око вас који могу да вам пресеку пут. Чак иако укључе мигавце, прописно најављујући своју намеру, за вас може бити у том случају прекасно. Пробијајте се полако и на време ћете предвидети реакције свих око вас.

 

5. ЧИТАЊЕ  АСФАЛТА

 

    Од гума и површине подлоге много зависи да ли ћемо остати усправни на друму. Водите рачуна о квалитету асфалта испод вас. Сви знамо шта се може десити када прелазимо преко састава на мосту или шахта док смо под оштрим нагибом.  Исто тако, ако је асфалт клизав и места на којима су остале пруге од аутомобилских гума могу бити веома клизава.

    Читање подлоге увек је веома корисно и може нам дати рано упозорење шта вас чека иза следеће кривине. Ако уочите коњско гнојиво, јасно вам је да пут ускоро може бити закрчен запрегом. Такође, трагови кочења могу вам сигнализирати да је кривина много оштрија него што изгледа. Увек будите свесни стања својих гума. Чак иако су потпуно нове, опасност од пада је присутна све док их поштено не загрејете. Прописан притисак се подразумева.

 

6. НЕРВОЗА НА ГАСУ

 

    Потребно је много више од заврнутог гаса на правцу да би се ишло заиста брзо. Ручица гаса је кључ за брзо савладавање кривина. Одаберите неку безбедну, прегледну кривину, па возите кроз њу спорије него обично. Чим заузмете нагиб опрезно почните да додајете гас. Константан положај ручице гаса мотору даје стабилност у кривини. Ако прејако убрзавате, задњи амортизер ће се превише сабити, растеретивши притом предњи точак и тако ослабити приањање предњег краја за подлогу. Отпустите ручицу гаса и мотор ће успоравати кроз кривину, оптерећујући предњи крај, што може довести чак и до проклизавања предњег точка. Зато постепено заврћите ручицу гаса како се кривина „отвара“ да бисте из ње изашли што стабилнији. Будите опрезни као да возите по киши.

    Понављајте овај маневар више пута и установићете да ће те сваки пут почети све раније и оштрије да убрзавате. Што се брже усправите, пре ћете моћи да убрзавате јер можете снажније да оптеретите задњу гуму. У исто време, мотор је тада много мање подложан бочном исклизавању.

    Многи праве грешку када усред кривине мењају степен преноса што често ремети стабилност док је мотор под нагибом.

 

7. ВИДНО ПОЉЕ

 

    Уколико се саобраћајном траком за укључење са споредног пута креће неко возило истом брзином као што је и ваша, ви га не можете уочити уколико не гледате директно у његовом правцу. Зато увек баците поглед ка месту где се петља укључује на главни пут. Тако ћете лакше уочити и саобраћајну патролу која се спрема да сними радаром неопрезне мотористе.

 

8. КОЛЕНОМ ПО ЗЕМЉИ

 

    Нема већег задовољства за правог бајкера од клизања штитником за колено по асфалту у кривини. Али, уколико никад нисте доживели ово опијајуће искуство, концентришите се на своју вожњу и ваше колено ће безбедно пољубити земљу када постигнете неопходан ниво мајсторства. Наравно, то је најлакше постићи на правој тркачкој стази, по сунчаном дану, са добро подешеним мотоциклом и на квалитетним гумама. Али пошто знам да сте нестрпљиви,откићу вам пречицу.

    Изаберите неку кружну раскрсницу по којој можете крстарити брзином од 60-80 км/ч у време када је мало сабраћаја. Направите неколико кругова да бисте загрејали гуме и да бисте се навикли на путању. Затим крените да правите кругове нешто брже него што то обично чините и то са унутрашњом бутином спуштеном са седишта и коленом нормално избаченим према темену кривине. Нипошто немојте размишљати о свом положају на мотору, већ се усредсредите на путању којом се крећете и на опрезно руковање ручицом гаса. Када направите одговарајући број кругова имаћете довољну брзину и нагиб да ваш штитник за колена изгледа као да сте управо завршили један Гран При.

 

Byx2h_f02yx1.jpg

 

9. ЛАНАЦ СТЕЖЕ ВИЉУШКУ   

 

    Уколико ланац има мање од 3 цм хода када мотор стоји у месту, то не значи само да ће он бити преоптерећен и да може пући  на следећој великој избочини на друму већ и да је стабилност вашег лепотана озбиљно угрожена. Претегнут ланац ограничиће ход задње виљушке и ви ћете имати још један, и то непредвидљив, амортизер. Код појединих мотоцикала потребно је чак и 5 цм луфта. Одговарајућа подешеност ланца посебно је важна код мотоцикала са дугим ходом задњег амортизера. Најважније је придржавати се упутства фабрике.

 

 

10. ВОЖЊА НА НЕВИЂЕНО

 

    Сигурна вожња мотоцикла подразумева да се увек можете зауставити на раздаљини коју јасно можете видети. Превоји су места где се то најчешће заборавља. Покушајте да неки од њих искористите да полетите у стилу Мига 29 и може вам се десити да завршите међу кавезима са пилићима које превози камион локалне земљорадничке задруге.

    Наш савет је да одузмете гас и да се поставите на средини вашег дела пута, између беле траке и прашњаве ивице. То вам даје довољно простора да реагујете ако се неки трактор вуче уз ивицу пута.

 

11. ЗЛАТНА ЛИНИЈА

 

    Покушај да се кривина сасече без јасног прегледа где се завршава, увек може да се заврши кобно. Најбоља позиција која вам омогућава да омотрите кривину јесте истовремено и она каја вам даје највише простора за улазак и излазак из ње. Постоје три основна елемента при савладавању кривине : улаз, теме и излаз. Кључно је наћи идеалну путању.  Пред  десном кривином поставите се  близу беле линије која раздваја стране пута и затим лагано понирите према њеној унутрашњој ивици све док вам се не укаже излаз. Овако ћете избећи возила која, долазећи вам у сусрет, користе и вашу половину пута. Пред левом кривином, идите што ближе ивици пута, али тако да вам се прашина и камење, који тамо вребају, не подвуку под точкове. Када видите излаз, као и у претходном сличају почните лагано понирање према темену кривине које је у овом случају близу беле линије. У оба случаја на излазу почните лагано да исправљате мотор и истовремено убрзавате. Наравно, што је кривина затворенија, потребан је већи опрез. У принципу, линија која вам пружа најбољу прегледност истовремено омогућује и најбржи и најсигурнији пролазак.

 

12. ТРКА СА ПОЗНАНИКОМ

 

    Када возите у групи, последњи врло често мора да вози брже од водећег. Што је више возача у групи, већа  је  могућност да се колона растегне, јер сваки следећи касни помало за својим претходником. То значи да последњи у групи може завршити јурећи у следећу кривину много брже од момака на врху ланца. Водите рачуна о томе следећи пут када поведете друштво на пут.

 

NQn4U_comparohondaducatilw7.jpg

 

13. НЕЖНА РУКА БОЉЕ КОЧИ

 

    Свима нам се дешава да нам се изненада појави нека неопрезна бакица на следећој раскрсници. Стога је добро знати колико су наше кочнице заиста снажне.

    Изаберите неки прав, релативно пуст пут са квалитетним асфалтом и одредите себи један оријентир. Затим покушајте да се зауставите тачно на њему возечи различитим брзинама. Почните од 30 км/ч па брзину полако повећавајте. Изненадићете се како брзо се можете зауставити, чак и при великим брзинама. Оно што је најважније, пракса ће вас научити да се поуздате у своје кочнице и да их сигурно употребите у случају изненадне опасности. Не стискајте ручицу свом снагом ( полуга задње кочнице је осетљивија јер се при кочењу због инерције тежина преноси напред ), већ прогресивно – нежно у почетку, а затимповечавајте притисак како се смањује брзина. Кочење кроз кривину није препоручљиво јер захтева много прецизности и захтева врхунско мајсторство. Употреба предње кочнице у најбољем случају управиће мотор, а у најгорем изазвати проклизавање предњег точка. Пажљиво дозиран притисак на задњу кочницу помоћи ће вам да одржите стабилност мотора током заустављања.

 

14. НЕ ТУМБАЈ СУВОЗАЧА

 

    Понашање сувожача током вожње има драстичан ефекат на понашање мотоцикла. Кључ за вожњу – кочите мекано. Ни један сувозач не ужива у томе да се током вожње клима напред – назад, а сигуран сам да ни ви нисте срећни да вас неко отпозади удара у кацигу. Вожња са сувозачем подразумева да можете снажније кочити задњом кочнцом него иначе, јер ће задњи точак много теже блокирати. Из истог разлога задњи крај ће потонути више него обично, па ће се предњи точак много лакше наћи у ваздуху при снажном убрзавању. Не заборавите да неискусном сапутнику покажете где да се држи да га не бисте у вожњи изгубили на друму иза вас.

 

IHj9h_foto3ja7.jpg

 

15. ИЗБЕГАВАЊЕ КИШЕ

 

    Многи мотористи избегавају вожњу по киши, али пажљива и промишљена вожња по мокром може вам помоћи да побољшате своје возачко умеће. Наравно, много је мање места за грешку и све маневре треба извофждити веома мекано. Ограничена употреба гаса, широке, отворене путање и прогресивно кочење јесу технике које треба примењивати. После неког времена открићете да и на сувом возите брже и течније.

 

 

Аутор овог текста је Вук Томановић, некадашњи шампион Бивше Југославије.

Текст је у потпуности преузет из магазина “Top-Speed” , број 5, за октобар / новембар 2000 год

 

  • Sviđa mi se 2

Podeli ovaj odgovor sa prijateljima


Link to post
Share on other sites

Pridruži nam se!

Možeš sada da napišeš svoj odgovor, a kasnije da se registruješ. Ako imaš nalog, uloguj se i napiši svoj odgovor.

Gost
Odgovori na ovu temu...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Aktivni korisnici   0 članova

    • Nema ulogovanih članova koji gledaju ovu stranu.


×
×
  • Create New...

Važno obaveštenje

Nastavkom korišćenja ovog sajta prihvatate Pravila korišćenja